Jump to content

Munchen-mässan är igång!


Recommended Posts

Ex3ma. 30 exemplar kommer att produceras. En hyllning till den ikoniska och ursprungliga Extrema,

Först nu förstår jag namnet. Ex(tre)ma. Eftersom jag tillhör den yngre generationen har jag sedan den första tråden läst det som Exema och undrat för mig själv varför de skulle kalla en högtalare för en hudåkomma :Thinking:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 143
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

...funderar på om det är rätt märken som nått Sverige....eller om det kanske är några vi borde byta ut.... ;)

Hur som helst är det kul att kunna se dem i en tråd likt detta!

\\K-man

Det finns definitivt vissa intressanta produkter som antingen inte nått Sverige, eller av olika anledningar bara passerat förbi eller inte fått fäste. Sen finns det desto fler produkter som vi nog inte vill ska hitta hit - allra särskilt på Munchen-mässan :) Det finns ett exempel i Apexorcas tråd på en gigantisk lök i trä (eller något liknande) som känns svårplacerad :)

Link to comment
Share on other sites

Kaiser Acoustics fanns i två större rum och imponerade precis som flera redan uttryckt stort. Båda rummen tillhörde mina favoriter på mässan med en helhetsupplevelse som var svårmatchad. Kvalitetsintryck och finish är också oklanderlig. Kabinetten är konstruerade i ett extremt högdensitetsträ - tankwood. Vikten per högtalare är 99 kg, vilket är svårt att tro när man ser de förhållandevis kompakta och mycket eleganta kabinetten.

Kommer vi att få se Kaiser i Stockholm senare i år...? Den som lever får se :)

I det större rummet spelade flaggskeppet Kawero Classic och stativhögtalaren Chiara tillsammans med TotalDac och vår svenska stolthet The Lars.

Munchen-71-of-11.jpg

Munchen-72-of-11.jpg

Munchen-74-of-11.jpg

Munchen-75-of-11.jpg

Munchen-70-of-11.jpg

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

Mer Kaiser Acoustics hittade vi i grannrummet tillsammans med elektronik ifrån Thrax. Modellen är en uppdaterad version av "Vivace", och premiärvisades på mässan. Den tekniska chefen Rainer Weber på plats var själv "flabbergasted" över denna högtalare - som han själv uttryckte det :)

Munchen-76-of-1.jpg

Munchen-77-of-1.jpg

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

Mårten hade skickat sina Supreme 2 på bagagebandet ifrån Göteborg och lyckades tillsammans med Matts/Svanå skapa en upplevelse i linje med förväntningarna. Guldet på golvet är signerat DartZeel. Överst i racket tronade ett bekant ansikte i form av Brinkmann Balance + den glödande strömförsörjningen RöNt.

Munchen-78-of-1.jpg

Munchen-79-of-1.jpg

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

Kaiser Acoustics fanns i två större rum och imponerade precis som flera redan uttryckt stort. Båda rummen tillhörde mina favoriter på mässan med en helhetsupplevelse som var svårmatchad. Kvalitetsintryck och finish är också oklanderlig. Kabinetten är konstruerade i ett extremt högdensitetsträ - tankwood. Vikten per högtalare är 99 kg, vilket är svårt att tro när man ser de förhållandevis kompakta och mycket eleganta kabinetten.

Kommer vi att få se Kaiser i Stockholm senare i år...? Den som lever får se :)

I det större rummet spelade flaggskeppet Kawero Classic och stativhögtalaren Chiara tillsammans med TotalDac och vår svenska stolthet The Lars.

Munchen-71-of-11.jpg

Munchen-72-of-11.jpg

Munchen-74-of-11.jpg

Munchen-75-of-11.jpg

Munchen-70-of-11.jpg

Ser ut att leverera både skönt ljud och en del ögonfröjd! :mm: :mm:

Kaisers träarbeten slår det mesta och bilden kanske inte ger full rättvisa åt skapelsen. Men tillräckligt bra tycker jag.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Mårten hade skickat sina Supreme 2 på bagagebandet ifrån Göteborg och lyckades tillsammans med Matts/Svanå skapa en upplevelse i linje med förväntningarna. Guldet på golvet är signerat DartZeel. Överst i racket tronade ett bekant ansikte i form av Brinkmann Balance + den glödande strömförsörjningen RöNt.

