Jump to content

HiFi-resan sommaren '13


eliot

Recommended Posts

:D Samma här. Där finns ju inget att titta på... Det märkliga är att "televisionsapparaterna" blivit tunnare och tunnare, precis som programutbudet. Men det är väl generationsfråga. Jag är för gammal för att roas av amatörism, lekprogram och penalismunderhållning...

Annat är det med musiklyssning... jag får aldrig nog... :app:

Som vanligt njuter jag av er resa. Vad säger Torkel om det ni hört, något som han tycker stuckit ut? (Jag vet att det är knepigt att både lyssna och fotografera)

Håller med till viss del. En tv-apparat är aldrig bättre än dess utbud. Jag använder knappt min tv till att se på tv-kanalerna. Sport blir det mest, och nu till sommaren kommer den till användning under fotbollsVM. Men det görs ju fortfarande bra film! Har sett ett knippe bra filmer bara i år.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 303
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

:D Samma här. Där finns ju inget att titta på... Det märkliga är att "televisionsapparaterna" blivit tunnare och tunnare, precis som programutbudet. Men det är väl generationsfråga. Jag är för gammal för att roas av amatörism, lekprogram och penalismunderhållning...

Annat är det med musiklyssning... jag får aldrig nog... :app:

Som vanligt njuter jag av er resa. Vad säger Torkel om det ni hört, något som han tycker stuckit ut? (Jag vet att det är knepigt att både lyssna och fotografera)

Jag tittar rätt mycket på TV när jag kommer hem men väljer då rätt ofta tyska ZDF istället för det ofta juvenila svenska utbudet :blush

Det intressanta på de sista årens resor har varit WE-hornen i Line Magnetics tappning - jag hade ingen aning att horn med den verkningsgraden skulle låta så :o

- Jag hade trott att det skulle låta lite som hemma hos mig men bara mycket mer av det dvs. kraftfullt dynamiskt så att man nästan behövde söka skydd i soffan :shy:

Tvärtom beskriver jag ljudet som fjäderlätt och högupplöst....

När man går runt i en affär som denna så får man tips hur man kan integrera musik i hemmet på ett smakfullt sätt :mm:

HiFi-resan13-301_zps92580e1a.jpg

Bakhögtalarna är samma som de främre och när man använder dem som speglar så ser man ut som en skulptur av Alberto Giacometti :D

HiFi-resan13-302_zps6d35104f.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vi lämnar nu HiFi-profis och går igenom centrum där de tydligen haft någon fest

HiFi-resan13-325_zps4e9d23f8.jpg

Frankfurt är en skön blandning av gammalt och nytt och vi brukar gå förbi Alte Oper

HiFi-resan13-327_zps2a5537ff.jpg

Vi har ibland suttit på terrassen på operan men på kvällen brukar vi ta vår Bitburger på någon av restaurangerna till höger i ovanstående bild

...och till vänster på nedanstående bild från resan 2007 :mm:

alteoper_zps287f697b.jpg

Detta är ett verkligt favoritställe :app:

Link to comment
Share on other sites

Commerzbank Tower är den högsta skyskrapan i Frankfurt och var den högsta byggnaden i Europa fram till 2005

HiFi-resan13-333_zps21caf34d.jpg

...tyvärr kunde man inte åka upp i tornet :black:

Kontrasten mellan gammalt och nytt :)

HiFi-resan13-335_zpscac36f1c.jpg

Tittar vi långt bort längs floden så ser vi en ny byggnad ta form - det är ECB HQ

HiFi-resan13-336_zps62f0dc67.jpg

...eller utskrivit European Central Bank Headquarters

HiFi-resan13-336b_zps08de2d29.jpg

Delförstoring av tidigare bild

De pratade om det nyligen på TV så nu förstod jag vad det var på bilden :app:

Link to comment
Share on other sites

Nästa anhalt på vår resa söderut är Heidelberg där vi som vanligt parkerar på taket till Galleria Kaufhof :app:

HiFi-resan13-340_zpsd97f0b94.jpg

Om man hänger sig ut över räcket så har man en fin vy über die Fußgängerzone :mm:

Link to comment
Share on other sites

Vi går längs Hauptstrasse i Heidelberg och ser då en staty på en kemist, Bunsen som verkade i Heidelberg

- de lite äldre av oss har nog träffat på en Bunsenbrännare vid laborationer i kemi ;)

HiFi-resan13-341_zps01489249.jpg

Universität Heidelberg som grundades 1386 är det äldsta Universitetet i nuvarande Tyskland

