Jump to content

Var ska jag lägga vinylslantarna?


YYZ

Recommended Posts

Jeff Beck - Wired och låten Goodbye Pork Pie Hat (Charles Mingus).

Inget lull-lull i produktionen här inte. "Naket" producerad, plug-and-play. Jag tycker det är en suverän platta att dema med.

Narada Michael Waldens trumspel är det bara att njuta till.

Producerat av George Martin och sammantaget kan det inte bli bättre.

Walden var aktivt nono på 80-talet för min del, men i samarbeten som detta och även med Nova och Robert Fripp är han suverän.

Dark Star är helt klart den finaste spelaren.

Tror du blir nöjd både med Delos och Bronze. Båda kommer låta bra och det är inte ett så definitivt beslut med PU som med drivverk tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Dark Star är helt klart den finaste spelaren.

Frestelser, frestelser... ;)

Äntligen! Komplett spelare är beställd :)

Blev Transrotor Fat Bob S med 9" TR 800S (Jelco) och Ortofon Cadenza Black. Denna nivå av PU var inte tänkt från början, men ett mycket bra erbjudande gjorde att skillnaden till Bronze blev noll. Kan säkert hänga med ett bra tag om jag önskar uppgradera framgent med annan arm, med den uppgradering som finns av verket. Känns bra med en förmodligen god prestandanivå i början av kedjan, som ger lite uppgraderings-utrymme av det efterföljande. Det som gjort att det tagit tid är mina funderingar, som det diskuterats i annan tråd om, är anpassning av bänk, platta, etc där vinylspelaren ska stå. Jag har följt den tråden med stort intresse för att kunna ta ett i mitt tycke ett väl avvägt beslut. Jag har den bänk och det utrymme jag har och det ska inte få stoppa mig att köpa det jag verkligen vill uppleva ;)

Ska bli jäkligt spännande att få hem den på plats, lägga på första plattan, och få höra vad som strömmar ut... :Praying:;)

Min mycket hjälpsamma handlare ska hjälpa mig att plocka ihop den och ställa in allt efter konstens alla regler. Kändes säkrats

så då jag inte har det "sitter i fingrarna" ännu. Jag kommer förhoppningsvis kunna vara med på plats för att kunna dokumentera

under ihopplockandet och inställningar. Jag hoppas bara att inget "viktigt" Q4 revenue-möte kommer emellan på jobbet :Shame On You:

Är ju sista rycket så här innan vi stänger böckerna för välbehövlig julledighet.

Edited by YYZ
Link to comment
Share on other sites

För det första, grattis till ett spännande val av snurra! Det kommer nog bli riktigt bra tror jag!

Förvänt ar mig att kunna läsa om dina intryck när den är på plats!

Ang radbrytningarna, bredden kommer ju alltid anpassas efter din läsares upplösning och därmed kommer automatiska radbrytningar att ske. Genom att göra egna "hårda" sätter du automatiken ur spel. Tror det bästa är att inte göra några alls, såsom du gjorde i de sista styckena? Alltså enbart använda Retur som den styckebrytare den är, inte radbrytare.

Vh Micke

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

Femtedelsprincipen: Lägg 2/5e-delar var på verk och pickup och 1/5e-del på armen, min uppfattning är har man ett riktigt bra verk, så tar det fram mer av tonarmen kvaliteter.

Jag hamnar väldigt nära denna princip, men undrar om en PU med extra god prestanda kan avslöja ett drivverks eventuella lite sämre egenskaper, och hur yppar sig detta i så fall?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lördag 13/12 var en glädjens dag, och det berodde inte enbart på att det var Lucia, och att jag var tomte i vår tränartrupp lilla Lucia-tåg för våra fotbollstjejer. Efter stor vånda och lite besvär är vinylspelaren på plats. Man kan säga att den skiner ikapp med julgranen hemma, men spelar klart mycket bättre :)

