Perfect sense Posted June 27, 2014 Posted June 27, 2014 (edited) Hur vi lyssnar och vad vi prioriterar är en intressant fråga. Med denna visualisering som utgångspunkt så är min känsla att många lyssnar utifrån och in i hög utsträckning, dvs. inom det yttre skiktet - upplösning, dynamik, perspektiv osv. - eller om man så vill på ett mer analytiskt och rationellt sätt med fokus på enskilda parametrar. Den mer subjektiva och emotionella upplevelsen utgår i kontrast till detta ifrån centrum i figuren - vilket jag personligen anser ligger betydligt närmare den faktiska upplevelsen av musiken. Hur lyssnar vi egentligen? Edited June 27, 2014 by Perfect sense Quote
calm Posted June 27, 2014 Posted June 27, 2014 Skillnaden mellan olika sätt att lyssna är nog mycket kopplat till vad som är syftet med lyssningen. För egen del ligger jag ganska långt ut när jag sysslar med hifi, dvs tweekar mitt system och kollar in ny utrustning och utvärderar nya system på mässor och hemma hos andra audiofiler. Men är man nöjd med ljudet så glider jag ofelbart in i de inre cirklarna och kärnan i musiken. Då kan jag helt koncentrera mig på komposition och framförande och bara egentligen njuta. Men det finns också andra aspekter på lyssning och som bara tar sikte på själva musiken. Den aspekten tycker jag kommer bra fram i denna tråd. http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...st&p=161361 Skillnaden mellan känsla och känslighet. Calm Quote
Bebop Posted June 27, 2014 Posted June 27, 2014 Jag hoppar lite mellan de olika fälten inifrån och ut. Facit finns mellan de egna öronen men det finns också mer eller mindre objektiva bedömningar också. Verkligheten är inte alltid referensen. Det kan låta bättre hemma än verkligheten. Jag är full av sådana erfarenheter. Ett exempel är när jag hörde trummisen Tony Williams kvintett. Han slog så hårt på cymbalerna så jag fick ringningar i öronen. När SR spelade upp konserten så lät det betydligt bättre än i verkligheten. Verkligheten är ju också beroende av lokal, mixning, var man sitter och liknande. Bristerna fixade SR i detta exempel. Jag har också hört på anläggningar där vedebörande är jättenöjda men där jag tyckt att det låter hemskt. Minns speciellt en lyssning där pukslag lät som pisksnärtar i ett klassiskt stycke vilket han menade var ett tecken för bra ljud. Men i verkligheten låter inte pukslag som kanonskott. De är snarare mjuka med mycket värme. Samma sak med en stråksektion. De låter inte högupplösta och intensiva. Därför strävar jag efter ett visst värmeinnehåll som ger mig en större upplevelse och en känsla av jag "var där" på riktigt. Samma sak inom jazzen. Referensen för mig är inte typ David Sanborn eller Michael Brecker med en mick i luren som tar bort näst intill alla övertonerna från instrumentet. En av mina stora favoriter är Dexter Gordon som jag hört live flera gånger. Han hade en varm och behaglig ton som jag tycker många system missar. Det har färgat mitt val i min ljudkedja. Jag vet precis vad Calm menar när han pratar om värme eftersom jag hört hans system och han har hört mitt. När jag pratar om värmeinnhåll så är det inte på något sätt diskantfattigt eller utslätat. Den är en balans som är svår att förklara. Det är först när man nått dit som känner att nu är det rätt. Jag har inte någon erfarenhet att det i detta avseende finns en koppling till att denna balansen blir bättre ju nyare prylar man har. Däremot hur anläggningen är sammansatt, placering, ackustikbehandling och liknande. Det har en avgjort större betydelse för mig än att byta prylar stup i kvarten, i vart fall sedan jag gjorde min senaste och mest avgörande steg för 6-7 år seda. Nu handlar det mer om kompletteringar för att hålla en bra ljudbalans för ett bredare spektrum av musik för min del och full fokus på musiken och nya plattor. För mig känns det som en befrielse att kunna koppla av köp- och bytesbehovet. Så har det inte alltid varit. Däremot är det kul att följa med vad som händer även på hifi-fronten. Quote
