Jump to content

Var ska jag lägga vinylslantarna?


YYZ

Recommended Posts

Intressant men också lite udda kan jag tycka baserat på följande kommentarer:

Transformatorn (step-upen) gör ju inget annat än att förstärker signalen från pickupen plus att man får en perfekt anpassning för 47000 ohms ingångsimepdans för MM-steget i enlighet med standarden. Om du då kopplar in signalen i MC-ingången använder du ett linjesteg mellan trafon och riaa-delen i MM som inte är standardiserad. Därefter går signalen in i MM-steget där riaa-anpassningen sker. Det kanske funkar men det känns som en extra omväg. Hur det påverkar val av rätt ingångsimpedans vet jag heller inte. Hade varit intressant att höra hur det blir om du går direkt från step-upen in till MM-steget i 47,000 ohm (framgår även av specen på DV SUP 200). Då håller man sig i vart fall så nära riaa-standarden du kan.

Det kan ju låta bra ändå naturligtvis men det känns "fel", ungefär som när man använder Dolby vid inspelning men kopplar ur den vid lyssning.

Men oaktat detta så tillhör ASR den absoluta toppen av riaa-försteg. Jag har själv haft deras mindre modell som definitivt är ett intressant alternativ för YYZ, både ljudmässigt och prismässigt. Men jag hade samtidigt satsat på en step-up och kört via MM-ingången.

Jag skall testa MM-kopplingen istället och se vad som händer. Tack för tipsen Bebop och gcs!

@YYZ!

Grattis till spelaren!

Tycker också att du bör testa ASR Basis som är en riktigt bra Riaa. Hade den under några år och man kan nog också komma över en till ett rimligt pris. Mycket för pengarna!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Kanske skall lägga till att en step-up kan vara lite känsligare för att skapa brum om den kommer för nära starka magnetfält som t ex pickuper. Placeringen kan m a o vara lite känslig men inte på något sätt oövervinnerlig. Viktigt i sammanhanget är att jordningen blir rätt och det kan krävas lite tid att få till det ordentligt. Börja med att hitta en placering som ger lägst brum. Därefter kan man jobba med jordningen. Det finns flera varianter att leka med om man har fått lite brum. T ex;

  • Från skivspelare/tonarm - till riaan
  • Från riaan till step-up
  • Från skivspelare/tonarm - till transformator (och ingen jord till riaan)
  • Från transformatorn till försteg
  • Ingen jord alls till step-upen
  • Förbinda en jordledning mellan försteg - riaa - step-up och skivspelare/tonarm

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Har tyvärr ej läst hela tråden, men titeln "Var skall man lägga vinylslantarna" fick mig att återblicka.

Jag har tyvärr ingen vinylspelare kvar. Min egen sålde jag för ca 12 år sedan tillsammans med ca 2300 vinyler. Jag behöll dock ca 170 vinyler, RR etc som jag ej ville skiljas från.. Har dock inte kunnat spela dom sedan dess :(

Om någon är intresserad och verkligen vill lägga slantar på vinyl så kanske jag kan skaffa fram en ouppackad Goldmumd Reference (helt komplett) från Glotta tiden.. Tonarm tangential . stryrning/motor bänk etc etc står i original trälada fortfarande. Ingen 100% ig garanti men tänkte det kan vara intressant för er som verkligen vill investera i en sann klenod.. Möjligen känner säkert flera av er igen det objekt jag tänker på, men för er övriga.... Skynda Fynda :)

För er som inte redan vet, så lägg ett PM i så fall så tar vi diskussionen därifrån

/Pärr

Link to comment
Share on other sites

Det finns en viktig sak kring förstärkning av signal från en pickup som i hög grad styrt mitt val. Om du klickar på RIAA så kan du läsa att detta är en standard för avkodning av plattor som behandlats enligt riaa-standarden. Man har sänkt basen och höjt diskanten vid graveringen och vid avspelningen gör man det omvända. Summan av detta ger en rak kurva. Om man inte gjort så hade det knappast varit möjligt att gravera bastoner på en skiva och än knepigare att spela av dom.

Riaa-kurvan är alltså en standard som MM-steg följer. I många MM-specar kan man också läsa om hur stor avvikelse MM-steget har mot denna standard. Jag menar att det är betydligt större sannolikhet att ett MM-steg låter korrekt än en MC-förstärkare av linjetyp.