Vi plockade ihop spelaren hos handlaren då jag gärna ville få hjälp med inställningar av pickup för att få till det på allra bästa vis med bl.a hjäp av Fozgometern. Även lilla spegeln användes. Uppställd och klar hemma tog det ca 3 sek att inse vilket ljudlyft detta är. Skulle ha gjort det tidigare ;)

Spelar med härlig pondus och lugn som får musiken att flöda mer naturligt. Ljudkaraktären med Ortofon Cadenza Black passar mig som hand-i-handske ihop med Audio Physic och Moon. Mjuk behagligt med ett bra släpp, större dynamik. Kan höja rejält utan att fundera så mycket på att nu är det högt. Fortsatt behagligt och fint för örat, inte vasst, kantigt och "på". För mig i så långt jag har erfarenhet av idag så är detta för mig en perfekt balans i hur allt presenteras. Inspelningar som låtit lite fjuttiga i sin produktion lyfter nu rejält, och även mer avslöjande med att nu ha en helt annan nivå i separation. Ett exempel är plattan "Movin with Nany", där det blir väldigt tydligt i produktionens kanalseparation för hur man valt att placera i fokus instrument och röst.

Min förra spelare Rega RP3 (extern PSU) och Benz Micro Gold MC är ett jättebra alternativ om man vill kosta på sig kring 12.000kr. Är man inne på vinylspåret så kan man absolut stanna där, men önskas det få ut mer av allt så.... ;)

Vill passa på att tacka Vinylcenter för väldigt fint bemötande och kundservice. Känner mig mycket nöjd! Vh Micke

Lite bilder på plats hemma

24 kg bling-bling. Skivtallrik väger 9kg.

DSC01385_zps29dd922d.jpg

Står på 3 fötter, spikes.

DSC01397_zps3026d979.jpg

Armfäste. (Finns möjlighet till ett andra fäste)

DSC01406_zpsbbb86880.jpg

Med Michell Unicover.

DSC01408_zpseb3c14be.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det som slår mig är hur väl övrig utrustning är med på noterna.

Kul att höra att det finns mer nivå att klämma ut ur t.ex högtalarna som dock "bara" är AP Scorpio ;)

Kan ju vara knepigt det där att veta när man med sitt ljudideal nått en högtalares fulla potential, eller i övrig utrustning :)

Link to comment
Share on other sites

Lördag 13/12 var en glädjens dag, och det berodde inte enbart på att det var Lucia, och att jag var tomte i vår tränartrupp lilla Lucia-tåg för våra fotbollstjejer. Efter stor vånda och lite besvär är vinylspelaren på plats. Man kan säga att den skiner ikapp med julgranen hemma, men spelar klart mycket bättre :)

Vi plockade ihop spelaren hos handlaren då jag gärna ville få hjälp med inställningar av pickup för att få till det på allra bästa vis med bl.a hjäp av Fozgometern. Även lilla spegeln användes. Uppställd och klar hemma tog det ca 3 sek att inse vilket ljudlyft detta är. Skulle ha gjort det tidigare ;)

Spelar med härlig pondus och lugn som får musiken att flöda mer naturligt. Ljudkaraktären med Ortofon Cadenza Black passar mig som hand-i-handske ihop med Audio Physic och Moon. Mjuk behagligt med ett bra släpp, större dynamik. Kan höja rejält utan att fundera så mycket på att nu är det högt. Fortsatt behagligt och fint för örat, inte vasst, kantigt och "på". För mig i så långt jag har erfarenhet av idag så är detta för mig en perfekt balans i hur allt presenteras. Inspelningar som låtit lite fjuttiga i sin produktion lyfter nu rejält, och även mer avslöjande med att nu ha en helt annan nivå i separation. Ett exempel är plattan "Movin with Nany", där det blir väldigt tydligt i produktionens kanalseparation för hur man valt att placera i fokus instrument och röst.

Min förra spelare Rega RP3 (extern PSU) och Benz Micro Gold MC är ett jättebra alternativ om man vill kosta på sig kring 12.000kr. Är man inne på vinylspåret så kan man absolut stanna där, men önskas det få ut mer av allt så.... ;)

Vill passa på att tacka Vinylcenter för väldigt fint bemötande och kundservice. Känner mig mycket nöjd! Vh Micke

Lite bilder på plats hemma

24 kg bling-bling. Skivtallrik väger 9kg.

