Jump to content

Munchen som "modeshow" för hifi


Recommended Posts

  • Replies 86
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har alltid gillat körsbärsträ :thumbsup: . Men tycker du inte att de ser lite... mysko ut? Varför det där hacket mellan diskant och bas/mellanregistret?

Det behövs för att högtalaren ska kunna korrigera för bland annat höjd och dessutom ha andra egenskaper som endast kan korrigeras hos själva högtalarens form. Högtalaren är fasintegrerad, faskonsistent och faslinjär (dessa tre leder till att den blir vågformskorrekt) i ett mer än 180 grader stort fält framför högtalarna.

Link to comment
Share on other sites

Det behövs för att högtalaren ska kunna korrigera för bland annat höjd och dessutom ha andra egenskaper som endast kan korrigeras hos själva högtalarens form. Högtalaren är fasintegrerad, faskonsistent och faslinjär (dessa tre leder till att den blir vågformskorrekt) i ett mer än 180 grader stort fält framför högtalarna.

Ojoj, nåd. Här blir man anfallen av alla tänkbara facktermer! Skönt att höra att konstruktören inte rökt något konstigt iaf! ;)

Link to comment
Share on other sites

NOW we are talking!!! :app::mm:

[bild på Ino pi60]

Kul att se en sådan här "katt" dimpa ner bland "hermelinerna". Ino pi60 är en mytomspunnen högtalare. Jag hoppas jag någon gång får tillfälle att lyssna på den :)

Med den kommersiella versionen har dom lyckats bra med utseendet tycker jag.

QM60White-2_550px.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det behövs utveckling, förändring och nytänk i vår bransch precis som i alla andra. Annars dör den. Ett bilmärke som inte utvecklar sina modeller och sin formgivning över tid förlorar snabbt sin relevans och attraktionskraft på marknaden. Det handlar inte bara om att vara "trendig" eller rätt i tiden, utan också om att bemöta kundernas förväntningar och krav.

Tycker Perfect Sense beskriver bra vad som krävs för överlevnad IMHO och vad som faktiskt sker inom hifi branschen

För att nå nya kunder i tillräcklig volym i framtiden behövs att produkterna motsvarar många kunders krav på funktion, utseende och kvalitet ,

både Upplevd ( t ex reglagekänsla, frihet från brum & skrammel/missljud) och Tillförlitlighet (över tid )

Att majoriteten av produkterna behöver vara anpassade till "vanliga " hemmiljöer m a p funktion och estetik , är säkert en grundläggande förutsättning för att nå

tillräckligt med kunder.

Denna design anpassning ser olika ut beroende på vilka kunder/miljöer/ målgrupper en aktör vänder sig till, ref varumärkes placering

Detta är som jag ser den nödvändiga basen för få kundacceptans i större volymer

Volymaspekten är ju viktig .

Utan tillräckligt stora volymer på (ingående) komponenter blir marknaden ointressant för underleverantörsbasen,

vilket då slår även mot mycket nischade aktörer. Även de bygger ju upp sina grejor av standardkomponenter till stor del,

som sedan kanske på något sätt modifieras för att på så sätt få den önskade "spetsfunktionen"

Om inte dessa standardkomponenter finns tillgängliga medför det ju rätt stora investeringar som i så fall slås ut på små volymer

Ljudkvaliteten måste vara en del i denna utveckling och måste likaså utvecklas (vilket den gör)

Det som är knäckfrågan här är ju frågan IMHO:

HUR kommunicera till marknaden/ potentiella kunder vilken musikupplevelse man kan få i sitt hem ????

För till syvende och sidst : det är ju det kunden förväntas köpa och spendera pengar på

Perf sense har ju bilindustrin som referens , vilket är mycket relevant.

Där man kan se hur både estetik och funktion och kvalitet utvecklas parallellt

Och viktningen / prioriteringen förändras successivt beroende på förändrade krav från omvärlden ( kunder, nya marknader, lagkrav osv )

Inom bilindustrin finns ju ett antal aktörer som söker flytta gränserna på prestanda / funktion, t ex Porsche,Ferrari, Lamborghini osv

Värt att notera är att även dessa bilar nu utvecklats betydligt m a p de vardagliga parametrarna säkerhet,ergonomi, kvalitet, komfort

Nu börjar även emissioner och förbrukning bli relevanta parametrar för dessa bilar, vilket ju inte var fallet för ett antal år sedan.

