lgLindstrom Posted July 2, 2014 Posted July 2, 2014 Hejsan,, Inspirerad av alla DIY byggen med nc400 har jag börjat fundera på att bygga en nätverksspelare. Min bakgrund är elektronikingenjör med datorkunskaper vilket till stor del färgat mina planer. Jag tänker mig en framtida anläggning så här. 1. Monitor Audio Gold (finns) 2. Två nc400 monosteg (ska byggas) 3. DAC (köps in) 4. Nätverskspelare (ska byggas) 5. NAS (finns) Det jag är intresserad att dryfta är främst hårdvaruaspekterna på nätverksspelare men även mjukvara. Idag finns det många DIY projekt som använder Raspberry PI som plattform,, men förutom priset,, är det en bra lösning. Finns det andra CPU kort som kanske har andra chipset!?! som ger bättre resultat. Vad vet jag *ler*? Jag bara konstaterar att i ena änden går det att åstadkomma en nätverkspelare för 350 kr, i andra änden av prisskalan kan det kosta 10 kSEK+ Så,,, sammanfattning. Vad krävs av en billig CPU plattform (max cirka 1000 SEK) för att närma sig inköpta lösningar för 10 kSEK+ (vad kan gå fel, det är ju digitalt *ler*) Quote
Kilgore Posted July 2, 2014 Posted July 2, 2014 Intressant projekt,kommer följa det med stort intresse, och förhoppningsvis kunna bidra med något Quote
Svanteborg Posted July 2, 2014 Posted July 2, 2014 Mycket spännande. Ska den fjärrstyras via tex. en app? Kanske går att använda en mobiltelefon som plattform? Quote
lgLindstrom Posted August 11, 2015 Author Posted August 11, 2015 (edited) Toklänge sedan jag var inne här och skrev,,, men en liten uppdatering är på sin plats. Problem uppstod när jag upptäckte ( läste det finstilta ) på det "tänkta" DAC köpet. Det visar sig att linjeutgången är fast,, dvs ej reglerbar,, vilket då i sin tur, kräver en förförstärkare i systemet för volymkontroll. Några alternativa DAC'ar fanns med digitala volymkontroller men det påverkar ljudkvaliteten. Hittade några DAC'ar som låg högt över min budget men de hade inbyggd motor driven volymkontroll. Vad gör man? Man börjar planera för en egen passiv förförstärkare baserat på ALPS27 motordriven potentiometer som ska styras via IR eller steglös encoder. Projektet växte med en ingångsväljare och en LCD display. Det hela styrdes med hjälp av ett litet Ardiuno kort. Då uppstod problem 2. Mekanik. Ingen på marknaden (som jag hittade) låda uppfyllde mina krav på utseende och funktion. Framförallt hade jag svårt med WAF. Vad gör man? Man lär sig rita med 3D cad och konstruerar en egen låda. Faktisk väldigt kul och intressant tränga in i en för mig helt ny värld. Det tog ett tag, men med många råd och anvisningar från kunnigare personer i min omgivning var jag till slut klar och skickade underlagen till några verkstäder för att få prisförslag. Då uppstod problem 3. Att ta fram prototyper skulle bli väldigt dyrt. Denna kostnad tillsammans med kostnaderna för NC400+kraft kommer ligga i paritet med en inköpt föstärkare på cirka 30.000. Vid denna tidpunkt var det också mycket uppståndelse runt en Lyngdorf förtärkare som just lanserats i Sverige. Förvirring. Vad gör man? Jag beställde en färdigbyggd klass-d förstärkare från ClassD Audio. (classdaudio.com). De hade extrapris på en modell som lämnar 2x140 W i 8 ohm. Några recensioner på nätet var, om inte överväldigande, väldigt förtjusta över företagets teknik. Då hade jag en förstärkare men fortfarande varken DAC eller spelare. Vad gör man? Jag har lekt med en Rasperry Pi 2. Till denna köpte jag ett DAC kort från Hifiberry som i sin tur driver min förstärkare. DAC kortet har inbyggd volymkontroll i hårdvara (ligger i DAC chipet). Denna nätverkspelare styrs via en DLNA/Upnp i min läsplatta. Jag styr både musikval och volym denna väg. Så,, min konfiguration ser ut enligt följande. 