- det första universitet i tysktalande länder grundades 1347 i Prag (Böhmen) innan dess fick tysktalande studenter åka till Universitetet i Paris ;)

HiFi-resan13-344_zps34cd0361.jpg

I Tyskland finns det s.k. Mensa där studenterna kan äta för en billig peng och i Heidelberg sköts detta av Studentenwerk Heidelberg och

mitt i centrum ligger Zeughaus-Mensa i något som heter Marstall som är en av de äldsta byggnaderna i Heidelberg

HiFi-resan13-343_zps1fe39c14.jpg

Marstall vetter mot floden Neckar som går igenom Heidelberg och är en biflod till Rhein

HiFi-resan13-348_zps2744a6fb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mycket fina bilder, tack för reportaget! :D

Tack :app:

Vi fortsätter längs Neckar fram till den gamla bron (Alte Brücke) där man nu blandat gammalt med nytt :o

HiFi-resan13-352_zps25b1a1c8.jpg

Vi brukar äta vid brofästet, Am Brückentor, och därifrån leder Steingasse ner mot Heidelbergs största kyrka, den helige andens kyrka (Heiliggeistkirche) :)

HiFi-resan13-354_zps2d382bab.jpg

Vi brukar äta på restaurangen Goldener Hecht, som betyder så mycket som den gyllene gäddan ;)

HiFi-resan13-359_zpscaa00d75.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ovanför staden tronar slottsruinen

HiFi-resan13-360_zpsf4f94cd0.jpg

Vi går nu tillbaka längs gågatan där det vimlar av turister

HiFi-resan13-379_zpsbe2be4e2.jpg

Ett snabbt besök på Vinyl Only är naturligtvis ett måste ;)

HiFi-resan13-378_zpsadfc2339.jpg

Vinyl Only som nu ligger på en sidogata till huvudgatan i Heidelberg har krympt avsevärt sedan besöket 2006 :black:

resa54.jpg

Vinyl Only ligger på Hauptstrasse som huvudgatan i Heidelberg heter :D

resa55.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vi anlände till Zürich på kvällen den 10 juli och på torsdagen den 11 juli gav vi oss ut på sta'n :)

HiFi-resan13-660_zps5f4a02d1.jpg

Bilden är tagen från Polyterrasse som terrassen framför ETH Zürich heter - man kan ta Polybahn därifrån ner till Central som är knutpunkten där spårvagnen befinner sig ;)

HiFi-resan13-547_zpsb4543302.jpg

ETH är en förkortning på högskolans tyska namn: Eidgenössische Technische Hochschule - på franska École polytechnique fédérale därav förkortningen Poly :Idea:

En Schweizare är en Eidgenosse, hela Schweiz är en Eidgenossenschaft, ett Eds-samfund, confederation,

- beteckningen CH på bilarna betyder Confoederatio Helvetica som är det latinska namnet för samma sak :app:

HiFi-resan13-545_zps96565dd6.jpg

Vi brukar alltid bo mycket centralt på Hotel St.Josef och vi brukar boka dubbelrum och de har då hittills haft två separata sängar

- men inte denna gången så vi utnyttjade denna gång en bäddsoffa med följden att det var mycket lite fri plats på golvet :black:

HiFi-resan13-398_zpsf2d9fe6b.jpg

I år har vi bokat två enkelrum :app:

Link to comment
Share on other sites

Framför Opernhaus var det denna dag en folkdans uppvisning från östeuropa :mm:

HiFi-resan13-393_zps3cb49355.jpg

På Opernhaus har jag förutom operor lyssnat på Dave Brubeck och Gerry Mulligan när de spelade där i början på 90-talet :app:

Link to comment
Share on other sites

Väldigt roligt att åka med på er resa som innehåller mycket mera än ämnesraden antyder!

HiFi-resan13-547_zpsb4543302.jpg

När jag såg bilden på Polybahn så kom jag osökt att tänka på Göteborg. Här finns planer på att gräva ned spår under hela centrum, att bygga banor ovanför marken och genom husen (!) kanske vore ett alternativ?

