Jump to content

Oldie But Goodie


IcedEarth

Recommended Posts

Janne på Old School Hifi har fått hem två stycken väldigt stora kartonger som innehåller något väldigt speciellt, men innan vi kommer till just dem så blir det lite uppackningsbilder på ett högtalarmärke som de flesta känner till.

OldSchool1b_zps7ad21592.jpg

Dessa högtalare tillverkades 2007 och de är skickade i ett par rejäla trälådor, som ni här kan se.

OldSchool2b_zpsfd9f100c.jpg

Link to comment
Share on other sites

Watt/Puppy 7?

Stämmer bra det! :)

Det är ett par Ferrai-gula Watt/Puppy 7. Wilson audio uppdaterar sina högtalare väldigt ofta medans Dynaudio kan ju köra en serie i 10-12år innan dom får sig en uppdatering. För Wilson går det inte så många år mellan modellerna, vilket är positivt för andrahandsmarknaden om man är ute efter ett par. Sämre

för den som äger ett par som är några år.

OldSchool3b_zpsc43df660.jpg

OldSchool4b_zpsd90c12ad.jpg

OldSchool5b_zpsa2e114dd.jpg

OldSchool6b_zpsad06eea2.jpg

OldSchool7b_zpsbd5aa526.jpg

OldSchool8b_zpsfcd0ce53.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nog för att jag verkligen gillar Wilson men den där färgen är rent vidrig :dead::dead::icon_smile_clown:

Tror man måste ha dom i "rätt rum", Janne har rätt mörka färger i butiken så då gör en färgklick inte så mycket. Hade nog vart annat om rummet var väldigt färgglatt. Då skulle det bara bli överdrivet.

Link to comment
Share on other sites

Stämmer bra det! :)

Det är ett par Ferrai-gula Watt/Puppy 7. Wilson audio uppdaterar sina högtalare väldigt ofta medans Dynaudio kan ju köra en serie i 10-12år innan dom får sig en uppdatering. För Wilson går det inte så många år mellan modellerna, vilket är positivt för andrahandsmarknaden om man är ute efter ett par. Sämre

för den som äger ett par som är några år.

Coolt med Wilson även om jag inte heller är förtjust i pippigult. Runt påsk år det iofs helrätt. Angående andrahandsmarknaden så håller jag inte med. Wilson byter modell var 5-6 år kanske. Men de är inte direkt vanliga att hitta begagnade.

Andrahandsvärdet verkar vara rätt stabilt. W/P 8 gillar jag med deras enkla,strama och funktionella utseende. Medans de nyare som Sasha2, Alexia har alltför många linjer och inte alls är lika rena i sitt utseende. Kanske spelar mindre roll med W.A där utseendet kanske inte är den primära salepitchen.

Link to comment
Share on other sites

Fördelen när Wilson byter modell är att dom alltid blir bättre, det är aldrig något snack mellan modellerna och man kan tydligt se en röd tråd i evolutionen där uppgraderingar från de olika modellerna letar sig ner genom sortimentet.

Link to comment
Share on other sites

Fördelen när Wilson byter modell är att dom alltid blir bättre, det är aldrig något snack mellan modellerna och man kan tydligt se en röd tråd i evolutionen där uppgraderingar från de olika modellerna letar sig ner genom sortimentet.

Undrar förresten om det blir någon Maxx 5 eller om Alexia har dödat marknaden för något sådant?

Link to comment
Share on other sites

Undrar förresten om det blir någon Maxx 5 eller om Alexia har dödat marknaden för något sådant?

Det är en bra fråga, jag tror ändå att de kommer fortsätta Maxx-serien men det kanske blir en ännu värre/dyrare modell för att distansera sig från Alexia. Det är ändå ett väldigt stort prishopp mellan Maxx3 och Alexandria så det finns utrymme att göra Maxx lite dyrare.

