Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har funderat under längre tid att vilja uppgradera kring vinylspelandet då jag vill ha lite mer av det goda :-)

Ge mig gärna förslag i vilken rangordning jag bör tänka när jag fördelar slantarna. Det ger mig ett bra initialt läge

att utifrån förslag börja söka efter det "nya" ljudideal som lite preliminärt börjat snurra uppe på ljudkontoret.

Har idag Rega RP3, arm RB303 & Benz Micro MC Gold. Riaa Heed Quasar med separet nädel kommer behållas.

Får bli en mycket senare fråga att byta Riaa ifall jag hittar rätt i ny spelare, eller kanske Riaa hamnar

relativt högt upp i er rangordning?

Tack på förhand!

Posted

Det är svårt att ange en exakt procentuell uppdelning, för mej hänger det mycket på hur stor budget du har tänkt dig!

Dessutom kan tumregler göra att man blir en smula dogmatisk i sitt urval av spelare man kikar på, därför får du två tumregler av mej (ingen av dom är särskilt bra):

Men först, utan att veta om mitt svammel är det minsta meningsfullt, för många av oss pojkar (med ursäkt till Euphponias alla tjejmedlemmar) är att köpa en skivspelare lite som att köpa bil, vissa av oss är bekväma och vill ha nått med Tysk driftsäkerhet alla Mercedes andra söker en Hotrod eller en Ferrari en Volvo 242 (som du har nu... ;) ), det går ju att köpa en Hotrod för ganska rimliga pengar, men ofta kräver sådana att man engagerar sig ganska mycket i pysslet för att optimera spelaren/bilen och om man är en Mercedessnubbe så kan det kosta lite mer att få driftsäkerheten. Det första men måste fråga sig är, vilket slags skivspelarsnubbe är jag?

Tredjedelsprincipen: lägg en tredjedel av budgeten var på Verk, arm och pickup, och utanför detta kanske en 1/6 av budgeten på en bra kabel! (Din RP3a bygger i det närmaste på detta)

Femtedelsprincipen: Lägg 2/5e-delar var på verk och pickup och 1/5e-del på armen, min uppfattning är har man ett riktigt bra verk, så tar det fram mer av tonarmen kvaliteter.

Själv lutar jag mer åt femtedelsprincipen, verket har i princip två funktioner, att vara en stadig plats att montera armen och att rotera skivtallriken så exakt som möjligt, armens funktion är att hålla pickupen så stadigt som möjligt utan att själv tillföra någon kritisk massa, pickupen är systemets "motor" och som jenkarna brukar säga, "nothing beats cubic inches", enligt min erfarenhet så är en av dom vanligaste orsakerna till varför man segar ur på vinylspelande det faktum att man lagt för liten del av budgeten på pickupen! (Den andra är att man valt en spelare som kräver större engagemang än man orkar, vill eller kan lägga för att få den att låta optimalt!)

Steg ett är kanske att du uppsöker ett välsorterad skivspelarbutik och kollar på vad marknaden har att erbjuda, det kanske skulle räcka med att byta "motor" på din Rega? ... Förhoppningsvis får du många svar i din tråd, och som vanligt ligger sanningen någonstans mitt i mellan allas erfarenheter! :Thinking:

/ptr

Posted (edited)

Ett "kul" dilemma du står inför. Precis som ovanstående skriver så är det svårt att ge generella råd - eftersom vi tänker, och upplever saker olika.

Jag kan ge min väg - från Linn Basik/Akito/K5 (från 1989) till Rega P7 till Linn LP12.

Första steget, från Linn Basik till Rega P7 var motiverat av att jag lyssnade allt mer på vinyl, och när jag var i Sthlm så smög jag in på Audioconcept (Avid), Vinylbutiken (Nottingham Analogue) och HifiArt (Roksam). Alla spelare jag lyssnade på hade fördelar, och säkert även nackdelar. I slutändan köpte jag en Rega P7 - baserat på att jag ville ha en enkel spelare som inte krävde/gick att uppgradera i all oändlighet. Lite av att montera PU och sedan bara låta den vara...

