Jump to content

HiFi-resan sommaren '13


eliot

Recommended Posts

...med en avstämd pendel (tmd).

TMD är ett Magnetlager (TMD=Transrotor Magnet Drive):

transrotor-tmd-lager-300x245_zpsfef99205.jpg

Bilden är hämtad härifrån

Bilden är själförklarande men jag saxar från Vinyl Center

TMD lager har en inbyggd magnetisk koppling där vridmoment överförs utan mekanisk koppling.

Detta minskar svaj orsakad av motorn, drivhjulen eller remmen.

Det är ett magnetkopplat drivlager som frilägger motor och rem från drivningen av tallriken.

Det fanns även äldre skivspelare i affären :mm:

HiFi-resan13-244_zps676c8122.jpg

Thorens Prestige

HiFi-resan13-243_zps20ec3225.jpg

Edited by eliot
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 303
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fick ni lyssna?

Calm

För min del blev det inte så mycket tid till det :black:

- vi var där 2h och jag tog 130 bilder så då förstår du (en bild/min) :blush

Vi tar oss tillbaka in i rummet där vi lyssnade på Magico och Accuphase och finner mycket mer godis :mm:

HiFi-resan13-270_zpse53487e9.jpg

och mitt emot Magico har vi Wilson :mm:

HiFi-resan13-195_zps249cc976.jpg

Link to comment
Share on other sites

På långsidan, mot fönstret spelades på högtalare från German Physics och elektronik från Pass Labs

Längst till vänster ser vi det tredelade linjesteget Pass XP-30 (de två nätdelarna befinner sig på det nedre hyllplanet) tillsammans med det tvådelade phonosteget XP-25 :mm:

HiFi-resan13-250_zps7da00a30.jpg

Det står tre slutsteg över varandra och överst är det stereoslutsteget X350.5 och nertill två monoblock XA160.5

HiFi-resan13-249_zps2291e179.jpg

Till höger ser vi signalkällorna EMMlabs XDS1 och Magnum Dynalab MD109

Edited by eliot
Link to comment
Share on other sites

Det finns mycket godis i den butiken. Tack Elliot för, som vanligt, trevligt reportage.

Bara i detta rummet finns det hur mycket som helst - vi sveper med blicken bort från väggen med Magico ;)

HiFi-resan13-198_zpse2f0d49a.jpg

HiFi-resan13-205_zpsfb2998b9.jpg

och kommer till en sida av rummet med Wilson Audio och McIntosh :mm:

HiFi-resan13-251_zps60911ebe.jpg

Alexia verkar inte vara så stora när man ser de mot Sashorna. Faktiskt rätt behändiga om man nu kan ta det uttrycket i sin mun på en högtalare som väger 115 kg/st.

Båda är egentligen rätt små högtalare - i varje fall om man jämför med vad jag har hemma :blush

HiFi-resan13-202_zpsc3ff47f8.jpg

Link to comment
Share on other sites

HiFi-resan13-204_zps3fdd6ed8.jpg

Här ser man skillnaden mellan Wilson Alexia (närmast) och Wilson Sasha

HiFi-resan13-252_zpsfea1ef34.jpg

- där Alexia erbjuder möjlighet att förskjuta diskant och mellanregister i förhållande till basen på liknande sätt som i de större modellerna :app:

Independent research has demonstrated people are easily able to detect the sonic effects

that result when the leading edge of transients from multiple drivers are misaligned in the

time domain. In fact, listening trials have shown that timing errors on the order of 20

millioneths of a second are readily discernable to the ear. In musical terms, this translates

into loss of focus, speed, transparency, and timbral accuracy. In other words, music sounds

discerably less real.

Surprisingly, few loudspeaker designers are concerned with precise time alignment, and

even those who are can, because of their cabinet designs, only align the drivers for one

fixed listening distance and ear height.

Wilson Audio has long recognized the only way to build a loudspeaker capable of accurate

time alignment in any number of listening environments is to offer both midrange and

tweeter adjustability relative to the woofers. Furthermore, by allowing rotational

adjustment on the polar axis, the dispersion of tweeter and midrange can be optimized

for a wide range of listening positions and room types.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle aldrig våga montera ihop ett par Alexia om man hade vunnit på tipset och haft råd till ett par. Verkar vara alldeles för nära mellan delarna för att mans skulle känna sig trygg att våga ta ett sådant projekt i hamn :Nail Biting: .

Link to comment
Share on other sites

Elektroniken kommer från Fine Sounds Group i form av McIntosh :mm:

HiFi-resan13-256_zps177785a9.jpg

och vi ser de stora monoblocken MC1.2KW som levererar som namnet säger 1200W :o

HiFi-resan13-255_zps824f799d.jpg

- Det är ändå inte det kraftfullaste slutsteget utan om det inte vore tillräckligt det finns faktisk ett MC2.0KW ;)

Försteg är C500 Tube Preamplifier med separat C500 Controler

The C500 stereo preamplifier is a luxurious two box design where the power supply control section is separate from the audio processing chassis.

