Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det skall tydligen vara 4 boxcombo iår! Esoteric har valt en annan konstellation än tex. dCS. Här drive,dac i mono och psu. dCS kör drive, dac, klocka och upsampler. MSB kör drive, dac och psu som kan dubbleras. Sen kan man fundera på det optimala att stacka enheterna på varandra, man vinner säkert ljudmässigt på att ställa prylarna separat så som jag hört i andra sammanhang.

Tycker den nya combon ligger i linje med tidigare design av t.ex. 03 serien och vad jag gillar är intrycket av solid konstruktion bla genom VRDS-teknologin som nu är lite av standard i det högre segmentet.

Ljudet kan man naturligtvis inte veta något om, men det skulle förvåna mig om man inte vinner kritikernas gillande. Idag vågar man knappast chansa med de stora utvecklingskostnader som ligger på denna prestigenivå och sannolikt har man både mätmässigt och lyssningsmässigt säkrat en plats på parnassen. Stereophile t.ex. har en egen kategori A+ där ett fåtal finns med. Skulle förvåna om inte denna landar där.

Skall verkligen bli kul att lyssna på denna combo och hoppas att den finns kvar när jag får tid. Alltid roligt med nya produkter och referenser, även om det är slutboxat för min del.

Calm

Posted
Instämmer!

Men är inte listan lite kort? :Thinking:

Kondo, Wavac, Lyra Connoisseur, Living Voice, Airtight, Shindo...

Jo, men ser dessa som ytterligare lite mer speciella märken. Luxman, Accuphase och Esoteric känns för mig mera fabriksproducerade än handbyggda.

mvh/Harryup

Posted

Efter att några märken (jag vågar inte skriva exempel på det av respekt för de som tycker illa om de ) släppt div "bomber" i det digitala mediet, finns det en del digitala tillverkare som halkade lite efter, pga att man blivit passiva i sin utveckling, kanske? Det har kommit en mängd tillverkare underifrån som presterat som betydligt dyrare till ett rimligare pris, men tex Esoteric har en fin tradition av enormt potenta maskiner att leva upp till och har förhoppningsvis tagit konkurrensen på fullaste alvar. Jag tror deras nya modeller kommer att var med i högsta toppen. Jag hoppas det. Det skulle vara kul att lyssna på dem.

När jag testade dem för några år sedan hade de en bit upp till toppen tyckte jag.

Designen är mycket bra. Men jag undrar varför digitalprodukter i toppskiktet behöver vara så skrymmande? De är ju det som tar mest plats i hela racket i många fall.

Har det med att det måsta vara många och stora lådor för att det skall kännas värt pengarna eller har det signalmässiga fördelar?

Posted
Det nya formspråket på Esoteric's nya serie känns nästan lite bekant...

A-DemoDSC_7425_2869_001036_zps282c3c93.jpg

... har man möjligtvis sneglat på dcs :Thinking: ?

Oavsett så faller de mig i smaken, riktigt snygga.

Den nya sacd/cd transporten P1 väger in på 27 kg och den separata strömförsörjningen ligger inte långt efter med sina 24000 gr ,

tillsammans blir det helt klart en rätt tung avspelningsenhet :icon_smile_cool:

Nederst till vänster syns också dacen D1 i mono-utförande :o ... en låda för varje kanal m.a.o .

Överst i samma stapel tronar försteget C-03.

jag var nere på Audio concept idag och lyssnade på Esoteric, de finns där hela veckan. Ljudet var riktigt bra, harmoniskt med bra separation och ändå en brutal kraft. Bra djup och bredd. Det är ju svårt att jämföra anläggningar men DCS Vivaldi och MSB har fått en mycket svår motståndare. Om jag fick välja någon av dessa tre skulle jag nog satsa på Esoteric. Dessutom är de riktigt snygga, men stora, det är fullformatsbredd på dem.

Vivid Giya G1 är riktigt bra högtalare, passar bra ihop med resten.

