P-pan Posted June 19, 2014 Posted June 19, 2014 Närvaron av affekterat ljud är som oftast stor i vår närmaste omgivning och hur tillverkarna av elektronik lyckas, eller inte, med att "återberätta" en trovärdig inspelning är ju ofta utsatt för starka diskussioner. Har man bara en ordentligt tilltagen ventilation åt de signalbärande karamellerna, plus lite annat jox, så brukar det låta riktigt bra... ... ibland t.o.m oförskämt bra. Quote
P-pan Posted June 19, 2014 Author Posted June 19, 2014 Jag ska inte försöka hålla mig i någon fördold skugga med vad som fastnat i kameran denna gång. Att formspråket talar till den invigde ljudvågsexperten är det ingen som helst tvekan om Och ut ur mörkret kliver en ... ... Esoteric P1 Grandioso Quote
new order Posted June 19, 2014 Posted June 19, 2014 Nu snackar vi byggen! Mercedes bland digitalkällor i byggnadskvalitet imo. MSB får åka på studiebesök..... Quote
Apexorca Posted June 19, 2014 Posted June 19, 2014 Nu snackar vi byggen! Mercedes bland digitalkällor i byggnadskvalitet imo. MSB får åka på studiebesök..... Var nu inte dum mot Esoteric! Vad menar du med byggkvalitet? Jag kanske missuppfattar vad du syftar på. För det första. Har du klämt på en MSB eller bara sett dem på bild? Två delar i din kommentar går stick i stäv med vad mina erfarenheter och uppfattningar är. Därav blir jag förbryllad. Jag har full respekt för olika åsikter, men tänker ändå redogöra för min i detta fall eftersom jag fått en helt annan uppfattning själv. Just byggkvaliteten är enastående på MSB och det är det som överaskar mest positivt när man känner på dem live. Att de låter bra vet ju redan många. MSB är som med ur, Swiss made, de kan inte ges rättvisa på bild. Designen kan man alltid diskutera dock. Jag uppskattar mer och mer att de är slimmade och tar liten plats jämfört med märke i samma prestandaklass. För det andra har Mercedes tappat enormt på byggkvalitetsidan med åren och varit riktigt illa ute. Krismöten mm. Det var faktisk riktig kris för några få år sedan. Deras kvalitet har varit långt från/under deras prislapp. De har dock blivit liiiite bättre nu, men om du med ditt utryck menar att det är bra om det är som mercedes byggkvalitet så finns det vissa frågetecken. Esoteric skulle bli ledsna av jämförelsen med Mercedes faktiskt. Det finns många bilar i dag som slår Mercan på fingrarna. Jag tror Esoteric i hifi sammanhang vida överstiger Mercedes i bilsammanhang. Bättre jämförelse hade nog varit tex Porsche, Mazda, Toyota eller BMW som hamnar i topp och långt före Mercedes generellt på kvalitetslistan. Tar vi in faktor som att dessutom värdera priset i felstatestiken hamnar Mercedes ännu sämre och Mazda och tex Toyota ännu bättre. Quote
pärr Posted June 19, 2014 Posted June 19, 2014 Var nu inte dum mot Esoteric! Vad menar du med byggkvalitet? Jag kanske missuppfattar vad du syftar på. För det första. Har du klämt på en MSB eller bara sett dem på bild? Två delar i din kommentar går stick i stäv med vad mina erfarenheter och uppfattningar är. Därav blir jag förbryllad. Jag har full respekt för olika åsikter, men tänker ändå redogöra för min i detta fall eftersom jag fått en helt annan uppfattning själv. Just byggkvaliteten är enastående på MSB och det är det som överaskar mest positivt när man känner på dem live. Att de låter bra vet ju redan många. MSB är som med ur, Swiss made, de kan inte ges rättvisa på bild. Designen kan man alltid diskutera dock. Jag uppskattar mer och mer att de är slimmade och tar liten plats jämfört med märke i samma prestandaklass. För det andra har Mercedes tappat enormt på byggkvalitetsidan med åren och varit riktigt illa ute. Krismöten mm. Det var faktisk riktig kris för några få år sedan. Deras kvalitet har varit långt från/under deras prislapp. De har dock blivit liiiite bättre nu, men om du med ditt utryck menar att det är bra om det är som mercedes byggkvalitet så finns det vissa frågetecken. Esoteric skulle bli ledsna av jämförelsen med Mercedes faktiskt. Det finns många bilar i dag som slår Mercan på fingrarna. Jag tror Esoteric i hifi sammanhang vida överstiger Mercedes i bilsammanhang. Bättre jämförelse hade nog varit tex Porsche, Mazda, Toyota eller BMW som hamnar i topp och långt före Mercedes generellt på kvalitetslistan. Tar vi in faktor som att dessutom värdera priset i felstatestiken hamnar Mercedes ännu sämre och Mazda och tex Toyota ännu bättre. Som MB cab ägare och dCS ägare måste jag fundera lite på Apex inlägg. Tycker dock inte bilar ska blandas ihop med HiFi. Då får vi nog rejäla problem... Att jämföra ett HiFi märke med ett bilmärke funkar ej. Det är 2 helt olika logiker även på en"esoterisk" nivå /Pärr Quote
