K-man Posted November 28, 2004 Posted November 28, 2004 Läste just i Timbres tråd ang kvällslyssningen hos Mårten Design på de olika skivformaten.... han skrev där "promotional, not for sale" ang en skiva....det slår mig då att senast jag läste detta på en skiva var på ett beginköp jag gjorde för någon månad sedan på Monty Alexander. Den är utgiven på Telarc, i "digipack" med massa informatinstext. På själva skivan står förutom etiketten "Promotional" i svart.... Ni som har koll...vad innebär detta? Antar att det kan vara någon "förserieskiva"? \\K-man Quote
plundin™ Posted November 28, 2004 Posted November 28, 2004 Det enda stämpeln "Promotional" betyder är att det från början var ett gratisex från skivbolaget, i denna affär ingår att bolaget betalar lite lägre copyrightavgift på dom ex av upplagan som är "gebortex".. (För dom bolag som jag arbetat med är detta ett par hundra ex på en normal upplaga, dessa plattor går främst som rescensions ex, och tex. gratis ex till skivaffärer, en del går till sånna som mej som har avtal om att få tio ex av varje produktion jag är inblandad i osv.) "förserieskivor" kallas "Provpressningar" och är mindre vanligt idag när det finns CDR. och det är mest vinyl som provpressas.. Det är sällan sånnt kommer ut på marknanden eftersom dessa är till för att skivbolaget skall kunna lyssna på resultatet av mastring och gravering.. en liten inblick.. /ptr Quote
K-man Posted November 28, 2004 Author Posted November 28, 2004 Ahh, misstänkte att det var i stil med det... tackar Plundin! \\K-man Quote
eliot Posted November 28, 2004 Posted November 28, 2004 När det gäller vinyl så förekommer "promotional" såväl vid förstautgåvan som vid senare utgåvor. Det hände ofta att förstautgåvorna var s.k. clapcovers (dvs. själva omslaget bestod av 4 sidor) medan senare utgåvor bara är ett enkelt omslag. Jag har sett promotional på båda och jag har en gång skänkt bort en promotional när jag lyckades hitta skivan som clapcover för den visade sig vara mycket bättre Det var Rolling Stones: Black and Blue där stycket Melody är en riktig höjdare Quote
Recommended Posts