Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Jo det var mycket trevligt...

Vi hade stämt möte i östra Blekinge, inte långt från Karlskrona, en av Sveriges pärlor. Framför allt om man är intresserad av skärgård, marinhistoria och Svensk historia i allmänhet från dess storhetstid, när Sverige var en stormakt. Staden grundades som en försvarsanläggning efter det att Blekinge införlivats i Sverige 1658. På ca 50 år blev Karlskrona Sveriges 3:e stad efter Stockholm och Riga i Lettland (jo ni läste rätt). Hela centrala stan på Trossö är upptagen på världsarvslistan, dvs stan kan ses som ett museum. Om ni inte varit där så är det dags.

j6u0.jpg

Men vi hade stämt träff ca 15 minuter öster om stan med utsikt över en av Karlskronas många vikar.

fnfvo.jpg

Något som man bygger hemma brukar kallas hemmabygge och bilderna på filter under utveckling ger ingen annan tolkning.

xly4.jpg

4oo4.jpg

Men huvudobjektet för dagen visade en annan sida.

v9ops.jpg

s70h.jpg

Edited by Bebop
Posted
Jag brukar aldrig kunna gissa i dessa lägen, men Karlskrona, ek och förstainlägg kan väl inte vara en slamkrypare :)

Jag gissar nog på det samma.

Ek, skinn och Hifi made in Sweden, kan det vara E...

Ska bli kul att se vad HKS har lyssnat på

:)

Posted (edited)
Jag gissar nog på det samma.

Ek, skinn och Hifi made in Sweden, kan det vara E...

Ska bli kul att se vad HKS har lyssnat på

Nej, se det kan det inte vara. Vi är hemma hos DoubleA som visar upp sina senaste hembygge som nästan är klara. I soffan sitter förvisso Engelholm och han har säkert viskat lite i DoubleA's öra, men det här är ingen kommersiell produkt i Engelholm Audios produktrange.

a4df.jpg

Som vanligt när DoubleA är framme så är det fantastiskt fint detaljarbete.

w7k89.jpg

gbh8.jpg

Och om nu någon trodde att första bilden visar högtalarens framsida så var det fel. Det är baksidan med 4 stycken Wave Core (223 mm) per högtalare som först visas upp och därmed blir det lite tydligare vilka gästerna var utöver undertecknad. Från vänster ser vi Pär Engelholm, Bardis, Drkim och DoubleA. Bardis och Drkim är i huvudsak aktiva på Hififorum.

1mdd.jpg

Edited by Bebop
Posted
Framsidan då ? ... :mm:

Det fanns ingen... :26:

... jodå, men du vet hur det är käre P-pan. Mycket på jobbet, gräset skall vattnas, inköpslista till midsommar skall skrivas, tidningen skall läsas och räkningar skall betalas och gubben är trött... :28: Men rätt var det är så blixtrar han till igen... :redface2:

Posted
gubben är trött...

Då kan du avboka midsommarfirandet, säga upp tidningen, låta regnet ta hand om gräset, räkningarna fixar frugan

och så tar du ut några dagars förtidspension....

...så, nu har du ju massor av vilotid :64::64:

Bilder tack :redface2:

Posted
Då kan du avboka midsommarfirandet, säga upp tidningen, låta regnet ta hand om gräset, räkningarna fixar frugan

och så tar du ut några dagars förtidspension....

...så, nu har du ju massor av vilotid :64::64:

Bilder tack :redface2:

Jädrans Stockholmare... :Shame On You:

Posted
Nog är det väl konstruktören bakom Engelholm Audio som byggt dom allt? Eller har jag fått fel uppfattning. :Thinking:

Ja, det ser ut som en version mellan Solo och Solo M.

Om bara den där drönaren fick tummarna ur så man fick se framsidan...

Posted

Ser onekligen ut som en Engelholm-produkt, men eftersom det framgår av texten att detta är ett hemmabygge, så är jag djupt imponerad över utförandet! :mm: Högtalare för esteter och finsmakare!

