Jump to content

Besöksrapport Sweetspot 2014


Bebop

Recommended Posts

Sweetspot 2014 - intryck, bilder och kommentarer

Återigen dags för Sweetspot på Jönköpings Hotell & Konferens som i år hölls 26-27 april i strålande solsken. Nu för fjärde gången. Med sådant väder får mässan stark konkurrens av trädgård, naturvandringar och båtfixande. Det märktes under lördagen som var ganska glest besökt. Förhoppningsvis förbättras detta under söndagen både för mässan som sådan och för utställare. Utställarna var ungefär de samma som tidigare, kanske något färre. Jag antar att de flesta bidar tiden för explosionen i Göteborg senare i höst där de riggas upp minst tre mässlokaliteter.

Men ändå, Jönköpings mässa är liten men en trevlig tillställning som drar till sig ett gott gäng.

qepw.jpg

Link to comment
Share on other sites

HiFi i all ära men det är musiken som är nummer ett och det är det vi lyssnar på, och som seden påbjuder för undertecknad så är det där mässan börjar.

Repeat från Lund/Malmö var där vilket är ett säkert tecken på att det finns bra musik att botanisera bland.

bf5x.jpg

Det dröjde inte länge förrän kända vinylrävar var på plats runt backarna. Här Nisse till vänster och Sven till höger (känd från reportage i tidningen Rock 'n' Roll ;) )

b2ox.jpg

Och gänget ökade på snabbt...

I förgrunden "den lille trafon" från GÖK i Kristianstad, Torkel (Eliots resekumpan under sina hifi-resor), Eliot, Nisse och Sven

pia5.jpg

Och humöret var på topp (utom för den lille trafon som var helt fokuserad på att hitta mästerverk i backarna).

zpaf.jpg

Link to comment
Share on other sites

Detta reportage ser jag verkligen fram emot, då jag av olika skäl måst stå över i år. Göteborg blir dock ett måste!

Kul att se välbekanta ansikten också i skivbackarna.

Sweetspot är ett litet men trevligt arrangemang som väl fyller sin plats så här års.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Detta reportage ser jag verkligen fram emot, då jag av olika skäl måst stå över i år. Göteborg blir dock ett måste!

Kul att se välbekanta ansikten också i skivbackarna.

Sweetspot är ett litet men trevligt arrangemang som väl fyller sin plats så här års.

Calm

Instämmer, kom inte iväg jag heller så det ska bli roligt att följa tråden.

Att Bebop sedan brukar kunna stå för väldigt fina fotografier gör inte förväntningarna lägre precis ;)

Link to comment
Share on other sites

pia5.jpg

Det blev 23 skivor så jag fick åka ner till ett närliggande köpcentrum för att ta ut mer pengar :shy:

Dyrgripen blev Bill Evans Trio - Sunday at the Village Vanguard, på Riverside RLP 376 blå etikett i mycket bra skick

Jag blev osäker på hur tidig den var så jag kollade här:

From 330-335 to the end: “new style large blue label era” : back to the LARGE label, BUT, with a more pronounced and squared deep groove.

Anyway, on some titles, during the end of this period, deep groove COEXISTS with no deep groove. Means that different stampers where used at the same time.

Min är tidig, men inte en av de sällsynta med deep grove :black:

Det är bra - men farligt - att ha Bebop att konsultera när det gäller Jazz :D

Edited by eliot
Link to comment
Share on other sites

Här fanns naturligtvis också hifi att beskåda och lyssna på. Personligen ställer jag aldrig så höga förväntningar på superljud på en mässa där utställarna ofta anländer dagen innan då de skall lasta in, packa upp och hitta bästa lösning på kort tid. En del fixar det och andra inte. Men så är det ofta på mässa. Jämför t ex med de trådar vi har här på forumet där medlemmar håller på i flera år för att få till det. Så enkelt är det inte.

Men en del får till bra ljud, ibland med diverse akustiktillbehör ibland utan. Det visar hur knepigt det är. Jag ser mässor som en utställning där man kan få vissa hintar om en anläggnings eller enhets potential. Men att utifrån vad man hör på en massa dra slutsatser både om det som är bra eller mindre bra är knepigt.

Jag började ett varv i källarplan där jag kom in i ett stor rum med en stor förstärkarkombination från australienska Halcro som det sas "är på väg tillbaka". Var har de varit tro? :Thinking:

Skivspelaren kom från tyska Brinkmann och högtalarna var de futuristiska Vivid V1 från Sydafrika och kablar var instegsmodeller från amerikanska Nordost.

