IcedEarth Posted May 15, 2014 Posted May 15, 2014 (edited) Here is the world first exclusive look at the all new Sonus faber Lilium. Lilium is a double chamber speaker design. Three way + subwoofer. The bottom woofer is adjustable and woofers are created from a mixture of carbon fibre and paper. It will come in standard walnut gloss and red violin finish, but for show there will be displayed in a real gold 24 karat and white leather. There will be also a McIntosh version, that comes in the typical black colour with blue pearl insert reflecting the blue McIntosh meters. Mer bilder på Mono and stereo Mono and stereo 2 Edited May 15, 2014 by IcedEarth Quote
K-man Posted May 15, 2014 Posted May 15, 2014 ...feta basreflexhål!!! ...verkar som de håller fast lite i vissa desginlinjer som de hittat iallafall! \\K-man Quote
Perfect sense Posted May 15, 2014 Posted May 15, 2014 ...feta basreflexhål!!! ...verkar som de håller fast lite i vissa desginlinjer som de hittat iallafall! \\K-man I linjer och formspråk så är det en "Aida-mini" i verkligheten Quote
new order Posted May 15, 2014 Posted May 15, 2014 Ah. Apexorcas nästa högtalare har presenterats! Har inte riktigt bestämt mig om jag gillar det jag ser eller inte. Jag kan dock säga att den där vita baffeln och vita pastasnörena inte funkade för mig iaf. Vill nog se andra bilder innan jag bestämmer mig. Quote
Engelholm Audio Posted May 15, 2014 Posted May 15, 2014 ...woofers are created from a mixture of carbon fibre and paper Tillbaka till starten? Quote
new order Posted May 15, 2014 Posted May 15, 2014 Påminner rätt mycket om Ktema faktiskt. Och Aida och faktiskt Venere med. Ser inte ut att vara så mkt mindre än Aida i höjd. Får inte riktigt någon WOW känsla, men de kanske ändrar sig om man ser dom i verkligheten. Quote
new order Posted May 15, 2014 Posted May 15, 2014 Hur får dom ihop detta? Taget från deras hemsida. http://www.sonusfaber.com/en-us/products/lilium DIMENSIONS 160mm x 491mm x 705mm (HxWxD). WEIGHT 103 Kg each – net weight 156 kg per pair - shipping weight Tryckfelsnisse som varit framme kanske? Quote
bigblue Posted May 15, 2014 Posted May 15, 2014 Vi får väl se i morgon hur de ser ut i verkligheten. Kul om S.F. också har ett par Aida på plats i München Quote
Apexorca Posted May 15, 2014 Posted May 15, 2014 I morgon skall jag se det par som står på mässan. De är med guldsidor och svart har jag hört och det skall vara helt extrema men ändå coola. Vi får väl se. Bilder kommer det att bli. Jag gillar inte heller det vita paret men en bild säger inte allt. Svart hade varit bättre tycker jag. Quote
calm Posted May 16, 2014 Posted May 16, 2014 Påminner rätt mycket om Ktema faktiskt. Och Aida och faktiskt Venere med. Ser inte ut att vara så mkt mindre än Aida i höjd. Får inte riktigt någon WOW känsla, men de kanske ändrar sig om man ser dom i verkligheten. Knappast någon likhet med Ktema precis, bortsett från metallkepsen. Kteman ha en slank front eftersom den bara innehåller diskant och ett delat mellanregister med två små högtalare i den delen. Skulle snarare säga att den ser ut som ett mellanting av Krells gamla klassiker och någon metall-Magico. Vitt har jag aldrig gillat på högtalare, men gärna svart. När det gäller gruppens försäljning så blir jag inte särskilt förvånad. Riskkapitalist vill inte förvalta utan bygga upp och utveckla, det är deras affärsidé . Vi får se hur gruppen kommer att utvecklas framgent, men inte otroligt att det blir en styckning och utförsäljning av delar. Men det kan dröja när man fått ordning i varje del. Calm Quote