Hade möjlighet att köpa LP12 i samma veva, både privat och av handlare, men valde att inte hoppa på Linn-tåget fullt ut. Ville inte hamna i uppgraderingsträsket....

Jag var otroligt nöjd med min Rega - och den hade kunnat hänga med långt upp i PU-uppgraderingen.

Men i slutändan valde jag att byta till en Linn LP12 - och den enkla förklaringen är att det ligger så mycket nostalgi i det hela för min del, samt att jag har ett fullt Linn-system. Insåg att jag satt alltmer på Ebay och spanade på LP12:or och läste alla annonser jag kunde om Linn-prylar. Jag insåg att jag var fast....och när det väl kom ut en spelare som passade mina behov var det bara att slå till. (Jag försöker övertala mig själv om att det var min födelsedagspresent när jag fyllde jämt). Uppgraderingstankarna har redan kommit - Ska man inte montera på ett nytt subchassi, eller en ny strömförsörjning eller.... Skadad? :Thinking:

Men - det två råd jag kommer att ge - låt det ta tid och bestäm kostnaden.

Sätt en budget (den kommer att spricka...) och åk runt och lyssna. Bestäm dig för några spelare som är mer eller mindre intressanta att lyssna på och utgå därifrån.

Lycka till!

Edited by hultin
Posted

Mycket meningsfullt "svammel" du bidrar med. Du har fått mig att tänka ännu mer på ett angeläget problem. Tackar!

Hotroddare är jag i nuläget inte. Jag har funderat kring att uppdatera RP3:an med ny motor och pickup.

Ny motor kan behövas då den idag förmodligen fortplantar viss vibration. Dammskyddet avslöjar detta som är ansluten

i plinten. Utan damsskydd hörs inget svagt lågfrekvent "surr".

Finns ju oilka skolor vad gäller materialval. Är ju rätt extrema skillnander om det jämförs tyskar som

Acoustic Signatur, Transrotor med exempelvis Nottingham, Music Hall, eller avskalat som Kuzma och RP8/ 10.

De flesta uppe i dessa prisklasser har väl ett bra verk och jag behöver bara välja den som är snyggast och hänga

på en passande pickup.... eller? Vad gäller tyskarna funderar jag på ifall deras materialval fördyrar i onödan...

Posted

Tack hultin!

Härligt med långa utförliga svar som hjälper till på traven, och där även sin egen historik är invävd. :)

Försöker övertala mig själv och min kära fru att man måste verkligen vårda sina intressen..

Hon ska faktiskt få åka på bokmässa i höst :D

Precis som du sätter fingret på angående PU-uppgradering, vill jag att det ska vara med en ny spelare.

Vet inte hur långt upp det är värt att uppgradera på en RP3. Var ett impulsköp då jag behövde en ny

skivspelare för ett par år sedan. Tyckte den verkade prisvärd.

Kommer ta den tid som behövs tills man är inköpsmogen, och budget är satt (Preliminärt) ;)

Har faktiskt inom kort tänkt planera in att jämföra Transrotor med RP8/10 på Vinylcenter i Sundbyberg.

Jag bor i Solna, så inget direkt företag att även ge sig iväg att lyssna i de butiker du nämner.

Posted

du har redan fått några bra tips.

Uppgraderinga av PU ger ju en omedelbar förbättring, som sedan kan följa med till ett nytt verk eller tonarm.

Så var det när jag uppgraderade från en Benz MC Silver till en Ace och sedan vidare till LP. Acen förbättrade ljudet en hel del och fiock fälja med till nästa spelare. Detsamma gäler ju ett bra RIAA, det kan också överleva många uppgraderingar.

