Jump to content

Var ska jag lägga vinylslantarna?


YYZ

Recommended Posts

  • 2 years later...
1 hour ago, YYZ said:

Skakar lite liv i denna tråd som jag startade upp för... ja, rätt många år sedan.Time flies!
Tycker det inte var så länge sedan jag köpte Transrotorn. Nu har i alla fall nytt RIAA hittat hit, och ny tonarm är på ingång.
Kanske jag klickar in några bilder vad det lider.

 

 

Kul!:thumbsup:

Var inne på lite tankar om en vinyltråd med lite annorlunda inriktning, men avvaktar tills jag ser var du landar.

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, calm said:

Kul!:thumbsup:

Var inne på lite tankar om en vinyltråd med lite annorlunda inriktning, men avvaktar tills jag ser var du landar.

Alla beröringspunkter gällandes vinylspelande tycker jag är trevligt :)

Link to comment
Share on other sites

Valet blev Lehmann Decade. Det som testats innan valet blev Decade var följande:
Moon Neo 310 LP, Ear 834P, ASR Mini Basis Exclusive, Rega Aria, Pro-Ject Phono Box RS + Power Box RS, Parasound JC3 Jr, Avid Pulsus, Avid Pellere, Gold Note PH10,
Trigon Advance. Finns många andra fina RIAA att testa inom det prissegmentet (Exkluderat Pellere) som jag valt att lägga mig.
Tänker här främst på Whest som får testas en annan gång när man kört Decade ett bra tag.

Varför blev då valet Decade denna gång:
En neutral tonbalans? som jag gillar. Jag uppfattar som att det inte läggs på något s.k mysigt skimmer.
Bra dynamik. Luftigt detaljerad med tajt bashantering. Mycket bra att urskilja och behåller lugnet i ljudbilden. Ett "ärligt" skönt soundstage.

Mer info: https://www.lehmannaudio.com/phono-stages/decade.html

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, YYZ said:


Nätdelen på vänster sida. Rejält tilltagen längd på strömsladden för att kunna komma bort en bit ifrån.
http://euphonia-audioforum.se/forums/uploads/monthly_2018_03/P1000054.JPG.6d6d5af7701b9697a3da50d02f0a17c8.JPG"

Them Changes...

 

Neil Youngs "Down By The River" på det albumet låter som om Pink Floyd skulle gjort den.

 

Link to comment
Share on other sites

On ‎2018‎-‎03‎-‎16 at 15:57, calle_jr said:

Them Changes...

 

Neil Youngs "Down By The River" på det albumet låter som om Pink Floyd skulle gjort den.

Den långa live-versionen är riktigt grym tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Tidigare haft Transrotor TR800-S. Byggd på spec från JR Transrotor med Ichikawa Jewel Company, Jelco 750D. En välkänd britt har hittat hit som jag sett att någon eller några på forat nyttjar eller har nyttjat. Jag valde att gå för SME 309. Jag har inhämtat intryck från användare som i olika riggar överlag gillar SME. Särskilt tagit fasta på där Transrotor finns med i bilden där det gillats skarpt ihop. Bra synergi tänker jag då också ihop med Cadenza Black. Jag gör slag i saken. Ber min handlare hjälpa mig att montera nytt SME Tonarmsfäste Transrotor och göra de nödvändiga inställningarna. Jag har klart bättre koll på detta nu jämfört med när jag köpte Transrotorn för ett antal år sedan. Ni redan väl insatta har lärt och väglett. När nu 309 är på plats så ger det helt tydligt en skarpare helhet ihop med spelaren. Spelar jättefint ihop.

Känslan från musiken som framträder allt mer tydligt i fin harmoni, är en härlig känsla :)
5aada0833e966_P1000057(400x225).jpg.c1d26ea5b138d6cbfee70ddb4eb9dc1d.jpg

Edited by YYZ
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

På väg från lunch hittade jag en slängd betongplatta, Har haft den ett bra tag. Ett väldigt lyckat infall då det fungerar alldeles ypperligt med min Transrotor. Plattan ligger dikt an mot bänk. Den något lilla mjuka koppling som förekommer är från spelarens 3 justerbara fötter, som står på brickor med tunn gummiring inunder sig.

Jag har nu blivit inspirerad att testa med skifferplatta, B:500mm, D:400mm, H:30mm. Någon som har erfarenhet av att använda skifferplatta?
Inspirationen uppstod från denna sida: http://www.frank-landmesser.de/hoer_analog_schiefer.html

186305156_DSC_0069(1)(300x169).jpg.9a7278a7322cbf5f044f3828deefce8a.jpg

Sådan här skifferplatta har jag tänkt mig att testa i så fall...
624015349_Skiffer-Lugo(300x201).jpg.abc918a0ecd8091f055d68245f4acdb5.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2019-05-18 at 11:34, YYZ said:

Någon som har erfarenhet av att använda skifferplatta?

Om inte annat så är skiffer betydligt snyggare än betong.

Man kan förvänta sig att skiffer har lägre dämpning än betong pga sin struktur.

 

Jag har både bra och dåliga minnen av stenmaterial under skivspelare.

Det fungerar mycket bra om racket man lägger den på är väldigt styvt.

