bbking Posted July 3, 2014 Posted July 3, 2014 (edited) Jag skulle vilja akustik reglera mitt vardagsrum tillika lyssningsrum. Är det nån som vet nån firma i Göteborgs området med omnejd som kan göra en första konsultation. Edited July 15, 2014 by bbking Quote
Apexorca Posted July 3, 2014 Posted July 3, 2014 Jag skulle vilja akustik reglera mitt vardagsrum tillika lyssningsrum. Är det nån som vet nån firma i Göteborgs området med omnejd som kan göra en första konsultation. Jag vet en som skötte sig mycket bra! Quote
new order Posted July 3, 2014 Posted July 3, 2014 Öhman? Madrasserade celler? Har ett passande skivomslag dessutom.... Quote
Matrixen Posted July 3, 2014 Posted July 3, 2014 Öhman? Öhman är nog duktig, men han är väl stockholmsbaserad. Quote
sprudel Posted July 3, 2014 Posted July 3, 2014 Bra ide. Jag tänker anlita IÖ för konsultation vad gäller hanterande av reverb och hantering av de tidiga reflexerna i mitt vardagsrum. Kan du hålla dig till hösten så kanske det finns möjlighet att slå flera flugor... Inga madrasser här inte! Quote
BTS Posted July 4, 2014 Posted July 4, 2014 Jag skulle vilja akustik reglera mitt vardagsrum tillika lyssningsrum. Är det nån som vet nån firma i Göteborgs området med omnejd som kan göra en första konsultation. En intressant fråga även för min del och om det finns någon som verkligen kan smårumsakustik och samtidigt är utan affärsmässiga kopplingar till några särskilda produkter är jag också intresserad. Quote
bbking Posted July 4, 2014 Author Posted July 4, 2014 Jag vet en som skötte sig mycket bra! Har skummat igenom din tråd men hittar inget. Vem var det? Quote
bbking Posted July 4, 2014 Author Posted July 4, 2014 Bra ide. Jag tänker anlita IÖ för konsultation vad gäller hanterande av reverb och hantering av de tidiga reflexerna i mitt vardagsrum. Kan du hålla dig till hösten så kanske det finns möjlighet att slå flera flugor... Inga madrasser här inte! Kan vara en bra ide. Tror inte så många har öppet under semestermånaden i alla fall. Jag har det i åtanke och återkommer. Quote
A/Wing. Posted July 5, 2014 Posted July 5, 2014 Jag skulle vilja akustik reglera mitt vardagsrum tillika lyssningsrum. Är det nån som vet nån firma i Göteborgs området med omnejd som kan göra en första konsultation. Jan på Tonkraft är riktigt duktig på akustik som jag är helt övertygad om kan hjälpa dig. Han har många fina och riktigt snygga lösningar på hur man får till akustiken. Quote
Grottmannen Posted July 7, 2014 Posted July 7, 2014 Jan på Tonkraft är riktigt duktig på akustik som jag är helt övertygad om kan hjälpa dig. Han har många fina och riktigt snygga lösningar på hur man får till akustiken. Instämmer med A/Wing här. Quote
sprudel Posted July 7, 2014 Posted July 7, 2014 BB King! Kan du ändra sär skrivningen i rubriken? Jag är lite nojig angående detta, akustik-reglering är OK, anlita akustiker för konsultation är ännu bättre. Ber om ursäkt för min noja samtidigt, felet är nog mitt eget, kanske. Quote
Apexorca Posted July 8, 2014 Posted July 8, 2014 (edited) Har skummat igenom din tråd men hittar inget. Vem var det? EORA! Ägeren av firman, Claes Ohlsson, är både trevlig och har hjälpt mig mycket bra! Jag har en gammal akustik tråd om detta också. Akustikreglering Edited July 8, 2014 by Apexorca Quote
P-pan Posted July 8, 2014 Posted July 8, 2014 Varför inte skicka ett pm till den gode Engelholm på forumet Han kan säkerligen ge er en hjälpande hand. Lite om akustik finns Här och kontaktinfo här Mvh... Quote
Apexorca Posted July 8, 2014 Posted July 8, 2014 (edited) Varför inte skicka ett pm till den gode Engelholm på forumet Han kan säkerligen ge er en hjälpande hand. Lite om akustik finns Här och kontaktinfo här Mvh... Engelholm så klart! Jag trodde det skulle vara lokalt i Göteborgstrakten, men Engelholm kanske kör nästan 50 min för detta ärende? Edited July 8, 2014 by Apexorca Quote
