Jump to content

Sju steg till himlen


egoBen

Recommended Posts

Här gick det undan... :D

Fina bilder på fantastiska Jadis och Harbeth 30.1

Jag håller med dig om att Jadis är fantastiska förstärkare. De har ju gjort sig kända för sina kraftfulla transformatorer som är kanske den främsta anledningen till att de har så fint basregister. Jag skriver också under på dina upplevelser av Harbeth som det finns en hel del av i mina hemkrokar.

Är den integrerade förstärkaren en sommaranläggning tro? Där du sedan kör med de tyngre Jadis-prylarna på vintern?

Tack!

Jag har tidigare mycket riktigt använt monoslutstegen främst vintertid men egentligen blir det inte så varmt, det är trots allt bara totalt 4 st slutrör i dessa Jadis JA30 och transformatorerna håller sig väldigt "lugna". Det är mer av praktiska skäl som dessa just nu inte används. Min sambo har varit nervös över att starta försteg och slutsteg i fel ordning när jag råkade nämna att det var bra att tänka på. :) Så nu sparar jag dessa, en önskan och dröm om ett separat hifirum existerar i mitt huvud men det är inte särskilt realistiskt att det går att förverkliga inom överskådlig framtid. Vi är inga villamänniskor även om vi velat och stora bostadsrätter i huvudstaden är fasligt dyrt, sisådär hundra gånger dyrare än slutstegen och försteget tillsammans.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 154
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kul med fler som uppskattar Jadis :app:

Trevlig minimalistisk anläggning :mm:

Såg just ett Prestige-original deep groove som jag själv är ute efter :mm:

Jag har precis den utgåvan som du visar på bilden - det är andrautgåvan ("Bergenfield"), förstautgåvan är 446 W. 50th St.

Link to comment
Share on other sites

Hej egoBen tack för dom fina bilderna och den fina anläggningen

låter säkert kalas

Det är något visst med rörförstärkare som är så läckra att beskåda det blir

som en kronjuvel att beskåda i racket eller som i ditt fall den snygga gamla möbeln allt står i :mm:

Link to comment
Share on other sites

Väldigt fina bilder egoBen! Låter som en välljudande kombo, Jadis och Harbeth!

Däremot delar jag inte din enusiasm över Dylan, men vem vet? Konstigare saker har hänt... ;)

Vh Micke

Tack. Som tur är finns det mycket annat att lyssna på. :) Men om man ändå vill prova så kanske man gärna kan välja något från Bob Dylans senare produktion, lyssna till exempel på Man in the long black coat från 1989 och skivan Oh mercy. Vackert!

Link to comment
Share on other sites

Trevlig anläggning som du satt samman!

Verkar vara frukten av moget övervägande och en del cherrypicking av goda märken och välljudande produkter.

Man kan nästan förnimma hur det låter!

Grattis till ett fint system!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag lägger in lite mer Miles Davis och passar på att ställa en fråga. För en tid sedan ville jag komplettera och köpa ett exemplar av Sorcerer från 1967. Av någon anledning så glömde jag att jag köpt skivan och beställde ytterligare ett exemplar. Förmodligen under påverkan av något. :Shame On You: Den första vinylen jag fick hem är ett UK-original och den jag spelat. Den andra som kom lite senare är ett ospelat, fortfarande inplastat US-original. Som man ser är plasten delvis öppnad till skivan men inte hela vägen. Dels undrar jag om ni tror att det kan finnas någon skillnad ljudmässigt men om jag bestämmer mig för att sälja någon version (jag behöver inte båda) var är det bäst att göra det i så fall? Att sälja på Ebay har jag ingen erfarenhet av och det skulle kännas bäst att gå till en butik men vet inte riktigt vad jag kan förväntas få för den, kan det vara 300-400 kronor eller är det mer? Jag vet ju vad skivor som dessa kostar när man går runt på stan och tittar, runt tusenlappen är inte ovanligt.

L1020574.jpg

UK

L1020575.jpg

USA

L1020576.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den första vinylen jag fick hem är ett UK-original och den jag spelat. Den andra som kom lite senare är ett ospelat, fortfarande inplastat US-original. Som man ser är plasten delvis öppnad till skivan men inte hela vägen. Dels undrar jag om ni tror att det kan finnas någon skillnad ljudmässigt men om jag bestämmer mig för att sälja någon version (jag behöver inte båda) var är det bäst att göra det i så fall? Att sälja på Ebay har jag ingen erfarenhet av och det skulle kännas bäst att gå till en butik men vet inte riktigt vad jag kan förväntas få för den, kan det vara 300-400 kronor eller är det mer? Jag vet ju vad skivor som dessa kostar när man går runt på stan och tittar, runt tusenlappen är inte ovanligt.

Jag undviker engelska original och för samlare är dessa i princip värdelösa. Tittar du på Popsike så kan ett amerikansk 2-eye original kosta motsvarande 1000kr men ofta lägre (se här).

När jag själv jämförde för länge sedan så var skillnaden påtaglig och jag föredrog US-originalet ;)

Link to comment
Share on other sites

Såvitt jag kan se är den engelska pressningen en monoutgåva. I gott skick kan du få ca 2-300 kronor för den på EBay.co.uk. På posike.com finns ett ex som fick 8 bud och gick för £28.