Men du gör helt rätt att lyssna på lite olika skivspelare med olika konstruktioner o tankaar på välljud, Rega "lättviktare" dvs man använder inte tyngd för att uppnå välljud mot Transrotor som ofta gör ganska tunga konstruktioner i vägen till välljud.

När jag uppgraderade PU så hade jag med min spelare till min handlare,. och fick testa o,lika PU på spelaren, det var mkt bra sätt att höra vad skillnaden mellan olika PU i olika prisklasser gjorde på just min spelare.

Posted

Tack Kilgore att du bidrar!

Ny motor, men huvudsakligen ny PU är kanske där jag ska börja :39:

Hur skulle du definiera den ljudförbättring jag kan förvänta mig vid uppgradering av PU, med att kanske då fortsätta med Benz?

Andra förslag på tillverkare passandes Rega? Är ute efter lite mustigare ljud i de nedre regionerna med bibehållen detaljrikedom i de övre.

Posted

Plundins femtedelsprincip är genomtänkt, men jag kan tänka mig 100%-principen också eftersom både pu och tonarm presterar bättre med ett bra drivverk.

Har du kollat på Feickert?

Posted

Absolut! Doktorn fångade tidigt mitt intresse, och då Woodpecker. Blackbird kanske ;-) drar iväg lite för mycket i pris.

Får bli ett besök hos Vinylbutiken, som har som jag förstått mycket uppställt för att kunna jämföra.

Posted

Hej YYZ,

Ett helt oberoende råd från en person i branschen som älskar vinyl och har haft förmånen att lyssna på mycket roligt under åren är. Hitta först den princip som tilltalar dig upplevelsemässigt.

Börja med konstruktionen, kraftigt förenklat typ:

Hög massa (Nottingham analogue)

Fjädrande upphängning (Linn LP12)

Lätt och stabil (Rega)

Därefter kan du fundera på vilket material i tallriken du gillar. T ex acryl, metall, glas eller kombinationer av olika. Sen tonarm, pickup, drift, motorstyrning, uppgraderingsmöjligheter, handhavande och utseende. I den ordning du tycker verkar vettigast. Alla delar i kedjan är viktiga, men på olika sätt. Dumt att sätta på en alltför dyr puppa på en spelare som inte mäktar med att utnyttja potentialen för att nämna något. En bra handlare med erfarenhet är väldigt viktigt för att du ska få känna, klämma och lyssna på olika kombinationer. Att läsa sig till detta utan praktik är näst intill omöjligt i min mening.

Men viktigast är ju att lyssna och lyssna. När du väl hittat din grundprincip blir det enklare att hitta vägen till ditt himmelrike.

Mitt tips är Nottigham Analogue. ;) Det gör underbart musikaliska spelare till väldigt vettiga pengar. Eller en begagnad LP12 om man vill leka lite och är kunnig.

lycka till!

Posted
Mitt tips är Nottigham Analogue. ;) Det gör underbart musikaliska spelare till väldigt vettiga pengar. Eller en begagnad LP12 om man vill leka lite och är kunnig.

Jag håller med dig - du får mycket skivspelare för pengarna :app:

Posted

Hej XYZ!

Du har redan fått många bra råd. Jag kan bara instämma i tidigare inlägg att det är bra att först bestämma sig för vilken princip

man vill att tillverkarna ska ha använt sig av. Hög massa, fjädrande osv.

Talar lite i egen sak men kan också varmt rekommendera Nottingham Analogue, redan deras enklare spelare kan man montera en ganska

ordentlig nål på utan att det känns bortkastat. Tror Bengt från Vinylbutiken brukar ha en Lyra Delos på även deras billigaste modell när

han demar den.

Personligen skulle jag nog börja med att byta drivverket och lägga så mycket som möjligt på det för att få en stabil grund att bygga på.

Kanske en modell med tillhörande arm inbakat.

Sen när man har sparat lite till kan man skaffa ny nål som passar arm och verk.

