Jump to content

Stora tunga amerikanska läder fotöljer


Krima

Recommended Posts

Jag är ganska långt ifrån en superduperhighendare, och jag har inga amerikanska läderfotöljer heller :icon_smile_cool:

Vaaaaa?!!! Nu rasar hela min värld. Jag som alltid har trott att alla är avundsjuka för du är the highendmannen.

Link to comment
Share on other sites

Vaaaaa?!!! Nu rasar hela min värld. Jag som alltid har trott att alla är avundsjuka för du är the highendmannen.

Haha du verkar ha väldigt märkliga idéer om både mig och highendvärlden i stort, vi är knappast några multimiljonärer här inne.

Link to comment
Share on other sites

Har väl ingen direkt bild/fördom över den generella audiofilen ser ut. Vi lägger ut kanske 10 000 eller kanske 100 000-tals mer pengar på stereo prylar än vad medelsvensson gör. Men det är inte svårt. Medelsvensson köper hifi för 0 kr.

Men då har medelsvensson också betydligt dyrare bil än vad åtminstone jag har... ;)

Link to comment
Share on other sites

Det handlar om prioriteringar i livet, vi valde bort bil och tjänade ca 6000/månad uträknat på ett helt år : )

Det skulle kunna bli mycket stereo om man nu vill lägga pengarna på det i stället. Nu var det en prioritering och ett filosofiskt val för vår del.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Har väl ingen direkt bild/fördom över den generella audiofilen ser ut.

Vi ser ut såhär:

Anatomy_of_a_Music_Nerd.jpg

Det stämmer bra på mig förutom blazer som jag inte klarar ha på mig pga värmen.

Den stora cerebrala skillnaden är att dessa individer använder euro för musik och hifi kursmässigt likställt med spänn. För allt annat är 1 euro = 9 spänn, drygt.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
4 hours ago, calle_jr said:

Det där med tjäna och spara kan lätt bli en egen tråd.

:grin:

 

Ett kännetecken är att sparande är skattefritt medan att tjäna pengar är skattepliktigt (normalt). Det brukar folk ha hyggligt kläm på.

Link to comment
Share on other sites

Vad handlar den här tråden om?

Eller kanske snarare: Vad är den tänkt att handla om?


Eftersom jag inte riktigt vet svaret på de frågorna så:..

Stora, tunga "leederfåtuljer" förekommer icke i bostaden.

High-endare tror jag inte förekommer de heller. Men det är baserat på min egen bedömning.

Sambon skulle nog inte kunna svara på frågan annat än med nåt i stil med "Va?", enär jag förmodar att vederbörande inte vet vad "high-end" innebär, eller ens har hört uttrycket.

 

Jag vet fan inte heller vad "high-end" är, men misstänker att en allmän tolkning (bland hififolk) är nåt i stil med toppen av toppen av apparatfloran. 

Då kan man såklart fråga sig vad det - i sin tur - innebär...

Det bottnar väl i det där vanliga relativiserandet, rankandet och "bättre-bäst"-tänkandet, tänker jag mig.

 

Blomstedts Berwald-etta på Decca är bra, tycker jag. Lyssnar på den nu.

Om den är bäst bryr jag mig inte om. Ifall jag inte skulle tycka att den var bra så skulle jag sannolikt söka efter en bättre. 

Men om inte heller den bättre skulle falla mig på örsnibben, så skulle jag söka vidare.

Kanske att den bästa som står tillbuds inte heller är bra...

Då är bäst inte bra heller.

 

Så kan det ju ibland vara. Åtminstone om man kliver bort från ranking-synsättet.

Komplicerat det där...
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...