Möjligen framgår storleken av rummet på bilden och det ni ser är ungefär halva längden.

von6v.jpg

Men jag måste säga att det jag hörde imponerade. Inte perfekt men fantastiskt bra med tanke på rummets storlek. I rätt rum och i en bra kombination är det här en intressant högtalare att spinna vidare på. Skivspelaren och förstärkaren gjorde säkert sitt till men utan bra högtalare blir det ändå inte bra. Jag kan nog tycka att Halcro är lite "overkill" för dessa högtalare men kul att höra tillsammans.

pabe.jpg

Classic Design från Tingsryd har aktiverat sig igen efter Kents frånfälle för något år sedan. Fortfarande finns engelska Spendor på deras lista och det är jättekul att dessa nu kan höras på mässor. För egen del blev jag utan lyssning när jag var där, så jag fick nöja mig med en fysisk betraktelse.

aaz4.jpg

Istället fokuserades det på italienska Gold Note som har både elektronik och högtalare på sin agenda. Något omdöme kring det jag hörde avstår jag ifrån. Därtill var rummet allt för stort för att ge grejerna rättvisa. Skärmarna är inte enbart dekoration. Det är någon form av dämpning eller diffusor från en firma som heter Sounds of Science. Mer än så vet jag inte. Kul med bilder på skärmarna men i längden tror jag ett neutralt tyg känns lugnare för själen och är lättare att smälta in i rummet.

8bpz.jpg

Skivspelare och pickup finns också på Gold Notes program.

dqxj.jpg

I nästa rum, som var betydligt mer i hemmaformat lät det däremot utmärkt.

u2n9.jpg

Tonkraft visade CD-spelaren CDD-1 och integrerade förstärkaren DIA-250 från danska uppstickaren Gato Audio. Högtalare från Gato visades också men de spelades inte på under mitt besök. Väldesignad hifi som ger ett fint kvalitetsintryck. Dessutom ytterst välljudande. Inte utan att de gav lite "ha-begär". (Förstärkeriet under draperiet är prototyper som ännu inte är fullt färdiga designmässigt. Så de doldes bakom tyget. Lite märkligt att de var där... :dry:

ctki.jpg

yxts.jpg

Det blev premiärlyssning för min del på italienska Rosso Fiorentino Volterra. En udda design som växer ju mer jag tittar på dem. De är klädda med något material som påminner om ödleskinn, vilket är lite udda för våra breddgrader, kanske. Men bra lät de, riktigt bra till ett överkomligt pris. Om jag minns rätt så ligger de kring 80,000 paret som jag betraktar som prisvärt. Om de klarar det jag hörde på en mässa så är förutsättningarna ännu bättre i hemmamiljö.

dyf5.jpg

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Det känns nästan som om man är där med så här fina bilder, Bebop! Mycket trevligt.

Sounds of Science-akustiktavlor skaffade jag för kanske 1,5 år sedan. Man kan skicka in valfri bild för att trycka upp på valfri storlek. Det som fick mig att köpa dem var 1. naturmaterial genom träfiber istället för glasull av olika typer som dämpmaterial, 2. pris, 3. flexibilitet. Just nu försöker jag dock sälja in konceptet om Svanås transparenta diffusorer till min bättre hälft utan någon större lycka :(

Link to comment
Share on other sites

Det känns nästan som om man är där med så här fina bilder, Bebop! Mycket trevligt.

Man kan skicka in valfri bild för att trycka upp på valfri storlek.

Instämmer!

Man kanske kan skicka en bild på R2D2 till Halcro, eller en Munch-tavla till Vivid :Idea:

Link to comment
Share on other sites

Tack för glada tillrop.

På övre våningen huserade några för mig okända högtalare. Jag har sett dem på bild tidigare och slarvigt nog missade jag vilken/vilka som ligger bakom dessa högtalare som vad jag förstår har inbyggt förstärkeri. Någon kan kanske reda ut detta i tråden.

Det enda intryck jag med säkerhet kan förmedla är att de kunde spela högt och djupt. De musikexempel som gavs förmedlade inte dess övriga kvaliteter. Hifi idag handlar också mycket om design. Vad man kan säga är i vart fall att de har ett lite annat stuk än de vanliga allfarvägarna. En intressant detalj är att vinkla in mattorna istället för högtalarna. :D Kan undra om det fanns en baktanke med detta. :Thinking:

wzfd.jpg

Musiken spelades via en Audio Research CD3 eller CD5. Kul att se att gamla klenoder fortfarande gör tjänst i form av Audio Researchs gamla försteg Reference 2. En sådan drömde jag om när den lanserades 1998. Den tillverkades fram till 2004.

ttzy.jpg

En världsnyhet enligt tillverkaren som visade upp hörlurar med drivlina över blåtand. De har gränssnitt både till Android och Apple. Hur man får igång sin iPhone vet jag inte men en smartphone med Android hålls mot luren några sekunder så är det klart att köra. Hur det lät vet jag inte, men tillverkaren försäkrar att de låter utmärkt :icon_smile_cool::o Namnet på tillverkaren är Voxmio. Hemsidan försäkrar att ljudet är knivskarpt. :black: Det är inget adjektiv som tilltalar en hifi-vän; bör formuleras lite annorlunda, kan jag tycka.

