Jump to content

Är jag knäpp som är sugen på vinyl?


Krima

Recommended Posts

Man har ju hört att vinyl eller spela LP som man sa när jag var ung o trevlig. Men visst är vinyl passe'? Det konstiga är att jag drömmer ideligen att jag har två simplyblack eller bättre och fyra par superdubberhögtalare. Känns så verkligt. Hm

Link to comment
Share on other sites

Man har ju hört att vinyl eller spela LP som man sa när jag var ung o trevlig. Men visst är vinyl passe'? Det konstiga är att jag drömmer ideligen att jag har två simplyblack eller bättre och fyra par superdubberhögtalare. Känns så verkligt. Hm

Vinyl är både bättre och populärare än på mycket länge - du är inte ensam om dina känslor :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det knäpper, sprakar och svajar om vinylen. Du kommer att fajtas med 60-åriga jazzgubbar och 15-åriga svartrockare på skivmässorna också ...

Alla du pratar med förstår inte varför en pickup (som ingen vet vad det är) måste kosta mer än tio laptops.

;)

Link to comment
Share on other sites

Varför tveka???

Det är underbart med vinyl. Digitalt är bara tråkigt i längden.

Sen jag återgick till vinyl är det mitt huvudsakliga medium. Dels för att jag tycker jag får så mycket mer för pengarna när jag köper en vinylskiva med härligt konvolut o allt. Cd-skivan brukar ibland följa med gratis. Sen är det ett mer behagligt lyssnade och handhavande. Jag ser bara fördelar.

Kör för tusan!!!

Link to comment
Share on other sites

Skulle snarare säga att det tyder på att du är väldigt intelligent. :)

Jag undrar också om jag är knäpp som är sugen på vinyl?

Jag tror att det kommer att bli vinyl på sikt för för mig. Ett komplement till CD.

Vardagslätt och största volymen med CD.

Koncentrerat esoteriskt plattvändande med vinyl. Ännu mera hobby på något vis.

Nä du! Inte knäpp som är sugen på vinyl.

Jag är bara lite lätt matt inför den insats som krävs. Kablar hit och dit, Armar, puppor, RIA, vågar vinklar och stora plattor som slits, blir smutsiga, skall rengöras med skivtvättar och knastrar. Puh...

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar också om jag är knäpp som är sugen på vinyl?

Koncentrerat esoteriskt plattvändande med vinyl. Ännu mera hobby på något vis.

Det blir lite Irene Cara över det hela m.a.o .

...What a Feeling ;)

Link to comment
Share on other sites

För rak frekvensgång, för lite brus, för lite distorsion, för hög kanalseperation på "digitalt" ljud? ;)

Låter som att anläggningen kommer att fungera som kylaggregat i sommar.

... du har väl varit noga med valen av (kyl)rör hoppas jag ? ... de fryser så lät annars... har jag hört.

... digitalt funkar nog också bara vädret är det rätta ;)

Skojar ju bara,

själv åker jag med båda sorterna och det vore nästan lite lättare/billigare att välja det ena eller andra,

brukar jag tänka, när någon av "sidorna" ska uppgraderas.

Kan dock inte tänka mig att göra mig av med vare sig vinylskivor eller silverdiscar :6:

Link to comment
Share on other sites

Olika media har olika företräden. Sitter just nu på jobbet och lyssnar på Nina Simone "Sings Ellington" via Spotify och en Blaupunkt 50-talsradio, det fungerar utmärkt och låter högst njutbart. Anledningen till att jag letade upp den skivan på Spotify är att jag funderar på att köpa den på LP som är det media jag använder mest för finlyssning. LP-skivorna låter i stort sett alltid bättre i mina öron än de digitala utgåvorna. Detta trots högre brus, knäppar och sämre kanalseparation - inte på grund av. Det har säkert mest med olika förutsättningar för mastern att göra men det är inget jag kan göra något åt. Min LP-avspelning har tillräckligt rak frekvensgång för att ge neutral klang så där är inget problem.

Jag misstänker att det är en fördel att ha växt upp med LP-avspelning och att ha lärt sig att lyssna igenom störningarna i form av brus och knaster, det är oftast inte så störande om man fokuserar på musiken. Det blir lite som att lyssna på musik när det regnar ute och det fungerar ju fint. Jag har inte varit utan LP-avspelare några längre perioder och vill kunna spela alla skivorna jag har, det är ingen idé att försöka ragga upp dem på andra format. Återutgivningarna (även LP) är i regel mycket sämre än originalen så jag håller mig till de skivor jag har och letar begagnade LP. Mycket kan man hitta billigt men vill man ha tag på en speciell skiva så kostar det oftast en del men sällan mer än en ny CD. En skivtvätt är inte så dum att ha om man köper mycket begagnat men det drar ju iväg prismässigt då förstås.