Snyggt med det röda lädret!

Calm

Posted
Ser onekligen ut som en Engelholm-produkt, men eftersom det framgår av texten att detta är ett hemmabygge, så är jag djupt imponerad över utförandet! :mm: Högtalare för esteter och finsmakare!

Snyggt med det röda lädret!

Calm

Engelholm Audio och Double A får kommentera sin relation men som jag har förstått det så är Engelholm Audio ett företag med en range av högtalare som följer vissa specifikationer. De har tagits fram av Engelholm Audio i samarbete med Double A's företag som jag tror heter DAD eller något ditåt. Vem som gör exakt vad vet jag inte förutom att lådorna görs av Double A. Lådorna till denna skapelse har stora likheter men en högtalare är inte bara en låda. Som kommer att framgå drivs den här högtalaren av helt andra principer även om de yttre likheterna är slående.

Mer info och bilder i kväll.

Posted
Engelholm Audio och Double A får kommentera sin relation men som jag har förstått det så är Engelholm Audio ett företag med en range av högtalare som följer vissa specifikationer. De har tagits fram av Engelholm Audio i samarbete med Double A's företag som jag tror heter DAD eller något ditåt. Vem som gör exakt vad vet jag inte förutom att lådorna görs av Double A. Lådorna till denna skapelse har stora likheter men en högtalare är inte bara en låda. Som kommer att framgå drivs den här högtalaren av helt andra principer även om de yttre likheterna är slående.

Mer info och bilder i kväll.

Misstänkte det! Men det gör dem inte mindre eleganta! Gillar högtalare med smala fronter.

Calm

Posted

Det känns som om jag skull behöva förklara lite här..... :)

Jag träffade Pär Engelholm första gången på en hifi träff år 2003, vi "klickade" ganska omgående och sedan dess har vi har ett mycket trevligt och givande förhållande, ja ni vet som två hifi nördar kan ha det när det är som bäst.

Allt sedan starten (på vår vänskap) har vi diskuterat, lyssnat och byggt ett antal olika högtalare. Jag har hjälpt Pär med att bygga en del testlådor och senare även riktiga lådor, och han har hjälpt mig med kloka ord, tips på högtalarparametrar och mycket filterarbete! Bl.a.

År 2006 fick jag förtroendet att hjälpa Pär på EAs första Arkenmässa, och sedan dess har ja varit en (nästan) ständig följetången på mässorna :) Något som ja älskat!

Hösten 2011 ringde Pär mig och sa: -Skulle de inte va kul att ställa ut på München mässan!!!!

Som hopplös hifi nörd så finns ju bara ett svar, JA FÖR FAN!!!!!

Vid den tidpunkten höll Pär på med en ny EA högtalare och jag med ett eget projekt, vi diskuterade länge om München mässan och kom fram till att det hade varit trevligt att kunna visa två olika högtalarmodeller. Så jag frågade helt enkelt honom om han behövde en modell till i programmet. Och de kunde han tänka sig :blush

Sagt o gjort, mitt projekt blev EA Solo! Sedan drog vi till Tyskland, men det är en helt annan story:)

Solos design (trä fram o bak, skinn på sidorna och rundade hörn) har sedan legat till grunden till EA Solo M, Trill och Staff. Som alla bygger på ett liknande konstruktions sätt.

Januari 2013 började jag med detta projekt (för egen räkning) och när det började bli konkret så frågade jag åter Pär om det kunde vara något för EAs produkt lineup? Men denna gång tackade han nej, så därför byggs och lanseras dett projekt under egen flagg.

Så jag kan förstå om förvirringen är total, men det är inte meningen, förlåt. Pär och ja är så ihop virade i våra olika högtalarprojekt så både han och jag brukar komma på oss med att prata om högtalarna som "våra"

Hoppas ni tycker om denna tråd,fast det inte är en EA högtalare utan en Double A Design högtalare.