By keeping the control and sound processing separate, this innovative design produces the purest audio performance possible.

HiFi-resan13-254_zpsae9b8f7e.jpg

Källa är MCD 1100 SACD/CD Player

Det påminner mycket om den elektronik som byZan hade tidigare och som bestod av samma källa, försteg var det större C1000 och slutsteg var MC1201 :mm:

Link to comment
Share on other sites

Hur lät Aida denna gång?

Jag tror inte jag lyssnade :blush

- Jag förstår att du hänvisar till detta inlägget i förra årets resa ;)

...och jag skulle tro att Accuphase passar bättre till Sonus Faber än Audionet gjorde :)

Det är en vacker skapelse men jag tror inte man får ett par för 45'000 € - utan det är nog styckpriset ?!?

HiFi-resan13-216_zpsc66541af.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk butik :mm:

Håller med :mm:

- Vi åker ju alltid genom Frankfurt på vår väg till våra vänner i Schweiz och vi har alltid missat affären :shy:

Ljusförhållandena var inte bra med starkt ljus från fönstren och blanka högtalare :black:

HiFi-resan13-211_zpsb8ea5418.jpg

Till vänster ser vi KEF BLADE omgiven av högtalare från Sonus Faber och B&W :mm:

HiFi-resan13-208_zps9313e38a.jpg

Edited by eliot
Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte jag lyssnade :blush

- Jag förstår att du hänvisar till detta inlägget i förra årets resa ;)

...och jag skulle tro att Accuphase passar bättre till Sonus Faber än Audionet gjorde :)

Det är en vacker skapelse men jag tror inte man får ett par för 45'000 € - utan det är nog styckpriset ?!?

HiFi-resan13-216_zpsc66541af.jpg

Jag testade ju Accuphase till mina Futura och det släppte inte. Det spelade inne i hötalarna, rent och skirt och fint men utan glädje och pondus. Skulle gissa att Aida trivs med mycket kraft.

Link to comment
Share on other sites

Jag testade ju Accuphase till mina Futura och det släppte inte. Det spelade inne i hötalarna, rent och skirt och fint men utan glädje och pondus. Skulle gissa att Aida trivs med mycket kraft.

Det här med kombination av högtalare och elektronik är lite av "trial and error" :shy:

Nu skall vi titta närmare på en uppställning med ett tyskt märke

HiFi-resan13-288_zpsf097f28f.jpg

De har sin alldeles speciella charm - men är jobbiga att fotografera eftersom golvmattans mönster återspeglar sig i fronten

HiFi-resan13-279_zps3dc00e64.jpg

Link to comment
Share on other sites

Häftig butik, där skulle man kunna spendera några timmar :)

/byZan

Helt rätt :app:

Den största delen av affären var emellertid inte HiFi och medan de har 5 säljare i sin HiFi-Studio har de dubbelt så många i sina TV-studio :mm:

Jag gillar design och jag hade det riktigt jobbigt när jag köpte min första riktigt seriösa anläggning i början på 80-talet och valet stod mellan den ursprungliga

B&W 802 och McIntosh XR-14 där den senare såg ut som skrot i jämförelse - men lät klart bättre :black:

Ljudet vann - designen fick ge sig :shy:

När det gäller design och TV så är Bang & Olufsen en välkänd storhet :mm:

HiFi-resan13-311_zpse046e26d.jpg

De hade en rolig liten utställning som väl närmast är att betrakta som konstverk

HiFi-resan13-313_zps8a4ea15f.jpg

HiFi-resan13-314_zps9b6dd640.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag får erkänna att jag har en helt annan inställning till vad en TV får kosta och vad förstärkare, högtalare får kosta :blush

HiFi-resan13-315_zpsf3c2e544.jpg

100'000 kr för en TV tycker jag är mycket och det skulle jag aldrig betala - men när det gäller HiFi är det en annan sak :shy:

Men snyggt är det :mm:

Link to comment
Share on other sites

100'000 kr för en TV tycker jag är mycket och det skulle jag aldrig betala - men när det gäller HiFi är det en annan sak :shy:

:D Samma här. Där finns ju inget att titta på... Det märkliga är att "televisionsapparaterna" blivit tunnare och tunnare, precis som programutbudet. Men det är väl generationsfråga. Jag är för gammal för att roas av amatörism, lekprogram och penalismunderhållning...

Annat är det med musiklyssning... jag får aldrig nog... :app:

Som vanligt njuter jag av er resa. Vad säger Torkel om det ni hört, något som han tycker stuckit ut? (Jag vet att det är knepigt att både lyssna och fotografera)

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...