Apexorca Posted June 28, 2014 Posted June 28, 2014 När jag pratar om värmeinnhåll så är det inte på något sätt diskantfattigt eller utslätat. Den är en balans som är svår att förklara. Det är först när man nått dit som känner att nu är det rätt. Jag har inte någon erfarenhet att det i detta avseende finns en koppling till att denna balansen blir bättre ju nyare prylar man har. Däremot hur anläggningen är sammansatt, placering, ackustikbehandling och liknande. Det har en avgjort större betydelse för mig än att byta prylar stup i kvarten, i vart fall sedan jag gjorde min senaste och mest avgörande steg för 6-7 år seda. Nu handlar det mer om kompletteringar för att hålla en bra ljudbalans för ett bredare spektrum av musik för min del och full fokus på musiken och nya plattor. Jag håller med om att det där med värmeinnehållet är svårt att ta på och förklara, men ack så viktigt för mig med. Jag menar värmeinnehållet från mellaregistret och uppåt. Akustiken och strömkvaliteten spelar en roll här också. Vad jag på senare tid uppmärksammat är att det kan ha med upplösningen och så klart distorsionen att göra. Ju bättre högupplösta system jag hört desto mer "värme" hör jag upp i registren om det dessutom är låg distorsion. Signalkällan är mycket viktig här men det handlar inte bara om den. De senaste digitala signalkällorna är ofta betydligt bättre på det än de lite äldre. Men om systemet genomgående är duktigt på upplösning och låg distorsion har jag upplevt att det blir mjukare och varmare känsla men med bibehållen lustighet och klarhet. Det är inte så att det låter mörkare bara mjukare på något vis. Kan det vara så att den höga/högre upplösningen fyller ut någon slags "taggighet" i ljudet med information som gör det mer levande, mer naturligt? Jag vet inte om det är en generell sanning att högupplösta system har bättre förutsättningar att producera ett ljust klart ljud med bra värmeinnehåll, men jag har hört det rätt ofta den senaste tiden. Quote
pärr Posted June 28, 2014 Posted June 28, 2014 Jag vet inte om det är en generell sanning att högupplösta system har bättre förutsättningar att producera ett ljust klart ljud med bra värmeinnehåll, men jag har hört det rätt ofta den senaste tiden. Apex, Tror du är mycket nära sanningen här. Högupplösta system är för mig inte detsamma som kallt och hårt ljud uppåt i registren. Utan bara en "resurs" att hantera informationen mera nära sanningen.. även om man inte utnyttjar hela "resursen". Tror ingen tillverkare strävar efter att göra något som låter iskallt.. Tyvärr pratar jag bara digital återgivning nu då jag inte har kvar min gamla svarv.. Men i takt med att jag själv har uppgraderat den digitala domänen genom åren så är det inte synonymt med att man får ett kallare ljud ju bättre (nåväl, på pappret i alla fall) produkter man kopplar in. Oftast är det ju förenat med ytterligare investeringar dessutom... utan tvärtom så faller allt på plats mer och mer.. Jag gillar personligen extremt högupplöst då jag upplever en förmåga att det "drar isär" instrument och placerar varje musiker mera tydligt.. Har beställt en atomklocka till min masterclock och det ska bli mycket spännande att se vad det ger... dvs i form av ännu högre noggrannhet men med fortsatt stabilitet och möjlighet att skifta samplingsfrekvenser utan att behöva "bota om" systemet för varje frekvensändring... Cesiumklockor är ju inte lika lätta att få tag på /Pärr Quote
Apexorca Posted June 28, 2014 Posted June 28, 2014 (edited) Apex, Jag gillar personligen extremt högupplöst då jag upplever en förmåga att det "drar isär" instrument och placerar varje musiker mera tydligt.. Det håller jag med om, mer luft runt instrument mm. Har beställt en atomklocka till min masterclock och det ska bli mycket spännande att se vad det ger... dvs i form av ännu högre noggrannhet men med fortsatt stabilitet och möjlighet att skifta samplingsfrekvenser utan att behöva "bota om" systemet för varje frekvensändring... Cesiumklockor är ju inte lika lätta att få tag på /Pärr Det låter intressant. Antilope gör en sådan också, Audiophile 10M Atomic Clock. Såg den i Munchen. Edited June 28, 2014 by Apexorca Quote
pärr Posted June 28, 2014 Posted June 28, 2014 Det håller jag med om, mer luft runt instrument mm. Det låter intressant. Antilope gör en sådan också, Audiophile 10M Atomic Clock. Såg den i Munchen. Jo jag känner till den mycket väl... Dock finns den inte att köpa ännu men om ca 3 veckor Den är som ett mjölkpaket, dvs hanterbar jfrt vissa cesiumklockor /Pärr Quote
Recommended Posts