Att kalla dom för "hembyggen" tyckte jag va lite gulligt ;)

Posted

Jag gillar Double A Design lika mkt som Engelholm Audio :)

Ju fler svenska välljudande högtalare desto bättre.

Bra att ta lärdom av varandras projekt och hjälpas åt för att få frma en så bra slutprodukt som möjligt

EA +DAD=Sant

;)

Posted (edited)
Det känns som om jag skull behöva förklara lite här..... :)

Att kalla dom för "hembyggen" tyckte jag va lite gulligt ;)

Tack för det klargörandet Double A. :) Och vad beträffar "hembygge" så skall det inte läsas som något undervärderande på något sätt. Det är min lilla lek med Double A's statement att det är en högtalare som jag byggt till mig själv och det är ju gjort hemma - ett bygge till hemmet - ett hemmabygge. Men utförandet är mycket professionellt och ligger i framkant oavsett vem vi jämför med. Det har både Engelholm Audio och Double A visat i andra sammanhang och också prisats för (tyska tidningen Image gav dem en award för lite mer än ett år sedan).

Med P-pans och Calle_Jr "drönarinlägg" så kanske vi kan förvänta oss snabbare trådar framöver från deras håll så det är väl bara att haka på trenden. ;) Det är dags att visa upp härligheten framifrån. Double A får agera referens vad storleken anbelangar.

9bco.jpg

Visst har de släktskap med Engelholm-märkta högtalare och nu förstår vi lite bättre förhållandet mellan de båda. Det handlar om en sluten låda denna gång där frontens element består av 6 stycken Accuton (158 mm) och bandelementet Arum Cantus G1. Delningsfiltret delar 12dB kring 2200 Hz och de 6 Accutonelementen får gå så lång ner de förmår. De skärs inte av med något filter. Filtren är dock inte riktigt avstämda ännu så den färdiga konstruktionen kan bli lite annorlunda. Jag har redan fått signaler om att det gjorts lite förändringar till det bättre.

2cmp.jpg

Att Double A valt rött skinn är ingen tillfällighet som framgår. Som framgår av bilderna så finns det inga fötter utvecklade ännu. Men vi fick se skisser som Double A tog till smeden för att få dem utfrästa i aluminium. Men när prislappen hamnade kring 25,000 plus moms tog Double A ett steg tillbaka. Det blev att stövla tillbaka till ritbordet så det kapitlet är ännu inte löst.

2odf.jpg

oad4.jpg

Delningsfiltren till basarna är en helt annan historia... Här är det aktiv delning som gäller från 70 Hz.

3ueuz.jpg

Edited by Bebop
Posted
Med P-pans och Calle_Jr "drönarinlägg" så kanske vi kan förvänta oss snabbare trådar framöver från deras håll så det är väl bara att haka på trenden. ;)

"Drönarinlägg" ... :Thinking:

som trend räknat kan det ju tänkas bli lite avtrubbat och "gaddlöst" .

Kanske det trots allt är bäst att vi håller oss till den redan upptrampade stigen så vi får ett trådinnehåll med lite bättre "sting" ?

En får tacke för de lite mer frontalare bildvinklarna :thumbsup:

Posted (edited)
"Drönarinlägg" ... :Thinking:

Se inlägg 12 ... Om bara den där drönaren fick tummarna ur så man fick se framsidan... ;)

Edited by Bebop
Posted
Jag gillar Double A Design lika mkt som Engelholm Audio :)

Ju fler svenska välljudande högtalare desto bättre.

Bra att ta lärdom av varandras projekt och hjälpas åt för att få frma en så bra slutprodukt som möjligt

EA +DAD=Sant

;)

Fina ord Kilgore. Tack!

