Jump to content

En lillelördag med sväng...


K-man

Recommended Posts

Vad är bättre än att förgylla en arbetsvecka med ett besök på en jazzklubb? Med jämna mellanrum så bär det tillsammans med en kollega av till denna klubb...inte helt okänd i Göteborg....och igår var det dags igen. Telefonen var med, så den fick agera kamera...tycker den sköter det hyggligt, dunklet och gunget till trots...

nef1s.jpg

...inget är som väntans tider. För ovanlighetens skull hade vi inte bokat bord....de var slut när vi köpte biljetter.... :(

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Nä Kilgore, det är sällan fel! ...och man vet aldrig exakt vad det blir....även om man kan namnen...det är ofta olika sättningar...men det är ju en del av det roliga!

Inget är som väntans tider, men till slut dök dessa herrar upp på scenen...någon som redan nu känner igen dem? (utan att fuska med diverse program...) ;)

nef2s.jpg

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

....inte lätt att ta trummisen på det kortet....

...men som tur var så råkade jag ta ett kort mitt i ett härligt gitarrsolo, då gitarristen i fråga tyckte det behövdes justeras lite samtidigt somvänsterhanden fortsatte sola på gitarren :icon_smile_cool: ....och vips så fick vi trummisen med...

nef3s.jpg

En härlig samling mogna herrar med snittålder på dryga 58....men onekligen still going!!!!!!

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Svarta jeans, stripit långt hår och en lönn Telecaster (fast Yamaha) och det får dig att gå på konsert. Det tyder på en celebritet och Mike Stern passar in. Oftast turnerar han med Dave Weckl men han är inte skallig. Paul Motian är skallig men han är död. Joey Baron är också skallig men passar inte in hos Mike. Steve Smith är skallig och passar Mike Sterns musik. Basisten ger inga vibbar. Liknar en controler på jobbet och jag är helt säker på att det inte är han...

Link to comment
Share on other sites

Du tänker så rätt så Bebop! Visst var det Mike Stern som var affischnamn denna afton! ...och precis som du också skriver så har de flesta gångerna jag lyssnat på honom varit just Dave Weckl som stått för trumslagandet. Dave är ju ett huvudnummer i sig enligt min mening, så det var med viss undran jag funderade på hur detta namn skulle upprätthålla hedern...och visst var det Steve Smith som tagit över på trumpallen, och jag måste säga att han behövde absolut inte skämmas för sig! Han lekte verkligen bakom trummorna, med en glädjeutstrålning, och uppvisade en rejäl rad med spelstilar och variationer som han behärskade mycket väl! Växlade härligt mellan häng till driv! Spelstilen skiljer sig rätt rejält från Dave men det var absolut lika stor behållning!

nef4s.jpg

...plockar någon basisten när han nu kommer lite mer i närbild?

Basisten är helt klart van vid att turnera med Weckl...där samspelet mellan Weckl och basisten är ruskigt bra, det satt i mina öron inte riktigt lika perfekt här...men det är ju ändå på en oerhört hög nivå....och det är ju inte direkt några simpla rocktolvor som körs.... :blush

...jag kan avslöja att basisten inte är controler.... :D

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

De två gånger jag sett Mike Stern live (Malmö och Karlskrona) vill jag minnas att det var Tom Kennedy bägge gångerna. Eller var det verkligen han i Karlskrona ....

Men inte tusan ser det ut som honom.... eller

edit: felsnavning

Edited by Richard
Link to comment
Share on other sites

De två gånger jag sett Mike Stern live (Malmö och Karlskrona) vill jag minnas att det var Tom Kennedy bägge gångerna. Eller var det verkligen han i Karlskrona ....

Men inte tusan ser det ut som honom.... eller

Om du tänker på Karlskrona 2008 så var det Chris Minh Doky på bas (plus Randy Brecker,tp och Dave Weckl,dm)

Link to comment
Share on other sites

....tyckte inte heller han var sig helt lik, men visst är det Tom Kennedy! :)

nef5s.jpg

...och med denna sättning så var det ju självklart att vi fick en härlig lirstund!!! Ett mycket bra sätt att fördriva en lillelördag!!!

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Finns en liten "kompilation" av just denna setup på tuben....ger en vink för de som inte är helt hemma i detta område...

Tycker detta klippet är lite kul då man får vara med lite "utanför" också....

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Jasså...han har ju spelat i många år tillsammans med Dave Weckl band... :)

\\K-man

Det förklarar saken. Dave Weckl är en gudabenådad trummis men jag är inte så impad av hans band. Fast jag har i och för sig inte hört hans senaste uppsättningar. Mina referenser är kopplade till hans 3 album på GRP från början av 90-talet som finns i min samling. Nu när jag kollar albumen så finns faktiskt Tom Kennedy med på ett par spår på Master Plan från 1990. :o Hur kunde jag glömma det ;)

Link to comment
Share on other sites

Kul reportage!

Missade honom i Stockholm senast han var här, men sett honom ett antal ggr vid det här laget.

Senast var på Fashing med Randy Brecker i bandet. En gammal inte helt okänd blåshjälte från BST, Breckers Bros etc. Minnesvärd kväll.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Det förklarar saken. Dave Weckl är en gudabenådad trummis men jag är inte så impad av hans band. Fast jag har i och för sig inte hört hans senaste uppsättningar. Mina referenser är kopplade till hans 3 album på GRP från början av 90-talet som finns i min samling. Nu när jag kollar albumen så finns faktiskt Tom Kennedy med på ett par spår på Master Plan från 1990. :o Hur kunde jag glömma det ;)

Snudd på oförlåtligt :app::D

Link to comment
Share on other sites

Kul reportage!

Missade honom i Stockholm senast han var här, men sett honom ett antal ggr vid det här laget.

Senast var på Fashing med Randy Brecker i bandet. En gammal inte helt okänd blåshjälte från BST, Breckers Bros etc. Minnesvärd kväll.

Calm

...du får en ny chans i sommar på Fasching! :) (då med Bill Evans)

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

...du får en ny chans i sommar på Fasching! :) (då med Bill Evans)

\\K-man

Kul det vill jag absolut inte missa. Bill Evans som jag gillar har jag aldrig sett live. Vi pratar om saxofonisten Eliot ! En av de nya på jazzhimlen. Skall bli kul att höra och se dem spela tillsammans! :mm:

Calm

Link to comment
Share on other sites

Vi pratar om saxofonisten Eliot ! En av de nya på jazzhimlen.

En av de nya :o Han slog igenom med Miles Davis för 35 år sedan... men jag förstår vad du menar. ;) Det finns de som fortfarande benämner pianisterna Chick Corea och Herbie Hancock som de nya unga begåvningarna fast de passerat 70 år.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

En av de nya :o Han slog igenom med Miles Davis för 35 år sedan... men jag förstår vad du menar. ;) Det finns de som fortfarande benämner pianisterna Chick Corea och Herbie Hancock som de nya unga begåvningarna fast de passerat 70 år.

Karln debuterade som 19 åring hos Miles och är nu 56 år och spelar enligt mitt sätt på ett nydanande sätt, utan att stå för mycket i det gamla. Därför tycker jag att han känns ung eftersom hans spelstil utvecklas. Ung i sinnet spelandes med yngre musiker är ett sätt att utvecklas . Se bara på Tomas Stanko över 70 år och sannerligen ingen gamling i musiken. Kanske den kategoriseringen är mer relevant än ren ålder.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...