P-pan Posted June 19, 2014 Author Posted June 19, 2014 Kul med bilar som jämförelse Inte lika kul att, oavsett märke, de rostar förr eller senare Oavsett vilken måttstock man använder för att mäta kvalité så lär man få ta fram den största vågen, längsta tumstocken eller den finaste sorten av karat för att få lite kläm på vad Esoteric har fått fram i.o.m sin nya serie - Grandioso. Vissa kanske tycker det borde utgå ett avdrag för blått sken men det är bara en liten petitess i sammanhanget - tro mig Det här är verkligen kvalité av det tunga slaget... priset väger också en hel del är jag rädd Quote
Apexorca Posted June 19, 2014 Posted June 19, 2014 (edited) Som MB cab ägare och dCS ägare måste jag fundera lite på Apex inlägg. Tycker dock inte bilar ska blandas ihop med HiFi. Då får vi nog rejäla problem... Att jämföra ett HiFi märke med ett bilmärke funkar ej. Det är 2 helt olika logiker även på en"esoterisk" nivå /Pärr Aj då både MB och dCS! Nej, skämt åsido. Du behöver inte fundera. Jag har mycket stor respekt för båda dessa märken som har en tradition av extremt hög prestanda och kvalitet. Håller med om att dessa olika produkter, bilar och hifi, haltar i jämförelse, men med lite vid syn kan man ändå förstå den lite. Det tycker jag i alla fall. Prestanda och byggkvalitet är olika saker. Att MB är bra bilar med finfin prestanda är klart, men de har haft stora problem med just byggkvalitet sedan en tid tillbaka är ingen hemlis, det har dock skärps till, men de är inte tillbaka som vid sin glans dagar. Det har både ägare och andra erfarit. Detta kan man läsa om och jag har också hört det från personer med professionell insikt i det hela, så jag tror på det. Ingen känga mot dSC som jag vet har extremt hög prestanda och jag verkligen antar också har klanderfri byggvalitet som säkerligen lever upp till alla högt ställda krav man kan ha på premiumprodukter i denna klass. Jag vill inte skriva upp MSB's byggvalitet eller höja den över någon annan med mer än att den är klanderfri vad jag erfarit. Inget i själva lådan knirkar eller har dålig passform, tvärt om. Känns kassaskåpsstabil. Tunga och stabila är deras byggen, även om estetiken är lite vek och kanske tam jämfört med tex dSC eller Esoteric, som ser enormt stabila och välbyggda ut och vad jag kan bedöma också är det. Cabba ner Pärr och njut av en grymt bra och fin bil. Min Audi (2 år) som går som ett skott och är underbar att köra men har varit mer på verkstad än med 4 bilar från ett annat TYSKT märke jag hade under drygt 10 års tid. De var aldrig var på verkstad annat än för service. Det blir inte Audi nästa byte. Edited June 19, 2014 by Apexorca Quote
calm Posted June 20, 2014 Posted June 20, 2014 Oavsett märke så kan man nog förvänta sig god byggkvalitet på dessa topprodukter. Design i all ära men det är ljudet som får mig att gå igång. MSB vinner inga designpris det kan villigt erkännas och är man ute efter utseende så finns det skönare att skåda. Bättre om man satsar på innehållet. Skall bli spännande så småningom att lyssna till Esoterics nya skapelser och se om de lever upp till MSB:S och dCS ljudstandard. Det är upp till bevis som gäller! Kan man förvänta sig lite frontbilder kanske Calm Quote
byZan Posted June 20, 2014 Posted June 20, 2014 (edited) Grandioso var länge en kandidat hos mig men när en polare sa att det låter som namnet på en pizza så ville jag inte ha den längre När jag lyckades hitta en Vivaldi dac så slapp jag fundera på vad jag ville ha och visst klingar namnet Vivaldi bättre och då framförallt till musikens värld Som mångårig MB-ägare så håller jag med Apexorca när det gäller vissa problem med bl a rost hos tidigare modeller, men rent teknikmässigt är de grymma och designmässigt så håller de sig i framkant tycker jag. Jag går i tankar om ett ev. bilbyte och det är inte självklart att det blir MB i fortsättningen, det kan nästan bli vad som helst bara det finns det jag vill ha i utrustningsväg. Så jag fortsätter att köra min MB och lyssna på Vivaldi via Vivaldi och får stå ut med det Trevlig midsommar! /byZan Edit: Ursäkta OT p-pan Ser fram emot fler läckra bilder och intryck Edited June 20, 2014 by byZan Quote
