Jump to content

Besöksrapport Sweetspot 2014


Bebop

Recommended Posts

Ibland undrar man och det är samma mässa som har besökts =). Jag var i Jönköping på söndagen. Bra lät det i princip inte någonstans. Uthärdligt lät det på ett par ställen. Mysig utflykt dock.

Vi har alla olika preferenser men jag förväntar mig inte höra maxpotentialen på en mässa som jag skrev inledningsvis. Men att det skulle låta outhärdligt i de flesta rum tycker jag är att ta i. Viktigt är också att man ger sig tid och försöker hitta en bra lyssningsposition.

Från en Grottman till en annan men av ett värre slag. Jag kikade in hos Holographic och mest illa lät det från konstruktören som försöker sälja sina prylar genom att prata skit och strunt om sina kollegor. 99 % av all stereo som tillverkas låter färgat och onaturligt. Det inspirerade mig, jag menar hur svårt kan det vara. Så jag har gjort komponenter som låter ofärgat och förmedlar musiken på ett korrekt sätt till skillnad från nästan alla andra.

Möjligen har han övertygat sig själv. Anläggningen lät något bättre.

2v8h.jpg

Finska Amphion hade också en uppställning på plats. När jag var där var det mest diskussionsklubben som var i farten så jag blev utan intryck.

o9uf.jpg

Larsen är en trogen gäst på Sweetspot, så även i år. Han har bytt upp sig på elektroniksidan med Gamuts CD och integrerade förstärkare som jag har hört spela fantastiskt på båda sidor om Atlanten. Här spelades på de stora högtalarna som jag tror heter Larsen 8. Jag tycker de låter bättre och bättre varje gång jag hör dem och för att få så bra upplevelse som möjligt bör man sitta ner så att inte diskanten tar för stort utrymme. Harry Belafonte lät magnifikt. Man får väl anta att de är rätt så okänsliga för rummet med tanke på hur väl det lät utan några större åthävor med rummet.

dutq.jpg

Ola Eriksson (Sista Ordet) hade anlitats som discjockey och han spelade på sin legendariska skivspelare från Well Tempered. Ola har alltid intressant musik med sig och det han spelade var helt i min smak.

v9gk.jpg

Finska högtalarna Gradient har många år på nacken och de ser i stort sett ut som de alltid gjort nu i 30 år. Lite småjusteringar här och var men lådorna är i stort sett de samma. Det blev lite av en upplevelse att lyssna på denna anläggning med modest elektronik från Quad. De hade ett oerhört klipp och sväng. Med lite arbete kring placering och annan optimering och ackustikfix så går det säkert få till ett fantasiskt ljud från dessa klenoder. Inte minst med tanke på hur bra det lät redan nu. Jag och min resekompis Nisse blev lite impade av denna anläggningen.

4xwa.jpg

Link to comment
Share on other sites

VARNING : Sweetspot kan innehålla spår av stockfisch!

Usch ja, jag som utställare gick runt lite och lyssnade. Kanske behövdes den där skumpan för att stå ut med musikvalet hos det ofärgade rummet. Stockfisch varje gång jag gick förbi. ; )

Skämt åsido: det som satte sig mest från mina intryck denna mässa förutom den gemytliga stämningen mellan utställare och alla trevliga besökare med några få undantag. Faktiskt.......Gradient!

Jag vill inte uttala mig mer än så av artighetsskäl, för rummen är svåra. En del lyckades bättre än andra. Eg borde alla ha samma låtlista om man nu ska jämföra ljudet. Men det skulle bli för tråkigt, så tack o lov för mångfald istället för enfald.

Link to comment
Share on other sites

Redovisningen fortsätter... En kul grej med Sweetspot är att där dyker upp lite nya produkter. En av dessa var grekiska Tune Audio som ställde ut någon form av hornkonstruktion. Modellen hette Marvel. Med 97dB's känslighet som behövdes inte mycket kraft att få fart på dem. Leben med sina 12 eller 15 watt passade utmärkt. Det var bra sväng i dessa skapelse med luftig spelstil. Akustiska gitarrer lät väldigt naturtroget. Upplevde dem rätt så känsliga var man satt och lyssnade.