Problemet med MC-förstärkare är att det finns ingen standard för dessa. De kan påverka ljudet hur som helst. Jag avser då MC-steg som är byggda som ett linjesteg. Ofta går signalen in i dessa linjesteg (märkt MC) och sedan till stegets MM-del. Frågan är då om signalen fortfarande är intakt? Om inte kommer ju signalen som går till försteget att avvika från Riaa-standarden. Med en trafo (step-up) undviker man denna felkälla. Dessutom får man en perfekt impedansanpassning till MM-steget med 47000 ohm.

Av denna anledning har de bästa pickup-förstärkarna jag känner till inbyggda trafo/step-up som kör signalen vidare till deras MM-steg. Jag tänker på t ex EAR, CAT och Shindo. Mitt eget VTL-steg har en linjeförstärkare för MC-signalen men den kan man byta mot en VTL's step-variant som ger bättre resultat. Den är rätt så kostsam så jag har köpt Ortofons ST80 SE istället. Den är anpassad till pickuper med inre impedans <10 ohm och utnivå från 0,5 mv och mindre där deras pickuper ligger liksom bl a Lyra och Koetsu. Däremot lär inte t ex Benz med inre impedans kring 50 ohm vara optimalt för Ortofons trafo.

Så har man en bra MM-förstärkare så är mitt råd att testa en step-up. Och vill man ha allt i ett hade jag gått på ett riaa med en step-up och inte ett linjesteg.

Blir lite fundersam när jag läser ditt inlägg. Det här med att elektroniken inte ska färga eller förändra signalen (förutom då enligt den standardiserade RIAA-kurvan t.ex.) gäller det ditt synsätt även i övriga delar av anläggningen. Det låter som samma resonemang som LTS kör.

Sen ser jag det absolut inte som någon sanning att step up transformtorer skulle påverka signalen i mindre utsträckning än en förstärkare. Snarare kan det nog vara tvärtom då en tranformator alltid har problem med frekvensextremer t.ex.

Själv har jag varierat lite grann mellan tranformator och förstärkare och vill inte förenkla det mer än att en bra apparat är en bra apparat.

MvH Carl

Link to comment
Share on other sites

Blir lite fundersam när jag läser ditt inlägg. Det här med att elektroniken inte ska färga eller förändra signalen (förutom då enligt den standardiserade RIAA-kurvan t.ex.) gäller det ditt synsätt även i övriga delar av anläggningen. Det låter som samma resonemang som LTS kör.

Jag har inga sanningar huggna i sten. Mina val har formats av logik, övertygelser, nyfikenhet och upplevelser (mina och andras). Under resans gång har jag haft förmånen att kunna investera ganska mycket i min anläggning och jag vill naturligtvis ha ut max. Jag har också fått bra kontakter med konstruktörerna bakom mina prylar som varit ytterst hjälpsamma och öppna med att dela med sig av sina erfarenheter. (Dock inte av LTS som jag inte vet så mycket om).

Så när Luke Manley på VTL säger följande om sitt riaa-steg TP 6.5 (som jag har) angående step-up kontra aktivt linjesteg för MC (man kan välja mellan step-up och aktivt linjesteg för TP 6.5), finns det för mig anledning att lyssna och prova.

The addition of the step up transformer allows both for appropriate loading for very low-output cartridges, and the flexibility of handling different cartridges with different step up methods, as in some cases certain cartridges can sound substantially better with transformers than they do with active gain stages. The transformer also allows the cartridge to be loaded via the transformer, instead of via the loading resistor, retaining as much of the signal available from these cartridges as possible.

En annan källa till nya insikter fick jag av en artikel från Rothwell som jag blev tipsad att läsa av Ortofon för några år sedan (Calm har också läst den, se länk i hans inlägg 88 ovan för den som är intresserad att lära sig mer)

Step-up transformers for moving coil cartridges are the most esoteric and misunderstood items in the world of hi-fi, and this partly explains why they are so seldom used. This is a great shame because the use of a good transformer gives the best possible performance from a moving coil cartridge. This article is intended to demystify the subject and allow the reader to select a suitable transformer with confidence.

En annan input fick jag just av Ortofon vars lansering av Anna-pickupen jag och calle_jr bevistade i Köpenhamn för några år sedan. Då berättade även de om hur mycket mer rättvisande en step-up är för deras lågohmiga pickuper är med utsignaler under 0,5. De berättade också vikten av att kalibrera ljudet i sina pickuper utifrån en standard snarare från ett aktivt linjesteg med okänd påverkan utifrån standarden.

