Jump to content

HiFi-resan sommaren '13


eliot

Recommended Posts

Det är riktigt fint här

HiFi-resan13-681_zps020056b8.jpg

...och det finns mysiga restauranger :mm:

HiFi-resan13-686_zps74c976bb.jpg

Min tidigare erfarenhet av Hamburg var begränsad till Hauptbahnhof där man ofta bytte tåg tidigt på morgonen när man kom från Köpenhamn och var på väg till Zürich

HiFi-resan13-689_zps9017fc9c.jpg

- jag upptäckte senare att det fanns förbindelser där man bytte först i Köln och slapp tillbringa någon timme vid 6-tiden på morgonen på stationen

HiFi-resan13-691_zps9a227156.jpg

Jag har hemska minnen från stationen där man var tvungen att släpa med sig allt bagage upp och ner när mat bytte spår :black:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 303
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vi var hembjudna kl. 7 på kvällen och klockan var ännu inte 5 så vi gick runt lite i staden och hamnade vid floden Alster som är en biflod till Elbe

Det började nu bli tid att ta oss tillbaka till hotellet så vi tog S-Bahn :app:

HiFi-resan13-692_zpsaba09db7.jpg

Från hotellet var det inte långt till de vi skulle besöka och när vi som bäst höll på att leta husnummer så hörde vi någon ropa och högst upp i det ena huset vid torget var det någon som vinkade :D

- Det finns inga hissar i dessa gamla hus och ändå finner man stora hornhögtalare i översta våningen :o

HiFi-resan13-693_zps174b099e.jpg

...det var samma sak i Berlin - men är man entusiast så är man och då låter man inte sådant hindra en :D

Edited by eliot
Link to comment
Share on other sites

:mm: :mm:

Fantastiskt trevligt system!

Det ser ju dock lite skumt ut med placeringen :unsure:

Sitter man på den blåa mattan eller sitter man bakom valvet där du fotograferar?

Jag tror jag fotograferade från ungefär en meter framför lyssningspositionen med lätt vidvinkel (35mm vidvinkel i småbildsformat dvs. FF) så det är ungefär så man ser det när man lyssnar ;)

- Högtalarna står i ett rum och man lyssnar i det angränsande rummet.

Om man tänker på WAF så är det ju optimalt eftersom man bara behöver stänga dörren till anläggningen :D

Link to comment
Share on other sites

Mellanregisterhornet och diskanthornet känner vi igen från tidigare och kommer från Line Magnetic :mm:

HiFi-resan13-693b_zps32e30d09.jpg

Baslådan är en kopia på Western Electrics TA-7331 som ursprungligen användes i WE System 6 från 1936.

TA-7331_zpsc4842e4d.jpg

Klicka för en större bild på originalritningen.

Som basdriver används 15" ALTEC 803A (12 Ω) från 1950 :app:

Jag var ofin och tittade bakom baslådan :blush

HiFi-resan13-696_zpsd9b80190.jpg

- Tyglamellerna används för att minska reflektionerna från bakväggen så att högtalarna kan placeras nära bakväggen....

Hela högtalarkombination är passiv - basen är alltså inte aktiv som hos vår vän i Berlin :)

Jag fick låna denna bild på basen ;)

baslada_zpsc47dd398.jpg

Edited by eliot
Link to comment
Share on other sites

Diskanthornet LM 597 :)

HiFi-resan13-701_zps8c252764.jpg

Filtret mellan LM 597 och LM 555 är tänkbart enkelt och består bara av en kondensator

HiFi-resan13-706_zpsf2d53c3c.jpg

Före basen har han ett andra-ordningens filter

HiFi-resan13-698_zps3d468755.jpg

Nivåanpassning behövs inte då basen är anpassad till övriga element.

- Detta system avlöste hans ALTEC „Voice of the theatre“ A7-500 som han hade haft i över 20 år.

Link to comment
Share on other sites

Jag är lite förvånad över de uppställningar man sett från tyskarna som ni har besökt.

I detta fallet ställs 22A på ett ganska högt och till synes rickigt bord, och hornet hänger i sig med karbinhakar i en skramlig ram. På bordet lägger man också 597 löst med en tjock filtmatta som mellanlägg. Basarna ställs på pocketböcker. Inte nog med det, här spelar man i ett rum och lyssnar i ett annat.

