Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

Mitt namn är Peder Bäckman och mitt företag Adagio Audio Consulting har tagit över distributionen för Electrocompaniet i Sverige. Jag har jobbat med EC sedan 2009 så jag känner produkterna väldigt väl och är jätte upprymd över vad som komma skall. I München so kommer EC att introducera flera nya produkter som t.ex en egentillverkad skivspelare, ny RIAA samt massor av annat godis som t.ex deras nya EC Living produkt linje (se nedan)

mainpage_header.jpg

Om ni har några frågor så skicka ett mail Email

Posted (edited)

Kul. Electrocompaniet ser man inte, eller hör, så ofta. EC Living ser spännande ut. Lycka till.

Edited by LasseJ
Posted (edited)

Roligt. Jag har själv ägt en del från EC. Detta.var riktigt läckert, även om det inte är mitt sätt att lyssna. Hoppas på att få se och höra lite EC framöver. Hur har det gått för Abrahamsen? Är det fortfarande Elgiganten som kör det i Sverige? Känns så skevt och jag och Abrahamsen har pratat mycket om vad det gör för hans varumärke att ha den typen av butiker till att saluföra hans produkter. Han förstod problematiken men jaghar inte följt honom på länge.

Edited by Classic Design
Posted

Sobert & elegant!! Finns ljudavd. på NK Sthlm & GBG så borde de även in där.. ;)

Vad gäller EC så kommer jag ihåg jag en kompis som köpte lite nya prylar på den tiden från Hifi-Huset Örebro (gamla goda tiden),

och jag minns att det lät riktigt bra ihop med Thiel. EC verkar ha en ljudsignatur som tilltalar. Lycka till i affärerna!

• 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
Posted

ECP-2-front_hires-1024x387.jpg

The new Electrocompaniet ECP-2 Phono Preamplifier is designed according to guidelines seen in the phono preamplifier from Dynamic Precision. It incorporates state-of-the-art instrumentation operational amplifiers and like other Electrocompaniet products, it uses the highest quality of discrete components through the whole signal path, all DC coupled of course.

The ECP-2 accommodates any imaginable pick-up and cable combination, thanks to it’s highly configurable input stage. User can select best suiting capacitive and resistive load configuration regarding to the pick-up cartridge used as source, no matter whether it is of an MM or MC type. Overall gain is also adjustable in 5 dB steps to accommodate different output levels from different pick-ups. The ECP-2 follows strictly the standard RIAA playback equalization curve, having also steep low frequency roll-off to filter out unwanted signals originating for example from playing back warped records.

The ECP-2 is a fully balanced, full size phono stage, it uses instrumentation grade op-amps with all-discrete parts in the DC coupled signal path. MM gain can be set via rear panel-mounted dipswitches for 35, 40 and 45dB, MC can be set for 55, 60 or 65dB gain. In MM, resistive loading choices are 47kOhms and 2.5kOhms, with capacitive loading adjustable from 0 to 350pF. In MC mode, 10 ohms to 850 ohms can be selected.

Kommer Snart

Posted

Hur gick det med ambitionen att bygga egna högtalare? Lyssnade till ett prototyppar på Denvermässan för ett par år sedan och det lät riktigt bra. Kopplat till slutstegen AW 400, ett av de bättre rummen.

Calm

Posted
Hur gick det med ambitionen att bygga egna högtalare? Lyssnade till ett prototyppar på Denvermässan för ett par år sedan och det lät riktigt bra. Kopplat till slutstegen AW 400, ett av de bättre rummen.

Det ser ut som att de finns men de håller verkligen låg profil på marknaden, åtminstone i Sverige. Länk

Posted (edited)

Hur många behöver du ? Har ett par här hemma och är mycket bra i mitt tycke, till räckligt bra för att skulle köpa ett par till mig själv.

Pris 255,000 sek

Nordic Tone Model 1

nordictone_model_angle_mini-e1398338298454-280x300.jpg

Edited by pederb
Posted (edited)

Calm

Det var jag som körde det rummet i Denver ;)

Edited by pederb
Posted
Hur många behöver du ? Har ett par här hemma och är mycket bra i mitt tycke, till räckligt bra för att skulle köpa ett par till mig själv.

Pris 255,000 sek

Nordic Tone Model 1

nordictone_model_angle_mini-e1398338298454-280x300.jpg

Jag sitter helt nöjd med mina Serblin/Ktêma och inget byte är aktuellt. Men är man ute efter ett par välklingande högtalare så tål de att provlyssnas på. Så varför inte på nästa möjliga mässa toppad med en Kronos som krona på verket?

Aha du var med i Denver. Pratade en del med ägaren/vd:n som jag glömt namnet på. Jag har själv varit ägare till olika Electrocomaniet-produkter och i familjen finns en ECM 1 fortfarande kvar. Överlag gillar jag soundet i produkterna.

Calm

Posted
Jag sitter helt nöjd med mina Serblin/Ktêma och inget byte är aktuellt. Men är man ute efter ett par välklingande högtalare så tål de att provlyssnas på. Så varför inte på nästa möjliga mässa toppad med en Kronos som krona på verket?

Aha du var med i Denver. Pratade en del med ägaren/vd:n som jag glömt namnet på. Jag har själv varit ägare till olika Electrocomaniet-produkter och i familjen finns en ECM 1 fortfarande kvar. Överlag gillar jag soundet i produkterna.

Calm

Då var det nog Mikal Dreggevik du pratade med. Det var planen att göra på Arken, vi får se.