När man gräver lite och får den här typen av input så väcks naturligtvis min nyfikenhet. Till detta bidrog att jag tyckte min Koetsu Rosewood var lite livlös i förhållande till Lyra Kleos. Men med en step-up i kedjan istället för aktivt linjesteg så har det blivit helt annat ljud till det bättre. Vår gemensamma bekant "Listernisse" har erfarit samma sak. Calle_jr har resonerat på motsvarande sätt i många år och det var nog hos honom jag fick första aha-upplevelsen. Han hade och har ett fantastiskt ljud i sin vinylrigg via sin step-up och in i ett mm-steg.

När det gäller färgning så är det självklart för mig att både rum, högtalare och elektronik färgar det vi hör. Men samtidigt är det för mig viktigt att den ursprungliga signalen är så oförstörd som man kan begära. Vad som händer därefter är mer kopplat till egna val. Man kan ju jämföra det med en ren och bra råvara som vi sedan behandlar efter tycke och smak.

Det finns naturligtvis bra aktiva linjesteg men hur nära kommer man riaa-standarden? Det är för mig ett lotteri och varför ge sig in i det när det finns säkrare och väl beprövade lösningar som de pickuptillverkare jag tyr mig till använder för att trimma sina puppor?

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Detta är superintressant, Bebop!

Ni som har erfarenhet av detta: Hur bör man fördela 30-40.000 i budget mellan step-up och MM-steg? Finns det ens MM-steg i den här divisionen? Det är kanske bättre att kapa ner det till 20' och lägga resten mot en ännu bättre MC-pickup?

Link to comment
Share on other sites

När man gräver lite och får den här typen av input så väcks naturligtvis min nyfikenhet.

Min nyfikenhet har ytterligare stegrats i att jag visste att ni som har erfarenhet också är hjälpsamma :) Poletten börjar trilla ned, men inte riktigt ännu förrän skapat egen praktisk erfarenhet i detta. Blir nog som nr1 att låna hem ST-80. Vad kan ni utläsa av följande spec för mitt Riaa: http://www.heedaudio.hu/en/products/modula.../quasar/details

Link to comment
Share on other sites

Ni som har erfarenhet av detta: Hur bör man fördela 30-40.000 i budget mellan step-up och MM-steg? Finns det ens MM-steg i den här divisionen? Det är kanske bättre att kapa ner det till 20' och lägga resten mot en ännu bättre MC-pickup?

Till en början rekommenderar jag följande artikel från Stereophile plus den tidigare nämnda Rothwell-artikeln.

Det viktigaste är att man hittar en kombination step-up och puppa som passar varandra. Rothwell-artikeln behandlar detta ingående. Ortofons Verto och ST80SE passar utmärkt till Ortofons pickuper (of course). Även Koetsus pickuper passar utmärkt och säkert alla andra pickuper som har en inre impedans <10 ohm med en utgångssignal omkring 0,5 mV eller lägre. Om man har högre utspänning får man se upp så mm-steget inte blir överstyrt. T ex Ortofons Cadenza Black styr ut ca 0,35 vilket ger ungefär 7 mV vilket alla mm-steg bör klarar. Lyra går också bra. De har en egen step-up med liknande värden som Ortofons. Den är däremot mer än dubbelt så dyr vilket jag tycker känns omotiverat. Däremot vinner den designpriset.

Det bästa och mest flexibla valet bland step-up-steg tycker jag är EAR's MC4. Den har valmöjligheter att ställa olika värden för att passa en större spridning av mc-pickuper. De har även ett riaa där step-up trafon är inbyggd tillsammans med mm-steget (EAR 834P). Audio Research har ett rent mm-steg (LP1) som jag vet fungerar utmärkt tillsammans med MC4 och Ortofon eller Koetsu. I övrigt har jag inga personliga erfarenheter av separata mm-steg men det finns flera och de behöver inte kosta så mycket. VTL har släppt ett nytt riaasteg som heter TP 2.5 men då springer det iväg lite mer i pris eftersom man också får betala för ett mc-linjesteg som man inte behöver. Ur den aspekten blir EAR 834P väldigt prisvärd (om man inte redan har ett inbyggt mm-steg i förförstärkaren).

När det gäller MM-steg så menar jag att det är mindre kritiskt. De som sitter inbyggda i t ex McIntosh, Luxman, VTL, Accuphase och Audio Note är helt tillräckliga. Här är det viktigare att man är nöjd med det som kommer efter mm-steget.

