Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej :)

Var ett tag sedan man skrev här och tänkte göra mitt första inlägg på lääänge :)

För några år sedan ville jag kategorisera min vinylsamling med text och bild på ett trevligt sätt. Det medförde att jag utvecklade en mjukvara som kallas för RecordPress. Denna mjukvara är gratis och bygger på öppen källkod och kan idag tankas hem och användas. Spana in här: http://www.recordpress.org/ RecordPress är webbaserad, vilket innebär att man antingen behöver ett webbhotell för installation, eller att man installerar en webbserver på sin egna dator och kör mjukvaran på det viset. Det betyder att mjukvaran administreras via webbläsaren. Dock har utvecklingen sedan länge avstannat, något jag tänker påbörja igen.

Även om RecordPress först utvecklades för att kategorisera vinylskivor, så implementerades även möjligheten att även kategorisera CD, DVD, VHS.. Ja i princip alla medier som finns för musik. Mjukvaran använder standardgraderingen för skick som Mint, Very Good, Good osv. Även graderingar som Good + och Good - finns.

Den information som kan fyllas i för en skiva i nuvarande version är (tog skärmdumpar):

1.png

2.png

3.png

4.png

Fler bilder på mjukvaran finns att hitta här: http://recordpress.org/pictures.php (Tyvärr har jag lyckats tappa bort databasen för ett fungerande demo så ni får nöja er med bilder som finns).

Vad vill jag då få sagt med detta? Min tanke är att nu sätta igång med arbetet igen. Det finns många brister som behöver rättas till. Bland annat så finns det begränsningar i bildhanteringen osv. Idag är mjukvaran byggt kring ett egenskapat publiceringssystem, men tanken är att börja om från början och bygga RecordPress kring den mycket populära mjukvaran WordPress, som ger en hel del fördelar och möjligheter. Även RecordPress egna hemsida kommer få sig en rejäl uppdatering i denna veva. Många av de finesser som finns idag kommer att återanvändas men det kan ju självklart finnas saker som behöver förändras eller funktioner som helt enkelt saknas. Mjukvaran kommer därmed alltid vara webbaserad, dock med enkla och tydliga instuktioner för hur RecordPress kan installeras, så alla ska kunna få det att fungera så smidigt som möjligt.

Det jag undrar helt enkelt är vad ni som samlar på skivor skulle vilja ha för funktionalitet! Jag vill bjuda in för diskussion och delaktighet! Jag förstår att det kan vara svårt att exakt veta vilken funktionalitet som finns idag och hur den existerande mjukvaran fungerar i detalj utan att kunna använda den. Jag hoppas att de bilder som finns kan ge en fingervisning om hur mjukvaran fungerar. Visst finns det möjlighet att installera den för de som vill testa, men jag skulle rekommendera Er som är intresserade att invänta den nya versionen som förhoppningsvis lanseras i höst om ni vill använda något skarpt (den nya versionen kommer INTE vara bakåtkompatibel med den gamla).

Självklart kommer den nya versionen vara lika gratis som den gamla och bygga på samma öppen-källkods licens. Gratis är gott :) Skillnaden mot den gamla mjukvaran är att den kommer som benämnts bygga kring WordPress vilket bara ger en mängd fördelar. Så, vad skulle ni vilja se för funktionalitet? Jag kommer i ett senare skede posta sk. wireframes. Det är mockups/skisser på hur funktionaliteten kan tänkas fungera i den färdiga versionen. Finns inget spikat lanseringsdatum men någon gång i höst/vinter finns det en förhoppning om att det ska kunan finnas en fungerande version.

Hör av er med feedback ni som ev. är intresserade :)

Med vänlig hälsning

Johan Linnarsson

Posted

Det är väldigt kul att se dig tillbaka Datar!

Viktigt med möjlighet att ange flera katalognummer då detta ofta anges olika på omslag, rygg och etikett.

Matrisnummer anges på både etikett och i dead wax, där det senare inkluderar stamper, pressverk, pressing etc. Skiljer också mellan sid 1, 2, 3...

Bra att skilja mellan genre och stil, dvs två nivåer.

Land som utgåvan är pressad i kan vara mycket svårt att få reda på. Jag tror det är bättre att ange distributionslandet, dvs baserat på rättighetskod som nästan alltid anges på etikett.

Jag skulle även önska utgivningsår, stereo/mono/quad etc, gatefold, wlp/test press/misprint, 180/200g, album/compilation.

Jag använder Discogs, och den i särklass starkaste egenskapen är att data som är gemensam delas mellan alla användare. Dvs allt utom skick, pris, inköpsdatum och vad man kan tänkas vilja ange specifika uppgifter om.

Även funktionen att kopiera data från en liknande utgåva besparar mycket inmatningstid.

Posted

Hej Datar! Ett mycket uppskattat initiativ!

Jag vet inte hur den gamla versionen funkade, men jag berättar gärna vad jag skulle vilja ha för funktionalitet!

1. Möjligheten att "Keep It Simple, Stupid!"

(Alltså i princip bara ange Media, Artist, Albumtitel, Pressningsland och ev Katalognummer.