Ingen uppgift om var de kommer ifrån, endast att det finns ett gott samarbete med leverantörerna. Det låter som Kina när man inte vill tala om var de kommer ifrån. Oaktat det så är det säkert en intressant produkt.

y9cu.jpg

Ute sken solen och det var stundtals riktigt skönt att komma in i skuggan och när det gäller Grottmannen så var det entré till mer än så. Här rådde mörker som sig bör.

Högtalarna var Caveman 8 från No Frills och förstärkaren var en alldeles ny integrerad OTL-förstärkare från Q-Tron. Jag vill minnas att den var specad till 25 watt. Här var ytterligare ett rum som lät bra men inte på allt. Ett spår storbandsmusik kändes lite pressat men; förmodligen spelades det lite för högt på denna. Men allt det andra som spelades; körmusik, klassisk musik och en intressant polsk platta med folkmusik lät mycket bra.

yjsj.jpg

m70u.jpg

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Ute sken solen och det var stundtals riktigt skönt att komma in i skuggan och när det gäller Grottmannen så var det entré till mer än så. Här rådde mörker som sig bör.

:icon_smile_cool:

Tack för de fina orden om ljudet i vårt rum!

(Quincy Jones-spåret är besvärligt för volymen stegras efterhand och är oerhört dynamiskt)

Edited by Grottmannen
Link to comment
Share on other sites

Så Caveman 8 är ett alternativ menar ni?

/Pärr

Alternativ till vad då? Det är säkert inget alternativ till dina Wilson eller mina Temptation. Men det innebär väl inte att allt annat låter dåligt om det är det du menar. Välljud handlar också om rumsplacering, anpassning mellan enheter och val av musik som lyfter fram det man vill visa upp. Och det tycker jag Grottmannen lyckades bra med.

Jag förmedlar mina lyssningsintryck. Det spelades bl a körmusik och något klassiskt stycke i mindre format samt worldmusik från Polen. Jag lyssnade kanske 15-20 minuter och jag gillade deras hörde. Stor ljudbild, dynamiskt och välbalanserat. Undantaget var storbandsplattan som spelades lite för högt vilket gjorde att det lät lite pressat.

Link to comment
Share on other sites

Alternativ till vad då? Det är säkert inget alternativ till dina Wilson eller mina Temptation. Men det innebär väl inte att allt annat låter dåligt om det är det du menar. Välljud handlar också om rumsplacering, anpassning mellan enheter och val av musik som lyfter fram det man vill visa upp. Och det tycker jag Grottmannen lyckades bra med.

Jag förmedlar mina lyssningsintryck. Det spelades bl a körmusik och något klassiskt stycke i mindre format samt worldmusik från Polen. Jag lyssnade kanske 15-20 minuter och jag gillade deras hörde. Stor ljudbild, dynamiskt och välbalanserat. Undantaget var storbandsplattan som spelades lite för högt vilket gjorde att det lät lite pressat.

Tack. det var det jag ville höra ;) Vad du eller jag har för högtalare är oväsentligt... Upplevelsen är det väsentliga... Jag gillar ej fokus på "prylar" som du vet

Ditt reportage har hög klass och det tackar vi särskilt för

/Pärr

Link to comment
Share on other sites

Haha jag skulle just till att ställa samma fråga, kände mig rätt pantad en stund där.. Skönt att jag inte är ensam om att undra :D

Att placera diskanten i mitten är en så kallad koaxiallösning som introducerades av Altec Lansing i början av 40-talet. Tannoy var först i Europa några år senare. Vitsen med det är att få musiken ur en punkt från elementen vilket är en gammal lösning men som fler anammat på senare år. Tannoy har gjort det sedan 50-talet och gör så fortfarande. KEF introducerade koaxialdiskant på 70- eller 80-talet och använder fortfarande tekniken. WLM likaså. Även TAD kör med koaxialdiskant vilket inte är så konstigt eftersom TAD's Andrew Jones tog fram tekniken hos KEF där han arbetade innan som chefsdesigner. Det finns säkert fler som använder den.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Att placera diskanten i mitten är en så kallad koaxiallösning som introducerades av Altec Lansing i början av 40-talet. Tannoy var först i Europa några år senare. Vitsen med det är att få musiken ur en punkt från elementen vilket är en gammal lösning men som fler anammat på senare år. Tannoy har gjort det sedan 50-talet och gör så fortfarande. KEF introducerade koaxialdiskant på 70- eller 80-talet och använder fortfarande tekniken. WLM likaså. Även TAD kör med koaxialdiskant vilket inte är så konstigt eftersom TAD's Andrew Jones tog fram tekniken hos KEF där han arbetade innan som chefsdesigner. Det finns säkert fler som använder den.

Se där ja, tack för förtydligandet och då har jag lärt mig något nytt och intressant idag! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...