I följande länk finns en del mm-steg som har bra rykten, t ex Tom Evans, Lehman, Trichord, Graham Slee... jag kan tänka mig att de motsvarar ganska väl inbyggda mm-steg i förstärkare. Men det är endast en gissning från min sida. Det är test som gäller.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Min nyfikenhet har ytterligare stegrats i att jag visste att ni som har erfarenhet också är hjälpsamma :) Poletten börjar trilla ned, men inte riktigt ännu förrän skapat egen praktisk erfarenhet i detta. Blir nog som nr1 att låna hem ST-80. Vad kan ni utläsa av följande spec för mitt Riaa: http://www.heedaudio.hu/en/products/modula.../quasar/details

Normal specifikation för ett mm-steg. För att köra ut full signal behöver den en insignal på minimum 2,5 mV. De flesta mm-puppar ger omkring 4-6 mV och din Cadenza via Ortofons step-up ungefär 7mV. Mer känsligt är att pickupen passar step-upen och det är inget problem i ditt fall.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Jag har inga sanningar huggna i sten. Mina val har formats av logik, övertygelser, nyfikenhet och upplevelser (mina och andras). Under resans gång har jag haft förmånen att kunna investera ganska mycket i min anläggning och jag vill naturligtvis ha ut max. Jag har också fått bra kontakter med konstruktörerna bakom mina prylar som varit ytterst hjälpsamma och öppna med att dela med sig av sina erfarenheter. (Dock inte av LTS som jag inte vet så mycket om).

Så när Luke Manley på VTL säger följande om sitt riaa-steg TP 6.5 (som jag har) angående step-up kontra aktivt linjesteg för MC (man kan välja mellan step-up och aktivt linjesteg för TP 6.5), finns det för mig anledning att lyssna och prova.

The addition of the step up transformer allows both for appropriate loading for very low-output cartridges, and the flexibility of handling different cartridges with different step up methods, as in some cases certain cartridges can sound substantially better with transformers than they do with active gain stages. The transformer also allows the cartridge to be loaded via the transformer, instead of via the loading resistor, retaining as much of the signal available from these cartridges as possible.

En annan källa till nya insikter fick jag av en artikel från Rothwell som jag blev tipsad att läsa av Ortofon för några år sedan (Calm har också läst den, se länk i hans inlägg 88 ovan för den som är intresserad att lära sig mer)

Step-up transformers for moving coil cartridges are the most esoteric and misunderstood items in the world of hi-fi, and this partly explains why they are so seldom used. This is a great shame because the use of a good transformer gives the best possible performance from a moving coil cartridge. This article is intended to demystify the subject and allow the reader to select a suitable transformer with confidence.

En annan input fick jag just av Ortofon vars lansering av Anna-pickupen jag och calle_jr bevistade i Köpenhamn för några år sedan. Då berättade även de om hur mycket mer rättvisande en step-up är för deras lågohmiga pickuper är med utsignaler under 0,5. De berättade också vikten av att kalibrera ljudet i sina pickuper utifrån en standard snarare från ett aktivt linjesteg med okänd påverkan utifrån standarden.

När man gräver lite och får den här typen av input så väcks naturligtvis min nyfikenhet. Till detta bidrog att jag tyckte min Koetsu Rosewood var lite livlös i förhållande till Lyra Kleos. Men med en step-up i kedjan istället för aktivt linjesteg så har det blivit helt annat ljud till det bättre. Vår gemensamma bekant "Listernisse" har erfarit samma sak. Calle_jr har resonerat på motsvarande sätt i många år och det var nog hos honom jag fick första aha-upplevelsen. Han hade och har ett fantastiskt ljud i sin vinylrigg via sin step-up och in i ett mm-steg.

När det gäller färgning så är det självklart för mig att både rum, högtalare och elektronik färgar det vi hör. Men samtidigt är det för mig viktigt att den ursprungliga signalen är så oförstörd som man kan begära. Vad som händer därefter är mer kopplat till egna val. Man kan ju jämföra det med en ren och bra råvara som vi sedan behandlar efter tycke och smak.

Det finns naturligtvis bra aktiva linjesteg men hur nära kommer man riaa-standarden? Det är för mig ett lotteri och varför ge sig in i det när det finns säkrare och väl beprövade lösningar som de pickuptillverkare jag tyr mig till använder för att trimma sina puppor?

Fast i alla dessa fall handlar det om folk som pratar om sina egna produkter dvs. reklamtexter (något jag vet att du själv uttyckt skepcism emot i andra fall).

Om du istället frågar Luke Manley om Ortofons Stepup transformatorer är bättre än hans egna MC-förstärkare kommer svaret fortfarande vara att trafo är bättre?

Om man istället för Rothwell (som är mycket kunnig och hjälpsam i forumvärlden i ämnet pickupförstärkning och belsastning all heder åt honom) frågar Accuphase om deras syn på transformatorer vs förstärkare kommer man få samma svar eller en annan övertygande förklaring om den senares fördelar.

