Krima Posted May 2, 2014 Posted May 2, 2014 (edited) Jag har alltid velat testat kablar på mitt sätt, speciellt lite dyrare mot mina Sword. Men så pratade jag med min Facebook kompis Sladd och jag fick låna hem ett par Transparent music vave +. När jag fick hem dem så blev jag knäpp. Hur skulle jag testa dem, skall jag testa dem o lyssna lite o lita på mina öron eller kommer gubben placebo in och hälsa på? Nej jag bestämde mig för något dumt ( ja jag är inte testarnas Messias ) jag lät min dotter lyssna på några låtar som hon gillar här kan ni läsa om själva testet https://m.facebook.com/story.php?story_fbid...100000272550751 Tester fortsätter med Transarna i bägge högtalarna med min dotter som försöks kanin, kommer hon att tycka att Transarna är bättre än Swordisarna? Min dotter är inte påverkad av våra sk läger hon vet varken hur mycket Transparent kablarna kostar eller mina Sword. Själv har jag testat o anser Transparent är bättre lite lugnare mer homogen, men en del säger ju att det räcker med EKK kabel och jag har drabbats av gubben Placebo. Fel på länk här är del ett av mitt test På den ena högtalaren min Supra Sword pris 2x3 M ca 4500kr, på den andra Tramsparent music vave + pris 2x4 M 11000kr. Jag döljde kablarna o lät min snart trettonåriga dotter lyssna på fem låtar. Hon skrev ner. Resultatet? Vi får tänka att hon bryr sig inte om den ena kabeln är dyrare, hon är inte inblandad i de eviga kabeldiskussionerna, osv. Men jag blev förvånad över resultatet. Jag trodde att hon skulle säga att hon inte hörde skillnad men vissa låtar från hennes spotifylista var Transparent bäst o på andra låtar var Sworden bäst. Testen fortsätter nu med Kristine. Javisst ja utrustningen: Arcam 360 högtalare Monitor Audio RX 6 Mats Åström Nja lampsladd skall vara till lampor. Men min hustru kunde inte höra någon skillnad mellan kablarna. Jag själv då? Ja jag jkan ju egentligen inte testa för dels blir jag påverkad av att Trandparenten är jäkligt snygg o sexig o dyr (dyrt är näst), påverkad av placebo osv. Dessutom läste jag recensionen på dem och testaren hade testat Transparent kablarna mot just Swordkablarna. Han tyckte Sworden är bra men de Transan är mer svärta mer lugnare. Jag tyckte själv likadant men inte lika mycket som han. Tyckte Sworden hängde med nästan lika bra. På min anläggning skulle jag varit nöjd med bägge. Men på min anläggning är Transparenten lika mycket värd så jag skulle hosta upp 6500kr till. Lite bättre är den. Men på en mer högupplöst anläggning så kanske skillnaden skulle ha varit större. Gilla · Mer · den 28 april kl. 23:04 Men som jag sagt innan att efter del ett så testade jag skälv mellan kablarna med samma märke i på bägge högtalarna samtidigt och då tyckte jag Transarna var ännu bättre men som sagt så skall min dotter Emelie få testa Edited May 2, 2014 by Krima Quote
Vox Posted May 2, 2014 Posted May 2, 2014 Oj, det här var rörigt. Hade en kabel av varje sort inkopplad samtidigt. Får inte ihop det. Quote
Krima Posted May 2, 2014 Author Posted May 2, 2014 Oj, det här var rörigt. Hade en kabel av varje sort inkopplad samtidigt. Får inte ihop det.nja skrev från min Iphone ber om ursäkt. Men kort lät jag spela upp olika låtar från Emelies lista. Kopplade högra med Transparent o den vänstra med Sword (ja jag sa ju att det var knäppt). Men jag tänkte dagens pop låter ofta likadan på bägge högtalarna aka one D. Sa till henne vilken sida hon gillade bäst. Det var faktisk 50/50. Nu skall jag låta henne testa med Transparenterna nån gång och Sworden nästa gång utan hon vet om det naturligtvis. Som sagt är inte hon lika påverkad som jag. Och som jag har sagt så har jag själv testat med Sworden i några låtar o de andra delar. Nu tycker jag att Trans är ännu bättre, hm placebo, eller skall jag lita på mina öron? Jag var nyfiken helt enkelt, ledsen att att det var så rörigt, hoppas det var lättare nu. Quote