Annars skulle de inte accepteras. Och de flesta av dessa ingår numera i stora koncerner och drar nytta av deras komponenter och utvecklingskunnande

Det finns ju därutöver väldigt specialicerade oberoende märken med väldigt små volymer och med väldigt olika inriktningar ( Lotus,Morgan, Koenigsegg, Pagani osv).

Dessa ar intressanta men de bär inte utvecklingen av industrin även om de av och till flyttar någon specifik gräns, vilket är intressant i sig

Så min slutsats är ( nog väl överenstämmande med Perf Sense) :

Inom Hifi är utveckling av design av godo och en nödvändighet

Designen kan se olika ut och vi kan ha olika upppfattning om vad som är bra och dåligt.

Och vad som är estetiskt bra & OK i en miljö eller vid en tidsperiod kanske inte alls passar under andra omständigheter

mvh

Link to comment
Share on other sites

Det som är knäckfrågan här är ju frågan IMHO:

HUR kommunicera till marknaden/ potentiella kunder vilken musikupplevelse man kan få i sitt hem ????

För till syvende och sidst : det är ju det kunden förväntas köpa och spendera pengar på

Välkommen till forat :)

Precis så.. HUR ska budskapet nå fram till användaren som inte har en susning om att det går att utveckla

sitt lyssnande. Måste nå "talangerna" inom musiklyssning som verkligen gillar musik, få de att upptäcka

hur välljudande "deras" musik kan vara vara, med att få uppleva hur härligt framträdande instrumentering och sång kan vara.

Det är känslor vi har att göra med... ;)

Edited by YYZ
Link to comment
Share on other sites

Jag tror det är svårt att vara proaktiv och få potentiella hifinördar att strömma till med riktade kampanjer och produkter. Det är ju med hifi som med allt annat,populäriteten går i cykler. De unga potentiella framtida hifi intresserade måste komma på det själva och skapa sin egen hype utan inblandning från vi initierade rävar. Även om vi vill väl tror jag att vi lika gärna kan skrämma bort som entusiasmera. Det är säkert roligare att få upptäcka det på egen hand och i egen takt.

Edited by new order
Link to comment
Share on other sites

Jag tror det är svårt att vara proaktiv och få potentiella hifinördar att strömma till med riktade kampanjer och produkter. Det är ju med hifi som med allt annat,populäriteten går i cykler. De unga potentiella framtida hifi intresserade måste komma på det själva och skapa sin egen hype utan inblandning från vi initierade rävar. Även om vi vill väl tror jag att vi lika gärna kan skrämma bort som entusiasmera. Det är säkert roligare att få upptäcka det på egen hand och i egen takt.

Kloka ord. Jag håller med. Dessutom har de flesta initiativ att locka till sig vad man tror är lågt hängande frukt från andra världar som exklusiva bilar, klockor, mat/vin mm misslyckats. Rapporter jag fått direkt från flertalet tillverkare och aktörer runt om i världen talar om detta. Musik via hifi har andra drivkrafter än de uppenbara tror jag. Det är en lite smal hobby och det kommer nog alltid att locka en liten smal publik. JAg tor inte branschen behöver oroa sig för mycket. Men jag kan förstås ha helt fel ;)

Link to comment
Share on other sites

Kloka ord. Jag håller med. Dessutom har de flesta initiativ att locka till sig vad man tror är lågt hängande frukt från andra världar som exklusiva bilar, klockor, mat/vin mm misslyckats. Rapporter jag fått direkt från flertalet tillverkare och aktörer runt om i världen talar om detta. Musik via hifi har andra drivkrafter än de uppenbara tror jag. Det är en lite smal hobby och det kommer nog alltid att locka en liten smal publik. JAg tor inte branschen behöver oroa sig för mycket. Men jag kan förstås ha helt fel ;)

Även det kloka ord.

Men är det inte så Daniel, att det kommit till betydligt fler aktörer på senare år och då pratar jag inte bara om kablar. Jag får nästan intrycket av att det väller fram nya högtalartillverkare och av ny elektronik i parti och minut. Det är ju inte utan att man kan undra hur alla dessa skall klara sig. Samtidigt är det inte så många som lägger skorna på hyllan, verkar det som förutom de gamla tillverkarna typ Panasonic, Hitatchi, Sony, Philips, Kenwood, Akai, Mitsubishi, Sharp, Nakamichi och allt vad de hette. Deras upplägg byggde på masstillverkning vilket många av de nya aktörerna är långt ifrån såvitt jag förstått.

Link to comment
Share on other sites

Även det kloka ord.