CD-spelaren kom från Copeland som vi inte hör så mycket av i Sverige för närvarande.

xx54.jpg

x6a6.jpg

Vinylbutiken var också på plats med skivförsäljning och en set up med skivspelare från engelska Fletcher Audio, riaa från tyska ASR, förstärkare från italienska Pathos och högtalare från likaså italienska Sonus faber. Någon aktiv lyssning blev det inte. Mest bakgrundsmusik.

hafk.jpg

En annan ny aktör för mig kom från Finland. Jag fick inte med mig namnet, men det handlade om musikavlyssning via småhögtalare tillsammans med subbar. Detta är ett exempel på att det finns väldigt många nivåer på vad man vill ha ut av ett system. Det spelades bara tyst i bakgrunden när jag var där så jag har inga omdömen att ge. Vad som förvånade möjligen en del var alla dessa kablar. Det här är ju annars en nisch där åtminstone jag förväntar mig mer kabellös överföring.

CD-spelaren är ovanlig på våra breddgrader. Den är en ATC CDA2 från England.

qm16.jpg

Lite Kina-import( :?: ). Jag noterade inga tillverkarnamn. Jag lyssnade heller inte då ingen spelning förekom när jag besökte rummen.

58bj9.jpg

trsg.jpg

0jke.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sladd var på plats och spelade upp instegs-hifi från tyska Burmester. Instegsklassen hos Burmester startar på en hög nivå av välljud. Min första reaktion när jag steg in i rummet var att det här båda inte gått. Ett naket rum sånär som på sängkläderna som hamnat på väggen. Högtalarna i hörnen måste ge bumlig bas. Men riktigt så blev det inte. OK, inte perfekt men att systemet besitter ljudliga kvaliteter var helt klart. Det lät betydligt bättre än jag förväntat mig. Ett stilrent och potent system, men där den blanka fasaden får en del att tveka på om det är snyggt eller inte.

05il.jpg

Från Linköping kommer SCC Audio som gör högtalare på beställning. Jag såg och hörde dem första gången i Jönköping 2012 och denna gången lyssnade jag lite på stativarna från en sned vinkel. Handarbetet är mycket välgjort och på den folkmusik jag lyssnade på lät det helt OK. Skulle vara intressant att höra dem i en mer anpassad miljö och i en bra lyssningsposition.

zg10.jpg

oeyp.jpg

Skivspelaren användes inte när jag var där. Den var en Scheu-spelare med Ortofonarm.

qvaj.jpg

Akkelis Audio slår ett ordentligt slag för en tysk tillverkare som heter Progressive Audio. De gör både elektronik och högtalare. Stående lyssning vid ingången gav intryck av ett varmt och behagligt ljud som säkert passar många.

of6r.jpg

dk5g.jpg

Mässans stora affischnamn återfanns i ett av rummen på övre plan. Det var nu inte Karl Liander som var dragplåstret, men han fanns på plats för en intressant och publikdragande demo som blir sista svepet från Jönköpingsmässan 2014.

91ck.jpg

Link to comment
Share on other sites

Får man inflika lite:

SCC högtalarna spelades mycket riktigt med SCHEU och förnämliga CANOR båda från H&C ANALOGA VÄLJUD.

De sladdar som bidrog med väljud var undertecknads SONUS CONCORDIA.

Jag är mycket positivt överraskad av SCC, de förvaltar enl mig en klangkaraktär som tidigare Sonus Faber högtalare hade. Dock med en upplevd rakare ljudåtergivning dvs högre detaljrikedom men med en bra värme.

Kanske en combo av övriga delar i anläggningen.

Vi var alltså tre utställare i detta rum.

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

...redan en vecka sedan.... :o

Mässa är mässa...och några större välljudsövningar förväntar jag mig inte...men en blandad kompott på prylar, klanger och musikstilar....några nya vinklingar och lite goa träffar med likasinnade fritt från vardagen...och det tyckte jag infriades mycket väl. Det härliga vädret gjorde ju sitt! Reste tillsammans med två kollegor som inte är lika insnärjda i träsket, och de tyckte det hela var mycket bra...så förväntningarna infriades för oss alla. Att sedan kunna sitta här och repetera med hjälp av bilder är inte fel!

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

...akustiken i dessa rum verkar inte lätt...så sant...en av orsaken såg vi ganska tydligt då Sladd tryckte lite lätt med handen på väggen...hela vägen sviktade... :blush

...men jag upplevde att de flesta utställare hade anpassat storleken på högtalare osv efter de ganska små rummen...och inte visade de största monstren från utbudet...några hade lite för stora, och då blir det genast för mycket av det goda tyvärr.