Riaa är nog det jag skulle byta sist. Om inte annat för att det brukar va ganska bökigt att testa olika nålar och spelare. Men riaa kan man

enkelt låna hem fyra olika och testa vad som passar övrig utrustning.

Med vänlig hälsning Tweeter

Posted

Vad härligt grabbar med era mycket vinylnyttiga svar :)

Jag har försökt att som grund läsa mig till om vad andra tycker. Känns som jag plöjt igenom en himla massa utlåtanden av många spelare...

Men, men... det blir en helt annan sak när svaren är baserade på min helt egna fråga.

Vad gäller Nottingham så fastnade jag en lång stund i tanken att fundera över Analogue Ace Space 294 efter att hittat olika positiva omdömen på nätet,

i så pass hög grad att jag helt plötsligt tyckte att spelaren är till en billig penning.

Tweeter, ser att du har AP Scorpio 2. Jag har Scorpio, och det försämrar ju inte direkt förslaget av Nottingham ;) Även fast också andra faktorer spelar

in såklart med vad som tar sig ut från träkammaren... :Sing:

Folk från branschen får gärna uttala sig... Marknadsföring eller ej bryr jag mig inte om, för det är ju ändå jag som har ansvaret i vilka beslut jag tar :26:;)

Posted
Vad härligt grabbar med era mycket vinylnyttiga svar :)

Jag har försökt att som grund läsa mig till om vad andra tycker. Känns som jag plöjt igenom en himla massa utlåtanden av många spelare...

Men, men... det blir en helt annan sak när svaren är baserade på min helt egna fråga.

Vad gäller Nottingham så fastnade jag en lång stund i tanken att fundera över Analogue Ace Space 294 efter att hittat olika positiva omdömen på nätet,

i så pass hög grad att jag helt plötsligt tyckte att spelaren är till en billig penning.

Tweeter, ser att du har AP Scorpio 2. Jag har Scorpio, och det försämrar ju inte direkt förslaget av Nottingham ;) Även fast också andra faktorer spelar

in såklart med vad som tar sig ut från träkammaren... :Sing:

Folk från branschen får gärna uttala sig... Marknadsföring eller ej bryr jag mig inte om, för det är ju ändå jag som har ansvaret i vilka beslut jag tar :26:;)

Det låter fint. ;) Men för att förtydliga. Jag jobbar ju inte med Nottingham Analogue, utan Brinkmann. Så rådet var helt ofärgat av ekonomiska intressen. ;)

Posted

Det är lungt. Jag vet att det är så. Ville bara visa var jag står i den frågan ifall någon handlare har lust att

svara och lyfta fram något.

Posted

Bra tråd med många vettiga tips, jag har inget att tillföra egentligen men min anläggning skulle också må bra av lite fix på vinylsidan.. Det ligger längre fram dock, en sak i taget men tänker absolut hålla tråden under noga bevakning!

Posted
Det är lungt. Jag vet att det är så. Ville bara visa var jag står i den frågan ifall någon handlare har lust att

svara och lyfta fram något.

;)

Posted

Jag håller helt med dig, men denna forumdel får inte bli en annonsplats.

Posted

Absolut! Du har min fulla förståelse.

Vad finns det för fördelar i att antingen välja 9 eller 12-tumsarm?

Hittade äldre tråd på grannforum men blev inte så mycket klokare

av de svar som gavs.

Posted

Jag har en smula branchanknytning, men tycker att det är svårt att rekommendera den ena eller andra produkten! Vi har jättemånga fina skivspelare i butiken jag jobbar i, men innan jag känner dig och vet ungefär vad du har för anläggning och har för musiksmak är det svårt att komma med direkta rekommendationer av specifika tillverkare...