Men är det inte så Daniel, att det kommit till betydligt fler aktörer på senare år och då pratar jag inte bara om kablar. Jag får nästan intrycket av att det väller fram nya högtalartillverkare och av ny elektronik i parti och minut. Det är ju inte utan att man kan undra hur alla dessa skall klara sig. Samtidigt är det inte så många som lägger skorna på hyllan, verkar det som förutom de gamla tillverkarna typ Panasonic, Hitatchi, Sony, Philips, Kenwood, Akai, Mitsubishi, Sharp, Nakamichi och allt vad de hette. Deras upplägg byggde på masstillverkning vilket många av de nya aktörerna är långt ifrån såvitt jag förstått.

Jo absolut. Det dyker upp tillverkare i alla hörn. Jag misstänker att många tror att det finns mycket pengar i branschen, när sanningen är att de flesta kämpar för att gå runt. Masstillverkning är ju på det sättet bra, när man får upp volymerna kan man minska kostnaderna. Idag är de flesta "stora" och kända spelarna i själva verket inte alls så stora. De bygger produkterna en och en, och för hand. Så räknar man byggtid för en produkt så förstår man varför det kostar. Jag tror att många av de nya uppstickarna inte kommer att finns kvar så länge. Vi fick ett råd från Peter McGrath på Wilson Audio, att alltid jobba med både hjärna och hjärta och titta noga på vilka tillverkare som bygger med passion och som har en vision med sin idé. Alltså de som vill mer än att bara tjäna pengar. De som brinner för sina produkter och står bakom dem i vått och torrt. Det är som sagt en värld där entusiaster bygger för andra entusiaster. Sportbilar kan man ju sälja till vilken förmögen herre med grått bakåtslickat hår som helst. ;-) Men samma gubbe skulle aldrig kunna ställa upp ett high-end system. ;) Eller konfigurera sin mac så att den lirar 24/192 filer. Det är lite som att segla, man måste faktiskt kunna något för att det ska bli kul. Det är ju inte lätt att vara audiofil.

Link to comment
Share on other sites

Vi fick ett råd från Peter McGrath på Wilson Audio, att alltid jobba med både hjärna och hjärta och titta noga på vilka tillverkare som bygger med passion och som har en vision med sin idé. Alltså de som vill mer än att bara tjäna pengar. De som brinner för sina produkter och står bakom dem i vått och torrt. Det är som sagt en värld där entusiaster bygger för andra entusiaster.

Så värderar jag de produkter jag handlar. Den ovan nämnda typer produkter får dessutom ett större ha-begär hos mig. Jag charmas av när någon visar att de har passion och tar ansvar för sina produkter även som eftermarknad. Visst kan jag bli intresserad av en grymt kompetent produkt från andra firmor men de faller oftast på målsnöret när jag väl tänkt till.

Hade inte TAD/Pioneer haft Androw Jones så hade dessa prosukter inte haft samma härliga själ. Nu vet vi att han konstruerar och TAD låter honom hålla i taktpinnen som om det var hans egen firma (nästan), men med mera muskler i bakgrunden. Det är nog effektivt, skulle jag tro. Hade TAD hetat Pioneer hade de kanske inte heller haft samma själ. Det är ju bara en yta, men den spelar roll.

Edit Tillägg.

Jag har en mycket färsk erfarenhet av en brummande nätdel. Jag beskriver detta problem för en tillverkare/ägare, som visar mig 100% koncentration och tar bollen och kommer med en lösning som är 100% kundorienterad. Jag blir än mer nöjd med detta märke pga att jag känner att han har denna passion för produkten och för att göra kunden nöjd.

Istället för att jag riskerade att bli en lite besviken kund, vänder han det till att jag är mer nöjd än jag var innan, med ökat förtroende för produkten, firman och ägaren av firman.

Ett sådant bolag kommer att leva vidare så länge det funkar på det viset och det är en stooor trygghet. (Om de inte råkar göra något oanat dumt med sina pengar så klart).

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

En smart metod tycker jag Apexorca. Som tur är finns det en hög bra personer i den här världen. Och lycksökarna försvinner oftast.

JA.

Som motvikt till negativ ton och kritik mot handlare och producenter, som man ibland läser om och hör om, så vill jag gärna framhålla att det finns många, kanske de flesta, som jag tycker sköter sig bra och tar ansvar för sina produkter. Jag har haft betydligt mer bra relationer med säljare än dåliga.