new order Posted May 3, 2014 Posted May 3, 2014 Testa att lyssna på en för dig välkänd musik. Hitta en låt som innehåller röster och det tidigt i spåret. Lyssna en minut av spåret. Repetera. Byt snabbt kablar och gör samma sak. Quote
Rydberg Posted May 3, 2014 Posted May 3, 2014 (edited) Har du sådana svårigheter att höra skillnad kanske du ska tänka på om det verkligen är rätt ställe att investera dina pengar. Om jag vore du hade jag suttit nöjd med dina Sword och köpt skivor för pengarna istället Edited May 3, 2014 by Rydberg Quote
K-man Posted May 3, 2014 Posted May 3, 2014 Ja, är nog benägen att hålla med Rydberg här. Man behöver inte klämma fram skillnader...om det är så marginellt kommer du säkert inte sakna dem i din musiknjutning...vrid högtalaren en halv grad så har du troligen en större förändring vid lyssningsplats i ditt fall... Om systematiken som NO beskriver inte ger dig några upplevelseskillnader så..... \\K-man Quote
Apexorca Posted May 3, 2014 Posted May 3, 2014 Högtalarkablar skall man byta bland de sista delarna i anläggninge. Tycker jag. Det kan sätta pricken över i't när allt annat är klart. Det du tar upp om bl.a. ökad svärta kan vara riktigt roligt att lägga till. Har du andra bitar att ta tag i först,så lägg pengarna på det först. Tex strömkablar. Quote
Krima Posted May 3, 2014 Author Posted May 3, 2014 (edited) Högtalarkablar skall man byta bland de sista delarna i anläggninge. Tycker jag. Det kan sätta pricken över i't när allt annat är klart. Det du tar upp om bl.a. ökad svärta kan vara riktigt roligt att lägga till. Har du andra bitar att ta tag i först,så lägg pengarna på det först. Tex strömkablar. Strömkabel? Men många som kan brukar ju skratta åt sådant Edited May 3, 2014 by Krima Quote
K-man Posted May 3, 2014 Posted May 3, 2014 Strömkabel? Men många som kan brukar ju skratta åt sådant ...och den reaktionen upplever du inte på högtalarkablar? \\K-man Quote
Krima Posted May 3, 2014 Author Posted May 3, 2014 ...och den reaktionen upplever du inte på högtalarkablar? \\K-man Jo förstås! Och vi vet vem, ja just det ja. Quote
Krima Posted May 3, 2014 Author Posted May 3, 2014 Sedan har jag ibland hm svårt att förklara låter som högfrekvent spikar. Hur tar man ut dessa spikar? Quote
Krima Posted May 6, 2014 Author Posted May 6, 2014 Har du sådana svårigheter att höra skillnad kanske du ska tänka på om det verkligen är rätt ställe att investera dina pengar. Om jag vore du hade jag suttit nöjd med dina Sword och köpt skivor för pengarna istället Gamle vän skivor var länge sedan jag köpte har Wimp hifi nu. Quote
Krima Posted May 6, 2014 Author Posted May 6, 2014 Den snälle matså, mannen som aldrig bråkar på forum är här igen. Nu har jag testat mellan Transan inkopplat på bägge frontar o Sworden. Jag testade med den musik jag fick tips om i början av min fantastiska tråd och U2 Where the streets.. Eftersom den har en väldigt ljus gitarr i början, Transan sägs ju kunna göra så att gitarren blir mer behagligt (tar bort högfrekvent slask), men vet ni vad? Ja detta är helt otroligt, min anläggning är som bekant kass (fast jag är nöjd) eftersom så dyra kablar gör så att anläggning blir perfekt. Jag kunde inte höra någon skillnad . Inte kom gubben Placebo o hälsade på ( är jag knäpp? ) Jag kommer skicka tillbaka kabeln för varför skall jag ta den på avbetalning när jag inte hör någon skillnad. Men det beror nog på min ICAanläggning(Arcam 360 Monito Audio Rx6). Men jag skall låta min dotter med samma låtar testa, eftersom hon inte är påverkad av forums diskussioner, världskrig om kablar lampsladd osv? Quote
Bebop Posted May 6, 2014 Posted May 6, 2014 Jag kunde inte höra någon skillnad . Inte kom gubben Placebo o hälsade på ( är jag knäpp? ) Jag kommer skicka tillbaka kabeln för varför skall jag ta den på avbetalning när jag inte hör någon skillnad. Klokt beslut. Ett annat sätt att se det är att redan Sword är en bra kabel. Den har väldigt gott renome i bl a tyska och engelska tidningar. Inte lätt att vara profet på hemmaplan. Quote