Det är förstås upp till var och en att avgöra om det är rimligt att satsa på en vinylavspelningsutrustning i dagens läge och det verkar rätt individuellt hur mycket brus och knaster stör musikupplevelsen. Leta upp någon som kan demonstrera mediet i form av affär eller kompis och lyssna lite, känns det bra så kan det vara något att satsa på. Det ges ju ut nya LP-skivor numera så det är lite annorlunda än på 90-talet när de slutade med vinylerna och många ställde undan sina skivspelare.

Link to comment
Share on other sites

Roligt. Jag håller med vinyl har aldrig varit bättre än idag, fast det gäller ju även digitala media. För mig är det enkelt. Lyssna på det du gillar. För mig blir det till 98% vinyl, inte på grund av teoretiska för eller nackdelar, utan för att jag tycker det låter mycket mer som verkligheten. Vilket i sin tur gör det mer njutbart för mig. Men jag skulle aldrig ge mig på någon som tycker tvärtom. :)

Så om du har drömmar om vinyl, sätt igång och förverkliga dem. ;)

Link to comment
Share on other sites

Det e rätt många här som inte är mångmiljonärer. ;)

Man gör som med alla investeringar, man sparar. Var man handlar beror kanske lite på hur pysslig man är. Jag skulle nog helst köpa

något demoex från en butik så man kan få lite hjälp med inställningar och matchning. Men blocket funkar väl utmärkt.

Sen vill jag bara säga att knäpp, knaster och brus inte e något som hör ihop med modern vinylavspelning. Mina nyinköpta skivor är

knäpptysta.

Link to comment
Share on other sites

Men om ni är snälla hur finansierar moi detta? Om jag skulle köpt en bra billig skivspelare ( ni snackar om en kille som inte är mångmiljonärer som de flesta här.) Blicket??

Man måste inte börja med dyra grejer ... en Dual CS-505-1 från 1982 är inte alls fel att bara prova. Byt pickupen till en ny Ortofon OM-10 så är saken biff.

Dualen säljs även ny i form av CS-505-4.

Det finns ju många fler spelare att välja på - men denna kom upp i min hjärna eftersom "alla" hade en sådan när jag började lyssna på musik ... utom brorsan som hade en Mikro-Seiki ...

Link to comment
Share on other sites

Men om ni är snälla hur finansierar moi detta? Om jag skulle köpt en bra billig skivspelare ( ni snackar om en kille som inte är mångmiljonärer som de flesta här.) Blicket??

Vad är din definition på "billig" när det gäller skivspelare?

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte för några år sedan en ny skivspelare efter att ha varit utan i ca 20år. Min ambition var egentligen bara att kunna spela mina gamla skivor samt de skivor

jag eventuellt skulle snubbla över begagnade. Det blev en Rega P3-24 med Rega Elys II pick up. Jag valde den, utan att först ha hört den, pga alla fina omdömen den fått.

I mitt tycke låter den förträffligt och med en bra skiva får jag ett levande och medryckande ljud.

Link to comment
Share on other sites

Nr 1 du måste få förtroende för den produkt du väljer annars kommer du inte bli nöjd.

Alla har vi olika tillgångar och utgifter, hög lön behöver inte innebära att man har mycket pengar att röra sig med och tvärtom. Allt beror på en rad val vi gör om hur vi vill leva våra liv.

Så något råd ang hur du ska ta dig råd kan jag inte ge, dock några råd ang skivspelarköp i allmänhet.

Billig ny eller bra beg- båda är bra sätt att pröva om vinyl är något kul. En billig ny är inte så mycket pengar och en bra beg ger pengarna tillbaka. Om man sedan vill gå vidare så ska man söka, läsa, titta och lyssna.

Hitta rätt produkt, kanske några snäpp bättre än man vågar tänka sig från början. Då, när man äntligen får råd kommer man vara nöjd en lång tid framöver, hoppas jag!

Link to comment
Share on other sites

Det är som med fallskärmshoppning:

Med allt för bIlligt material Blir det kanske Bara ett Hopp.

Samma sak med vinylavspelning: med en medioker spelare stannar det kanske med bara ett test.

Edited by vovven
Link to comment
Share on other sites

Det är som med fallskärmshoppning:

Med allt för bIlligt material Blir det kanske Bara ett Hopp.

Samma sak med vinylavspelning: med en medioker spelare stannar det kanske med bara ett test.

Man dör inte av att spela vinyl ... men man kanske dör av tanken på vinylspelningens avigsidor (eller tillgångar om man så vill). Det ska ställas in en mängd parametrar på dyrare spelare, skivorna ska förvaras på rätt sätt, tas ur sina fodral korrekt, skyddas mot katter, hundar, undulater och barn mm.

Om vi ska säga några priser så tror jag det är svårt att komma under 5000kr för en komplett spelare som ger någorlunda behållning.