Det är bra att Munchen är en Modeshow för hifi tycker jag. Det är ju bara kul. Att få kunna tala med hjärnorna bakom HiFi på löpande band är kittlande spännande och mycket lärorikt och roligt.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att du fångar detta på ett mycket bra sätt. Finns inte passionen med så går produkten bort för min del, det är en dyrköpt erfarenhet från ett långt hifi-liv. Det finns ett antal sanna och hängivna byggare av olika systemkomponenter, högtalare, elektronik och kablar, som med ganska små hantverksmässiga metoder får fram fantastiskt välljudande produkter. För egen del har jag träffat på ett antal sådana och man gläds lika mycket när man inser att det är inte för pengarna de är i branschen, utan kanske för att man är hängiven musiken och hur man vill att den skall återges. Jag tycker mig hittat en del sådana guldkorn och det är jag tacksam för. Senast i raden skulle jag kunna lägga till Fredrik Berefelts Bibacordkablar som numera finns som intern och externt kablage hos Kaisers högtalare. En framgång för en helt okänd svensk utvecklare. Sen får man inte glömma Matts O. och hans akustikprodukter. Då faller allt på plats!

Calm

Jo absolut. Det dyker upp tillverkare i alla hörn. Jag misstänker att många tror att det finns mycket pengar i branschen, när sanningen är att de flesta kämpar för att gå runt. Masstillverkning är ju på det sättet bra, när man får upp volymerna kan man minska kostnaderna. Idag är de flesta "stora" och kända spelarna i själva verket inte alls så stora. De bygger produkterna en och en, och för hand. Så räknar man byggtid för en produkt så förstår man varför det kostar. Jag tror att många av de nya uppstickarna inte kommer att finns kvar så länge. Vi fick ett råd från Peter McGrath på Wilson Audio, att alltid jobba med både hjärna och hjärta och titta noga på vilka tillverkare som bygger med passion och som har en vision med sin idé. Alltså de som vill mer än att bara tjäna pengar. De som brinner för sina produkter och står bakom dem i vått och torrt. Det är som sagt en värld där entusiaster bygger för andra entusiaster. Sportbilar kan man ju sälja till vilken förmögen herre med grått bakåtslickat hår som helst. ;-) Men samma gubbe skulle aldrig kunna ställa upp ett high-end system. ;) Eller konfigurera sin mac så att den lirar 24/192 filer. Det är lite som att segla, man måste faktiskt kunna något för att det ska bli kul. Det är ju inte lätt att vara audiofil.
Link to comment
Share on other sites

Kan inte den dåliga nyrekryteringen av nya hifi intresserade ha att göra med det märkliga musikutbud som finns idag? Kom att tänka på det. Tidigare slog ny musikstilar genom och skakade totalt om skivbolag och lyssnare. Men den sista stora flodvågen jag kan påminna mig om är grunge. Det är 20 år sedan!!

Kan det vara så att de med ett slumrande intresse för musik inte hittar det de gillar i det stora mediabrus som finns? Vi som är inne i det hela har väl redan hittat kanaler där vi upptäcker nya alster. Nu nämner ni kanske Spotify och dess fördelar. Ja, visst är det bra sätt att upptäcka musik på, men det kanske ändå inte är så lätt att hitta det man vill lyssna på ändå.

Jag tror att om mainstream musiken hade hållt bättre kvalitet så hade musikintresset växt. Vi är ju alla barn i början, och hade det varit bättre kanske folk aktivt börjat söka bra musik igen. Men jag har en teori om att eurovisionspektaklet är

en slags mätare över hur bra musikscenen är just under den tiden. Åtminstone i stora drag. Ju mer populär tävlingen är desto mindre drag, kreativitet och vitalitet är det för övrig musik och vice versa. Och som jag ser det så har tuggummipopen haft en allt för stor uppmärksamhet åt h-vete för länge.

Bara lite funderingar.

/ n.o

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

"The interest in music is clearly vibrant and more widespread than ever before thanks to the iPod/iTunes phenomenon. Apple’s expertise at industrial design, trend-setting functionality and massive volume production has created expectations for size, multi-tasking, fit/finish and price which high-end audio flat-out cannot compete with. We sell ugly big heavy expensive boxes which can only do one thing (whilst punishing us further with curtailed interfaces) whilst the iTrend is about miniaturization and doing more with less. High-end uses lifestyle as a dirty word. That’s ludicrous. Listening to music on a regular basis is a lifestyle pure and simple. Until high-end absorbs that lesson it’ll remain relevant to only the few."

Detta uttalande summerar dagsläget och den utmaningen vår bransch står inför väl. Det krävs förändring.

Srajan Ebaen är grundare av 6moons.com

Läs hela intervjun här.

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...