pärr Posted June 20, 2014 Posted June 20, 2014 Var nu inte dum mot Esoteric! Vad menar du med byggkvalitet? Jag kanske missuppfattar vad du syftar på. För det första. Har du klämt på en MSB eller bara sett dem på bild? Två delar i din kommentar går stick i stäv med vad mina erfarenheter och uppfattningar är. Därav blir jag förbryllad. Jag har full respekt för olika åsikter, men tänker ändå redogöra för min i detta fall eftersom jag fått en helt annan uppfattning själv. Just byggkvaliteten är enastående på MSB och det är det som överaskar mest positivt när man känner på dem live. Att de låter bra vet ju redan många. MSB är som med ur, Swiss made, de kan inte ges rättvisa på bild. Designen kan man alltid diskutera dock. Jag uppskattar mer och mer att de är slimmade och tar liten plats jämfört med märke i samma prestandaklass. För det andra har Mercedes tappat enormt på byggkvalitetsidan med åren och varit riktigt illa ute. Krismöten mm. Det var faktisk riktig kris för några få år sedan. Deras kvalitet har varit långt från/under deras prislapp. De har dock blivit liiiite bättre nu, men om du med ditt utryck menar att det är bra om det är som mercedes byggkvalitet så finns det vissa frågetecken. Esoteric skulle bli ledsna av jämförelsen med Mercedes faktiskt. Det finns många bilar i dag som slår Mercan på fingrarna. Jag tror Esoteric i hifi sammanhang vida överstiger Mercedes i bilsammanhang. Bättre jämförelse hade nog varit tex Porsche, Mazda, Toyota eller BMW som hamnar i topp och långt före Mercedes generellt på kvalitetslistan. Tar vi in faktor som att dessutom värdera priset i felstatestiken hamnar Mercedes ännu sämre och Mazda och tex Toyota ännu bättre. det var inte så allvarligt menat. Esoteric gör fantastiska produkter. dCS använder ju t.o.m Esoterics Neo mekanismer i sina egna transporter och nu även i Vivaldi transporten Nej låt oss nu inte snöa in på bilar och andra märken än vad tråden handlar om Spännande att höra mer för oss som inte var där Håller dock med ByZan att namnet Grandioso kanske låter lite "svulstigt" /Pärr Quote
sprudel Posted June 20, 2014 Posted June 20, 2014 det var inte så allvarligt menat. Esoteric gör fantastiska produkter. dCS använder ju t.o.m Esoterics Neo mekanismer i sina egna transporter och nu även i Vivaldi transporten Nej låt oss nu inte snöa in på bilar och andra märken än vad tråden handlar om Spännande att höra mer för oss som inte var där Håller dock med ByZan att namnet Grandioso kanske låter lite "svulstigt" /Pärr Ja! Vad ska man hitta på för att få köpare? Får en liten vibb av en flashig etikett och orange vinflaska när innehållet inte räcker till, Grandioso! Quote
Bebop Posted June 20, 2014 Posted June 20, 2014 Historien upprepar sig... När en ny CD-spelare presenteras så övergår tråden till lyfta fram MSB's förträfflighet och i viss mån dCS. Behoven för detta är uppenbarligen oerhört starka. Jag är intresserad av att läsa om Esoterics nya kryssare. Quote
byZan Posted June 20, 2014 Posted June 20, 2014 Historien upprepar sig... När en ny CD-spelare presenteras så övergår tråden till lyfta fram MSB's förträfflighet och i viss mån dCS. Behoven för detta är uppenbarligen oerhört starka. Jag är intresserad av att läsa om Esoterics nya kryssare. Jag vill också läsa mer och framledes också lyssna när tillfälle ges. Kör på p-pan....... /byZan Quote