new order Posted May 16, 2014 Posted May 16, 2014 Knappast någon likhet med Ktema precis, bortsett från metallkepsen. Kteman ha en slank front eftersom den bara innehåller diskant och ett delat mellanregister med två små högtalare i den delen. Skulle snarare säga att den ser ut som ett mellanting av Krells gamla klassiker och någon metall-Magico. Vitt har jag aldrig gillat på högtalare, men gärna svart. När det gäller gruppens försäljning så blir jag inte särskilt förvånad. Riskkapitalist vill inte förvalta utan bygga upp och utveckla, det är deras affärsidé . Vi får se hur gruppen kommer att utvecklas framgent, men inte otroligt att det blir en styckning och utförsäljning av delar. Men det kan dröja när man fått ordning i varje del. Calm Tycker du inte? Sidoväggarna är konkava precis som Ktema. Eftersom denna inte har några basar fram så är den också rätt slank. Sedan Ktema har kommit ut har S.F också inspirerats av att testa olika baslösningar. Ska nu inte försöka att övertyga dig. Jag tycker då det. Något jag tycker mig ha märkt, en högst egen och personlig betraktelse, är att Francos design liksom har bestått tidens tand. Ett exempel. När Guarneri Memento kom ut tyckte jag den var det vackraste stativhögtalare jag sett. Men det var tills jag såg Guarneri Homage! Den är magnifik och formfulländad. Memento är snygg, det är den nya med. Men om 10 år kommer nog de flesta att hålla originalet som den vackraste, tror jag. Det är något med Francos design som tilltalar och som man inte kan se sig mätt på. Ur-Cremonan likaså. Den är snyggast. Uppföljarna har i mitt tycke inte samma harmoni i linjerna. Slutligen Stradivari. När den kom ut så funderade jag vafan dom höll på med! Helt annorlunda än tidigare designer men trots det en tillhörighet. Men ju mer jag såg högtalaren desto snyggare blev den. När jag såg Stradivari i verkligheten så var jag såld. Den är bland det snyggaste som skapats om man ser den lite snett framifrån. En total jäkla knockout. Skulle jag någonsin byta högtalare är den ett seriöst alternativ i ett större och i mitt fall bredare rum.Kolla bara! Mäster bredvid sina mästerverk. (bild från http://www.hificlube.net ) Quote
Hifi_Perrra Posted June 15, 2014 Posted June 15, 2014 Oavsett vad man har så vänjer man sig vid det man har. Det är då man vill ha något nytt, så är det i alla fall med mig. Livet skulle ju bli rätt tråkigt annars. Jag kan uppleva mina Memento som vackra men det är endast när jag har varit ifrån dom ett tag. När jag går här hemma och funderar tänker jag knappt på dom men det är ju jag det Quote
calm Posted June 15, 2014 Posted June 15, 2014 Oavsett vad man har så vänjer man sig vid det man har. Det är då man vill ha något nytt, så är det i alla fall med mig. Livet skulle ju bli rätt tråkigt annars. Jag kan uppleva mina Memento som vackra men det är endast när jag har varit ifrån dom ett tag. När jag går här hemma och funderar tänker jag knappt på dom men det är ju jag det Mementon är onekligen en av de mer lyckade designade högtalarna. Skulpturala i sin enkelhet. Har turen att ha ett par hemma fn. Föregångarna finns som högtalare på violinmuseet i Cremona. Det är väl där Serblin hittat inspirationen. Mästare hittar mästare. Calm Quote
Hifi_Perrra Posted June 15, 2014 Posted June 15, 2014 Jo, det känner jag till. Har spelat violin själv en gång i tiden så det känns extra roligt på så sätt Föregångarna finns som högtalare på violinmuseet i Cremona. Det är väl där Serblin hittat inspirationen. Mästare hittar mästare. Calm Quote
Recommended Posts