Jag får inte riktigt ihop att man bygger på det sättet medan man i andra sammanhang millimeter-anpassar och styvar upp kabinetten på de mest exotiska sätt, och där avkopplingen mot underlaget ägnas möda in absurdum. Därefter täcker man väggar och tak med akustikreglering.

Jag vill absolut inte kritisera, men är det en humla? :Thinking:

Link to comment
Share on other sites

Jag är lite förvånad över de uppställningar man sett från tyskarna som ni har besökt.

I detta fallet ställs 22A på ett ganska högt och till synes rickigt bord, och hornet hänger i sig med karbinhakar i en skramlig ram. På bordet lägger man också 597 löst med en tjock filtmatta som mellanlägg. Basarna ställs på pocketböcker. Inte nog med det, här spelar man i ett rum och lyssnar i ett annat.

Jag får inte riktigt ihop att man bygger på det sättet medan man i andra sammanhang millimeter-anpassar och styvar upp kabinetten på de mest exotiska sätt, och där avkopplingen mot underlaget ägnas möda in absurdum. Därefter täcker man väggar och tak med akustikreglering.

Jag vill absolut inte kritisera, men är det en humla? :Thinking:

OK, vilket av det är humlan i så fall? ;)

Voice of the Theatre är en klassiker, jag läste i Eric Claptons memoarer att han gärna spelar på ett par såna hemma.

Link to comment
Share on other sites

Har en bekant som definitivt haft mer än 10 olika par A7 både Altec original och hembyggda i olika utföranden.

Till slut kom han över ett par snickarbyggda oerhört fina i MDF istället för ganska tunn plywood som är original.

Det vattnades i munnen då lyssning skulle företas men det blev ridå ner.

Han har berättat att det var förmodligen de sämsta A7:or som han hört. I designen av ursprunget är lådvibrationerna med som ett kalkylerat

bidrag och bygger man bort dom så låter det inte lika kul.

Så lite "speciella" lådor beror inte alltid på att designern haft otur då han tänkte.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Ok, Clapton får betraktas som pålitlig källa.

Detta reportage utspelade sig för snart ett år sedan, och jag har naturligtvis frågat ut eliot för länge sen. Så jag känner till att återgivningen är på referensnivå.

Det ser ut som en rad halvmesyrer, men tar man fel då?

Blir det ridå ner om man drar ur några sidor från pocketböckerna?

Maskeras de skillnader som man så tydligt hör med dynamiska högtalare?

Eller är det en humla?

Separerat lyssningsrum är kanske det som förvånar mest.

Link to comment
Share on other sites

Kan humlan bero på högtalartyp kanske? Konhögtalare, dipoler, dämpade dipoler osv gav mig väldigt olika resultat i rummet. Konhögtalare har varit svårt att placera. Stora magnetostater hade sina problem men lättare att få till. De enklaste att placera har varit elektrostaterna med viss dämpning i bakstycket.

Om jag sticker ut hakan och säger att hornhögtalare är lättplacerade - vad säger ni då?

Edited by conan
Link to comment
Share on other sites

Jag tror att du har rätt, begränsad och kontrollerad spridning gör det enklare att få till akustiskt.

Storleken däremot talar emot påståendet, det går inte få in i hur små rum som helst och horn kräver i regel också lite avstånd till lyssnaren för att låta homogent.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att du har rätt, begränsad och kontrollerad spridning gör det enklare att få till akustiskt.

Storleken däremot talar emot påståendet, det går inte få in i hur små rum som helst och horn kräver i regel också lite avstånd till lyssnaren för att låta homogent.

Det som påverkar lyssingsavståndet i många hornsystem är helt enkelt att man plockar in högtalare som är gjorda för att spela till en stor lokal där man aldrig tänkt lyssna på nära håll. En del horn låter inte enbart ooptimerat på nära håll. Många ggr kan det skära i märg och ben av dessa medans andra system mera optimerade för nära håll gör att man kanske frågar sig om högtalarutveckligen verkligen gått framåt särskilt mycket.