Det har ju pratas en del om byggkvalité. Jag brukar roa mig med att känna på skivsläden, om det finns en sådan. Många dyra märken har slädar med Dell-kvalité (inga namn). Esoteric:s skivsläde är i solid aluminium, känns väldigt gedigen, skulle man gå på det så finns det en vinnare.

Fast det är ju inte släden man lyssnar på förstås

Rekommenderar en tur ner på Audio Concept för att lyssna, det är iallafall gratis

hälsar tommy

Posted (edited)
När jag testade dem för några år sedan hade de en bit upp till toppen tyckte jag.

Designen är mycket bra. Men jag undrar varför digitalprodukter i toppskiktet behöver vara så skrymmande? De är ju det som tar mest plats i hela racket i många fall.

Har det med att det måsta vara många och stora lådor för att det skall kännas värt pengarna eller har det signalmässiga fördelar?

Nog tillhör de väl toppen. Handlar väl mer om smak och hur man sätter samman sitt system. Deras förra toppmodell hade väl också 3 eller 4 burkar. Men frågan är berättigad om varför det behövs så många enheter för att få ut max. Samma sak med ett antal skivspelare som jag anser är överdimensionerade. Häftigt kanske men knappast nödvändigt för att hitta sitt referensljud.

Edited by Bebop
Posted
Nog tillhör de väl toppen. Handlar väl mer om smak och hur man sätter samman sitt system. Deras förra toppmodell hade väl också 3 eller 4 burkar. Men frågan är berättigad om varför det behövs så många enheter för att få ut max. Samma sak med ett antal skivspelare som jag anser är överdimensionerade. Häftigt kanske men knappast nödvändigt för att hitta sitt referensljud.

Att dela upp en apparat i flera tyder på att man vill förenkla sin design för att minska EMC-problem. Dock får man nya EMC-problem som ett brev på posten, men kanske lite enklare att hantera.

Annars är det nog mest en estetisk fråga och att kunna ta bra betalt.

Posted

FoumlnsterbeslagDSC_0087_001042_zpsbf8ed65e.jpg

Synar man fogarna på Esoteric's nya "slagskepps-serie" så blir man inte besviken.

Byggkvalitén är av bästa sort och ljudmässigt ligger det helt i paritet med vad övriga "eliten" presterat under det senast åren.

A-DemoDSC_7414_2859_001033_zps98ed2039.jpg

Nu har jag inga "avklädda" enheter att visa men jag kan bara anta att både komponenter och kabeldragningar sitter i minst

lika snygga linjer som utsidan lovar.

Ljudsignumet tänkte jag inte försöka beskriva för det gör ändå ingen rättvisa åt vare sig läsare av denna tråden eller var det

ena eller andra adjektivet kan tänkas uppstå, högtalare eller elektronik :unsure:

Testbänkarna har vi ju hemma i egna rummet så efter en sådan lyssningsrunda kan man ju ge det hela ett mer ordnat referat.

Det låter naturligtvis väldig bra men hur bra överlåter jag till gemene man att själv söka svar på.

Min lilla "processor med tillhörande hårddisk" blev åtminstone väldigt nöjd

Att rekommendera er en lyssning, om tillfället dyker upp, är m.a.o väldigt lätt ... me like very mucho :thumbsup:

A-DemoDSC_7435_2879_001040_zps4bd8d1e8.jpg

Jag ska avslutningsvis också tacka hifi-ligan på Audioconcept för att de orkar dra runt på så tunga fina elektronikbitar så

att en vanlig liten entusiast som jag själv får chansen att lägga ett par öron till nya fina återgivningsapparater som dessa.

Tackar naturligtvis också samtliga skribenter i tråden för visat intresse och så...

lämnar jag gladeligen över stafettpinnen till nästa fotograf/författare ;)

Posted
Ljudsignumet tänkte jag inte försöka beskriva för det gör ändå ingen rättvisa åt vare sig läsare av denna tråden eller var det

ena eller andra adjektivet kan tänkas uppstå, högtalare eller elektronik :unsure:

http://i240.photobucket.com/albums/ff234/P...zps4bd8d1e8.jpg

:D

Jag tycker vi kan införa den alternativa beskrivningen "adj adj adj" som betyder att det lät jävligt bra. Skulle själv ha glädje av den emellanåt.