ST-80SE är förövrigt en jättefin transformator vi har sålt 3 stycken vad jag minns och jag hade gärna provat en själv, kanske blir tillfälle tidsnog, har en Dynavector Silvertrafo i gömmorna att testa lite framöver.

Sen har jag lite svårt att förstå ditt resonemang angående huruvida signalen skulle förvanskas när den går igenom en MC-förstärkare. Det är nämligen relativt enkelt att mäta signalen som passerat och på så sätt ta reda på vad som hänt med den på vägen. På samma sätt gör man förslagsvis med en transformator.

Hur som helst är jag glad att du har hittat rätt väg för dig och att du är nöjd.

MvH Carl

Link to comment
Share on other sites

Fast i alla dessa fall handlar det om folk som pratar om sina egna produkter dvs. reklamtexter (något jag vet att du själv uttyckt skepcism emot i andra fall).

Därför måste man testa. Luke uttrycker sig rent allmänt kring step-up. Jag har även diskuterat detta direkt med honom men inte om VTL's step-up specifikt utan mer generellt. Han har båda lösningarna.

Jag kan förstå att min ståndpunkt inte passar handlarledet. Jag vill bara ge mina erfarenheter fram till ett bra ljud och hur jag resonerat fram till detta, argumenten bakom osv. Har du problem med detta?

Hur mycket signalen förvanskas eller inte kan diskuteras. Grejen är att det finns ingen standard och du vet inte, vilket gör det till ett lotteri i min värld. Fråga istället pickuptillverkarna varför de föredrar att kalibrera sina puppor utifrån en standardiserad metod.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag kollat upp frågan om MC eller MM har någon betydelse rörande Riaa-delen i ASR:n. Efter lite forskande i manualer och intervju med Frederich Schäfer så visar det sig att det saknar betydelse för Riaakorrigeringen huruvida man väljer det ena eller andra. Om det finns en norm för Riaa-korrigering så lovar man en avvikelse som är mindre än 0,5 dB från denna. Jag antar att man menar standard.

Det hela handlar om att förstärkning, impedansanpassning och kapacitansanpassning sker i själva ingångssteget. I steget finns val mellan MC eller MM och med små microswitchar så anpassas steget till aktuell puppa, därefter sker signalbehandlingen i Riaa-steget och en ytterligare förstärkning i ett utgångssteg. Eftersom steget är batteridrivet så sker kraftlagring i kondensatorbank av överdimensionerat slag för att klara all tillgänglig dynamik.

I mitt fall så ligger stepupen DV 200 före ASR:n i kedjan. Detta för att få upp spänningen i allt för långa ledningar annars, mellan spelaren och Riaa:t. Fördelen som jag ser det är att förstärkningen sker i tre steg, stepup, Riaa och försteg. Därmed kan jag hålla ner brusnivån genom att varje del kommer att jobba i den lägre förstärkningskalan på respektive del, där brusnivån är lägre. Rent lyssningsvis tycker jag att teorin håller måttet. Brum kommer fram först när man vrider upp volymen till max, men sannolikt beror det på interferens från nätet på något sätt smyger sig in via kablarna, sannolikt nätkabeln till spelaren som är helt oskärmad.

Calm

edit tillägg

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag kollat upp frågan om MC eller MM har någon betydelse rörande Riaa-delen i ASR:n. Efter lite forskande i manualer och intervju med Frederich Schäfer så visar det sig att det saknar betydelse för Riaakorrigeringen huruvida man väljer det ena eller andra. Om det finns en norm för Riaa-korrigering så lovar man en avvikelse som är mindre än 0,5 dB från denna. Jag antar att man menar standard.

Det hela handlar om att förstärkning, impedansanpassning och kapacitansanpassning sker i själva ingångssteget. I steget finns val mellan MC eller MM och med små microswitchar så anpassas steget till aktuell puppa, därefter sker signalbehandlingen i Riaa-steget och en ytterligare förstärkning i ett utgångssteg. Eftersom steget är batteridrivet så sker kraftlagring i kondensatorbank av överdimensionerat slag för att klara all tillgänglig dynamik.

Intressant. Provade du också att gå via MM?