Munchen-78-of-1.jpg

Munchen-79-of-1.jpg

Kul att se lite nya konstellationer på mässor än man är van vid Marten/DartZeel med stora slutstegen som vi fick lyssna på i Gbg för ett antal år sedan. Tillsammans med rummet fullt av SMT-produkter så blev det nog en särskild ljudupplevelse. Nya MSB-combon skymtar i racken vad jag förstår.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Kul att se lite nya konstellationer på mässor än man är van vid Marten/DartZeel med stora slutstegen som vi fick lyssna på i Gbg för ett antal år sedan. Tillsammans med rummet fullt av SMT-produkter så blev det nog en särskild ljudupplevelse. Nya MSB-combon skymtar i racken vad jag förstår.

Calm

Vi pratade med Matts/Svanå över en Weissbier under fredagskvällen, och han var mycket nöjd med rummet. Allra nöjdast var han över att sångerskan Anne Bisson besökt dem och rörts till tårar efter att ha hört ett av sina egna stycken framföras. Ett finare betyg än så är svårt att få.

Link to comment
Share on other sites

Nu vill jag att ni sätter er ner, lutar er tillbaka en stund och scrollar med ett något större lugn...

Under ledning av den genomsympatiska Kerem Kucukaslan (Absolare) så presenterade elektronik ifrån Absolare och Rockport uppbackat av Kodo The Beat (skivspelare), Allnic (RIAA) och reQuest The Beast (mediaserver/DAC). Allt sammanflätat med kablage och nätprodukter ifrån Echole.

Det här rummet var tillsammans med rummen hos Kaiser, Ypsilon och Einstein min absoluta höjdpunkt under helgen. Absolare & co spelade MUSIK så att hjärtat smälte och själen fick ro i takt med att gåshuden reste sig på underarmarna. Macrodynamik, transientattack, klangfärg, tonalitet, textur, kropp och fundament på en nivå jag sällan eller aldrig upplevt. Hifi så långt ifrån hifi man kan komma.

En renare och mer äkta reproducerad musikupplevelse än såhär har jag svårt att föreställa mig.

Absolare har fått utmärkelsen "best in show" ifrån flera ledande branschaktörer (The Absolute Sound, Soundstage, The Audio Beat, Part time audiophile m.fl.) under senare års CES- och Munchen-mässor, och det är lätt att förstå varför. En fantastisk upplevelse. Byggkvalitet och kvalitetskänsla liksom det visuella uttrycket är omöjligt att värja sig emot. Skönhet och hantverk inifrån och ut.

Prislapparna för den här typen av produkter är givetvis hög. Men, i relation till prestanda, byggkvalitet och finish så känns nivåerna fullt rimliga i jämförelse med mycket annat.

Absolare: http://www.absolare.com/

Munchen-82-of-8.jpg

Munchen-85-of-7.jpg

Munchen-84-of-8.jpg

Munchen-83-of-8.jpg

Munchen-85-of-8.jpg

Munchen-87-of-7.jpg

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

Fina Bilder!

Hur kunde jag missa Gryphon rummet? jag var ju där i tre dagar…

Lite avvikande åsikt om Nola…

Följer med med intresse.

Dynamik-Harry

Gryphon-rummet låg nära Focals monter. Men, lite hemliga är de allt danskarna :)

De störra Nola-högtalarna (Baby Grand Ref.) spelade mer övertygande förra året - helt klart. Jag skyller personligen på Chord längre upp i kedjan ;)

Link to comment
Share on other sites

Kaiser Acoustics fanns i två större rum och imponerade precis som flera redan uttryckt stort. Båda rummen tillhörde mina favoriter på mässan med en helhetsupplevelse som var svårmatchad. Kvalitetsintryck och finish är också oklanderlig. Kabinetten är konstruerade i ett extremt högdensitetsträ - tankwood. Vikten per högtalare är 99 kg, vilket är svårt att tro när man ser de förhållandevis kompakta och mycket eleganta kabinetten.

Kommer vi att få se Kaiser i Stockholm senare i år...? Den som lever får se :)

I det större rummet spelade flaggskeppet Kawero Classic och stativhögtalaren Chiara tillsammans med TotalDac och vår svenska stolthet The Lars.