P-pan Posted July 8, 2014 Posted July 8, 2014 Är det fler som behöver hjälp samtidigt så blir det ju inte så många meter per "akustikpatient" Vem vet, han kanske ska ställa ut på någon mässa också... och är han ändå i stan... Jag ska inte sitta här och spekulera åt andra, han kan säkert svara själv om han läser detta Quote
Engelholm Audio Posted July 9, 2014 Posted July 9, 2014 Engelholm så klart! Jag trodde det skulle vara lokalt i Göteborgstrakten, men Engelholm kanske kör nästan 50 min för detta ärende? Ja det har ju hänt förr... Det kräver lite mer framförhållning än nästgårds men är såklart lösbart. Quote
sprudel Posted July 9, 2014 Posted July 9, 2014 Ja det har ju hänt förr... Det kräver lite mer framförhållning än nästgårds men är såklart lösbart. Jag är intresserad. Någon mer? Om vi blir ett gäng så är det ju lösbart, men jag föredrar att vänta tills sommaren avtagit något så augusti-september passar mig fint. Kul att att se vad två olika akustiker kommer fram till av samma rum. De flesta gör ju detta en (1) gång ochbsedan är det klart. Quote
Svanteborg Posted July 9, 2014 Posted July 9, 2014 Det hade varit intressant, allra minst att låta ett par tränade öron lyssna hur det låter hemma hos mig. Dock så är det inte aktuellt förrän tidigast mot slutet av oktober för min del eftersom jag får nycklarna till nya lägenheten den 1 oktober.. Quote
Akkelis Audio Posted July 10, 2014 Posted July 10, 2014 Mitt förslag är att först lyssna på de olika alternativen, eftersom dom låter och ser rsdikalt olika ut. Svanå/Engelholm Claes Ingvar Öhman Tonkraft - Jan Ardståhl därefter får du välja den lösning som passar dig bäst. Tyvärr finns inte en sann väg att gå här, även om alla säkert anser så om sin väg. /Stefan Quote
Svanteborg Posted July 10, 2014 Posted July 10, 2014 En liten fråga då eftersom vi är inne på området, när det kommer till akustikbehandling, finns det något som heter "lite grand" eller är det hela kittet som gäller om det ska hända något? Alltså, gör det någon större skillnad att skruva upp några golden horn t.ex, eller måste de ackompanjeras av basfällor och andra absorbenter? Om man börjar smått, vad är viktigast? Taket? Vinkeln i takhörn? Jag förstår att det är olika beroende på vart ens akustikproblem ligger, men någon slags generell idé måste väl finnas? Quote
Matrixen Posted July 10, 2014 Posted July 10, 2014 En liten fråga då eftersom vi är inne på området, när det kommer till akustikbehandling, finns det något som heter "lite grand" eller är det hela kittet som gäller om det ska hända något? Alltså, gör det någon större skillnad att skruva upp några golden horn t.ex, eller måste de ackompanjeras av basfällor och andra absorbenter? Om man börjar smått, vad är viktigast? Taket? Vinkeln i takhörn? Jag förstår att det är olika beroende på vart ens akustikproblem ligger, men någon slags generell idé måste väl finnas? Den stora vinsten är att fintrimma placeringen av högtalarna i rummet för att få minst problem med basen. Sedan laborerar man vidare med vinkling. Även vinklingen kan påverka hur basen kopplar till de två huvudmoderna dvs längd och bredd på rummet. Detta kan du hålla på med i princip hur länge som helst om du bara kör på lyssning, men har du goda öron och bra tålamod, kommer du till sist nå en så bra som möjlig frekvens och perspektivåtergivning(i första hand onda reflexer som skall fixas enkelt uttryckt). Har du lite tur med material i väggar och har ett ganska välmöblerat rum så kan detta i många fall räcka till mer än väl för en mycket bra återgivning. Jag har lyssnat på avancerad utrustning i rum med massa proffsakustikprodukter där en plan saknats och till höres ytterst lite lyssning gjorts. Det