DSC01385_zps29dd922d.jpg

Står på 3 fötter, spikes.

DSC01397_zps3026d979.jpg

Armfäste. (Finns möjlighet till ett andra fäste)

DSC01406_zpsbbb86880.jpg

Med Michell Unicover.

DSC01408_zpseb3c14be.jpg

Stort grattis till din fina vinylsvarv. Transrotor tycker jag ger väldigt mycket valuta för pengarna, känns väldigt gedigna och med ett fint hantverk.

Har själv en Transrotor Darkstar Referense med en Lyra delos som jag är väldigt nöjd med.

Vinyl är fantastiskt :)

Link to comment
Share on other sites

Wow!

Väldigt fin spelare, stort grattis till den tidiga julklappen. Fantastisk snygg, är visserligen väldigt nöjd med min Nottingham och kommer

antagligen fortsätta med det märket men jag tror nog att Vinylcenter måste få sig ett besök så man får höra Fat Bob sjunga.

Kul att det känns så rätt redan från början och att det blev ett så tydligt lyft.

/Tweeter

Link to comment
Share on other sites

Det som slår mig är hur väl övrig utrustning är med på noterna.

Kul att höra att det finns mer nivå att klämma ut ur t.ex högtalarna som dock "bara" är AP Scorpio ;)

Kan ju vara knepigt det där att veta när man med sitt ljudideal nått en högtalares fulla potential, eller i övrig utrustning :)

Grattis till din nya spelare!

I övrigt har jag svårt att köpa argumenten med utrustning som inte ska "hänga med" när man gör en uppgradering. Det får nog vara en rejält dålig pryl om fden ska maskera skillnaderna som en riktig uppgradering av en annan pryl åstadkommer.

MvH Carl

Link to comment
Share on other sites

I övrigt har jag svårt att köpa argumenten med utrustning som inte ska "hänga med" när man gör en uppgradering. Det får nog vara en rejält dålig pryl om fden ska maskera skillnaderna som en riktig uppgradering av en annan pryl åstadkommer.

Jag läste det inte som argument, men ovanligt är det väl inte, förutom högtalare?

Men det är klart, skillnader eller brist på skillnader hos ingående apparater kan bero på många saker.

Link to comment
Share on other sites

Jag läste det inte som argument, men ovanligt är det väl inte, förutom högtalare?

Men det är klart, skillnader eller brist på skillnader hos ingående apparater kan bero på många saker.

Ge gärna exempel där du anser att övrig utrustning har maskerat förbättringen som en uppgradering av någon del i kedjan gjort?

Jag påstår inte att min syn tvunget är den rätta men har inte själv stött på fenomenet vad jag kan komma på. Naturligtvis går allting att ta till sin spets, har man en kompaktstereo ifrån stormarknaden kanske det inte gör så stor skillnad om man behåller högtalarna och ställer dit en riktigt fin elektronikstack.

Link to comment
Share on other sites

Jag påstår inte att min syn tvunget är den rätta

Samma här, men ett exempel är försteg.

En period provade jag försteg från alla möjliga märken; Cayin, Denon, Sony, EAR, Radford mfl. För vissa av dem lät allt utom högtalare likadant. Medan andra var mycket känsligare och man märkte direkt när något ändrades.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerar till en tjusig vinylspelare!

Den kommer säkert att ge dig välljud under många år.

Jag äger sedan ett drygt år en Transrotor ZET-1. Det är min första vinylspelare så jag har inte jättemycket att jämföra med men tycker den spelar trevligt. Designen på Transrotor kan man tycka mer eller mindre om men de är otroligt välbyggda.

När jag för bara några veckor sedan bytte ut den Transrotor Uccello MM pickup som satt på vid köpet till en Lyra Delos hände det grejor! Det visar åtmonstone att det är en bra bas att bygga vidare på ?