Många MC-steg har möjlighet till anpassningar som det du nämner. Jag kan anpassa MC till: 100Ω, 250Ω, 470Ω, 1kΩ, 2.5kΩ, 4.7kΩ, 47kΩ eller definiera ett eget värde. På MM-ingången kan jag sätta följande värden: 10kΩ, 22kΩ, 47kΩ plus eget värde. Förstärkningen på MC kan jag sätta till 44dB, 50dB, 56dB, 62dB, 68dB. För MM är värdena 35dB eller 40dB. Så det saknas inte möjligheter. När jag hade Lyra Kleos körde jag via den aktiva MC-förstärkaren och jag funderade inte ens på om det kunde finnas ett bättre sätt. Men med Koetsu blev det inte så bra. Den headroom, djup, perspektiv, luft som jag får via step-up istället för via det inbyggda MC-steget är på en helt annan planhalva. Min nästa puppa blir med all sannolikhet en av Ortofons bättre varianter. Jag skulle bli mycket förvånad om den inte låter bättre via step-up. Det blir en höstövning så vi får se/höra då. Jag har ju båda möjligheterna.

Om det finns en norm för Riaa-korrigering så lovar man en avvikelse som är mindre än 0,5 dB från denna.

Jo, visst finns det en norm/standard och den är i högsta grad levande vid all gravering för LP-skivor. I själva verket har det funnits olika riaa-standarder genom åren. Olika bolag hade sina varianter ända tills man kom överens om en gemensam norm 1954. De riktiga vinylpuritanerna har pickupförstärkare för olika riaa-normer som existerat under åren. Sentec har en sådan där du ställer in vilket etikett skivan är släppt på för att få en riktig anpassning till den norm så då gällde. Då pratar vi alltså om mono-plattor från 1954 och äldre, så det är inte så aktuellt för de flesta idag.

Wikipedia har en rätt så uttömmande artikel i ämnet här.

Edited by Bebop
Tillägg
Link to comment
Share on other sites

Intressant. Provade du också att gå via MM?

Många MC-steg har möjlighet till anpassningar som det du nämner. Jag kan anpassa MC till: 100Ω, 250Ω, 470Ω, 1kΩ, 2.5kΩ, 4.7kΩ, 47kΩ eller definiera ett eget värde. På MM-ingången kan jag sätta följande värden: 10kΩ, 22kΩ, 47kΩ plus eget värde. Förstärkningen på MC kan jag sätta till 44dB, 50dB, 56dB, 62dB, 68dB. För MM är värdena 35dB eller 40dB. Så det saknas inte möjligheter. När jag hade Lyra Kleos körde jag via den aktiva MC-förstärkaren och jag funderade inte ens på om det kunde finnas ett bättre sätt. Men med Koetsu blev det inte så bra. Den headroom, djup, perspektiv, luft som jag får via step-up istället för via det inbyggda MC-steget är på en helt annan planhalva. Min nästa puppa blir med all sannolikhet en av Ortofons bättre varianter. Jag skulle bli mycket förvånad om den inte låter bättre via step-up. Det blir en höstövning så vi får se/höra då. Jag har ju båda möjligheterna.

Jo, visst finns det en norm/standard och den är i högsta grad levande vid all gravering för LP-skivor. I själva verket har det funnits olika riaa-standarder genom åren. Olika bolag hade sina varianter ända tills man kom överens om en gemensam norm 1954. De riktiga vinylpuritanerna har pickupförstärkare för olika riaa-normer som existerat under åren.

Som jag nämnde så har ASR anpassningen i samma ingångssteg för MC och MM. Man skiljer på två ingångar men det är balanserad respektive obalanserad. I balanserad input 10ohm till 20 K i 17 steg. I obalanserat som jag använder pga av att pickupkabeln är obalanserad liksom stepupen, så finns justering mellan 5 ohm till 47k i 16 steg. Kapacistans 570 eller 320 pF. Gain från grundnivå 32 dB och tillägg 0 till 24 dB i 6 steg.

MM fungerar bara i obalanserat läge och är i mitt fall med samma inställningsmöjlighet som MC, så jag ser ingen vits att testa detta. Skulle bara innebära att laborera med olika resistanser vilket jag redan gjort.

Jag skall däremot minska gainen ytterligare ett snäpp ner med 4 dB så att jag får samma ingångsnivå i försteget jämfört med digitala delen.

När det gäller riaa-korrektion så var min fundering snarast om det skulle vara skillnad på MM eller MC i fråga om riaa-delens utformning. I mitt fall verkar det inte vara det.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Det finns faktiskt en Riaa kurva som är utökad med en Neumann timeconstat, vilket innebär att man vill utökat frekvensomfång utöver 20KHz. Man kan ju undra om det överhuvudtaget finns något att hämta över 20KHz. Det är också så att normala mikrofoner stannar vid c:a 20KHz om man inte använder mätmikrofoner. En mätmikrofon skulle jag inte välja för musikinspelning, det på grund av att bruset vanligen är högre i en sådan mick.