Jag kan tänka mig att US-exet (som är en stereo-utgåva) hamnar på liknande summa. Den ser ut som ett original men plasten avslöjar att det är en senare pressning. Det är förstautgåvorna som betingar höga priser.

Eliot kan säkert ge mer inspel.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Jag undviker engelska original och för samlare är dessa i princip värdelösa. Tittar du på Popsike så kan ett amerikansk 2-eye original kosta motsvarande 1000kr men ofta lägre (se här).

När jag själv jämförde för länge sedan så var skillnaden påtaglig och jag föredrog US-originalet ;)

Intressant! Kan det verkligen vara så stor skillnad? Då måste jag nog slutföra det någon har påbörjat och öppna innerpåsen hela vägen och provlyssna. :) Och varför undvika UK-original. Är det för att det inte är US?

Link to comment
Share on other sites

Intressant! Kan det verkligen vara så stor skillnad? Då måste jag nog slutföra det någon har påbörjat och öppna innerpåsen hela vägen och provlyssna. :) Och varför undvika UK-original. Är det för att det inte är US?

Det bästa är att bilda sig en egen uppfattning :app:

UK-original när det gäller UK-inspelningar (Decca, EMI, Vertigo, Harvest osv) och US-original när det gäller US-inspelningar (Blue Note, Prestige, Verve, Columbia, Capitol osv).

- Man finner den förr eller senare i den eftertraktade utgåvan så om man inte har bråttom kan man vänta tills den dyker upp - det var det jag menade med undvika :blush

Jag har Frank Zappa - Sheik Yerbouti som engelsk utgåva och den låter fantastiskt men antagligen låter originalet på Zappa Records bättre....

Link to comment
Share on other sites

Jag föredrar också de amerikanska Columbia.

Gäller även Dylan och Springsteen.

Den andra som kom lite senare är ett ospelat, fortfarande inplastat US-original. Som man ser är plasten delvis öppnad till skivan men inte hela vägen.

http://seriesofdreams.se/hifi/L1020576.jpg

:Thinking:

Columbia hade ju polycup inner för klassiska skivor, men jag har inte sett det på jazz och inte med perforering.

Kan du skriva av matrisnumret från en runout? (om det går att se genom plasten :unsure: )

UK-original när det gäller UK-inspelningar (Decca, EMI, Vertigo, Harvest osv) och US-original när det gäller US-inspelningar (Blue Note, Prestige, Verve, Columbia, Capitol osv).

Precis!

En teori är att man ska undvika bryta i en produktionskedja.

Link to comment
Share on other sites

Generellt sätt har jag bättre erfarenhet av amerikanska pressningar än engelska, främst då att jag upplevt mer knaster i engelska pressningar. Omslagen hade också sämre kvalitet än de amerikanska. Men ingen regel utan undantag. Decca-katalogens engelska pressningar var nästan alltid bra. Nu pratar jag framför allt om 70-tal.

Tyska ECM upplever jag som bättre än de amerikanska. Det är något man lär sig och det är inte statiskt. Holland har (med rätta) dåligt rykte men det finns nya presserier i Holland som gör utmärkta alster, t ex Music on Vinyl. I Tyskland finns Pallas som gör flera s k audiofilpressningar men de gör också "vanliga" pressningar.

När det gäller ljudskillnader så är det inga jättekliv enligt min mening. Det finns skräckexempel från alla världens hörn. Det handlar mer om hur många plattor man pressar ut från en master, vinylblandningar, kvalitetstänk mm.

Om du tänker ge dig på samlande så är det en helt annan sak. Då har landet betydelse liksom omslagets kvalitet, förstautgåva, stamper nummer (som man kan läsa innerst i mellan musik och etikett, adress på etikett och mycket annat. Det har dock inte så mycket med musik eller ljudkvaliteten att göra även om många förstautgåvor låter mycket bra. Problemet kan dock vara att hitta bra ex på gamla jazzplattor som ofta spelades av på gamla kristallpickuper. Under 50-talet närt ex Miles Davis Pretige-inspelningar gjordes så var jazzen lika stor som pop/rock är idag och albumen brukar vara rätt så spelade. Det går få tag i bra ex också men till betydande belopp om vi pratar t ex jazz på Prestige, Riverside, Verve, Columbia, Blue Note med flera.

Själv föredrar jag nypressade återutgivningar eller återugivningar från 70-talet. De håller bra kvalitet och är inte svindyra. Jag samlar på musiken men undviker de sämsta pressningarna om jag kan.

Men att samla på rariteter är också intressant. Det finns mycket intressant att gotta sig kring etiketter och utgivningar. Det kan också vara en bättre affär på sikt om man har ambitionen att sälja. Man måste välja linje.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Tack. Som tur är finns det mycket annat att lyssna på. :) Men om man ändå vill prova så kanske man gärna kan välja något från Bob Dylans senare produktion, lyssna till exempel på Man in the long black coat från 1989 och skivan Oh mercy. Vackert!