Mycket nöje!

/Azur

Link to comment
Share on other sites

Stort grattis till din fina vinylsvarv. Transrotor tycker jag ger väldigt mycket valuta för pengarna, känns väldigt gedigna och med ett fint hantverk.

Har själv en Transrotor Darkstar Referense med en Lyra delos som jag är väldigt nöjd med.

Vinyl är fantastiskt :)

Tack JoL!

Suverän nivå du har där i Darkstar Reference :) Spelar säkert gudomligt med dina nya högtalare.

Instämmer! Det är en sån skön feeling med vinyl...

Link to comment
Share on other sites

Wow!

Väldigt fin spelare, stort grattis till den tidiga julklappen. Fantastisk snygg, är visserligen väldigt nöjd med min Nottingham och kommer

antagligen fortsätta med det märket men jag tror nog att Vinylcenter måste få sig ett besök så man får höra Fat Bob sjunga.

Kul att det känns så rätt redan från början och att det blev ett så tydligt lyft.

/Tweeter

Tackar!

Nottingham skulle jag absolut ha kunnat tänka mig också. Spelade väldigt fint vid min provlyssning.

Känns ju bra redan nu, men får se om viss inspelningstid kan förbättra det ytterligare något snäpp :)

Link to comment
Share on other sites

Samma här, men ett exempel är försteg.

En period provade jag försteg från alla möjliga märken; Cayin, Denon, Sony, EAR, Radford mfl. För vissa av dem lät allt utom högtalare likadant. Medan andra var mycket känsligare och man märkte direkt när något ändrades.

Fast det kan ju delvis förklaras av att olika försteg kan vara olika bra på att driva slutste,g påverkas av kablagets parametrar samt även erbjuda olika belastningar för ljukällan som kanske inte alltid är optimal. Det skulle åtminstone kunna vara en liten del av förklaringen. Sedan kanske det sambandet inte alls sammanfaller med vilka försteg som betedde sig på ett visst sätt.

Men om vi leker med tanken att vi har två försteg där det ena påverkas av att vi sätter ett nätfilter innan det medans det senare inte gör det, vilket är det bästa försteget om vi bara ser till denna parameter.

MvH Carl

Link to comment
Share on other sites

Gratulerar till en tjusig vinylspelare!

Jag äger sedan ett drygt år en Transrotor ZET-1.

Tack Azur! Grattis till ZET-1 :)

Transrotor fångade mitt intresse på Sweetspot för några år sedan. när Vinylcenter ställde ut ZET-3.

Detta var incitamentet att besöka butiken kort efter för en titt på ZET-1. Kunde sedan inte släppa tanken kring Transrotor.

Lite spektakulär design och intrycket välbyggd bidrog också till att tanken växte sig starkare och starkare att skaffa en.

Som det känns nu så är det en jättebra bra bas att uppgradera omkring.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Grattis till din nya spelare!

I övrigt har jag svårt att köpa argumenten med utrustning som inte ska "hänga med" när man gör en uppgradering. Det får nog vara en rejält dålig pryl om fden ska maskera skillnaderna som en riktig uppgradering av en annan pryl åstadkommer.

MvH Carl

Tack Carl!

Mitt "argument" var endast en reflektion över att tänka source-first och köpa nytt, verkligen bidragit med så mycket att man verkligen börjat fundera på hur mycket nivå som finns att tillgå innan dess fulla prestanda är uppnådd. Det är väl det som är sporten, att hitta sin ultimata balans i det system som används, och samtidigt jäkligt kul och spännande att få uppleva musiken så att man sitter och ler för sig själv :)

God fortsättning in på det nya hifi-året!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej alla kunniga och hjälpsamma forumvänner!

Har nu vant in mig i det nya ljud som kombinationen ger mig från Transrotor Fat Bob, Cadenza Black och Heed Quasar Riaa.