Link to comment
Share on other sites

Det finns faktiskt en Riaa kurva som är utökad med en Neumann timeconstat, vilket innebär att man vill utökat frekvensomfång utöver 20KHz. Man kan ju undra om det överhuvudtaget finns något att hämta över 20KHz. Det är också så att normala mikrofoner stannar vid c:a 20KHz om man inte använder mätmikrofoner. En mätmikrofon skulle jag inte välja för musikinspelning, det på grund av att bruset vanligen är högre i en sådan mick.

Var det inte den man använde för 4 kanal? Då la man ju två kanaler i det ohörbara området som sedan transponerades ner till hörbart i dekodern för de bakre kanalerna. Bara en fundering...

Link to comment
Share on other sites

Var det inte den man använde för 4 kanal? Då la man ju två kanaler i det ohörbara området som sedan transponerades ner till hörbart i dekodern för de bakre kanalerna. Bara en fundering...

Nej han syftar förmodligen på Enhanced RIAA. Vid 4 kanal så hade man en särskild dekoder som avgjorde vilken information som skulle var. Däremot gav försöken med 4-kanalsåtergivning upphov till den fortfarande populära Shibataslipningen som tog fram av JVC.

MvH Carl

Edited by Vinylcalle
Link to comment
Share on other sites

Därför måste man testa. Luke uttrycker sig rent allmänt kring step-up. Jag har även diskuterat detta direkt med honom men inte om VTL's step-up specifikt utan mer generellt. Han har båda lösningarna.

Jag kan förstå att min ståndpunkt inte passar handlarledet. Jag vill bara ge mina erfarenheter fram till ett bra ljud och hur jag resonerat fram till detta, argumenten bakom osv. Har du problem med detta?

Hur mycket signalen förvanskas eller inte kan diskuteras. Grejen är att det finns ingen standard och du vet inte, vilket gör det till ett lotteri i min värld. Fråga istället pickuptillverkarna varför de föredrar att kalibrera sina puppor utifrån en standardiserad metod.

Ok. Om din ståndpunkt passar i handlarledet vet jag inte, det beror nog på vad man säljer, jag säljer Ortofon stepuper.

Jag begriper fortfarande inte hur du menar att man inte vet om signalen förvanskas. Spela en skiva där man graverat in t.ex. frekvenssvep eller vad man nu vill testa och mät vad du får för utsignal så ser man enkelt vad som händer med signalen. Däremot köper jag fullt ut att du tycker det låter bättre med transformator.

MvH Carl

Link to comment
Share on other sites

Kan det här påstådda RIAA-problemen för MC-pickuper ha att göra med lasten? MM-puppor brukar ju mer generellt vilja ha 47kΩ och sen är man klar. Men med MC varierar det lite mer fritt vilket gör att lastinställningen bli nån sorts EQ/ljudstöpare man kan ratta in lite på känn. Att RIAA-kurvan efterlevs med någon tiondels dB stämmer ändå, för det är ju hur signalen ut ur RIAA-EQ:n är formad relativt insignalen, men denna insignal kan ju redan vara skevad åt något håll beroende på lastinställningarna.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Om din ståndpunkt passar i handlarledet vet jag inte, det beror nog på vad man säljer, jag säljer Ortofon stepuper.

Jag begriper fortfarande inte hur du menar att man inte vet om signalen förvanskas. Spela en skiva där man graverat in t.ex. frekvenssvep eller vad man nu vill testa och mät vad du får för utsignal så ser man enkelt vad som händer med signalen. Däremot köper jag fullt ut att du tycker det låter bättre med transformator.

MvH Carl

Ortofon är inte det intressanta i sammanhanget. Det som är viktigt är att välja en step-up som passar den pickup man använder för att få rätt förstärkning och impedansanpassning utan ringning osv. Om man nu vill gå vägen via step-up vill säga. De flesta väljer att inte göra det. Men jag tror heller inte att så många har provat att höra på skillnaderna. Det har jag och det är dessa erfarenheter jag delger för den som eventuellt är nyfiken att prova.

Angående "förvanskning" så tror jag att du är med på noterna att riaa är en standard. Och eftersom graveringen är gjord efter en kurva som inte helt spikrakt går från amplituden 0-100, om du hajar vad jag menar, så bör ju förstärkningen efter avspelningen följa samma kurva fast omvänt s a s. Summan skall då bli en rak kurva som man kan mäta avvikelser mot standarden mot. Men om jag ställer samma fråga om hur ett MC-steg skall vara beskaffat så finns det inte samma självklara svar. Och precis som Ukiro påpekar så handlar detta inte enbart om dB och avvikelser mot en frekvenskurva. Impedansanpassningen är väl så viktig och som har stor inverkan på dynamik, bas/diskant, luftighet, rymd med mera om anpassningen blir fel. Detta förklaras i gående i Rothwell-artikeln med ett antal illustrationsexempel från ett oscilloskop.