Adagio Posted May 6, 2014 Posted May 6, 2014 Håller med alla ovanstående.... Till viss del! Högtalarkabeln är den minst kritiska länken i kedjan. Sword är en ypperlig konstruktion om förstärkaren inte börjar självsvänga. Så att börja byta den känns lite fel, speciellt eftersom du själv säger att du har svårt att höra skillnad. Om det inte känns rätt i magen ska man avstå från ett byte eller en ev uppgradering. Snabba byten kan ge en hint om ev klangskilnad. Men det är minst en veckas lyssning som gäller, det som till en början upplevs som detaljrikedom och mikrodynamik kan efter en vecka upplevas som påfrestande eller hårdhet. Likaså kan en lugn behaglig kabel bli tråkig och instängd. Dessa egenskaper kan vid omedelbar granskning uppfattad som positiva eller negativa. Vart vill ja komma? Jo vänta med bytet! Som jag sa känns det inte rätt är det inte rätt, speciellt efter ca en vecka. Kanske kan dina 10 000kr användas på ett bättre sätt i din rigg. Kablar är det som kryddor i maten. Det kan höja/gifta råvaror men också maskera och dölja enklare/billigare råvaror. Quote
Krima Posted May 6, 2014 Author Posted May 6, 2014 Klokt beslut. Ett annat sätt att se det är att redan Sword är en bra kabel. Den har väldigt gott renome i bl a tyska och engelska tidningar. Inte lätt att vara profet på hemmaplan. Har för mig att när Timbre var på en studieresa till ett Italiensk kommer inte ihåg snygga högtalare, när en av dem var inkopplad med Sword så gal några o sa hur fasen kunde man koppla in en så kass kabel? Quote
K-man Posted May 6, 2014 Posted May 6, 2014 Har för mig att när Timbre var på en studieresa till ett Italiensk kommer inte ihåg snygga högtalare, när en av dem var inkopplad med Sword så gal några o sa hur fasen kunde man koppla in en så kass kabel? ...säkert! och lika många gal säkert "hur fasen kan man vara så dum att man kopplar in en så dyr kabel???" Vi är alla knäppa....! ...eller som Thåström sjöng...ALLA HAR FEL!!! \\K-man Quote
Ekman Posted May 6, 2014 Posted May 6, 2014 Har för mig att när Timbre var på en studieresa till ett Italiensk kommer inte ihåg snygga högtalare, när en av dem var inkopplad med Sword så gal några o sa hur fasen kunde man koppla in en så kass kabel? Jag kommer mest ihåg att folk tyckte det var kul, men vi kanske fokuserade på olika saker. Quote
Richard Posted May 6, 2014 Posted May 6, 2014 På tal om kablar fick jag och två av mina hifi-kompisar en ny upplevelse igår kväll. Hoppas förresten, Krima, att du inte tycker jag kidnappar din tråd. En av kompisarna har lånat hem ett par Cabasse vintage. Byggda 1981, jag minns dessvärre inte modellnamnet. Vi tog hem de till mig för att prova med min rörförstärkare. Han hade då provat med olika förstärkare med varierande resultat. Det som var tanken att undersöka var hur mycket röreffekt som behövdes för att få basen att släppa ordentligt. Högtalarna har en hög känslighet, 95dB, så vi trodde att det skulle räcka med triodläge men annars även testa med pentod. Ursäkta bildkvalitet, tagen med mobilen. Vi kopplade in det hela i mitt befintliga system (AMR-DP777 och Ayon Spirit III), fast utan MF Supercharger som jag i vanliga fall använder. Vi hade även väldigt enkla högtalarkablar eftersom Cabasseerna varken tog banan eller spadar. Direkt konstateras en väldigt framträdande diskant. Detta var uppenbart efter endast nån sekunds spelande. Bas och mellanregister lät bra men diskanten var ilsket påträngande, IOFS helt klar men alldeles för mycket. Det fanns även ett stänk av metalliskt ljud i toppen. Vi körde några låtar till med samma känsla. Något senare dök den tredje kompisen upp och när vi spelade samma första låt hade det möjligen lugnat sig en aning. Vi funderade om det kunde vara så att rören blivit varma och därför ändrat karaktär en aning. Faktum kvarstod dock fortfarande att diskanten var ilsken. Vi testade pentodläge också. Triod