Tack P-pan!

Posted (edited)

I tyska Stereos marsnummer gavs lite info om stacken. Bl a att kombon har en matchvikt på nästan 100 kg. Nätdelen innehåller 4 ringkärnor. Dacarna arbetar med 16 D/A- chips med en maxupplösning på 32/384. Den kan också köras med DSD i asynchront läge upp till 5,6 MHz eller PCM 32/384. Pcm-signalen kan också omvandlas till DSD-signal.

Rekommenderade priset i Tyskland ligger på 80,000 EUR (där momsen är 5%-enheter lägre än här).

Det finns en hel del att läsa på Esoterics hemsida

Edited by Bebop
Posted

Bebop,

du får justera länken tror jag ?

Fungerar åtminstone inte för undertecknad.

Tack också för att du fyllde på med både lite fakta och länk till deras hemsida :):thumbsup:

Posted
lämnar jag gladeligen över stafettpinnen till nästa fotograf/författare ;)

Tack P-pan! Den riggen får jag spetsa in mig på att höra. Såg Esoteric i Munchen men hörde bara lite av dem. För lite för ett omdöme.

Posted
Att jag tog Mercedes som exempel var väl den där kassaskåpskvaliteten som de åtminstone har haft. Samma intryck får jag av Esoteric och Accuphase.

Får väl tillägga att det går lika bra att ha andra exempel om man vill, för säkerhets skull... ;)

Håller helt med dig i dina jämförelser med Mercedes. Du kan ju inte rå för att Apexorca inte verkar följa med i vilka som fullständigt dominerar Formel1.

MSB kanske ska jämföras med bra Svensson-bilar men någon spetsteknik handlar det ju knappast om :D

Posted
MSB siktar också på 4 burkar framöver. Det blir transport, dac och så en strömkälla till varje.

Om man kör både CD och multispelaren samt DAC med var sitt Psu kan man komma upp i 6 burkar redan idag. Vad man nu vinner på det?

Frågan är snarare vad man generellt vinner på att skilja enheterna åt respektive integrera. Korta signalvägar eller separera t.ex. Nättrafo i en egen burk.

Börjar alltmer gilla Esoterics look! Ganska snarlik dCS i design om man får säga så.

Calm

Posted
:popcorn

Tror fan att det blir underhållning när någon börjar hacka på Mercedes på ett audioforum och pratar om "Råd och Rön", Svensk Bilprovning och nöjda Svenssons som referenser ;)

Om det ska gälla audioprylar också så kan vi väl alla gå över till att hylla något solitt japanskt massproducerande märke med få fel som Råd och Rön rekommenderar typ Pioneer.

Posted
Tror fan att det blir underhållning när någon börjar hacka på Mercedes på ett audioforum och pratar om "Råd och Rön", Svensk Bilprovning och nöjda Svenssons som referenser ;)

Har aldrig ägt en merca men jag lånade en av bilverkstan när min bil skulle servas.

Den var helt ok och hade bra radio. Här ses jag körande på Föreningsgatan i Malmö:

Posted
Om man kör både CD och multispelaren samt DAC med var sitt Psu kan man komma upp i 6 burkar redan idag. Vad man nu vinner på det?

Jag tyckte också att det var så, men bigblue kanske menar att man skulle börja med dual mono för dac? :unsure:

Posted

Nog kan det allt vara lite coolt på ett perverst, slösaktigt sätt med alla dessa lådor med en matchvikt på 100 kg för att kunna spela en cd-skiva. Eller streama.

Men oavsett vad det står på fronten så skulle jag aldrig, repeterar aldrig köpa något liknande, om jag inte ärvt Bill Gates och ramlat och/eller slagit skallen. Hårt. Skulle mycket hellre köpa ( i esoterics fall) deras största enlådesmaskin och givit bort mellanskillnaden till rädda barnen eller något annat behjärtansvärt.