Munchen-70-of-11.jpg

Fina bilder !!!

Det var ju inte bara förstärkaren som var från Sverige. kablarna är från Sverige också, Bibacord. Äras den som äras bör. Kablarna är mina favoritkablar. Digitalkabeln är en riktig "killer". Om man nu får tycka att kablar gör skillnad

Högtalarkabeln på bilden är från Bibacord, den är lätt att känna igen eftersom den är segmenterad

hälsar tommy

Link to comment
Share on other sites

Vi pratade med Matts/Svanå över en Weissbier under fredagskvällen, och han var mycket nöjd med rummet. Allra nöjdast var han över att sångerskan Anne Bisson besökt dem och rörts till tårar efter att ha hört ett av sina egna stycken framföras. Ett finare betyg än så är svårt att få.

Fantastiskt kul att höra. Måste vara en ynnest att få ett sådant erkännande av en välkänd artist.

Tycker själv att " det svenska" rummet tog sig under mässan.

Mårten, Jorma, Svanå håller den Svenska flaggan högt. Kul att vi i Sverige börjar inse vad de prisas för i andra delar av världen. Trevligt folk dessutom! Tar sig alltid tid.

(jag vet, jag är inte opartisk, har en del av deras prylar...)

Håller helt med om fint ljud i rummen med Kaiser och Rockport men höjdaren på denna mässa var Absolut de första Hi-Fi högtalarna från 1926. Jag menar inte för att de lät bra för att vara 88 år utan för att ljudet var helt fantastiskt. Känner att vi var priviligerade som fick vara med om det. När det spelades klassisk musik och tex O Helga Natt, så hade jag tuppskinn, ståpäls och samtidigt kippandes efter andan. Makalöst.

Tack Tack Tack , du snälla farbror från Japan som tog dig tid och enormt med pengar för att vi skulle få lyssna.

Dynamik-Harry

Link to comment
Share on other sites

Fina bilder !!!

Det var ju inte bara förstärkaren som var från Sverige. kablarna är från Sverige också, Bibacord. Äras den som äras bör. Kablarna är mina favoritkablar. Digitalkabeln är en riktig "killer". Om man nu får tycka att kablar gör skillnad

Högtalarkabeln på bilden är från Bibacord, den är lätt att känna igen eftersom den är segmenterad

hälsar tommy

Helt riktigt. Spännande kablar som sagt som jag gärna skulle utvärdera under lite mer kontrollerade former.

Link to comment
Share on other sites

Tack Tack Tack , du snälla farbror från Japan som tog dig tid och enormt med pengar för att vi skulle få lyssna.

En liten, liten korrektion, mannen bakom Silbatone och G.I.P. Labs är faktiskt Korean! En av hans konstruktör bor förövrigt i Malmö..

En av mina kompisar som lämnat mej kvar i Göteborg för att jobba när han förlustade sig i München kommenterade; Efter att ha hört Western Electric Hornen hos Silbatone så kändes det ganska pyttigt att komma in till TAD som låg vägg i vägg, det lät visserligen bra men var otroligt odynamiskt i jämförelse! När jag blir vuxen skall jag ha ett Vitaphonesystem!

Min vän hade även lyssnat på liveframträdandet i Fine Sounds Monter, med Sonus Faber och Macintosh som PA, och att det hade låtit så illa att Någon på marknadsavdelningen där borde få sparken för sin inkompetens för det var verkligen ingen bra reklam för dessa märken (och han skräder inte på orden!). Däremot tyckte han att finishen på Lillium var väldigt fin.

Den tredje kommentaren jag fick med mej var att digitalåtergivningen hos tex. Rockport/Absolare och Ypsilon var i det närmaste olyssningsbar, men så snart dom spelade Vinyl visade det sig hur bra systemen var! Han snackade om en massa annat men det gick in i det ena örat och ut i det andra... :blush

Förresten, Eliot frågade om Magico Ultimate 3, min kompis sa att det lät övertygande, men att det på viss musik summerade en smula dåligt...