lät bättre men ingen skillnad i diskanten. Därefter testade vi med min gamla Primare SPA20 som finns kvar för att driva bakhögtalarna (vilka är igång 1 ggr vart fjärde skottår :-)). Som signalkabel var jag nu tvungen att ta en billig kabel köpt på mediamarkt för nån hundring men som var längre för att jag skulle slippa möblera om i racket. När vi nu spelade med Primaren så hade den ilskna diskanten helt försvunnit. Rörkänslan var IOFS också försvunnen men diskanten var helt annorlunda. Fattade ingenting. Det hela kopplat till mina högtalare uppförde sig inte alls så här. Efter en stund tänkte jag att vi byter tillbaka till mina ordinarie grejer igen fast med de billiga signalkablarna från mediamarkt. Satan i gatan. Den ilskna diskanten försvann!! Vi tittade gapande på varandra alla tre men kunde bara konstatera faktum. Högtalarna,34 år fyllda, uppvisade nu stora kvaliteter i alla register. Nog för att man hört talas om matchning mellan enheter och kablarna de emellan men att det kunde vara så otroligt stor skillnad var verkligen en nyhet. Jag vill här verkligen tillägga att jag är kanonnöjd med mina Nordost Valhalla RCA. De låter super till mina högtalare. //Richard Quote
Krima Posted May 6, 2014 Author Posted May 6, 2014 ...säkert! och lika många gal säkert "hur fasen kan man vara så dum att man kopplar in en så dyr kabel???" Vi är alla knäppa....! ...eller som Thåström sjöng...ALLA HAR FEL!!! \\K-man Fast Ekman är bäst Quote
Krima Posted May 6, 2014 Author Posted May 6, 2014 Jag kommer mest ihåg att folk tyckte det var kul, men vi kanske fokuserade på olika saker. Ja Timbrans reportage var intressant, men jag kommer också ihåg det, varför kommer jag ihåg det, och blir Sworden sämre för mig för ex Åke Knäpp anser den är kass? Quote
Rydberg Posted May 6, 2014 Posted May 6, 2014 Sword är en fin litz-kabel, jag tror den är långt mycket "bättre" än resten av din anläggning. Själv har jag slutsteg för 18800€ men spelar ändå med EKK som kostar nån tia metern, jag är övertygad om att de inte sätter käppar i hjulet för mitt välljud. Tycker du kan ta dina surt förtjänade slantar och lägga dem på något annat faktiskt! Quote
Krima Posted May 7, 2014 Author Posted May 7, 2014 Sword är en fin litz-kabel, jag tror den är långt mycket "bättre" än resten av din anläggning. Själv har jag slutsteg för 18800€ men spelar ändå med EKK som kostar nån tia metern, jag är övertygad om att de inte sätter käppar i hjulet för mitt välljud. Tycker du kan ta dina surt förtjänade slantar och lägga dem på något annat faktiskt! Nu snackar vi om Arcam inget skit Quote
Almen Posted May 7, 2014 Posted May 7, 2014 som Thåström sjöng...ALLA HAR FEL!!! Nja, inte i detta fallet, det vore ju för sorgligt. Jag skulle vilja säga att ALLA HAR RÄTT, i så måtto att man så klart har rätt om man gör ett subjektivt val man är nöjd med. När det gäller sakfrågan - Kan kablar som enligt etablerad fysik, akustik och perceptionslära inte borde skilja sig, skilja sig åt hörbart? - så kan maximalt en part ha rätt. Det går ju lyckligtvis att ta reda på, om man vill. Det är dock många som inte vill. Jag tror du gjorde ett bra val, Krima. Köp fonogram för pengarna i stället, och njut av lite musik. Quote
Adagio Posted May 7, 2014 Posted May 7, 2014 EKK gör jobbet, men det finns kablar som låter bättre och sämre och som vanligt: det är upp till var och en att lyssna och avgöra. Att ta med priset i beräkningen är samtidigt både relevant och helt ointressant. Visst vill man få valuta för sina pengar men när man hittar rätt produkt tar man sig på ett eller annat sätt råd. Slutsteg för 180 000kr är för oss flesta en omöjlighet och givetvis kan det alltid diskuteras om det hörs om man skulle jämföra med ett slutsteg i 50 000kr klassen under normala lyssningnivåer eller om skillnaden i praktiken är lika liten eller stor som en ev kabel. Summa sumarium-följ din inre känsla, den har oftast rätt. Quote
Recommended Posts