2. Möjlighet attkoppla Album Art från nätet eller egen scanning.

3. Kul om spårinfo och liknande kan hämtas från nätet baserat på info i punkt 1.

Det räcker för mig i första skedet! :)

Vh Micke

Posted
i princip bara ange Media, Artist, Albumtitel, Pressningsland och ev Katalognummer.

Hur avgör man pressningsland och varför är det mest intressant? :Thinking:

Ett album kan vara inspelat i Spanien, mastrat och mixat i England, pressat i Tyskland och utgivet i Skandinavien. Det står antagligen Made In England och NCB på etiketten.

Posted
Hur avgör man pressningsland och varför är det mest intressant? :Thinking:

Ett album kan vara inspelat i Spanien, mastrat och mixat i England, pressat i Tyskland och utgivet i Skandinavien. Det står antagligen Made In England och NCB på etiketten.

Idag är det knepigare än förr. Men ändock, jag matar in vad det står på omslaget/etiketten. Mina Pablo t ex, är pressade i Tyskland, USA och Kanada och jag har även något ex från Filipinerna. USA-pressningar var mest åtråvärda. För MPS var det tvärt om. Det skulle vara den röda MPS-Basf som pressades i Tyskland.

Förr var pressningsland viktigt. Amerikapressningar hade ofta mer påkostade omslag och lät ofta bättre. Tysklandspressar kändes bättre än holländska. Englandspressar lät bra men hade ofta knäppar och knaster. Japanressade kändes exklusivare och hade hög kvalitet... Så resonerade jag och mina kompisar under 70-80-tal.

Blue Note ger just nu ut en serie vinyl. Jag har köpt de amerikanska. Ljudet är OK men pressningskvaliteten är ett riktigt bottenapp. De finns också som europapress. Eller kommer allt från samma press och att det bara är omslaget som skiljer? Skulle vara intressant att jämföra.

För mig har det även blivit intressant med "Made in X" för CD. Made in EU från 2001 fram till 2006 på EMI skall man vara vaksam på eftersom många plattor hade Copy Control. Dessa är idag ospelbara på vissa spelare men går att rippa konstigt nog. Holland höll på med detta en kort period även för CBS-Sony och Universal. USA la av med detta omkring 2003. Japan höll sig utanför vad jag vet.

Japanerna gör ibland mycket fina remasters som låter fantastiskt bra.

Jag tycker Made in... fortfarande har ett värde oavsett var de sedan är gjorda i verkligheten.

Posted
Jag tycker Made in... fortfarande har ett värde oavsett var de sedan är gjorda i verkligheten.

Precis!

"Made in..." eller "Mfd in..." avslöjar ofta tillsammans med label vilken klang man kan förvänta sig.

Men det har ju inget med pressningsland att göra.

Ibland anges enbart "Printed in..." på konvolutet, och det har ännu mindre att göra med hur skivan kommer låta.

Posted
Hur avgör man pressningsland... ? :Thinking:

Ean/streckkoden :Idea:

Första siffrorna ska väl ange något sorts landsnummer ?

Eller gäller den bara för var konvolutet är tryckt ?

Knepiga grejor det där ... :Thinking:

Posted (edited)

Första siffrorna ska väl ange något sorts landsnummer ?

Eller gäller den bara för var konvolutet är tryckt ?

Knepiga grejor det där ... :Thinking:

Hade de stått under lagstiftningen för CE-märkning på samma sätt som t ex konstruktionsmaterial så hade det också avkrävts "document of performence" som skall kunna tillhandahållas vid sidan om, t ex via nätet. Men inte ens där innebär tillverkare alltid verklig tillverkare. Om det är en OEM-produkt (private label) så är tillverkaren lika med den som sätter produkten på marknaden. Det gäller även EAN-koder. Skivan utgör då ett halvfabrikat. Den kan t ex vara pressad i Portugal men förpackad i Tyskland. Då får den en tysk EAN-kod.

Som calle_jr är inne på står det ibland "printed in..." och andra gånger "made in..." eller "manufactured in...". Det kan vara samma sak men inte med säkerhet. Och vad är det man avser? Jag inbillar mig dock att japanska plattor alltid är pressade i Japan, men jag kan inte ta gift på det. En del är dock tydliga med var de är pressade, t ex koreanska "33 1/3" som anger var omslagen är gjorda och var plattorna är pressade (Pallas, Tyskland).

Edited by Bebop
Posted

Javisst!

Streckkoden anger det land som har utfärdat streckkoden :) (om det är EAN)

Etikettkod, rättighetskod, konvolut och matris anger alla något (annat) land.

Men vad menas med det land som anges / vilket land är det man vill ange?

Om det är specifikt pressningsland, så är det långt ifrån säkert att gå på någon av ovanstående koder. Förvisso matrisnummer, om man känner till den ordningen och kan uttyda pressverk. Men mig veterligen är det bara ett fåtal av våra medlemmar som kan det.

Jag tycker personligen det vettigaste är att land = utgivningsland, och då är rättighetskoden det säkraste att gå på. Om det sedan också står "made in...", "mfd in...", "printed in...", "pressed in..." osv så anger man det som kommentar.

Om man tycker alltihop verkar onödigt rörigt, så är det bättre att ange EU, US och asien.