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
...akustiken i dessa rum verkar inte lätt...så sant...en av orsaken såg vi ganska tydligt då Sladd tryckte lite lätt med handen på väggen...hela vägen sviktade... :blush

Så är det och Calle_Jr har berättat i tidigare tråd att man bygger inte hotellrum med samma väggmaterial och isolering som med lägenheter/hus. Så när enstaka utställare får till det handlar det ofta om rätt prylar för rummet eller olika skicklighet att anpassa det eller tid och möjlighet för att göra det. När något låter riktigt bra på en mässa så ser jag det snarare som en bonus, inte som en förväntan. Och ju mer luft högtalare kan flytta desto sämre förutsättningar, så är min erfarenhet av mässljud.

Nyfikenheten var stor på Wilsons uppdatering av Sasha Series 2 som just lanserats.

7cfe.jpg

Den största förändringen tror jag ligger i diskantuppdateringen som fått dra fördel av framstegen på densamma i XLF-modellen.

9t1l.jpg

Slutsteget är också en ny produkt. Det är VTL S-200, alltså ett stereosteg som kan ge ifrån sig 200 watt i tetrodläge eller 100 watt i triodläge (kopplas om via en av knapparna på fronten vilket kan göras utan att stänga ner). VTL anger alltid effekten vid en last om 5 ohm. 8 stycken 6550-rör eller KT-88 ger härlig stugvärme.

Kablarna kom från Nordost och det var de nya Valhalla 2 som användes.

jsy8.jpg

I racket återfanns Brinkmanns värsting, Balance med den nya Etna från Lyra. CD-spelaren var en Aesthetix Romulus (som fick vila när jag var där). Försteget var VTL's utgående TL 6.5 som nu ersätts av en Series II. RIAA var också en ganska nylanserad pjäs som också kom från VTL med beteckning TP 2.5 Series II. Och som vanligt när Stylus är i farten; en hel del Nordost...

rhjwz.jpg

qjyw.jpg

r9n3.jpg

xr7w.jpg

De två lådorna till höger om racket tillhör skivspelare. Den högra är Brinkmanns rörnätdel som heter RöNt II. Den vänstra är en liten lösning som ser till att lagren i skrivspelaren alltid har en viss temperatur för bäst viskositet i oljan, rätt expansionsgrad av lagren eller vad det kan vara som optimerar driften.

ny3hg.jpg

qepw.jpg

Det spelades mycket vinyl av alla de sorter...

ptbe.jpg

... och vid kvällskvisten så var det en rejäl hårdrockspresentation där Oscar fick igång publiken ordentligt.

ebs3w.jpg

Hur lät det då? Hyggligt skulle jag vilja säga. Men det finns oerhört mer att plocka ut av detta systemet förstås. Det man kunde få del av är att det är ett oerhört dynamiskt system som visades upp och rent som en fjällbäck. Men när det volymen skruvades upp följde väggarna med som en studsmatta. Jag känner igen detta från mina egna äventyr.

När jag köpte mina nuvarande högtalare som var en uppgradering inom samma tillverkare, så blev jag oerhört besviken. Det lät helt enkelt sämre. Basen var sämre och likaså diskanten. Vissa skivor fick rummet att svänga så att plattorna blev näst intill ospelbara. Det var då jag satte igång med att akustikfixa rummet med hjälp av mätningar, diffussorer och V4:or och V6:or. Först då fick jag tillbaka leendet. Jag tror att det precis samma sak med dessa högtalare. Man måste in och laborera lite mer i lyssningsrummet än med högtalare som inte är kapabla att flytta lika mycket energi. Hur mycket beror naturligtvis på rummet.

Jag tror att den här kombon kan låta fantastiskt.

Därmed är min bevakning av årets Sweetspot till ända...

Link to comment
Share on other sites

Tack för trevligt reportage och fina bilder!

Akustikbehandling och mässor har avhandlat tidigare och skall därför inte strö salt i såren. Men visst är det roligt när man lyckas få till även den biten och hör den fulla potentialen även i mässsammanhang. Må vara att det sedan kan låta sämre hemma men då vet man i vart fall var man skall börja jobba. Generellt är detta den bästa investeringen alla kategorier att kolla rummets inverkan.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Man får tacka så mycket för rundvandringen, dina upplevelser och fina bilder.

Tack för alla tack...