Då hade jag dessutom kunnat spisa skivor med ett lättare världssamvete. Inte illa. Att det kanske låter 0.59873322 % sämre kan jag ta.

Posted
Håller helt med dig i dina jämförelser med Mercedes. Du kan ju inte rå för att Apexorca inte verkar följa med i vilka som fullständigt dominerar Formel1.

Är prestanda samma som byggkvalitet?

Posted
Är prestanda samma som byggkvalitet?

Du är på hal is om du menar att byggkvalitén skulle vara tveksam på bilar som helt dominerar i F1.

Är det inte F1 i Audio på Euphonia när Esoteric och MSB diskuteras? ;)

Posted (edited)
Du är på hal is om du menar att byggkvalitén skulle vara tveksam på bilar som helt dominerar i F1.

Är det inte F1 i Audio på Euphonia när Esoteric och MSB diskuteras? ;)

Ursäkta om jag missuppfattat. Jag menar inte F1. Jag trodde NO som tog upp det hela menade MB bruksbilar för vardagsbruk. Det är det jag menar. Men jag backar ödmjukt från diskussionen om detta med bilar.

Edited by Apexorca
Posted
Men oavsett vad det står på fronten så skulle jag aldrig, repeterar aldrig köpa något liknande

Ja, det ter sig lite ovant för en digital signalkälla.

Dual mono kan man ju konstruera ändå, förutom möjligen chassijord som kanske då utgör 0.6 %-enheter försämring åt ena eller andra hållet :) Who knows?

Posted

Nån som provat med 2 olika dacar av samma sort att köra den ena för ena kanalen och den andra för andra kanalen?

Flera lådor innebär absolut konstruktionsmässiga fördelar men också förstås nackdelar.

mvh/Harryup

Posted
Jag tyckte också att det var så, men bigblue kanske menar att man skulle börja med dual mono för dac? :unsure:

När vi pratade med Larry på MSB menade han att kvalitetshöjningen var tydlig när man gick från en strömbox (som matar både transport och dac) till att ha en strömbox för varje enhet. Dual mono nämnde han inte att de experimenterade med :). Men vem vet... Däremot var han sur över att, som han menade, ett annat stort märke kopierat stora delar av de white paper som MSB lagt upp på sina hemsida. Därför har man i den nya referens-dacen gjutit in allt i chassit så att man inte ska kunna "kika" utan att ta till våld.

• 4 months later...
Posted
En pizza sitter ju sällan fel och vill man ha en med många ingredienser så lär en quattro stagioni passa som

hand i handske i denna tråd... åtminstone om man har en dcs som "tallriksunderlägg" ... ;)

Från Vivaldi är det inte särskilt långt till Viv..id men med tillägget audio.

A-DemoDSC_7430_2874_001038_zpsf7bfb3cf.jpg

Personligen har jag ända sedan lanseringen, mestadels sett till deras modell Giya, haft lite svårt med designen, men ljudet ... :app:

Här har man verkligen fått till en "reptil" sett till kon-rörelser och ljudåtergivning.

Scenåtergivningen är också ett kapitel för sig och skulle jag nödgas byta mina egna högtalare så ligger Giyan bra till.

Återstår bara att omarbeta mina emotionella krav och frugans sinne för heminredning :D

Kanske att det fattas en å´annan krona också förstås dry.gif

Nu blir det en paus.

Antar att jag måste göra en "Bebop" och få undan allt som stod på listan inför midsommar... det blir antagligen gott :)

Nubba lugnt där ute ;)

För de som inte har så stora rum eller tycker att stora högtalare är på gränsen till att vara vulgära, så har Audioconcept fått in den minsta i Giya serien, G4, den är mycket mindre , höjden räcker bara till naveln på en normallång svensk.

Ljudbilden liknar den stora G1 mycket, ett stort luftigt, mycket dynamiskt ljud, välbalanserat!!

Den var kopplad till Pass Labs stereoslutsteg 250.8 och MBL försteg och CD spelare

Klart lyssningsvärd, Diane Krall, À case of You , kanonbra

Tycker tommy