Jump to content

Back On Top


calle_jr

Recommended Posts

Ser bra ut!

Hoppas det låter bra med.

Blev snyggare och enhetligare med svarta kondingar istället för de gamla blåa ;)

Tack!

Nu får jag samma upplevelse som jag hade första tiden med JA80.

Antagligen har kraven ökat, och det kanske är hifins baksida i många lägen? :unsure:

Jag försöker intala mig att ha kvar fötterna på jorden, men i praktiken pendlar man och det kan stundtals fara iväg till helt ointressanta bryderier.

DSC_0497.JPG

Men för tillfället är jag snällare mot min omgivning och jag är...

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Nu får jag samma upplevelse som jag hade första tiden med JA80.

Antagligen har kraven ökat, och det kanske är hifins baksida i många lägen? :unsure:

Jag försöker intala mig att ha kvar fötterna på jorden, men i praktiken pendlar man och det kan stundtals fara iväg till helt ointressanta bryderier.

DSC_0497.JPG

Men för tillfället är jag snällare mot min omgivning och jag är...

Har hört fåglar kvittra om att det skulle låta riktigt bra hemma hos dig och det innan denna uppdatering - varför bor du så långt bort :diss:

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Nu får jag samma upplevelse som jag hade första tiden med JA80.

Antagligen har kraven ökat, och det kanske är hifins baksida i många lägen? :unsure:

Jag försöker intala mig att ha kvar fötterna på jorden, men i praktiken pendlar man och det kan stundtals fara iväg till helt ointressanta bryderier.

DSC_0497.JPG

Men för tillfället är jag snällare mot min omgivning och jag är...

Det här systemet är en fröjd för ögat :mm: riktigt riktigt läckert Calle.Hoppas dom sista uppgraderingarna föll till belåtenhet :app:

Vad blev det för förändringar.

Link to comment
Share on other sites

Tusan vad snyggt! :mm: Ser väldigt genomtänkt ut. Sannerligen en godbit för ögat och med all säkerhet också för örat.

Förstår att du drar för byrån. Är det 100% vinyl som gäller? Vilken är vinylspelaren?

En av mina högtalare står till relativt nära dotterns rum och när det ska baxas skrymmande gods in och ut, så ekar

min stående fras "AKTA högtalaren" i både fru och dotters huvud, så det räcker oftast idag att bara kika lite förmanande. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag är lite kluven till det här med blå kontra svarta kondingar. Dels så tycker jag att blå på något sätt är Jadis kännemärke. Samtidigt kan de ta över från resterande konstruktion. Här är några exempel. På monoblocken är det lite av en ickefråga eftersom de inte är lika tydligt exponerade som på deras integrerade förstärkare, som bilderna visar. Jag har själv varit i kontakt med firmor om möjligheten att byta till svarta kondensatorer av estetiska skäl men det är en ganska riskfylld operation om man inte verkligen vet vad man pysslar med, man vill ju inte byta till vad som helst. Ljudet ska ju absolut inte bli sämre, utan bättre om något. Nu har jag inga som helst planer på att byta!

Svarta Jadis DA88 guld

image027.jpg

Svarta Jadis DA88 silver

cd9d1f2caf71f59ff264475240e318c4.jpg

Blå Jadis DA88 guld

da88-1-tiff800.jpg

Blå Jadis DA60

da60.jpg

Svarta Jadis Orchestra

6316525675_5d242577b3_z.jpg

Inga alls (?) Jadis DA50

jadis_da50_s.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag är lite kluven till det här med blå kontra svarta kondingar. Dels så tycker jag att blå på något sätt är Jadis kännemärke.

Jag har en specialversion av Jadis JA80 med tre ingångsrör :app:

jadis1.jpg

Bild Timbre (2004)

Som ni ser är de två högtalarutgångarna separerade från varandra - jag har biwiring så båda används och då är det bra med stora avstånd mellan posterna.

Min är nog en äldre modell som använder (icke förgyllda) labkontakter som låter bra men som inte passar i det moderna tänkandet ;)

Link to comment
Share on other sites

Tack alla.

Jag kan inte hitta några fel just nu.