var inte roligt. Mitt rum är lite för litet med lite för stora högtalare, men jag har kommit långt med många års fintrimmade av placering kompletterat med lite hemmabyggda dämpare för efterklang samt ett par köpe helmholtsare och golden horn bakom lyssningspositionen. ps. angående vinklingen så kan det vara så att vissa högtalare är mer linjära lite off axis o andra direkt på. Detta är en nog så viktig aspekt jämfört med att vinkla för att undvika destruktiva reflexer från väggar. Ett riktigt proffs kan spara dig månader av ångest om du har enorma problem, men är det inte katastrof och du tycker det är lite roligt så kan du ju passa på att testa dig fram för att förstå mekanismerna bakom ljudfysik. Quote
Bebop Posted July 10, 2014 Posted July 10, 2014 (edited) Jag håller helt med Matrixen. Några tillägg/förtydliganden. - Börja först med det du har med att fixa och trixa. - De flesta rum har en peak kring 50 hz. Om den håller sig inom vettiga nivåer behöver det inte upplevas så hemskt. - För att rum skall komma i svängning krävs det också att högtalarna förmår att sätta igång rummet. På ovanvåningen har jag ett par Carlsson OA 51 och jag har inga direkta problem där. På nedanplan hade jag ett par Dynaudio C4 och de låg på gränsen. Men när jag köpte mina Temptation blev det olidligt. Peaken kring 50 hz låg på 12 dB. Enda sättet att lösa detta på var att köpa andra högtalare, byta hus eller någon form av akustikfix. I mitt fall hade jag problem både med bas och tidiga reflexer. Den typen av problem hade jag aldrig varit ute för i mina tidigare lyssningsrum (som var betydligt större än det jag har idag). Det var sas lätt att höra att något var fel. - Invinklingen är inget självändamål. Den har att göra med hur nära sidoväggarna högtalarna står och avståndet mellan dem, avståndet till lyssningsposition och högtalarnas spridningsförmåga. För dina OA52 gäller andra regler eftersom de har "inbyggd" sidovägg och använder bakre väggen som en del av konstruktionen. De skall stå nära bakväggen. Om du vet att du skall bo kvar längre tid och funderar på vidare uppgraderingar så kan det vara ide att mäta upp rummet men om du inte har några obehag eller tycker att det låter bra så tycker jag du kan göra som Matrixen föreslår. Prata med likasinnade, läs på, gå på mässor, prata med handlare och prova dig fram. Det finns i stort 4 skolor hur man bäst akustikfixar bäst: 1. Dämpning av tidiga reflexer och överdriven bas. 2. Diffusering av ljudet (spridning av ljudvågorna) tillsammans med "basätare" typ Helmholz. 3. Digital rumskorrigering 4. 2 eller 4 subbar (en i varje hörn) som neutraliserar rummsnoderna. 5. Kombinationer av 1-4 Vad som är bäst av detta är upp till betraktaren. Själv har jag en kombination av 2 och 4. Edited July 10, 2014 by Bebop Quote
Engelholm Audio Posted July 11, 2014 Posted July 11, 2014 Den stora vinsten är att fintrimma placeringen av högtalarna i rummet för att få minst problem med basen. Sedan laborerar man vidare med vinkling. : Detta kan du hålla på med i princip hur länge som helst om du bara kör på lyssning, men har du goda öron och bra tålamod, kommer du till sist nå en så bra som möjlig frekvens och perspektivåtergivning(i första hand onda reflexer som skall fixas enkelt uttryckt). Svårt att sätta rätt ord med rätt vikt på dessa subjektiva grejer. Men om jag får kommentera det understrukna i texten ovan, så håller jag inte med. Om jag vänder på formuleringen: "Majoriteten av hifisystem med basproblem, beror problemen på felplacerade högtalare? " Sjävklart inte. Och lika självklart kan man säkert få lite bättre basprestanda genom en ännu mer precis högtalarplacering. Sen det blåmarkerade är väl själva beviset! Det tar tid, kan hålla på evigheter och är sublima skillnader (när väl grovkorniga placeringen är gjord) och det handlar om ett kompromissande mellan olika hifi-kvaliteter. Med bra akustikreglering av basen så ger det stor skillnad som hörs direkt. Quote
