Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag pratade med Livio Cucuzza som är chefsdesigner för samtliga varumärken (Sonus Faber, Audio Research, McIntosh och Wadia) som numera ingår i Fine Sounds Group när jag besökte Vicenza för två veckor sedan. Alla varumärken är numera under översyn av ett och samma designteam, där nu även Audio Research får en ansikslyftning. Värt att nämna är dock att detta är en ny linje tänkt att samexistera med de befintliga, och inte ersätta dessa - åtminstonde inte i närtid.

Posted

Audio_Research_GS_Galileo_new_matej_isak_mono_stereo_munich_2014_report_new_05.jpg

Jag pratade med Livio Cucuzza som är chefsdesigner för samtliga varumärken (Sonus Faber, Audio Research, McIntosh och Wadia) som numera ingår i Fine Sounds Group när jag besökte Vicenza för två veckor sedan. Alla varumärken är numera under översyn av ett och samma designteam, där nu även Audio Research får en ansikslyftning. Värt att nämna är dock att detta är en ny linje tänkt att samexistera med de befintliga, och inte ersätta dessa - åtminstonde inte i närtid.

Ser ut som en hybrid mellan ARC och McIntosh som jag absolut inte ser som en ansikslyftning, tvärtom. Jag hoppas verkligen inte att det här designteamet i framtiden tillåts att ge sig på det klassiska utseendet hos ARC och McIntosh som de bägge märkena hittills lyckats bibehålla....med undantag för någon enstaka produkt.

Posted
http://2.bp.blogspot.com/-5AoeOUq2J1w/U3N8...port_new_05.jpg

Ser ut som en hybrid mellan ARC och McIntosh som jag absolut inte ser som en ansikslyftning, tvärtom. Jag hoppas verkligen inte att det här designteamet i framtiden tillåts att ge sig på det klassiska utseendet hos ARC och McIntosh som de bägge märkena hittills lyckats bibehålla....med undantag för någon enstaka produkt.

Jag tror varken ARC eller McIntosh slipper undan. S.F och Wadia är ju redan omdesignade av samma herre som kommer hålla i designen av ARC och McIntosh. Han verkar allt för klåfingrig för att hålla sina fingrar borta.

Posted
Det går utför med hög fart nu för hela fine sounds gruppen.

Ja, det verkar inte bättre. ARC-exemplet pekar mer mot en gravsättning snarare än en ansiktslyftning. Och med McIntosh-garnityr som både VD och ordförande och Krell som dragit till Kina och lanserat en urtrist design så är det bara att gratulera VTL, d'Agostini och Mark Levinson i staterna.

Posted
Ja, det verkar inte bättre. ARC-exemplet pekar mer mot en gravsättning snarare än en ansiktslyftning. Och med McIntosh-garnityr som både VD och ordförande och Krell som dragit till Kina och lanserat en urtrist design så är det bara att gratulera VTL, d'Agostini och Mark Levinson i staterna.

Och Pass! :icon_smile_cool:

Posted

Ja att vara bolagsägt verkar inte vara nån höjdare, dessutom verkar samma team designa allt. Känns väldigt tråkigt när alla produkter är lika varann än fast det är på olika kontinenter och olika märken.

Posted

Tittar vi på samma bilder? Detta är i mina ögon det solklart snyggaste som kommit från Audio Research någonsin. Men visst, gillar man deras gamla utseende är det ju ett avbräck.

Posted

Detta är i mina ögon det solklart snyggaste som kommit från Audio Research någonsin.

Håller med, och det blir säkert mer ergonomiskt att lyfta förstärkaren med den nya placeringen av handtag.

Kan tänka mig dessa för- och slutstegskombos blir mycket populära om pris/klang ratio inte far iväg.

Ingen info än på audioresearch.com. Man får svar på italienska vid sökning :unsure:

Non sono stati trovati risultati per la ricerca effettuata
Posted

Tycker det är positivt att de börjar glida bort från att ha handtag. Just a marketing thing finns det ändå gott om... :)

Man förstår ändå att det år "Rejäla" grejor man har att göra med.. och handtag ska sitta där det behövs ;)

Posted

Jag har gått ifrån att ha mätare på apparaterna, kul i början men jobbigt och enerverande i längden, så det känns bra att inte behöva sitta och titta på dessa längre. Iofs så gick de att stänga av på McIntosh.

Så jag vet egentligen inte vad jag tycker, bilden är inte den bästa heller för att ta ställning, bu eller bä? Men första intrycket är att jag inte gillar det jag ser, men å andra sidan kanske de låter super och då kan kanske hjärnan förändra synen på dessa?? Jag var inte en fan av ARC utseende tidigare heller, men har nu mitt försteg och tycker att den är hyfsat snygg och den spelar grymt bra också :app:

Det jag kan tycka är att det är roligt med ny design oavsett om man gillar det eller inte.

/byZan

Posted

Hur ska jag försöka förklara hur jag menar utan att låta som världens pessimistkonsult? Jag tycker bara att om man som den stora koncern som ARC ingår i har samma designteam för alla märken måste det ju bli lite inavlat till sist.

Jag menar, Fine Sound Group verkar ju gå bra för tillfället. Borde inte bolagen kunna hålla sig med en egen designer då? Blir det dåliga tider så kan det ju bli så att ARC och Macs produktion slås ihop och enda skillnaden märkena mellan är att de i silver är ARC och de i svart Mac. Skräckvision, javisst. Orealistiskt, troligen inte.

Posted

Nu kom det nya bilder och de var mycket trevligare att titta på, men .....? Lite tveksam till designen fortfarande!

/byZan

Posted (edited)

Tycker det påminner om bilindustri i allmänhet och VW i synnerhet... samma gemensam plattform med olika uttryck ock kvalitet beroende på tänkt kundsegment och varumärke..

Det är nog en bra ide i grund och botten för att minska kostnader och effektivisera produktion.

Sen kan man ju undra varför man väljer att bygga en "ARCintosh" istället för att förädla de två uttrycken på varsit håll..

tiden får utvisa om det är bra eller inte... sitter lungt i båten med mina "vintage" arcar så länge :)

Edited by Nik
Posted

Det såg faktiskt bättre ut på youtube och det är ganske inne med "industrial" och "vintage" design just nu, så det kan säkerst funka. Men jag gillar inte det heller och inte McIntosh design heller. Men det går inte tillfredsställa alla. Undrar hur mycket ändringar som gjorts inuti. Samma som innan i nytt skall eller någon form av integration av McIntosh/ARC :?::Thinking:

Posted

Jag måste erkänna att jag gillade den utseendemässigt. Fast jag är ingen ARC fanatiker eller finsmakare. Det är ju upp till dom om det är hiss eller diss.

Posted

En av de saker jag tycker om med klassiska ARC är att de bryr sig om det som verkligen spelar roll: Hur det låter.

Utseendet är långt mindre prioriterat, man använder i princip samma design som man alltid gjort.

Det tycker jag är befriande i en värld där så mycket handlar om yta och så litet om innehåll.

Mvh,

Ingvar

Posted

Min hjärna brukar ibland ta väldigt lång tid på sig för att ta in ny design så jag ska inte döma för hårt ännu men spontant gillar jag inte det jag ser. För mycket köksutrustningskänsla för mig.

/hrk