Digitalavspelning sker med en Oppo bdp-105. Den står utanför bild och jag använder den mest till tv-ljud.

Spelaren är Kuzma Stabi Ref.

Fräck odysée från egoBen om kondingar på Jadis.

Jag har ju en bra kontaktperson om du vill byta. Dessa TDK Epcos är antagligen bra.

Rydberg; jag minns ett gammalt bildreportage om dina Jadis.

Vet du vart de tog vägen?

Eliot; det sitter väldigt robusta terminaler på mina ex, men de kan vara svåra att dra åt ordentligt eftersom mothållet på insida chassi sitter väldigt trångt till för att spänna emot. Inga problem om man inte byter kablar stup i kvarten.

Link to comment
Share on other sites

Rydberg; jag minns ett gammalt bildreportage om dina Jadis.

Vet du vart de tog vägen?

Ja, jag sålde dem till en norrman som var från antingen Tromsö eller Hammerfest. Killen körde när och hämtade dem så jag sålde de nog för ett bra pris, han sa att han aldrig skulle göra den resan igen! :D Vill minnas att han redan hade ett par så han skulle köra bi-ampat.

Jag fick mina JA-80 som inbyte vid en annan affär och i mina öron lät de allt för färgat för att vara allroundförstärkare. Den färgningen gjorde dock viss musik extra levande och "äkta", vill minnas att jag speciellt gillade stråkar via Jadis-stegen.

Edited by Rydberg
Link to comment
Share on other sites

Jag fick mina JA-80 som inbyte vid en annan affär och i mina öron lät de allt för färgat för att vara allroundförstärkare. Den färgningen gjorde dock viss musik extra levande och "äkta", vill minnas att jag speciellt gillade stråkar via Jadis-stegen.

Hur kommer du fram till graden av färgning? En stråkkvartett i rummet versus avspelning från ett media? Eller sinuston som spelas in via t ex stereohuvud från lyssningsposition.

Jag har spelat en hel del gitarr under framför allt yngre år och provat massor av gitarrer. Man kan faktiskt häpna hur olika tonen är mellan den som spelar trots samma stycke och samma grundteknik. Det finns en historia om Peter Green som ett tag bodde utanför Kristianstad. Han gick in till Lasses Musik i stan och ville ha en elgitarr, den billigaste. Ingen kände igen honom eller visste vem han var. Han kopplade in gitarren och alla häpnade över tonen han fick fram...

Vad jag menar är att det är minsann inte så lätt att avgöra vad som låter färgat och färgat i förhållande till vad.

Link to comment
Share on other sites

Hur kommer du fram till graden av färgning? En stråkkvartett i rummet versus avspelning från ett media? Eller sinuston som spelas in via t ex stereohuvud från lyssningsposition.

Jag har spelat en hel del gitarr under framför allt yngre år och provat massor av gitarrer. Man kan faktiskt häpna hur olika tonen är mellan den som spelar trots samma stycke och samma grundteknik. Det finns en historia om Peter Green som ett tag bodde utanför Kristianstad. Han gick in till Lasses Musik i stan och ville ha en elgitarr, den billigaste. Ingen kände igen honom eller visste vem han var. Han kopplade in gitarren och alla häpnade över tonen han fick fram...

Vad jag menar är att det är minsann inte så lätt att avgöra vad som låter färgat och färgat i förhållande till vad.

Sista meningen du skriver är intressant! Just på grund av detta lilla dilemma gör vissa så kallad före/efter-lyssning för att få en perfekt referens.

I fallet Jadis gjorde jag dock ingen sådan utan konstaterade att det var rätt uppenbart att stegen hade en egen karaktär som man kunde höra via all musik som spelades via dem. Helst av allt vill jag ha grejor utan hörbar karaktär eller väldigt liten sådan, jag har nog inte lyckats fullt ut så just nu kollar jag över försteg och DAC.

Är själv gammal trumpetare och det var häpnadsväckande hur fint min hyggligt billiga yamaha-trumpet lät när min lärare spelade via den. Hans egen lät ju dock ännu finare men var svårare att spela på. Fast man ska nog inte jämföra musikinstrument med hifi-anläggningar allt för mycket, de första är ju till för att skapa musik och hifianläggningar ska återge musiken.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker Bebops jämförelse med Peter Green är bra.