Link to comment
Share on other sites

Jag jobbade med Helmut Jahn när Messeturm var Europas högsta byggnad. Alla på hans firma hade tjocka reservoarpennor, men han hade den tjockaste :)

:D Det finns olika sätt att visa att man är alfahanne ;)

Den egentliga orsaken till besöket på JazzOrama ser vi på skylten längst bort :mm:

HiFi-resan13-406_zpsb86f73e7.jpg

Det fanns ett intressant utbud men de visste vad de kunde ta för skivorna så det blev inga direkta fynd :black:

HiFi-resan13-400_zps33a25ec9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det fanns ett intressant utbud men de visste vad de kunde ta för skivorna så det blev inga direkta fynd :black:

HiFi-resan13-404_zps105b1e55.jpg

Det hindrar inte att det blev några intressanta köp :app:

- På en skivmässa i Solna-hallen köpte jag för ett par år sedan Groove Note: The Red Hot Ray Brown Trio (2x45rpm) och nu fann jag originalet, CJ-315 (1987) :mm:

084828_zpsd733bdca.jpg

Originalen på Concord Jazz är billiga och det är överlag mycket bra inspelningar - så det gäller att hålla ögonen öppna ;)

Jag gillar Benny Carter och jag fann

f32142v02cv_zps7ef3a162.jpg

som US-pressning (RCA) :app:

Det blev också Savoy MG-12144 (förstautgåva, 1959) :mm:

fullerSavoy_zpsf648e7f0.jpg

och

ammons_gene_insweden_101b_zps2e15aed4.jpg

Link to comment
Share on other sites

När vi skulle gå så såg vi dessa intressanta skivorna i en glasmonter :shy:

HiFi-resan13-401_zpsc7874040.jpg

- Vi tittar väl lite närmare på etiketten på skivan ;)

HiFi-resan13-401b_zpsbd2ccef3.jpg

Public Service Broadcasting på Vinyl :shy:

Vi tackar nu bandet innan vi drar vidare

HiFi-resan13-403_zps55246b7e.jpg

Edited by eliot
Link to comment
Share on other sites

Väldigt roligt att åka med på er resa som innehåller mycket mera än ämnesraden antyder!

Tack :app:

Vi skall nu ut och vandra i alperna och tar en fika innan vi når alperna :)

HiFi-resan13-412_zps46020cc5.jpg

Vi skall långt ner i sydöstra Schweiz men lov är lov så vi startar inte så tidigt :blush

HiFi-resan13-414_zpsbdffd095.jpg

Jag fotograferar genom bilrutan så ni får ha överseende med lite speglingar i glaset ;)

HiFi-resan13-422_zps7beba93f.jpg

Man ser inte alltid så långt framåt :shy:

HiFi-resan13-423_zps475e7879.jpg

Edited by eliot
Link to comment
Share on other sites

Man märker att Schweiz är flerspråkigt när man ser skyltar som denna ;)

HiFi-resan13-429_zpsb7beeee5.jpg

Bergün är det tyska namnet och Bravuogn är det rätoromanska

Det traditionella språket i Kanton Graubünden är Rätoromanska men det trängs bort mer och mer av tyska och kanton Graubünden är den enda av Schweiz kantoner som har tre officiella språk: tyska, rätoromanska och italienska.

Husen i detta område är utsmyckade på ett karakteristiskt vis

HiFi-resan13-430_zps12df9fc8.jpg

Vi fortsätter nu på serpentinvägar mot Albula-passet ;)

HiFi-resan13-433_zps154d7c7d.jpg

Edited by eliot
Link to comment
Share on other sites

Den där Curtis Fuller på Savoy MG-12144 är mycket fin musik.

Skulle gärna ha en original på den :D Inte helt lätt att hitta i bra skick.

Blev du skinnad? :unsure:

Nej, den är i nyskick med RVG-stamper och priset var 20SFr :mm:

- Ibland har man tur :D

Vi har nu nått Albula passet, 2315 m.ö.h.

HiFi-resan13-447_zps2be12de4.jpg

Jag klättrade upp lite för att få en översiktsbild ;)

HiFi-resan13-445_zps65e0e0c2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vårt mål är Pontresina i Engadin där jag gjort en minnesvärd vandring i början på 80-talet :app:

HiFi-resan13-450_zps1ce77f58.jpg

Vi hade då kommit fram alldeles för sent på kvällen men följt en beskrivning som jag hade och efter att ha vandrat någon timme så upphörde träden

och vi bestämde oss för att slå upp tältet ;)

Nästa morgon vaknade vi vid att det var liv utanför - vi hade tydligen slagit upp tältet alldeles intill linbanestationen :blush

Vi hade nu bestämt oss för att leta reda på linbanan och det var lättare sagt än gjort - men här var den :app:

HiFi-resan13-451_zps1c1072ce.jpg

Vi skulle alltså ta linbanan upp på Alp Languard

HiFi-resan13-455_zps151ba855.jpg

Edited by eliot
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...