Jag tror också på samarbete, med flera infallsvinklar blir oftast resultatet bättre :)

Posted

Ser ut som Solo- högtalare. Lika snygga. Mycket intressanta med Basarna bakåt. Finns fler likheter med Solo förutom designen. Har de liknande ljud/musik återgivning?

Posted

Hej Apex

Kul att du gillar dom:)

Musikaliskt är dom rätt besläktade med Solo, jag använder samma diskant och samma märke (Accuton) till dom framåtriktade mellan/bas elementen som i Solo, men sedan finns det en del tekniska lösningar som skiljer sig åt. Mer om det senare.

Dessutom har jag ju lagt till basarna på baksidan, som nästan motsvarar en 18tummare per sida :)

Lite mer fullregister, skulle man nog kunna säga ;)

Bör upplevas!

Posted
Hej Apex

Kul att du gillar dom:)

Musikaliskt är dom rätt besläktade med Solo, jag använder samma diskant och samma märke (Accuton) till dom framåtriktade mellan/bas elementen som i Solo, men sedan finns det en del tekniska lösningar som skiljer sig åt. Mer om det senare.

Dessutom har jag ju lagt till basarna på baksidan, som nästan motsvarar en 18tummare per sida :)

Lite mer fullregister, skulle man nog kunna säga ;)

Bör upplevas!

Lovar gott! :mm:

Posted

Tack New order!

Då är vi ju två ;)

Det va lite av en chanstagning att välja rött skinn, men nyansen passar så bra här hemma och sedan sticker dom ut på ett lagom kaxigt sätt tycker jag.

Posted

Färgaccenter som rött, lyfter en inredning på ett fint sätt! :)

En fråga om marknadsföring! Kommer högtalarna från både Dadesign och Engelholm Audio ut på marknaden? Då kan det bli förvirrande med utseendemässigt snarlika produkter, som utgått från samma designplattform! Eller är det enbart Engelholms högtalare som når ut på marknaden?

Ser också att Engelholm Audio säljer ut förseriehögtalare på detta forum. Det kan ge osäkra signaler till kunder på andrahandsmarknaden! Vad är det för begagnad högtalare jag köper, en förserieprodukt eller en färdigutvecklad högtalare? Finns ingen tydlig, enhetlig och långsiktig marknadsplattform, blir det en liten marknad för de närmast insatta man riktar sig till!

Posted

Devialet ser ut att slagit väl i flera läger och Devialet 200 har även nått Double A som är mycket nöjd med både ljudet och den mångsidighet den besitter. Fjärren är något mer lättfotograferad än själv förstärkarenheten.

o3sz.jpg

Den huvudsakliga musikkällan hos Double A är digital som körs via "Macen". Men här finns också en skivspelare från Technics sedan en tid. Den är bestyckad med en ganska medioker pickup från Stantons billigare sortiment. Double A kan få ut betydligt mer ur den spelaren med en lite mer kompetent pickup vilket meddelats honom. ;)

81mk6.jpg

Bashögtalarna är som jag nämnt aktivt drivna. Till detta har Double A införskaffat en IDP 1200 från LAB-Gruppen. Det är en produkt som innehåller mer än jag kan redogöra för. Men vad jag förstått så är den både en equilizer, slutsteg och aktivt filter. Just IDP 1200 anger en effekt på 2x1200 watt i 4 ohm. Du kan läsa mer om produkten här. Den är in liten nätt "maskin" som fått plats under en Mac-skärm.

dcsc.jpg

Till IDP 1200 levereras också en mjukvara som krävs för att kunna utnyttja alla dess finesser. Du kan väl skriva några rader, Double A om vad den här burken har för kvalifikationer :Praying:

v3ubp.jpg

Därmed är mina bilder från mötet till ända. Kameran åkte ner i väskan igen och jag återgick till mötet där mycket annat hamnade på bordet. Inte minst andra hembyggen med fyra hjul, vilket dock inte behandlas i denna tråd. Och naturligtvis åt vi gott...

dbw4w.jpg