Såg att jag missat lägga upp bilder från ett rum :black:

Kenneth Englund Audio med assistans från vår egen A/Wing visade inte föga förvånande upp Peak Consult (Zoltan) med elektronik från Vitus Audio, kablar från Purist Audio och skivspelare från Bergman. Triss i Danmark och en amerikan (Purist). Jag tycker de hade fått till det riktigt bra. Behaglig och njutbar klang.

n6rw.jpg

k7s6.jpg

Men nu är det slut...

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Men nu är det slut...

För den här gången ja... ;)

Som vanligt har du fått till en mycket trevligt reportage så även jag ställer mig mer än gärna i kön av tackande medlemmar.

Hoppas du snart återkommer med något nytt i bild/textväg så glöm inte kameran i sommar :)

//Pan

Link to comment
Share on other sites

Såg att jag missat lägga upp bilder från ett rum :black:

Kenneth Englund Audio med assistans från vår egen A/Wing visade inte föga förvånande upp Peak Consult (Zoltan) med elektronik från Vitus Audio, kablar från Purist Audio och skivspelare från Bergman. Triss i Danmark och en amerikan (Purist). Jag tycker de hade fått till det riktigt bra. Behaglig och njutbar klang.

Shame on you

Men du tog det bästa till sist ;)

Link to comment
Share on other sites

Mässans stora affischnamn återfanns i ett av rummen på övre plan. Det var nu inte Karl Liander som var dragplåstret, men han fanns på plats för en intressant och publikdragande demo som blir sista svepet från Jönköpingsmässan 2014.

91ck.jpg

Ni får ursäkta men jag får bara Hamlet vibbar av den här bilden. " Att vara eller inte vara" .Eller i det här fallet "Att sänka eller inte sänka, det är frågan?" .... :)

Link to comment
Share on other sites

Tack Bebop till ett trevligt bildreportage!

Har de verkligen det? Eller menade du fiskbensmönstret som verkar reflekteras från väven på väggen?

Har själv ej sett Series 2 på nära håll.

Med vänlig hälsning,

DH

Det stämmer bra DH. Det är mönstret från tapeten som reflekteras. Färgen på detta par är Oxford Gray.

Link to comment
Share on other sites

Tack för trevligt reportage..!

Men jag undrar lite ang. dessa kommentarer:

Så Caveman 8 är ett alternativ menar ni?

och sedan

Det är säkert inget alternativ till dina Wilson eller mina Temptation.

Alltså, varför skulle inte Caveman 8 vara ett alternativ till Wilson eller Dynaudio..? För att de är mycket billigare..??

slutligen

Tack. det var det jag ville höra icon_smile_wink.gif Vad du eller jag har för högtalare är oväsentligt... Upplevelsen är det väsentliga... Jag gillar ej fokus på "prylar" som du vet

Jag tycker nog tvärtom att det verkar vara väldigt mycket fokus på prylar..men det är ju jag det.. ;)

Själv spelar jag på "billiga" Caveman 15. Detta efter dryga 20 år med tunga high-end märken och många förlorade kronor...

Link to comment
Share on other sites

Alltså, varför skulle inte Caveman 8 vara ett alternativ till Wilson eller Dynaudio..? För att de är mycket billigare..??

...//...

Själv spelar jag på "billiga" Caveman 15. Detta efter dryga 20 år med tunga high-end märken och många förlorade kronor...

Vi gör alla val här i livet baserat på egna, andras omdömen, marknadsföring, status mm. Mitt omdöme om Caveman 8 var positivt av det jag hörde men med en liten känga till en av plattorna. Det innebär inte att jag tycker de är bäst i världen. Och om priset tas i beaktande så är det än mer positivt. Caveman visar att bra ljud behöver inte kosta en förmögenhet, vilket är utmärkt. Men jag anser inte att de kan matcha mina Temptation och jag anser inte heller att de kan matcha Wilsons (i detta fallet Maxx3). Hur stor skillnaden är och om det är värt skillnaden är upp till den enskilde. Uppenbarligen har jag bedömt priset på mina högtalare som OK men framför allt ljudet i den miljön jag spelar.

Visst Temptaion kostar en slant. Samtidigt inbillar jag mig att kostnaden ställs i relation till vad Dynaudio lagt ner och vad de bedömmer att kunder är beredda att betala för detta. Att bara ta fram en högtalare som är dyr utan ljudkvalitet är knappast ett koncept som håller. Men för att få ut vad Temptation kan ge har jag fått göra en hel del anpassningar av mitt rum, elektronik etc. Det är systemet jag har som låter bra - inte en enskild parameter.

Det är det jag menar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...