Finns många skivor kvar att nyupptäcka :)

Har låtit riaa behålla sina inställningar fram tills nyligen. I min gissning har gain för mig bara varit för att öka eller minska förstärkning, men tji fick jag. Efter test mellan de tre olika inställningar som finns så inser jag nu att med högre gain får jag inte bara förstärkning enskilt, utan jag får mer dynamik och "snärt", tydligare gestaltning av både röster och instrumentåtergivning. Nuvarande inställning gain 100uV. Lyssnar nu in mig på impedansmatchning 470Ohm. Alternativen är 100Ohm, 220Ohm. Upplever att nuvarande Ohm-nivå ger något ljusare detaljerat ljud, stramare bas.

Dessa kunskapsövningar ger mig verkligen mersmak att tankar förstärks i vad annat Riaa kanske skulle kunna bidra med ytterligare. Finns mycket att välja mellan och jag kan i budget sträcka mig till intervall 20.000-30.000kr, och jag skulle så gärna vilja ha hjälp från er erfarna gällandes bedömning olika Riaa, eller kanske en step-up? Har läst Bebops tråd "Lite småplock och en och annan uppdatering" där inköpet Ortofon ST-80 bidrar till ytterligare välljud. Har även förbättrat min insikt med att även läst Callle_jr´s tråd "Lyra Erodion, Stepup".

Vh Micke

Link to comment
Share on other sites

Dessa kunskapsövningar ger mig verkligen mersmak att tankar förstärks i vad annat Riaa kanske skulle kunna bidra med ytterligare. Finns mycket att välja mellan och jag kan i budget sträcka mig till intervall 20.000-30.000kr, och jag skulle så gärna vilja ha hjälp från er erfarna gällandes bedömning olika Riaa, eller kanske en step-up? Har läst Bebops tråd "Lite småplock och en och annan uppdatering" där inköpet Ortofon ST-80 bidrar till ytterligare välljud. Har även förbättrat min insikt med att även läst Callle_jr´s tråd "Lyra Erodion, Stepup".

Det finns en viktig sak kring förstärkning av signal från en pickup som i hög grad styrt mitt val. Om du klickar på RIAA så kan du läsa att detta är en standard för avkodning av plattor som behandlats enligt riaa-standarden. Man har sänkt basen och höjt diskanten vid graveringen och vid avspelningen gör man det omvända. Summan av detta ger en rak kurva. Om man inte gjort så hade det knappast varit möjligt att gravera bastoner på en skiva och än knepigare att spela av dom.

Riaa-kurvan är alltså en standard som MM-steg följer. I många MM-specar kan man också läsa om hur stor avvikelse MM-steget har mot denna standard. Jag menar att det är betydligt större sannolikhet att ett MM-steg låter korrekt än en MC-förstärkare av linjetyp.

Problemet med MC-förstärkare är att det finns ingen standard för dessa. De kan påverka ljudet hur som helst. Jag avser då MC-steg som är byggda som ett linjesteg. Ofta går signalen in i dessa linjesteg (märkt MC) och sedan till stegets MM-del. Frågan är då om signalen fortfarande är intakt? Om inte kommer ju signalen som går till försteget att avvika från Riaa-standarden. Med en trafo (step-up) undviker man denna felkälla. Dessutom får man en perfekt impedansanpassning till MM-steget med 47000 ohm.

Av denna anledning har de bästa pickup-förstärkarna jag känner till inbyggda trafo/step-up som kör signalen vidare till deras MM-steg. Jag tänker på t ex EAR, CAT och Shindo. Mitt eget VTL-steg har en linjeförstärkare för MC-signalen men den kan man byta mot en VTL's step-variant som ger bättre resultat. Den är rätt så kostsam så jag har köpt Ortofons ST80 SE istället. Den är anpassad till pickuper med inre impedans <10 ohm och utnivå från 0,5 mv och mindre där deras pickuper ligger liksom bl a Lyra och Koetsu. Däremot lär inte t ex Benz med inre impedans kring 50 ohm vara optimalt för Ortofons trafo.