1. Monitor Audio Gold (finns) 2. SDS 400c ClassD Audio (köpt) ( 3. ) 4. Nätverskspelare Raspberry Pi + DAC (byggd) 5. NAS (finns) Jag kör Minimserver. 6. BubbleUpnp DLNA controlpoint Jag vill inte och kan inte yttra mig om ljudkvaliteten. Det enda jag kan säga är att det låter bra. På ett par andra audiofilforum yttrar sig medlemmar ibland billiga DAC'ar till Raspberry. Ofta har de ganska föraktulla kommentarer. Men jag vet inte. Allt jag vill säga är att en 300 SEK Raspberry Pi DAC och en 20.000 SEK DAC låter olika. Dock,,, ingen av dem låter naturligt. Så vad är rätt? Just nu håller jag på och ritar en WAF låda till min "nätverksspelare". *ler*,, endera dan ska jag få tid att lyssna på musik också. //lg Edited August 11, 2015 by lgLindstrom Quote
calle_jr Posted August 11, 2015 Posted August 11, 2015 Stress är hifins värsta fiende, så det är lugnt. Detta utvecklar ju sig i rätt riktning, helt klart. Vad är Minimserver? Quote
octavia rs Posted August 11, 2015 Posted August 11, 2015 Stress är hifins värsta fiende, så det är lugnt. Detta utvecklar ju sig i rätt riktning, helt klart. Vad är Minimserver? Server program att ha på sin NAS tex för att streama musik, klarar av alla format, kör själv med den på min Synology NAS. Minimserver Quote
calle_jr Posted August 11, 2015 Posted August 11, 2015 Server program att ha på sin NAS tex för att streama musik, klarar av alla format, kör själv med den på min Synology NAS. Minimserver Tack! Det var mycket text där Är det främst en biblioteksstruktur och spelargränssnitt eller vad mer? Är det avsett för multimedia eller bara musikfiler? Quote
octavia rs Posted August 11, 2015 Posted August 11, 2015 Tack! Det var mycket text där Är det främst en biblioteksstruktur och spelargränssnitt eller vad mer? Är det avsett för multimedia eller bara musikfiler? Kanske inte helt rätt person att svara på alla frågor men jag använder det mest för att det är Minimserver som många rekommenderar och den klarar av .dff och .dsf filer (DSD). Tror det enbart är till för musikfiler. Quote
lgLindstrom Posted August 12, 2015 Author Posted August 12, 2015 (edited) Tack! Det var mycket text där Är det främst en biblioteksstruktur och spelargränssnitt eller vad mer? Är det avsett för multimedia eller bara musikfiler? Minimserver är endast för musik. Det finns andra DLNA servers för alla typer av multimedia. Jag försöker sätta upp mitt musik "bibliotek" runt DLNA. Googla på det. I korthet: DNLA innhåller tre enheter(funktioner). Server, Spelare och Kontroll. Dessa kan köras på samma hårdvara eller på separat hårdvara. Mycket amatörmässig beskrivning: - Server skannar och lägger upp en databas på din musik baserat på information som finns i alla musikfiler. Den informationen kallas metadata,, eller taggar. (I mitt fall heter servern Minimserver) - Kontroll innehåller ett grafisktgränsitt för att presentera din musiksamling. Där väljer du vad du vill lyssna på, lägger upp spellistor mm. När du väljer "spela" kopplar kontroll ihop Server och Spelare så att musiken spelas. (I mitt fall BubbleUpnp ) - Spelare spelar musik *ler*. Den får information från Kontroll om vad som ska spelas, kontaktar Server som skickar tillbaka begärd musik. ( I mitt fall MPD ) Edited August 12, 2015 by lgLindstrom Quote
Recommended Posts