/ptr

Edited by plundin™
Link to comment
Share on other sites

Min vän hade även lyssnat på liveframträdandet i Fine Sounds Monter, med Sonus Faber och Macintosh som PA, och att det hade låtit så illa att Någon på marknadsavdelningen där borde få sparken för sin inkompetens för det var verkligen ingen bra reklam för dessa märken (och han skräder inte på orden!). Däremot tyckte han att finishen på Lillium var väldigt fin.

Tack Perfect sense för fina bilder och information. Kompletterar minan luckor här och var Bra!

Ja det lät inte jätte bra I Fine Sounds Stoooora rum. Om man trodde det så blev man så klar besviken. Det var nog ett sätt att skapa en annan upplevelse med mer event känsla. Live och inspelade konserter. Inte en situation för finlyssning. Det var en helt annan prestanda som visades.

Jag skulle inte ta så hårt på det om jag var din kompis. Lyssnade han i det andra rummet?

Link to comment
Share on other sites

Min vän hade även lyssnat på liveframträdandet i Fine Sounds Monter, med Sonus Faber och Macintosh som PA, och att det hade låtit så illa att Någon på marknadsavdelningen där borde få sparken för sin inkompetens för det var verkligen ingen bra reklam för dessa märken (och han skräder inte på orden!). Däremot tyckte han att finishen på Lillium var väldigt fin.

Som Apexorca är inne på så var inte syftet med att framföra live-musik och Startrek i flerkanal i en mässhall på många hundra kvadratmeter att skapa optimala musikupplevelser, snarare att spänna musklerna och maximera imponatorfaktorn - vilket man definitivt lyckades med. Att det sedan provocerar vissa är fullt förståerligt, men det tror jag ärligt talat att de kan leva med.

Den tredje kommentaren jag fick med mej var att digitalåtergivningen hos tex. Rockport/Absolare och Ypsilon var i det närmaste olyssningsbar, men så snart dom spelade Vinyl visade det sig hur bra systemen var! Han snackade om en massa annat men det gick in i det ena örat och ut i det andra... :blush

Din kompis har precis sågat två av de ledande elektronik-tillverkarna i det övre skiktet och deras mest ambitiösa produkter, inkl. MSB:s nya Select-DAC. Jag har full respekt och förståelse för om han föredrog vinyl-uppspelningarna däremot, men att digitalkällorna skulle vara olyssningsbara är givetvis helt orimligt :)

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle inte ta så hårt på det om jag var din kompis. Lyssnade han i det andra rummet?

Det tror jag säkert, hans gäng var där i fyra dagar, vad jag förstår så tycket han att det bara var urbota dumt och visade väldigt liten insikt om musikåtergivning att använda HiFi-högtalare som PA.. (Som gammal PA tekniker är jag benägen att hålla med!)

Och jag tror att han tog det med en klackspark eftersom han tycket att det fanns så mycket annat som lät avsevärt bättre än det Fine Sounds visade fram... Inte minst Franco Seblins Ktema, där lär det ha låtit musik på riktigt inte HiFi.. ;)

Förövrigt tyckte Han nog mest synd om mej som var tvungen att stanna kvar i stan och jobba, så han berättade mest bara skräckhistorierna för mej!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Förövrigt tyckte Han nog mest synd om mej som var tvungen att stanna kvar i stan och jobba, så han berättade mest bara skräckhistorierna för mej!

/ptr

Så omtänksamt! "Du missade ingenting...allt lät illa, T-baneträngseln var outhärdlig och ölen var besk" :)

Link to comment
Share on other sites

Håller helt med om fint ljud i rummen med Kaiser och Rockport men höjdaren på denna mässa var Absolut de första Hi-Fi högtalarna från 1926. Jag menar inte för att de lät bra för att vara 88 år utan för att ljudet var helt fantastiskt. Känner att vi var priviligerade som fick vara med om det. När det spelades klassisk musik och tex O Helga Natt, så hade jag tuppskinn, ståpäls och samtidigt kippandes efter andan. Makalöst.

Tack Tack Tack , du snälla farbror från Japan som tog dig tid och enormt med pengar för att vi skulle få lyssna.

Dynamik-Harry

Det systemet var ju en fullständig knockout. Han hade betalt 100 000 USD för att frakta dit systemet så folk skulle få höra.

Jag kopierar in vad jag skrivit på en del andra ställen:

Jaha, så nu har jag varit i Munchen på mässa och fått mitt livs

största lektion i musikåtergivning.

