Jump to content

Recommended Posts

Posted

Under Sweetspot i Jönköping så fick jag beskedet att min vän Preben hittats död i sitt hem i Stenungsund. Han skulle ha kommit till mässan och ringde mig så sent som på torsdagen och beklagade sig att han inte mådde bra och att han fått ny medicin för hjärtat. Han blev 52 år gammal.

Det var inte alla som älskade Preben och kanske minst av allt här på detta forum. För Preben älskade att slakta dyra blanka hifi-grejer och gick mycket i Bo Hansson spår när det kom till tycke och smak i hifi. De som en gång hört hans stora anläggning med horn upplevde en dynamik som få har hört innan. Han var aldrig rädd för att säga sin åsikt om det så var till Leif Häggmark eller min mamma. På gott och ont... Men sällan har jag mött en person som så gärna ville ställa upp om man hade problem och han var ett frekvent inslag på de olika mässor som jag gjort genom åren i Göteborg.

Jag kommer att sakna honom.

Lasse

Posted

Jag fick också nyheten om Prebens bortgång förra veckan och det är väldigt tråkigt!

Det var en stor profil som jag inte nödvändigtvis tyckte samma som alla gånger men vi repekterade varandras åsikter som just detta, åsikter. Alltid rolig att träffa och en väldigt snäll person. Det är många som saknar Preben här i västra Sverige och är chockade över hans plötsliga bortgång, han var alldeles för ung för att dö.

Posted

Jag hörde om detta direkt efter att det hänt.

Mycket tråkigt :diss:

Preben var en härlig profil med otroligt mycket kunskap!

Känner igen uttalanden om att såga dyra anrika märken men å andra sidan tålde han mothugg också.

Vila i frid.

Posted

Ja, det beskedet lade verkligen sordin på mässan i Jönköping för vår del. :(

Han var en ständig gäst här hemma.

Postar en bild på honom där han är i sin favoritmiljö - mer eller mindre:

vasteras_evening_day250.jpg

Posted (edited)

Usch vilket tråkigt besked.

Jag hade förmånen att ha fått både träffa och lära känna Preben, han var även hemma hos mig och lyssnade en gång. Jag uppfattade honom som snäll och mycket hjälpsam och kunnig, bestämd i sina uppfattningar men med glimten i ögat.

Det känns konstigt att sitta här och skriva om en person som inte längre finns bland oss och det med en tår i ögat.

Vila i frid...

/byZan

Edited by byZan
Posted

Jo detta är verkligen trist. :(

Preben var allmänt skeptiskt till mycket dyrhifi, men kunde ibland också erkänna att en del grejer verkligen presterade. Han var ett bra bollplank, vågade säga vad han tyckte och tillförde mycket kunskap.

Han ställde också upp med hjälp utan knussel och knorr. En fredag, strax innan butiken skulle stänga upptäckte jag ett blött hörn i butiken, nålfiltsmattan var genomblöt pga läckage i ett element. Panik! Vad gör man. Preben sade att han hade en avfuktare hos en kompis i Stenungsund, han satte sig i bilen direkt för att hämta den, jag fick jaga en rörmokare.

Han kommer att vara saknad här!

Posted

...även om jag inte var någon av hans närmaste vänner så kommer saknaden av Preben att ta lång tid att sjunka in, det finns ingen jag träffat i HiFi-Sverige som överträffat hans rättframhet, generösa värme och snarhet till skratt!

Vi ses i Horn-himmlen Preben!

/ptr

Posted

Även jag fick den väldigt tråkiga nyhet på Sweetspot-mässan om Prebens bortgång som jag blev väldigt berörd av.

Dom flesta har ju skrivet det som kännetecknat Prebens alla goda sidor det var en kille som verkligen hade hjärtat på rätta stället

och även mig hade han hjälpt, utan att tveka hoppar han in i bilen för att köra ex antal mil för att fixa mina problem med datorn

utan att kräva tack för hjälpen. Det var alltid berikande att prata med Preben och glad och trevlig på alla sätt.

Kommer att sakna dig hoppas hornen är ännu större och häftigare där du är nu hos Sankte Per.