Link to comment
Share on other sites

Det kanske låter som snobbism men enl mina erfarenheter bör man lägga minst 10kkr på verk, minst 10kkr på arm och gärna 5-10kkr på PU innan det börjar lira riktigt bra. Så ca 25-50kkr i nypris är vad man får räkna med för att få ett riktigt tillfredsställande vinyljud. Då har jag inte medräknat RIAA. Men kan man lägga det dubbla i form av att hitta beg för samma peng är man nog rätt hemma sas.

Link to comment
Share on other sites

Det kanske låter som snobbism men enl mina erfarenheter bör man lägga minst 10kkr på verk, minst 10kkr på arm och gärna 5-10kkr på PU innan det börjar lira riktigt bra. Så ca 25-50kkr i nypris är vad man får räkna med för att få ett riktigt tillfredsställande vinyljud. Då har jag inte medräknat RIAA. Men kan man lägga det dubbla i form av att hitta beg för samma peng är man nog rätt hemma sas.

Inte kanske... det är snobbism.

En ny eller begagnad från t ex Rega, Nottingham, Avid, Thoréns, Clearaudio, Music Hall, Pro-Ject får man för mycket vettiga pengar inklusive arm. Med en pickup från t ex Ortofons 2M-serie så får man också en bra anpassning. Musical Fidelity, Pro-Ject, Lehmann, Creek, Vincent med flera har rimliga RIAA som passar.

Det kommer att låta utmärkt. Sedan kan du ta steg för steg alltefter i takt med hur ditt intresse växer och ekonomin tillåter. Att spendera uppemot 50,000 för ett "tillfredsställande" ljud finns ingen anledning till (om man nu inte vill eller inte har begränsade resurser). Visst det blir bättre med mer sofistikerade skivspelare, MC-pickuper, exklusiva RIAA etc. Men det innebär inte att en instegsmodell låter illa, inte på något sätt.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Alla delar är viktiga vid val av skivspelare. Många har påpekat vikten av rätt verk, arm, pickup osv.

Jag rekommenderar noggrannt val av riaa steg! Har testat ganska många genom åren och det kan vara stora skillnader i samma prisklass!

Lycka till ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte han menar att allt under 50k låter skit direkt men ibland kan det krävas att man kommeer upp på en viss nivå innan det släpper. Det är samma sak med högtalare, jag har hjälpt min bror att leta senaste tiden och under 50k är det otroligt svårt att hitta något som spelar hyfsat fullregister och inte har väldigt stora kompromisser.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte han menar att allt under 50k låter skit direkt men ibland kan det krävas att man kommeer upp på en viss nivå innan det släpper. Det är samma sak med högtalare, jag har hjälpt min bror att leta senaste tiden och under 50k är det otroligt svårt att hitta något som spelar hyfsat fullregister och inte har väldigt stora kompromisser.

Jo, visst är det så. En ny Mercedes 280 är förmodligen både bättre och roligare än en Ford Ka...

Jag har fått intrycket av att Krim vill komma billigt undan och då menar jag att om man nu inte har 25-50,000 kronor och ser små möjligheter att skrapa fram detta på den korta sikten, så finns det ingen anledning att avstå vinyl. Man kommer faktiskt en bra bit på vägen med t ex en Rega 3. Den spelar musik och det svänger gott för pengarna.

Link to comment
Share on other sites

Nej jag menar inget illa. Men som jag skrev innan tror jag att man kan köpa en billig rega, project eller någon annan instegsmodell och få blodad tand. Bättre är dock att lägga samma peng på en begagnad. Då får man igen pengarna vid ev uppgradering. Vidhåller dock att man måste komma upp i en viss nivå, kanske är det fel att använda pengar som måttstock, när det gäller vinylavspelning tycker jag dock att pris står i pararitet till prestanda, oftast.

Kanske ett trubbigt instrument.

Jag tycker inte att det är att avskräcka från inköp snarare ett löfte om att väljudet ökar till en nivå som man med enklare riggar bara anar.

Hitta en rigg i rätt prisklass som du känner förtroende för och som du tycker låter bra, så kan det inte bli fel.

Jag började med en RPM-5, fick mig att vilja söka vidare iaf.

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

Jag är bara lite lätt matt inför den insats som krävs. Kablar hit och dit, Armar, puppor, RIA, vågar vinklar och stora plattor som slits, blir smutsiga, skall rengöras med skivtvättar och knastrar. Puh...

Va? Va? VA!!

Vem är du och vad har du gjort med Apex? ;)

Den medlem som nagelfarit varenda tänkbara tweak som kan vara en ljudförbättring i övriga anläggningen räds vinylutmaningen!

För dig blir det en walk in the park. Du brukar ju gilla att exprimentera!

Link to comment
Share on other sites

Va? Va? VA!!

Vem är du och vad har du gjort med Apex? ;)

Den medlem som nagelfarit varenda tänkbara tweak som kan vara en ljudförbättring i övriga anläggningen räds vinylutmaningen!

För dig blir det en walk in the park. Du brukar ju gilla att exprimentera!

Jag var nog trött efter massa arbete och hade en dålig dag kan hända. Du har rätt. Klart jag skall ha vinyl. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...