Så har man en bra MM-förstärkare så är mitt råd att testa en step-up. Och vill man ha allt i ett hade jag gått på ett riaa med en step-up och inte ett linjesteg.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Bättre sent än aldrig hoppas jag. :blush

Grattis till en riktigt stilig vinylspelare. Jag har ju inte vågat mig på detta sedan jag slutade köpa ny vinyl i slutet av 80-talet, men visst blir jag liiite sugen.

Angående Röcklinger så har jag varit med och testat detta mot annat och det är riktig bra.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Jag går i samma tankar och lutar allt mer åt en B.M.C. MCCI. Om jag förstår förstärkarprincipen rätt (och det är ett stort "om") så undviker den mycket av den problematik Bebop påpekar. Nackdelen är att med den kan du inte köra en MM-pickup alls, och även inom MC-sfären begränsas man lite då det smakar bäst med låg impedans, vilket mestadels finns på de dyrare lågnivåpickuperna. Men din Ortofon Cadenza Black fyller ju samtliga krav och torde låta helt magiskt med BMC-burken.

Link to comment
Share on other sites

Det finns en viktig sak kring förstärkning av signal från en pickup som i hög grad styrt mitt val. Om du klickar på RIAA så kan du läsa att detta är en standard för avkodning av plattor som behandlats enligt riaa-standarden. Man har sänkt basen och höjt diskanten vid graveringen och vid avspelningen gör man det omvända. Summan av detta ger en rak kurva. Om man inte gjort så hade det knappast varit möjligt att gravera bastoner på en skiva och än knepigare att spela av dom.

Riaa-kurvan är alltså en standard som MM-steg följer. I många MM-specar kan man också läsa om hur stor avvikelse MM-steget har mot denna standard. Jag menar att det är betydligt större sannolikhet att ett MM-steg låter korrekt än en MC-förstärkare av linjetyp.

Problemet med MC-förstärkare är att det finns ingen standard för dessa. De kan påverka ljudet hur som helst. Jag avser då MC-steg som är byggda som ett linjesteg. Ofta går signalen in i dessa linjesteg (märkt MC) och sedan till stegets MM-del. Frågan är då om signalen fortfarande är intakt? Om inte kommer ju signalen som går till försteget att avvika från Riaa-standarden. Med en trafo (step-up) undviker man denna felkälla. Dessutom får man en perfekt impedansanpassning till MM-steget med 47000 ohm.

Av denna anledning har de bästa pickup-förstärkarna jag känner till inbyggda trafo/step-up som kör signalen vidare till deras MM-steg. Jag tänker på t ex EAR, CAT och Shindo. Mitt eget VTL-steg har en linjeförstärkare för MC-signalen men den kan man byta mot en VTL's step-variant som ger bättre resultat. Den är rätt så kostsam så jag har köpt Ortofons ST80 SE istället. Den är anpassad till pickuper med inre impedans <10 ohm och utnivå från 0,5 mv och mindre där deras pickuper ligger liksom bl a Lyra och Koetsu. Däremot lär inte t ex Benz med inre impedans kring 50 ohm vara optimalt för Ortofons trafo.

Så har man en bra MM-förstärkare så är mitt råd att testa en step-up. Och vill man ha allt i ett hade jag gått på ett riaa med en step-up och inte ett linjesteg.

I mitt fall så har jag en stepup Dynavector SUP 200 avsedd för MC-pickuper t.ex. Dynavector XV 1s som jag kör med. Däremot har jag Riaat inkopplat som mc-steg och vinner därmed att jag kan minska gainen i Riaat till lägsta nivå och vinner en hel del både i brus och dynamik upplever jag. Jag upplever heller ingen skillnad i fråga om tonal balans jämfört med motsvarande digital inspelning.

Kanske borde man utifrån ditt resonemanget testa MM-inställning istället på Riaat om omvandling ändå sker? Men jag funderar på om det ens kommer att fungera optimalt eftersom hela kedjan är MC-anpassad.