En stenrik Korean brukar ta med rariteter ur sin samling Western Electric.

I år hade han med sig kombinationen av WE legendariska horn 12A och

13A, 88 år gamla. De har jag läst en del om men det finns ju ytterst

begränsade möjligheter att provlyssna något sådant såklart. Det är det

system som utvecklades på uppdrag av Warner Brothers inför premiären

av "Jazz singer" 1927. De här var byggda 1926. Här stod dubbla

uppsättningar uppställda för stereo i en hall stor som en

gymnastiksal, drivna av ett rörsteg på 2 watt. Fullständigt makalöst!

Bland annat visade Koreanen upp omslaget till en vinyl, Maria Callas

sjunger Verdiarior.

Sånt här garanterade han att ingen annan spelar på mässan för det

kommer att låta skrutt, men nu ska ni få höra.

Jag har aldrig hört på maken... Hela salen andas, orkester i full

skala, fullständigt oansträngt. Sen Maria Callas, våldsam kraft och

bländande teknik, man hör varje nyans, varenda stavelse går fram

lekande lätt även i de starkaste partierna. Herregud, jag fick gåshud

på ryggen till och med plus ett lätt adrenalinpåslag. Jag har aldrig

hört något liknande förutom live.

Folk brukar gå ut om det spelas opera på mässor - här satt alla kvar.

Och det kom dessutom in fler i salen när det spelades. jag skulle tro

att de trodde det var frågan om liveframträdande.

En smått overklig upplevelse som jag ville dela med mig av.

Och det är inte bara jag som blev tagen med storm...

http://lasses-hifi.com/hifibloggen/munchen-part/

Här kan man om man vill läsa mer om Western Electric 12A och 13A:

http://junkyardjukebox.blogspot.se/2012/10...and-eve-of.html

En av mina kompisar som lämnat mej kvar i Göteborg för att jobba när han förlustade sig i München kommenterade; Efter att ha hört Western Electric Hornen hos Silbatone så kändes det ganska pyttigt att komma in till TAD som låg vägg i vägg, det lät visserligen bra men var otroligt odynamiskt i jämförelse!

Måste tyvärr hålla med 100% - förlåt Byzan...

Edited by Grottmannen
Link to comment
Share on other sites

En liten, liten korrektion, mannen bakom Silbatone och G.I.P. Labs är faktiskt Korean!

/ptr

Jag ber om ursäkt, tack för korrektionen,Plundin.

Grottmannen sammanfattar utmärkt mässans största behållning.

Helt sjukt.

Satt första gången längst fram och det kändes som man satt framme och hängde vid scenen på operan.

Tack Tack Tack än en gång.

D-H

Link to comment
Share on other sites

Jag skrev om just Silbatone när jag besökte Münchenmässan 2009 (oj vad tiden går :o ) - och jag träffade då Joe Roberts som marknadsför Silbatone i USA och på 90-talet gav ut tidskriften Sound Practices. Han hade då precis besökt Sydkorea och lagt ut en intressant reseberättelse: Going East to see Western :mm:

Vi besöker den koreanska tillverkaren

Silbatone Acoustics

vars produkter jag varit intresserad av sedan jag läste en fantastisk test av deras försteg Silbatone C-102 Pre-Amplifier:

So it seems the review above is one of those reviewer unadulterated raves. Well dammit it all if you had this piece in your system i would challenge you to say bad things about it. Ok, so it is three large chassis, takes up quite a bit of physical real-estate, weights what seems like a ton and costs $30,000. So what?!?! The end result is a unit that reproduces music beyond that of any other pre-amplifier ever heard... and i have heard more than one cares to mention. This is not a subtle improvement over my reference units either, but then again all my reference pre-amplifiers price added together do not equal the price of this unit.

Där kan man läsa att namnet kommer från ledare av silver (SIL), batteridrift (BA), och god ton (TONE) men det var nätdrift som gällde för komponenterna som visades på mässan. :)

Vi lyssnade på Silbatone Reference 300 Amplifier som är en integrerad 300B-förstärkare (35'000€, 2x8 Watt)

hiend106.jpg

Apparaten bara lyser av kvalité och inga skruvar syns :mm:

hiend107.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...