När Leif Johanneson på Ortofon förklarar dessa samband och varför step-upen är att föredra på lågohmiga pickuper med låg utspänning och samtidigt illustrerar detta live så spelar det inte så stor roll om jag begriper det eller inte (vilket jag f ö inte gör fullt ut). Samma sak när Luke Manley påstår samma sak liksom Rothwell. Då testade jag och blev förbluffad (positivt) med min Koetsu-pickup. Min kompis Nisse, som också kör med Koetsu, lyssnade också vilket resulterade i att han också köpte en step-up av (märket EAR MC4). Även han är helt såld på kvalitetsförbättringen. Calle_jr har gjort samma erfarenheter med sin Lyra. Några av de bästa försteg jag har hört har också valt step-up-matning (EAR, Shindo och CAT). Och som sagt VTL har också det valet för den som vill få ut max av esoteriska mc-pickuper, enligt Luke. Vad jag har förstått rekommendera även Air Tight step-up.

Det räcker för mig när jag samtidigt hör skillnaden. Om de har fel så får du försöka övertyga de om den rätta läran. Mina råd baseras på mina erfarenheter och jag anger dessutom hur jag kommit dit. Det var vad YYX efterlyste i sin tråd.

För övrigt mäter jag inte musik. Jag lyssnar på den.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Om det med "anpassning" menas förstärkning så är det vanligt att ingången är densamma och att man med en knapp eller switch kopplar förbi en stepup. Typiskt på phonosteg som passar både mm och låg-, medel- och högnivå-mc.

Exempel EAR864B: http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...ini/diagram.gif

Grundfrågan blir om man vill ha flexibilitet för alla möjliga pickuper eller om man vill ... :icon_smile_cool:

För några år sedan hade jag en parallell e-mail-korrespondens med Peter Kvortrup å ena sidan och Jonathan Carr å andra sidan. De hade helt olika rekommendationer för hur förstärkningen skulle se ut för en specifik mc-puppa.

Sedan dess tror jag det säkraste är att gå på pickuptillverkarens rekommendationer och därefter ansluta till mm-steg.

Det finns förstås undantag, men då blir det dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon här som testat MC-förstärkare av current injection-typ?

Jag har inte testat men jag har läst en del om BMC som fått mycket fina recensioner i bl a tysk press. Det är väl den som känner av pickupens impedans och anpassar förstärkningen efter det? Fungerar det så låter det som en väldigt optimal lösning om sedan övriga ljudparametrar hamnar på plats också.

Link to comment
Share on other sites

Precis, och Fremer var helt eld och lågor över den (se länk i mitt förra inlägg). Jag var sugen på en Herron VTPH-2 för att få lite rör i signalkedjan, och alla som köpt den verkar helt lyriska, audiogon är nedlusat av hyllningar. Att det finns noll exemplar på begagnatmarknaden är också talande. Men så började jag hitta Herron-ägare som fått jämföra med BMC och alla hittills verkar säga att den är ännu bättre, dessutom utan att göra avkall på de "mjuka värden" som rör kan tillföra. Så nu är jag otroligt nyfiken…

Det jag undrar är vad CI-tekniken har för nackdelar egentligen, förutom då inkompabilitet med MM och högohmiga pickuper. Men siktar man på en finare MC är det ju irrelevant. Hittills har jag inte hittat något exempel på ljudmässiga nackdelar faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

Måste bara säga att jag är grymt imponerad av Canors RIAA. Lundahlstransformatorer, Mundorf tenfoliekondensatorer, 6922, 6SL7, mm.

Jag har två kompisar som äger varsit, en tredje är nog på gång och de har div fin-RIAA-steg från ytterst namnkunniga tillverkare som fått stå på avbytarbänken i jämförelse med detta. Ingen nämnd ingen glömd.

http://www.canor-audio.com/?page_id=75

Jag törs inte låna hem ett för då är nog även jag körd.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon här som testat MC-förstärkare av current injection-typ?

Jag har ägt ett AQVOX Phono 2CI, och tyckte det var ganska bra - slankt, högupplöst, tyst och bra tryck. Men absolut inte klangmässigt i närheten av de jag provat efter det.

Jag tror även jag lyssnat på BMC, men är osäker. Det var ett extremt litet rum i så fall.

Men om man är inne på den linjen så skulle jag kollat upp Octaves phonomodul.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...