Riaat en batteridriven ASR Basic Exklusive har alla tänkbara inställningsmöjligheter både vad gäller impedans, kapacitans och gain. Men anpassningarna är viktiga vad jag förstår om man läser den bästa beskrivningen jag hittat rörande vad stepuptrafon. http://www.rothwellaudioproducts.co.uk/htm...ers_explai.html

När det gäller MM-stepup så synes de främst anpassade för rörsteg i Riaat, men det finns naturligtvis alla alternativ.

Calm

Link to comment
Share on other sites

I mitt fall så har jag en stepup Dynavector SUP 200 avsedd för MC-pickuper t.ex. Dynavector XV 1s som jag kör med. Däremot har jag Riaat inkopplat som mc-steg och vinner därmed att jag kan minska gainen i Riaat till lägsta nivå och vinner en hel del både i brus och dynamik upplever jag. Jag upplever heller ingen skillnad i fråga om tonal balans jämfört med motsvarande digital inspelning.

Kanske borde man utifrån ditt resonemanget testa MM-inställning istället på Riaat om omvandling ändå sker? Men jag funderar på om det ens kommer att fungera optimalt eftersom hela kedjan är MC-anpassad.

Riaat en batteridriven ASR Basic Exklusive har alla tänkbara inställningsmöjligheter både vad gäller impedans, kapacitans och gain. Men anpassningarna är viktiga vad jag förstår om man läser den bästa beskrivningen jag hittat rörande vad stepuptrafon. http://www.rothwellaudioproducts.co.uk/htm...ers_explai.html

När det gäller MM-stepup så synes de främst anpassade för rörsteg i Riaat, men det finns naturligtvis alla alternativ.

Intressant men också lite udda kan jag tycka baserat på följande kommentarer:

Transformatorn (step-upen) gör ju inget annat än att förstärker signalen från pickupen plus att man får en perfekt anpassning för 47000 ohms ingångsimepdans för MM-steget i enlighet med standarden. Om du då kopplar in signalen i MC-ingången använder du ett linjesteg mellan trafon och riaa-delen i MM som inte är standardiserad. Därefter går signalen in i MM-steget där riaa-anpassningen sker. Det kanske funkar men det känns som en extra omväg. Hur det påverkar val av rätt ingångsimpedans vet jag heller inte. Hade varit intressant att höra hur det blir om du går direkt från step-upen in till MM-steget i 47,000 ohm (framgår även av specen på DV SUP 200). Då håller man sig i vart fall så nära riaa-standarden du kan.

Det kan ju låta bra ändå naturligtvis men det känns "fel", ungefär som när man använder Dolby vid inspelning men kopplar ur den vid lyssning.

Men oaktat detta så tillhör ASR den absoluta toppen av riaa-försteg. Jag har själv haft deras mindre modell som definitivt är ett intressant alternativ för YYZ, både ljudmässigt och prismässigt. Men jag hade samtidigt satsat på en step-up och kört via MM-ingången.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Om man använder en stepup transformator höjer den spänningen från MC puppan. Spänningen ska bli så att den motsvarar en normal MM-puppa, alltså c:a 5mV/1KHz. Detta sker utan något brustillskott vilket är en fördel jämfört med en aktiv förstärkning. I min Riaa förstärkare som är aktiv har man möjlighet att ändra ingångsresistansen och kapacitansen oberoende av varandra. Det gäller både MC och MM. Nu är det längesedan som jag experimenterade med detta, men jag vill minnas att det var mindre känsligt med en MC-puppa. Däremot med en MM-puppa kunde man höra och se hur frekvenskurvan ändrar sig vid de olika belastningarna. Jag använder en testskiva med inspelat rosabrus och där man kan se hur kurvorna ändrades med en FFT-analysator. För mig har det iallafall varit ett oerhört bra hjälpmedel. Samma när det gäller inställningar (typ Dr.Feickert) av tonarmar och antiskating. Man kan se skillnader på mindre än 0,5dB mellan kanalerna. Med andra ord så är det ganska spännande saker man kan göra och därmed lugna sitt sinne. :Nail Biting:

Edited by gcs
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...