Jag har tex. ganska mycket erfarenhet av NA 294 och den har både goda mindre roliga sidor, med rätt pickup så rockar den röven av många mycket dyrare spelare, man kan ha synpunkter på den extremt klena motorns förmåga att snurra tallriken men det är ett "fel" som Tom Fletcher byggt in i alla sina konstruktioner så det får man leva med, sedan är tonarmarna en smula "fippliga" ( :blush ), på den positiva sidan så är importören är mycket trevlig och jättebra att ha och göra med! (Därmed inte sagt att inte Daniel är jättetrevlig! ;) )

Om du känner att 294ans gränssnitt tilltalar dig så är den ett jättebra val (trots mina små invändningar), Vi har sålt en handfull sådana i vårt upptagningsområde och alla köparna jag interagerat med har vart jättenöjda!

Vad gäller pickuper så har jag hört den låta bra med The Cartridgeman Music Maker, diverse Ortofon och Zyx. Och skulle tro att den skulle låta jäkligt bra med Soundsmiths Moving iron Pickuper även om jag är osäker på om vi testat detta, man börjar ju bli gammal och minnet rörigt! (Chefen griper säkert in och baktalar mej om hans uppfattning motsäger detta! :black: )

Jag tycker fortfarande att om du inte vart runt i de olika Stockholmsbutikerna som har ett bra Vinajlsortiment så börja där med att smaka på så många olika anrättningar som möjligt, en välinformerad konsument är oftast den som når längst på nöjdhetsindex!Det är viktigt att känna och lukta och smaka innan man bestämmer sig, skivspelare i denna klass är ju en taktil uppenbarelse man skall leva med länge!

/ptr

Posted
Absolut! Du har min fulla förståelse.

Vad finns det för fördelar i att antingen välja 9 eller 12-tumsarm?

Hittade äldre tråd på grannforum men blev inte så mycket klokare

av de svar som gavs.

För och nackdelar måste beskrivas i teoretiska termer om vi inte talar om en specifik arm.

Kort beskrivet:

Fördelar med 12 tum är minskat vinkelfel, vilket ger en lägre distortion. Nackdelar är att det ställer ännu större karv på en precis inställning av pickup för att utnyttja denna fördel till max. Mekanisk integritet är också en nackdel. En kortare arm blir styvare och stabilare i regel och kan ibland låta mer dynamiskt, där 12 tummare låter mer fritt och stort. Som sagt, enkelt förklarat och väldigt generaliserande. Allt handlar om konstruktörens val och skicklighet.

Posted
Jag har tex. ganska mycket erfarenhet av NA 294 och den har både goda mindre roliga sidor, med rätt pickup så rockar den röven av många

mycket dyrare spelare, man kan ha synpunkter på den extremt klena motorns förmåga att snurra tallriken men det är ett "fel" som Tom Fletcher

byggt in i alla sina konstruktioner så det får man leva med, sedan är tonarmarna en smula "fippliga"

Låter mycket bra att med rätt PU så rockas det upp till den nivån :) men måste tallriken lätt knuffas igång? och kan du definiera "fippliga"?

Inser att det finns mycket att lära från expertisen :thumbsup: med att du t.ex nämner pickuper som jag aldrig hört talas om tidigare,

The Cartridgeman & Soundsmith

Posted
Låter mycket bra att med rätt PU så rockas det upp till den nivån :) men måste tallriken lätt knuffas igång? och kan du definiera "fippliga"?

Inser att det finns mycket att lära från expertisen :thumbsup: med att du t.ex nämner pickuper som jag aldrig hört talas om tidigare,

...tänk dig fipplig = nötskal på stormigt hav (lite överdrivet) :blush

Jag vet inte om Bengt (Vinylbutiken) har någon 294a hemma, jag tycker att du skall lyfta och känna på NA's arm, det är ju möjligt att din upplevelse inte blir samma som min (Jag är generellt tveksam till "Unipivot/Enpunktslagrade" armar)

The Cartridgeman & Soundsmith

Du får googla dom, bägge är välrenommerade i mina kvarter!