Apexorca Posted June 20, 2014 Posted June 20, 2014 (edited) Historien upprepar sig... När en ny CD-spelare presenteras så övergår tråden till lyfta fram MSB's förträfflighet och i viss mån dCS. Behoven för detta är uppenbarligen oerhört starka. Jag är intresserad av att läsa om Esoterics nya kryssare. Hisrorien upprepar sig... vadå? Jag tycker ditt inlägg insinuerar lite agg och frustration. Rätta mig gärna om jag har fel. Känslor som insinueras i skrift på nätet kan vara helt fel varför jag lämnar en bred tolkning av ditt inlägg, men skulle behöva ett förtydligande av din åsikt om jag skall strunta i att kommentera synpunkter om produkter jag vet mycket om. Det har på långt när inte varit min mening att reta upp någon. Om du läst hela tråden ser du att det inte handlar om att framhäva MSB's förträfflighet utan att det är en kommentar på en felaktig uppgift om att MSB har dålig byggkvalitet. Låter inte det sig göras? Om jag skulle säga att dina högtalare bara går ner till 40 db i basen som dessutom är bumling pga dåligt tillverkade element, skulle det inte vara på sin plats med ett förtydligande från dig då??? Det tycker jag. Jag är också intresserad av Esoteric. Jag har inget oerhört starkt behov av att lyfta fram MSB's förträfflighet på det sättet man kan tolkar din synpunkt. Jag känner inte alls igen mig i din beskrivning av detta, men jag känner mig adresserad av dig ändå. Därför svarar jag för att om möjligt förtydliga. Jag svarade på new orders uppfattning om att MSB's byggkvalitet skulle vara tvivelaktig och att de har mycket att lära jämfört med andra. Detta stämmer inte och då lämnade jag min uppfattning om saken. Om nu Esoteric eller för den delen något annat märke har en maskin på gång som är lika bra eller bättre än MSB stör det inte mig ett dugg. Om det nu skulle vara så som du säger att vi med MSB ALLTID skall lyfta fram dess förträfflighet för att vi i så fall tycker de är väldigt bra så undrar jag om det ens skulle vara fel? Men det är synd att du kanske upplever det så och tar illa vid dig av det. En fråga som väcks av detta är om jag överhuvud taget skall kommentera och diskutera mina erfarenheter och uppfattningar i andra trådar än mina egna. Skulle inte forumet dö än mer om man inte kan kommentera när andra än jag själv tar upp ett av de märken som ligger mig varmt om hjärtat med synpunkter som gränsar till sakfel. Det är inte meningen att hänga ut new order som alltid bidrager med bra diskussioner, men här olyckligtvis gav upphov till denna diskussion lite skämtsamt. Om det är en allmän uppfattning att jag skall sluta att kommentera i andras trådar kan jag sluta att göra det och bara håla mig till mina egna trådar. Du får gärna ge din synpunkt på detta, men hoppas nu tråden kan handla om Esoteric igen. Tackar p-pan för fina bilder och ett kul reportage som jag följer med spänning. Avvaktar dock att kommentera själv, tills jag vet om det är ok. Edited June 20, 2014 by Apexorca Quote
Bebop Posted June 20, 2014 Posted June 20, 2014 Hisrorien upprepar sig... vadå? Jag tycker ditt inlägg insinuerar lite agg och frustration. Rätta mig gärna om jag har fel. Nej, du har inte fel. Jag kan inte se sambandet mellan vare sig bilar eller MSB i samband med att P-pan visar upp en världsnyhet. Quote
new order Posted June 20, 2014 Posted June 20, 2014 (edited) Glöm min kommentar. Den var plump, ursäkten är jag har en viss förkärlek för japanska mastodontkryssare från Accuphase och Esoteric och andra från den uppgående solens land. Kanske för att jag till viss del fortfarande lever kvar i tron att Japan är den stora dominanten gällande elektronik. Hur som hellst så är det såna här pryttlar som får min puls att öka. Kör på P-pan! Edited June 20, 2014 by new order meningsuppbyggnad Quote
new order Posted June 20, 2014 Posted June 20, 2014 Att jag tog Mercedes som exempel var väl den där kassaskåpskvaliteten som de åtminstone har haft. Samma intryck får jag av Esoteric och Accuphase. Får väl tillägga att det går lika bra att ha andra exempel om man vill, för säkerhets skull... Quote
new order Posted June 20, 2014 Posted June 20, 2014 Jag hoppas att min avbön räcker och att vi kan låta tråden fortsätta. Quote
byZan Posted June 20, 2014 Posted June 20, 2014 Jag hoppas att min avbön räcker och att vi kan låta tråden fortsätta. Jag läste iaf mellan raderna och spädde på med pizzan /byZan Quote