Några få har samma "magi" vad gäller hifi, högtalare, uppställning, rumsakustik osv.

Jag är helt medveten om att elektroniken färgar, men det gör all elektronik.

För min del tycker jag det mesta av den elektronik som brukar kallas neutral resulterar i en återgivning utan själ.

Det tyder på att sådan elektronik också färgar, men på ett förrädiskt sätt som degraderar återgivningen.

Exempel på undantag är Soulution, och det kanske vore något för Rydberg?

Link to comment
Share on other sites

All elektronik behöver faktiskt inte färga hörbart, det är inget axiom, det finns exempel på apparater som är så pass goda att man inte kunnat detektera en färgning trots ingående studier (ett bevis är det ju inte för det för man kan ju aldrig bevisa frånvaron av någon rent vetenskapligt). Alla apparater påverkar däremot signalen mätmässigt men jag fördrar vad som är hörbart och inte vad som är mätbart :)

Då tycker jag den felaktigt kallas för neutral, en neutral apparat står aldrig i vägen för musiken.

Har läst om Soulution och vissa har sagt att de låter kliniska vilket ju inte låter så lovande. Sen är de ju så extremt dyra också!

För att undvika missförstånd vill jag jag bara påpeka att Jadis JA80 lät färgat hos mig, med mina högtalare, det finns förstärkar/högtalarkombination som spelar ihop så att slutresultatet blir mer neutralt. Ett exempel på det är the Dream tillsammans med Hesselvallhögtalare. Jag är helt övertygad om att jag skulle gilla ljudet från en stor del av euphonias medlemmars hifianläggningar :)

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle gärna vilja förstå vad som egentligen menas med neutralt ljud. Vet inte om jag är ute och seglar

i min definition neutralt ljud, vilket är att jag försöker tänka mig in i vad jag trivs bäst med i hur jag gärna vill höra olika musikstilars

instrument och röster in real life. Visst.., finner jag ett ljud som passar bra med det mesta av vad jag vill höra, så får man förmodligen

i alla fall räkna med att alltid något av annat kommer låta färgat jämfört med "ditt" ideal.

Link to comment
Share on other sites

Man klassificerar gärna en klang som tjock / varm / organisk i ena änden, eller tunn / kall / klinisk / analytisk i andra änden.

Neutral skulle då betyda inget av det eller mitt emellan, men många tolkar det nog som närmre andra änden.

Jag håller med Rydberg att neutral låter som en soffliggare, och korrekt kanske är ett bättre ordval.

Har läst om Soulution och vissa har sagt att de låter kliniska vilket ju inte låter så lovande. Sen är de ju så extremt dyra också!

Jag har faktiskt inte sett priser tidigare men hittade lite vid en Google-sökning :o :o

Link to comment
Share on other sites

Man klassificerar gärna en klang som tjock / varm / organisk i ena änden, eller tunn / kall / klinisk / analytisk i andra änden.

Neutral skulle då betyda inget av det eller mitt emellan, men många tolkar det nog som närmre andra änden.

Jag håller med Rydberg att neutral låter som en soffliggare, och korrekt kanske är ett bättre ordval.

Jag har faktiskt inte sett priser tidigare men hittade lite vid en Google-sökning :o :o

Kul att Soulution kommer upp här. För den som kan ta en weekend i Europa så tror jag mig kunna ordna riktigt trevliga demos i hemmiljö av just Soulution. Nu med en range av tex olika Magico högtalare. Det är få förunnat att kunna dema Soulution utifrån egen hemmiljö som showroom.

Hör av dig via PM om du är intresserad så kan man planera, och jag håller ej med om att Soulution låter kliniskt. Kringutrustning styr som vanligt, dvs det handlar om matchning som vanligt

Ett slusteg (monoblock) som fick mycket ljummen kritik, med tanke på ämnet, var ju tex ML 53, och det var ju för att dom inte lät alls. Men ska dom låta eller bara förmedla och förstärka....??

Rätt eller fel...

/Pärr

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...