Ett par bra A7:or ger en fantastisk spelglädje t.ex. Men också en lite hög ljudbild om man sitter väldigt nära.

Sen är det så att det finns en gammal ganska bra tumregel som säger att hornsystem lastar själva hornet som bäst om man inte driver det mer än 3 oktaver. En sanning med modifikation men ganska nära allmängiltigt enligt mitt tycke, särskilt i basen. Vilket gör att många sitter med 4 och 5 vägssystem med väldigt komplicerade filter.

Sen finns en käpphäst till med delningsfilteret. Min åsikt är att har man möjlighet att tidskompensera hornsystem kan man få ett helt annat ljud än om man spelar med väldigt "enkla" filter.

Horn blir så stora i de flesta register utom diskanten att man har svårt att stapla dom ovanpå varandra om man har 4 eller 5-vägssystem och då kan ljudbilden bli "annorlunda" om än att ändå finns väldigt positiva andra kvaliéer.

Att då kunna kompensera för avståndsskillnader i olika register är för mig viktigt efter praktiska tester som jag gjort.

För min egen del så känns det som stora strålande ytor med drivers med kort slaglängd är klart lockande. Tyvärr är det sällan billigt att få till bra hornsystem. Endera kostar moderna färdigbyggda en hel del eller också plockar man ihop något av lite delar man kommer över för att man vill bygga billigt men då blir det oftast mera möjligheter till högt ljudtryck än "bra" ljudåtergivning. En annan tendens med hemmasystem är att dom aldrig blir klara eftersom en del av målet är resan.

mvh/Harryup

mvh/Harryup

Edited by Harryup
Link to comment
Share on other sites

Myten om humlan som inte kan flyga är en myt... :26:

- Det där har varit ett skämt som kommit upp då och då, att ingenjörerna inte förstår varför humlan kan flyga. Men det förstår man nu, det problemet är slutgiltigt löst, säger Anders Hedenström, professor i teoretisk ekologi vid Lunds universitet.

Link to comment
Share on other sites

Jag är lite förvånad över de uppställningar man sett från tyskarna som ni har besökt.

I detta fallet ställs 22A på ett ganska högt och till synes rickigt bord, och hornet hänger i sig med karbinhakar i en skramlig ram. På bordet lägger man också 597 löst med en tjock filtmatta som mellanlägg. Basarna ställs på pocketböcker. Inte nog med det, här spelar man i ett rum och lyssnar i ett annat.

Bordsbenen kan nertill justeras i höjd så att bordet står stabilt på det gamla trägolvet. Diskanten LM 597 är fastskruvad i den svarta basen

vilken i sin tur på undersidan har ett ljuddämpande material påklistrat så att diskanten är mekaniskt avkopplad från bordet. :app:

HiFi-resan13-705_zps2c58f441.jpg

En 1 cm tjock filt befinner sig framför LM 597 för att eliminera ljudreflektioner från bordet. Annars hade diskanten inte låtit så fri.

LM 597 är också placerad på ett väldefinierat avstånd från bordskanten så att den spelar homogent med det stora LM 22A-hornet.

WE 22A, liksom de stora WE 15 eller WE 16, hängdes alltid upp av Western Electric. Därför är de små metallkopplingarna på ställningen vridbara,

också de i Berlin, så att hornet Hänger fritt utan spel. Jag visar utsnitt av en bild från Berlin:

HiFi-resan13-130b_zps1d42cb81.jpg

Baslådan ligger helt och hållet på en ljuddämpande matta so att den är mekaniskt avkopplad från golvet. På detta viset är alla tre högtalarelementen mekaniskt avkopplade från varandra och hornen är exakt inriktade och justerade :app:

Link to comment
Share on other sites

Jag hade fått lite information av Keith Aschenbrenner så jag hade med mig denna Decca som present ;)

B-Nilsson_zps219bdd33.jpg

vilken vår värd spelade - och det lät mycket bra :app:

Helt fantastiskt lät det när vår värd spelade Bach Cellosviter med Starker i en box som givits ut av Speakers Corner :mm:

AMER_39016__14235__01152009113247-7757_zps8ae50bce.jpg

Basen var mycket välintegrerad och man bara satt och njöt av musiken :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...