P-pan Posted June 20, 2014 Author Posted June 20, 2014 En pizza sitter ju sällan fel och vill man ha en med många ingredienser så lär en quattro stagioni passa som hand i handske i denna tråd... åtminstone om man har en dcs som "tallriksunderlägg" ... Från Vivaldi är det inte särskilt långt till Viv..id men med tillägget audio. Personligen har jag ända sedan lanseringen, mestadels sett till deras modell Giya, haft lite svårt med designen, men ljudet ... Här har man verkligen fått till en "reptil" sett till kon-rörelser och ljudåtergivning. Scenåtergivningen är också ett kapitel för sig och skulle jag nödgas byta mina egna högtalare så ligger Giyan bra till. Återstår bara att omarbeta mina emotionella krav och frugans sinne för heminredning Kanske att det fattas en å´annan krona också förstås Nu blir det en paus. Antar att jag måste göra en "Bebop" och få undan allt som stod på listan inför midsommar... det blir antagligen gott Nubba lugnt där ute Quote
calm Posted June 20, 2014 Posted June 20, 2014 Kul med Vivid också! Här radas nyheterna upp! Blir ännu mer sugen på en lyssning Calm Quote
P-pan Posted June 22, 2014 Author Posted June 22, 2014 Det nya formspråket på Esoteric's nya serie känns nästan lite bekant... ... har man möjligtvis sneglat på dcs ? Oavsett så faller de mig i smaken, riktigt snygga. Den nya sacd/cd transporten P1 väger in på 27 kg och den separata strömförsörjningen ligger inte långt efter med sina 24000 gr , tillsammans blir det helt klart en rätt tung avspelningsenhet Nederst till vänster syns också dacen D1 i mono-utförande ... en låda för varje kanal m.a.o . Överst i samma stapel tronar försteget C-03. Quote
new order Posted June 22, 2014 Posted June 22, 2014 Jag tycker dom är förjävla läckra! Ursäkta språket, men ibland så behövs det! När det gäller high-end avspelning på digitalsidan har jag svårt att se någon konkurrens utseendemässigt. Kanske något från Accuphase isf. Sen kan man ju alltid undra om blå displayer. Men det är en annan fråga. Men som alltid är det en fråga om tycke och smak. Säger som Verner. Det går lika bra med selleri. Quote
P-pan Posted June 22, 2014 Author Posted June 22, 2014 Säger som Verner. Det går lika bra med selleri. Nästan som med kablar menar du... Synergistic Sellerisearch ... Quote
A/Wing. Posted June 22, 2014 Posted June 22, 2014 Får säga som new order urläckert det här går jag igång på men det blir många lådor. Men hur låter det? Quote
calle_jr Posted June 22, 2014 Posted June 22, 2014 Jag tycker dom är förjävla läckra! Jag är böjd att hålla med, och om man börjar med exvis P1 så är det lätt att trilla dit på hela serien med anpassad design. Läckert med 24kg-strömförsörjningen som ser att att ha belyst powerknapp. Quote
Bebop Posted June 22, 2014 Posted June 22, 2014 Får säga som new order urläckert det här går jag igång på men det blir många lådor. Men hur låter det? De låter säkert utmärkt. När man kommit på de här nivåerna så undrar jag om det finns så mycket mer att klämma ur den digitala domänen. Det kan ge mer valuta att satsa på de analoga delarna i anläggningen, inklusive akustiken i rummet. Men visst hade varit kul med en Esoteric. Jag gillar även deras förstärkare. De låter fantastiskt bra i rätt kombination. Quote
Harryup Posted June 22, 2014 Posted June 22, 2014 Pratar man om de "bästa" grejorna så lär det inte vara lätt att hitta en apparat som är väsentligt bättre på allt. Är nog mera lätt att höra att det låter annorlunda och kanske att det i kombination med den egna utrustningen någon viss passar en själv bättre än i en annan kombination. Sen när det gäller byggkvalité är det inte heller så lätt att se på apparaterna för en icke utbildad elektronikingenjör om de verkligen håller hög byggkvalité eller om det är så att de ger intryck av det. Sen är nog inte alla eniga om vad som är hög kvalité heller. Bland japanska märken har för min personliga del Esoteric, Accuphase och Luxman kännts som mera byggkvalité än det mesta annat. Skulle verkligen vara kul att höra denna kombination. mvh/Harryup Quote
calle_jr Posted June 23, 2014 Posted June 23, 2014 Instämmer! Men är inte listan lite kort? Kondo, Wavac, Lyra Connoisseur, Living Voice, Airtight, Shindo... Bland japanska märken har för min personliga del Esoteric, Accuphase och Luxman kännts som mera byggkvalité än det mesta annat. Quote
BTS Posted June 23, 2014 Posted June 23, 2014 Överst i samma stapel tronar försteget C-03. Ett försteg som satte sina spår här i huset då det begav sig. Quote
Recommended Posts