Link to comment
Share on other sites

Det är en bra fråga, jag tror ändå att de kommer fortsätta Maxx-serien men det kanske blir en ännu värre/dyrare modell för att distansera sig från Alexia. Det är ändå ett väldigt stort prishopp mellan Maxx3 och Alexandria så det finns utrymme att göra Maxx lite dyrare.

När vi ändå spekulerar så undrar jag också om Herr Wilson hade gått över till Scanspeaks softdome om han hade haft tillgång till Focals senaste Beryllium tweeters?

Link to comment
Share on other sites

När vi ändå spekulerar så undrar jag också om Herr Wilson hade gått över till Scanspeaks softdome om han hade haft tillgång till Focals senaste Beryllium tweeters?

Finns väl en video på när far och son Wilson lyssnar på diskanter, även beryllium, men tror inte det var Focals. Men det fanns många att välja på!

Nu till höjdpunkten på besöket, ett paket som rest från Huston, Texas.

OldSchool9b_zpsff0a01e1.jpg

Link to comment
Share on other sites

När vi ändå spekulerar så undrar jag också om Herr Wilson hade gått över till Scanspeaks softdome om han hade haft tillgång till Focals senaste Beryllium tweeters?

Det tror jag definitivt, han har testat diamant och beryllium osv men verkar inte uppskatta det.

Tror heller inte han hade haft några som helst problem att få tag på berylliumdiskanter om han ville det, även om det inte hade blivit exakt samma variant som Focal använder.

Link to comment
Share on other sites

Det tror jag definitivt, han har testat diamant och beryllium osv men verkar inte uppskatta det.

Tror heller inte han hade haft några som helst problem att få tag på berylliumdiskanter om han ville det, även om det inte hade blivit exakt samma variant som Focal använder.

Det blev en snabb lyssning, har inte lyssnat på nya modeller av Wilson med den nya diskanten, men jag måste säga att dessa lät väldigt bra, men då var det ju det där med färgen då! :blush

OldSchool17_zpsb0735ec5.jpg

OldSchool18_zps54098f12.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig hört W/P 7 eller 8. Snyggare än Sasha är de då (förutom färgen på dessa och kardborrefästena). De nyare Wilson har snyggare infästningar för grillarna än de äldre. De där högtalarna borde vara perfekta för en inbiten audiofil som håller på SAIK eller AIK! :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Gul-Svarta högtalare hos Gozzi. Allt faller på plats, knappast Djurgårdare.

Coolt.

Uppskattat Wilson länge.

Hade Äran att förra året träffa Herr Wilson himself när han torrdemade då nya Duett 2. Även han cool, snaggad, grå kostym och rosa plåster snett över pannan. Mycket trevligt.

D-H

Link to comment
Share on other sites

Undra hur dessa steg skulle stå sig mot ref 210 ? Dock är dom sjukt coola och vore härligt att ha ägt ett par !

Hur lät det då ? Wp7 har rykte om sig att låta lite mer åt det analyserande hållet jämfört med wp8. Har ej hört wp8 så kan inte kommentera detta. Däremot så lät wp7 sagolikt med mc2000 :)

Blir nog wilson för mig igen....

Link to comment
Share on other sites

Undra hur dessa steg skulle stå sig mot ref 210 ? Dock är dom sjukt coola och vore härligt att ha ägt ett par !

Classic 150 har jag provspelat i samband med rörbyte åt en kund. Väldigt mycket Rock n´Roll och "amerikanskt" ljud med fokus på basåtergivning var det i dom.

Link to comment
Share on other sites

Undra hur dessa steg skulle stå sig mot ref 210 ? Dock är dom sjukt coola och vore härligt att ha ägt ett par !

Hur lät det då ? Wp7 har rykte om sig att låta lite mer åt det analyserande hållet jämfört med wp8. Har ej hört wp8 så kan inte kommentera detta. Däremot så lät wp7 sagolikt med mc2000 :)

Blir nog wilson för mig igen....

Mina är i diamond black... Intressant? ;)

/Pärr

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...