Jump to content

Recommended Posts

Posted

Anders har under många år kämpat mot svåra sjukdomar, och igår avled han stilla omgiven av de närmaste.

Han var en stor HiFi-personlighet, fick häromåret mottaga utmärkelsen People's Choice på Arken för sitt idoga och mångåriga arbete som konstruktör och designer.

Jag orkar inte skriva mer just nu. Vila i frid, Anders.

Naq5.jpg

Posted
Anders har under många år kämpat mot svåra sjukdomar, och igår avled han stilla omgiven av de närmaste.

Ett oerhört sorgligt besked...

Anders har kämpat mot sina krämpor under många år men har alltid kommit tillbaka för att sedan gå in i nya kamper och behandlingar. Samtidigt har han lett forumet Faktiskt, utvecklat högtalare och annan elektronik. Bl a har han varit mycket aktiv med Larsson-högtalarna. Trots sina krämpor höll han hela tiden huvudet högt och deltog alla möjliga sammanhang med stor glädje, värme och med en härlig humor.

Vi är en stor skara i Kristianstad med omnejd som nu förlorat en god vän och hifi-Sverige har förlorat en fantastisk yrkesman och jag vet att att hans vänskara sträcker sig långt utanför 50-skyltarna i sin hemstad Kristianstad. Men framför allt har hans bortgång skapat ett stort tomrum hos sina närmsta.

Anders "Nagref" Eriksson har fått ro och frid och vi sörjer...

Posted

Mycket ledsamt besked, sänder mina varmaste tankar. Nagref har synts i många samanhang forumåren igenom, både IRL och på nätet....mycket kunskap och engagemang som kommer saknas!

\\K-man

Posted
Jag beklagar sorgen. Det har inte alls varit någon rolig läsning här de här sista dagarna :( .

Det är inte bra! Känner inte till nagref så mycket men han ser på tok för ung ut för detta öde. Mycket beklagligt.

Posted

Anders somnade absolut in alldeles för tidigt! HiFi-Sverige blir tråkigare nu. Han hade fingrarna i många skojiga projekt och även om jag bara träffat honom som hastigast lämnar han ett stort tomrum efter sig också för mig. En hel del av hans konstruktioner lär leva vidare och även om livet verkade synnerligen besvärligt för honom på slutet så verkar han ha hållit humöret uppe på ett imponerande sätt. Jag hoppas att den uppskattning han fick av vännerna mot slutet värmde ordentligt för det förtjänade han.

Posted

Mycket sorgligt när en eldsjäl går bort som jag förstår lämnar ett stort avtryck

efter sig också inom branschen med sitt stora engagemang och kunnande.

Sov gott kära medmänniska.

Posted

Mycket tråkiga nyheter. :diss:

Jag letar bland gamla bilder och hittar en från 2003:

allnagref.jpg

Anders besöker mig med en subb, aktivt delningsfilter och ett NAD-steg i bagaget. Jag lovar att jag uppskattade detta besöket mer än mina dåvarande grannar. :)

Jag saknar honom.

Posted

Väldigt tråkigt besked :diss:

Jag har känt till att han har varit dålig en längre tid, men lyckats bekämpa sjukdomen.

Det är en stor profil som lämnar oss.

Jag såg att han var aktiv in i det sista med inlägg på Faktiskt, och att han såg fram emot grillsäsongen.

Beklagar detta och tankarna går till Naqrefs närmaste och hans vänner i hifi-sverige.

Posted

Naq var ett föredöme ur många aspekter, det blir en fattigare tillvaro utan honom. Träffade honom sist på mässan i Göteborg när han skulle ta emot sitt pris, och han var starkt märkt av sin sjukdom redan då. En kämpe.

Posted

Anders stöttade vår förening nollvision i vården på Facebook. Han kämpade mot sin egen missvård. Men stöttade ändå denna vårdkamp. Jag har aldrig gett upp denna kamp efter min fru Lena avled pga slarv tjänstefel mm som hon drabbades av. Och avled pga den 19 september 08,30 2010. Anders min vän. Jag lovar kämpa vidare och göra detta med även din missvård som bakgrund även om du inte själv nu kan kämpa.vila nu min vän. Vi har rykt ihop många ggr på forum. Men. Ändå träffats. Varit vänner. Du kom som en blixt då jag ringde dig i höstas. Förbannade skit att det skulle sluta så här. Min djupaste respekt har du Anders. Men. Vila nu. Jag vet vilken kamp du gått igenom.

Posted (edited)

Det finns nu en insamling till en krans för Anders begravning. Jag citerar från faktiskt:

Som ngn kommenterade i denna eller den andra tråden så hade vi en liten insamling till Naqref. Detta resulterade en kalligraferad urkund och en rejäl grundplåt för en NY-resa. Det senare blev tragiskt nog aldrig av.

Kontot finns fortfarande kvar, och det kan med fördel användas igen för en högst frivillig insamling. Denna gång till en krans.

SEB 5694 04 004 27

Mottagare: Daniel Roth

För internationella överföringar:

IBAN: SE7250000000056940400427

Bic-kod: ESSESESS

Alla bidrag är välkomna, stora som små.

Slutdatum är tyvärr väldigt snart i tid, senast den 19:e maj. Senare insättningar och överskjutande pengar doneras till lämplig välgörenhet.

Uppdaterat med mottagarnamn.

Edited by Almen