plundin™ Posted July 11, 2014 Posted July 11, 2014 Svårt att sätta rätt ord med rätt vikt på dessa subjektiva grejer. Men om jag får kommentera det understrukna i texten ovan, så håller jag inte med. Om jag vänder på formuleringen: "Majoriteten av hifisystem med basproblem, beror problemen på felplacerade högtalare? " Sjävklart inte. Och lika självklart kan man säkert få lite bättre basprestanda genom en ännu mer precis högtalarplacering. Är det inte så att "majoriteten" av all basproblem som involverar högtalare beror på att "Svensk Byggnorm" inte tar hänsyn till den akustiska miljön! Om man tilläts/tvangs bygga efter bättre akustiska principer, oavsett vad vi kallar dom så skulle få oss att må bättre! Det handlar ju oavsett vilken väg man väljer, att man får kompromissa, sen gäller det ju bara att man väljer ett gift man kan leva med! /ptr Quote
Apexorca Posted July 11, 2014 Posted July 11, 2014 Håller med om bebops lista! Särskilt punkt 1 och 2. Håller med Engelholm att det är svårt att möblera eller flytta högtalare så att man får ordning på fundamentala basproblem, Till viss del kan man ju påverka det genom att flytta ut högtalare från väggar och liknande. Då snackar vi lokala egenskaper i delar av rummet som hörn osv, men har man geometriska problem i rummets grundläggande arkitektur och dimensioner räcker inte det. Det är dessvärre vanligt. Basroblem är det som kräver störts insatser för att få ordning på problem med geometrin i rummet. Tar det hela med mina ord nedan. Jag tycker det går bra att akustikbehandla rum gradvis. Man behöver inte gå hela vägen. Men man behöver komma över in viss nivå, som säkert är personlig, för att det skall vara tillräckligt bra. Skall det bara vara ett musikrum är det ju lättare att gå hela vägen, men skall man bo i rummet också krävs det lite mer planering. 1-Det man bör börja med är ju som sagt att lyssna noga och mäta upp rummet. 2-De akustiska egenskaper som sticker ut och som man också stör sig mest på bör åtgärdas med akustikprodukter, möblering eller bygga in eller bygga om. 3-Sedan lyssna och mäta igen. Risken är bara att man blir bättre på att lyssna och ökar sina krav. 4- Det mesta är nog ok nu. annars blir det en vända till... Mycket kan fixas med möblemang och högtalarplacering uppåt i registren men jag håller med om att basproblemen är svårare. Mattor, stoppade möbler etc absorberar och kan få ner efterklangstider. Men det är också bra med diffusion så livet i musiken inte går förlorat och skall du betala för akustikprodukter tycker jag det är bredbandiga diffusorer du skall köpa. Basfällor går att skräddarsy och bygga in i möbler, väggar och tak för att slippa stora lador som står i vägen om man inte har plats för det. Själv började jag med möblering som inte räckte. Sedan akustikmätning som gav svar och inbyggda basfällor och lite absorption och mer diffusion byggdes in i taket, därefter var jag nöjd ett tag. Då kom kolvplacerade vingar in. De kan jag inte vara utan numera. Ny mätning, lite mer möblerings- och högtalarplaceringsixande har gjort att jag nått en nivå jag tycker är ok. Det finns mer att göra om jag skulle vilja. Man blir ju aldrig klar... Quote
Adhoc Posted July 12, 2014 Posted July 12, 2014 Håller med Matrixen; högtalarnas placering i förhållande till reflekterande begränsningsytor som väggar / golv / hörn spelar roll för vilka resonanser som slås an i rummet. Var du sitter och lyssnar spelar roll för hur starkt du hör dessa. Detta är Basic 1 för att minska upplevda problem i basområdet. Invinklingen kommer som 2 och gäller för hela frekvensområdet och där spelar högtalarens spridningsmönster roll och då även tillsammans med möblemanget i rummet samt din egen placering. Först som 3, inte tidigare, kommer passiv akustikreglering inuti rummet och vad för pryl som är lämpligast är beroende på resultat från 1 och 2. Slutputsning med elektronik som 4 men eq påverkar bara en begränsad plats. Quote
