Double A Posted June 21, 2014 Posted June 21, 2014 Jag måste börja med att tacka Bebop för dom fina bilderna, och riktigt roligt att träffas igen Lab-gruppen slutsteget är en riktigt läcker "trollerilåda", slutsteg, eq och delningsfilter i en och samma låda. IDP 1200 modellen kan lämna 2x600 watt i 4ohm, inget annat. Men dom har även IDP 2400 som lämnar 2x1200 watt, om man känner att man behöver lite extra! Lättaste sättet att justera allting är att koppla en vanlig Lan kabel (cat 5) mellan slutsteg och dator och starta styrprogrammet. Om man har kopplat in slutsteget till sitt nätverk så kan man använda deras app till IPaden och sitta i soffan och justera alla parametrarna Måste provas! Muffin: Engelholm Audio högtalare finns redan på marknaden sedan ett antal år tillbaka. När Double A Design högtalare finns på marknaden lovar jag att meddela er här på forumet. Quote
calle_jr Posted June 22, 2014 Posted June 22, 2014 Det handlar om en sluten låda denna gång där frontens element består av 6 stycken Accuton (158 mm) och bandelementet Arum Cantus G1. Delningsfiltret delar 12dB kring 2200 Hz och de 6 Accutonelementen får gå så lång ner de förmår. De skärs inte av med något filter. Filtren är dock inte riktigt avstämda ännu så den färdiga konstruktionen kan bli lite annorlunda. Jag har redan fått signaler om att det gjorts lite förändringar till det bättre. http://imageshack.com/a/img840/3624/2cmp.jpg Att Double A valt rött skinn är ingen tillfällighet som framgår. Som framgår av bilderna så finns det inga fötter utvecklade ännu. Men vi fick se skisser som Double A tog till smeden för att få dem utfrästa i aluminium. Men när prislappen hamnade kring 25,000 plus moms tog Double A ett steg tillbaka. Det blev att stövla tillbaka till ritbordet så det kapitlet är ännu inte löst. http://imageshack.com/a/img856/4497/2odf.jpg http://imageshack.com/a/img819/5364/oad4.jpg Delningsfiltren till basarna är en helt annan historia... Här är det aktiv delning som gäller från 70 Hz. http://imageshack.com/a/img843/2216/3ueuz.jpg Jag får en känsla av att de ska spelas med rör. En partyförstärkare kan väl vara intressant att labba med, men inte i längden för hemmabruk tror jag. Devialet kanske är rätt, jag vet ej. Men som sagt, rör Inte helt lätt att göra en design-to-cost fot värdig dessa staplar. Jag antar det blir outriggers också. Quote
A/Wing. Posted June 22, 2014 Posted June 22, 2014 Bebop verkar få något galet i blicken när han är på jakt efter nya objekt att fotografera Och läckra objekt fanns det ju hos Double A riktigt tjusiga högtalare och i rätt miljö med det röda skinnet så kan det bara bli en tiopoängare Quote
eliot Posted June 22, 2014 Posted June 22, 2014 Bebop verkar få något galet i blicken när han är på jakt efter nya objekt att fotografera - Ja den gode Bebop är på hugget Quote
Double A Posted June 22, 2014 Posted June 22, 2014 Calle: Ja en trevlig rörförstärkare hade varit intressant att prova med, jag va inne lite på de innan Devialeten inhandlades. Men med den franska badrumsvågen så fick jag både Riaa, dac och förstärkare i samma låda, och vilken förstärkare sedan! Lite som ett Kinder ägg Lab-steget jobbar endast under (just nu) 70 Hz och där funkar det mycket bra tycker ja. Högtalarfoten blev ja lite sur över, har en rätt trevlig design i rostfritt och svarteloxerad aluminium, men 25 000:- + moms utan eloxeringen tyckte jag va lite jobbigt just nu... Vi får se om det går att lösa på ett vettigare sätt. A/Wing: Man tackar! Hoppas du kan slita dig och komma på besök:) Quote
bbking Posted July 2, 2014 Posted July 2, 2014 Double A, Snygga högtalare! Lite frågor om LAB steget. Om jag förstår det rätt kör du bara basarna med LAB steget? Varför kör du inte allt med LAB steget? Det har ju flera möjligheter som kanske passar bättre på hela högtalaren? Har du provat? Har du någon kommentar om LAB steget ljudmässigt? Varför jag frågar är för jag haft ögonen på steget ett tag och har ett par trögdrivna högtalare. Gillar den slimma designen och att det är svenskt. Devialet är ju super slim och snygg men en prislapp på 10x LAB. Quote
Double A Posted July 3, 2014 Posted July 3, 2014 Hej bbking! Roligt att du gillade högtalarna, tack. Ja det är helt riktigt, Lab steget används bara till dom bakåtvända baselementen. Jag har inte jämfört den fullregister mot Devialet men ja gjorde testet mot min Gato Dia250 (som för övrigt är till salu) och då upplevde ja IDP som lite grovkornigare men med större baskraft. Lite synd för ja funderade ett tag att köra med dac/försteg och tre IDP 1200 i ett helaktivt system. Men som bas-steg fungerar den hur bra som helst. IDP 1200an är mycket trevlig att jobba med, den kommer ju från proffssidan och där ska ju allt bara funka och ja känner fullt förtroende för den. Och räcker den inte till så finns ju IDP 2400 också Hoppas jag har kunnat vara till någon hjälp. Quote
Recommended Posts