Tackar för tipsen! Jag ska ärligt ge dessa en chans! :)

Vh Micke

Link to comment
Share on other sites

Ett annat tips är soundtrack I'm Not There 2007 Columbia 88697 12038 1, som är 4 LP tolkningar av Bob Dylans musik.

imnotthere.jpg

Förresten kan det säkert vara några stycken som har en "svensk" Bob Dylan - Blood On The Tracks 1975 CBS - 69097. Den tillverkades i USA med samma matrisnummer som den amerikanska förstautgåvan, men Columbia-etiketten byttes ut mot CBS. Det matta omslaget med lila kartonginner, liner notes och grafik är exakt likt us-utgåvan men där Columbia bytts överallt mot CBS både i text och logos. Dock är katalognumret 69097 samma som det engelska :dry:

Den är ganska rar.

bloodonthetracks.jpg

Link to comment
Share on other sites

Påklistrad CBS-etikett tog jag förra veckan en bild på, i detta fall gäller det skivan "Dylan".

Dylan-CBS-Columbia.jpg

Blood on the tracks har jag inte på vinyl, har givetvis funderat på att köpa den, både i äldre utgåva men även nyutgåva på Mobile Fidelity. Men jag vet inte hur ofta jag skulle spela den, låtarna har snurrat så otroligt många gånger i alla tänkbara versioner redan. Att få höra dessa gamla låtar på ett nytt sätt vore däremot rätt trevligt!

Link to comment
Share on other sites

Det bästa är att bilda sig en egen uppfattning :app:

Ja, det skiljer sig verkligen enormt mycket. Och det behöver inte heller vara dyrt för att man ska finna riktiga guldkorn. Jag har blivit väldigt förtjust i tenorsaxofonisten Ben Webster nyligen, jag gillar hans skivor runt 59-61. Han är verkligen unik i sin stil. Jag älskar att höra hans mycket typiska sound, där luften lixom läcker ut från munstycket, eller hur man nu kan förklara det. Det låter så otroligt levande!

Jag köpte den här häromdagen, för 45 kronor, och det är sagolikt vackert. En variant på Ben Webster and Associates. Långa låtar gillar jag särskilt mycket, och när den här fantastiska samlingen musiker gör Duke Ellingtons "In a mellow tone" så smälter jag helt och hållet, över 20 minuter. Det är längre än Velvets Sister Ray! :)

Ben%20Webster%20-%20Ben%20Webster%20And%20Friends%20-%20LP%20RECORD-493225.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har en mycket bra Lenco-skivspelare som jag verkligen tycker spelar bra, med bra pondus i basen som gör musiken väldigt levande, rytmiskt verklig på något sätt. Jag har däremot ett problem och det är att spelaren och pickupen (Ortofon 2M Blue) är extremt känslig för vibrationer. Jag har ingen vägghylla eller något bra underlag än så länge, men det är lite oroande att jag inte ens kan gå normalt på golvet utan att det hörs på musiken som svajar till. Jag har provat med olika nåltryck och det är samma problem. Jag har inte detta problem med min Rega (annan pickup). Vad kan vara felet? Jag är rädd att inte ens vägghylla skulle hjälpa så jag vill helst ta reda på var felet kan ligga först, för så här känslig ska väl ändå inte en spelare behöva vara?

Link to comment
Share on other sites

Jag är rädd att inte ens vägghylla skulle hjälpa så jag vill helst ta reda på var felet kan ligga först, för så här känslig ska väl ändå inte en spelare behöva vara?

"Felet" är att du har ett golvbjälklag som gungar. Om du sätter en vägghylla så är den i vart fall bättre avkopplad mot golvet än din bänk. En skivspelare med hög massa a la Nottingham Analogue kan också hjälpa alternativt minska effekten. Samma sak med tyngre skivspelarbänk med stenskiva.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

"Felet" är att du har ett golvbjälklag som gungar. Om du sätter en vägghylla så är den i vart fall bättre avkopplad mot golvet än din bänk. En skivspelare med hög massa a la Nottingham Analogue kan också hjälpa alternativt minska effekten. Samma sak med tyngre skivspelarbänk med stenskiva.

Tack, du har säkert rätt i att en vägghylla skulle hjälpa väsentligt. Men hur kan det komma sig att jag aldrig haft problem med Regan?

Link to comment
Share on other sites

Tack, du har säkert rätt i att en vägghylla skulle hjälpa väsentligt. Men hur kan det komma sig att jag aldrig haft problem med Regan?

Det finns två-tre skolor om vad som är bäst. Stor massa som gör att den "står stadigare" utan att fånga upp störningar. Nottingham, Simon York, Brinkmann med flera är exempel. Sedan är spelare som gamla Thorén och Linn som använder sig av fjäderavkoppling. Rega hävdar att ju mindre massa som används desto mindre risk för problem. Var gamla L75:an står i dessa avseenden vet jag inte. Men uppenbarligen inte så bra. Forumets byggare (Calle_jr) kan kanske ge en teori utifrån sin husbyggnadserfarenhet som kanske kan appliceras i fallet.

Om Regan funkar så ger ju det en ledtråd.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...