Matrixen Posted July 12, 2014 Posted July 12, 2014 Håller med Matrixen; högtalarnas placering i förhållande till reflekterande begränsningsytor som väggar / golv / hörn spelar roll för vilka resonanser som slås an i rummet. Var du sitter och lyssnar spelar roll för hur starkt du hör dessa. Detta är Basic 1 för att minska upplevda problem i basområdet. Invinklingen kommer som 2 och gäller för hela frekvensområdet och där spelar högtalarens spridningsmönster roll och då även tillsammans med möblemanget i rummet samt din egen placering. Först som 3, inte tidigare, kommer passiv akustikreglering inuti rummet och vad för pryl som är lämpligast är beroende på resultat från 1 och 2. Slutputsning med elektronik som 4 men eq påverkar bara en begränsad plats. Du fattade vad jag menade. Det jag glömde att nämna var hur viktigt placeringen av huvudet är. Även placering av lyssningsposition påverkar vilka basmoder som upplevs förstärkta och vilka reflexer som stör perspektivet. Det är jättebra om man kan ha någon eller helst flera meter bakom huvudet till bakväggen. Min trångboddhet tillåter någon meter, men då är diffusering en bra grej. Dämpning är effektivt för reflexer, men i min erfarenhet så inverkar de negativa effekterna av smalbandig dämpning mer ju närmare öronen de appliceras. Quote
calm Posted July 13, 2014 Posted July 13, 2014 Om du hittar någon audio-kompis som kan komma förbi med ett enkelt mätprogram typ XTZ för att mäta upp rummet, så är mycket vunnit. Att se var problemen ligger är en bra start innan man börjar dra på kostnader för åtgärder. I övrigt tycker jag du fått en del kloka ord om tex högtalar- och lyssningsplatsplacering som har en del påverkan på ljudet och inte kostar något att testa. Löser inte grundläggande problem men kan mildra effekten. Calm Quote
calle_jr Posted July 13, 2014 Posted July 13, 2014 Är det inte så att "majoriteten" av all basproblem som involverar högtalare beror på att "Svensk Byggnorm" inte tar hänsyn till den akustiska miljön! Om man tilläts/tvangs bygga efter bättre akustiska principer, oavsett vad vi kallar dom så skulle få oss att må bättre! Det handlar ju oavsett vilken väg man väljer, att man får kompromissa, sen gäller det ju bara att man väljer ett gift man kan leva med! /ptr Jo. Idag är det funktionskrav, men de första reglerna som kom med Byggnadsstyrelsens Anvisningar Till Byggnadsstadgan satte redan 1946 krav på geometrisk utformning. Sverige blev unikt med att ta ansvar för samhällsmedborgarnas behov genom att bestämma hur ytor och rum skulle utformas. Detta har inneburit en standardisering och industrialisering som i viss mån gör att basresonanser samverkar för typiska svenska rumsmått. Om man frågar svenskarna vad som är viktigast med ett boende så kommer alltid "att det är tyst" mycket högt prioriterat. När man idag bygger lägenheter så höjer därför de allra flesta byggherrar kraven på ljudisolering betydligt över samhällets krav. Samhällets krav gäller dessutom bara mellan lägenheter, medan byggherrar ofta också ställer krav på installationsbuller och "tysta rum" inom lägenheter. Allt detta är långt ifrån gratis, och kan innebära många hundralappar på månadshyran. De klangmässiga krav som finns gäller bara begränsning av efterklangstider i trapphus, garage etc. Det finns inget för boningsrum, och jag är tyvärr tveksam att det skulle vara gångbart. God klangmiljö strider också många gånger mot estetiska önskemål om en stram och hård utformning. Quote
Recommended Posts