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, calle_jr said:

Om inte annat så är skiffer betydligt snyggare än betong.

Man kan förvänta sig att skiffer har lägre dämpning än betong pga sin struktur.

 

Jag har både bra och dåliga minnen av stenmaterial under skivspelare.

Det fungerar mycket bra om racket man lägger den på är väldigt styvt.

 

Klart snyggare.
Har tidigare testat med annat stenmaterial och det sög musten ur musiken. Även med massiv träplatta blev resultatet detsamma.
Har ett sandfyllt Solid Tech Duo ståendes på Finite Element Ceraball. Nyhet för mig att Solid Tech hyllplan nu finns i betong.
http://www.solid-tech.net/hybrid-product-portfolio/?SingleProduct=87

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 2019-05-18 at 11:34, YYZ said:

Jag har nu blivit inspirerad att testa med skifferplatta, B:500mm, D:400mm, H:30mm. Någon som har erfarenhet av att använda skifferplatta?
Inspirationen uppstod från denna sida: http://www.frank-landmesser.de/hoer_analog_schiefer.html


Trevligt med inspirationskällor som är vägledande i vad jag också upplever som en förbättring. En förbättrad basrespons, mer klipp liksom, som även bidrar med att lyfta övriga register ett snäpp. Jag är nöjd, så här långt....
1976131308_DSC_0085(300x169).jpg.a4da5b382e53005fc7f3cfde68246ee9.jpg

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, YYZ said:


Trevligt med inspirationskällor som är vägledande i vad jag också upplever som en förbättring. En förbättrad basrespons, mer klipp liksom, som även bidrar med att lyfta övriga register ett snäpp. Jag är nöjd, så här långt....
 

Så bra.

Bara lite steinöl på den så att den blir riktigt skiffersvart.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
On 2018-03-16 at 00:18, YYZ said:

Valet blev Lehmann Decade


Jag har nyligen bytt till Lehmann Decade Jubilee. Jag är med på noterna sisådär i genomgången på tyska 😁

https://www.youtube.com/watch?v=HoTQpsgeq0I


Var dags för retipping, men blev istället ett inbyte för en ny Cadenza Black till mycket förmånligt pris.
Passade på få hjälp ställa in azimuth med Dr feickert Adjust+. Skönt att lira vinyl igen 😍

Nästa att byta är integrerad förstärkare. Bäst-i-test hitills är Moon 600i V2. Som helt nytt passar den maxsumman pengar bra för mig.
Tar dock lång tid att bestämma sig, så har det alltid varit för mig att byta grejer 🤷‍♂️

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, AlfaGTV said:

Vad ska du med den till? Moon går inte sönder... :grinsmilingeyes:

 

12 hours ago, YYZ said:

Jodå, den har jag koll på. Har varit i kontakt med dom angående också ifall garanti finns kvar. 

 

Vi står bakom alla produkter som kommer från oss. Och som @AlfaGTV sa. MOON går mycket sällan sönder. Och gör de det så fixar vi och MOON dem. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En necromantiker som magiskt reser döda trådar till liv! Sånt gillas.

skummade igenom denna gamla tråd. Kul. 

Det har ju hänt en hel del sedan 8år för de flesta av oss. En åsikt jag hade tidigare ang fördelning av resurser på vinylriggen kvarstår. Man ska inte snåla med verket! Alltså så här. Verket utgör själva basen för hela vinylkedjan. Det lägger liksom ut grundnivån för de andra delarna. En bra arm på ett mediokert verk kommer aldrig nå samma nivå som om den får sitta på ett bra verk, likaså kan en medioker arm prestera ännu mer på ett bra verk. 

Jag har för ett år sedan uppgraderat min Kuzma StabiS till en StabiR, jag flyttade över samma arm med monterad pickup, swap! O höll på att trilla ur soffan avförvåning.

Jag hade liksom förväntat mig en ytterligare förfining av ljudet precis som när jag adderade Kuzma PSU ref 2 till min S. Men detta var en genomgående kvalitetsrevolution ljudmässigt. En helt annan upplevelse.

Hur tänker jag nu då? Jo, har man befintlig rigg på anständig nivå ska man lägga allt krut på verket. Behålla sin gamla arm o pickup.

Sedan spara ihop till nästa investering, beroende på hur man ligger till förslitningsmäsdigt på sin PU, vilket då avgör vilken del som ska uppgraderas.

Börjar PUn sjunga på sista versen står den så klart på tur. Om inte tycker jag armen är nästa uppgradering.

Det är ganska stor skillnad på armar tycker jag. Jag har haft StogiS, Stogi ref och har nu 4-point. Alla armar har tidigare suttit på min StabiS så jag har med fördel kunnat ta del av såväl ljudskillnader som uppgraderingar och vet att armar gör skillnad även dom.

Har man då lite flyt blir ju PUn nästa investering.

Om man tänker långsiktigt kan man alltså uppgradera ljudet fler ggr om man har en bra plattform dvs verk innan man står inför faktum att byta verk igen. Själv ser jag ingen anledning till ett byte av verk i min livstid. R erbjuder allt jag begär. Jag kan investera i fler/andra armar och nya pickuper många år framöver med vetskapen att verket alltid kommer leverera.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...