En bra skivspelarbutik har alltid sina viktigaste pickuper uppkopplade för demonstration så att kunderna kan för göra sig ett hum om ljudkaraktären på fabrikaten!

/ptr

Posted

...tänk dig fipplig = nötskal på stormigt hav (lite överdrivet) :blush

Jag vet inte om Bengt (Vinylbutiken) har någon 294a hemma, jag tycker att du skall lyfta och känna på NA's arm, det är ju möjligt att din upplevelse inte blir samma som min (Jag är generellt tveksam till "Unipivot/Enpunktslagrade"

Jag har ägt två Nottingham och jag tvekade också på deras arm. Ända till jag bytte till SME 309. Då fick jag väldigt klart för mig hur bra Nottinghams AceSpace arm är. Den är visserligen enpunktslagrad men det vickar inte från sida till sida som en del gör.

Posted
men måste tallriken lätt knuffas igång?

Knuffas igång räcker inte - dras igång!

11kg skivtallrik och svag motor behöver handhjälp. ;)

//.. man kan ha synpunkter på den extremt klena motorns förmåga att snurra tallriken men det är ett "fel" som Tom Fletcher byggt in i alla sina konstruktioner så det får man leva med....

/ptr

Det är inget "fel" utan ett genom tänkt val som även Simon Yorke gjort. Motorn skall bara hålla hastigheten och behöver inte dimensioneras för att få upp hastigheten snabbt ;)

Posted
Fördelar med 12 tum är minskat vinkelfel, vilket ger en lägre distortion. Nackdelar är att det ställer ännu större karv på en precis inställning av pickup för att utnyttja denna fördel till max. Mekanisk integritet är också en nackdel. En kortare arm blir styvare och stabilare i regel och kan ibland låta mer dynamiskt, där 12 tummare låter mer fritt och stort. Som sagt, enkelt förklarat och väldigt generaliserande. Allt handlar om konstruktörens val och skicklighet.

Instämmer, och bra armar kompenserar/eliminerar ju för de nackdelar som en kort/lång arm har varför det blir väldigt kopplat till specifika jämförelser mellan modeller. Här är ett extremt exempel med gimballagrade armar från Rossner & Sohn (München 2008);

DSC_7724.JPG

DSC_7714.JPG

DSC_7719.JPG

Man måste damma ofta så att inte vtf skenar iväg...

Posted
Jag har ägt två Nottingham och jag tvekade också på deras arm. Ända till jag bytte till SME 309. Då fick jag väldigt klart för mig hur bra Nottinghams AceSpace arm är. Den är visserligen enpunktslagrad men det vickar inte från sida till sida som en del gör.

Har gjort precis samma sak som Bebop. En Ace Space Arm "gifter" (som det heter på nykulinariska) sig otroligt bra med sin spelare. SME lät trött och klumpig på det verket. Fast det är en underbar arm på andra verk.

Jag tycker inte att Nottinghams unipivot är fiddlig som många andra unipivotar. Den är ju stabiliserad med ett lager och 2 runda stavar. Och den svaga motorn är rätt genialisk. Det går fort att få ordning på hur mycket man behöver dra igång den. Som alltid är handhavande en vanesak, inget annat. Min erfarenhet är att om spelaren vara spelar musik är allt annat förlåtet.

Posted
Instämmer, och bra armar kompenserar/eliminerar ju för de nackdelar som en kort/lång arm har varför det blir väldigt kopplat till specifika jämförelser mellan modeller. Här är ett extremt exempel med gimballagrade armar från Rossner & Sohn (München 2008);

Man måste damma ofta så att inte vtf skenar iväg...

Calle jr. Det där ser inte rimligt ut. ;)

Posted
Vad säger du då om denna spelare och arm som jag fångade i München 2009? :D

Horoturntable.jpg

Se även här.

ha ha. Kan man kalla det ingenjörsglädje? I samma kontext som snickarglädje. :)