Jump to content

Recommended Posts

Posted
Oj, vad ska detta sluta?

Det kan man verkligen undra.

Små gråhåriga kycklingar med glasögon... :Thinking:

Är det konsert på gång kanske :?::mm:;)

Posted

Plattan framför Point Hyllie är alltid en bra utgångspunkt för resande till hela världen;

DSC_9968.JPG

Det var bäst att ställa bilen :unsure: och man kan lösa biljett för 24h-resande inom hela Öresundsregionen på den lokala stadsbussen om man så vill.

Vi ville inte det utan tjuvåkte buss 33 till Hyllie och löste enkelt tågbiljetter på stationen.

Posted
Mycket fotograferandet ovanifrån har det blivit för Calle den sista tiden.

Jag tror det bottnar i att jag vill övervinna min höjdrädsla afraid.gif

För Malmö Live är det Perry Nordeng som plåtar, och här är det Google Earth :)

Annars håller jag mig i markplanet och kolla vilka fräcka hus det finns på Sofiegade, där no 4 nyligen målades om av en 90-årig man;

DSC_9972.JPG

DSC_9973.JPG

Posted

Det var den här mannen som gav oss en ursäkt att besöka K-hamn denna dag, och när han hade druckit upp sina tre öl så avslöjade vi på ett ungefär dagens program;

DSC_9971.JPG

Det började med Asyl For Smaabörn;

DSC_9974.JPG

Och därefter Rottehullet;

DSC_9977.JPG

Posted
Det var den här mannen som gav oss en ursäkt att besöka K-hamn denna dag, och när han hade druckit upp sina tre öl så avslöjade vi på ett ungefär dagens program;

Jag hade fortfarande ingen aning vart vi var på väg när vi stod utanför Rottehullet men som tur var var dörren stängd för det lät inte så inbjudande :Shame On You: :D

Posted

Det var en fantastisk gata. Snett emot Rottehullet fanns det mer i ockra...

17jx.jpg

... som rymde en fantastisk bakgård.

9cd7.jpg

d2ao.jpg

vuea.jpg

Men allt roligt har ett slut och i andra änden av gatan blev det en liten annan vy med nyare skönhetsideal :unsure: .

6tqs.jpg

Posted
Men allt roligt har ett slut och i andra änden av gatan blev det en liten annan vy med nyare skönhetsideal :unsure: .

http://imageshack.com/a/img841/9172/6tqs.jpg[/img]

Ja, där var det inte rottehullet...

Ganska originellt att göra balkonger på detta vis, där mark- och byggkostnad ligger på i princip samma nivå som vanlig boarea. En balkong räknas inte in i kvadratmeterhyra!

DSC_9981.JPG

Och här har man satt tegelpannor över ett cykelställ;

DSC_9978.JPG

DSC_9985.JPG

Posted

Det var premiär för min del. När vi stegade innanför kvarteren så var det ganska märkbart att detta är en annorlunda stadsdel.

Ett uppror mot smartphonekulturen kanske... :?:

nfbk.jpg

Andra sorters uppror.

zwa7.jpg

854s.jpg

81ga.jpg

Posted
Rottehullet;

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...12/DSC_9977.JPG

Skyltet är vad som är tillbaka från en Dansk TV serie från 70-tallet

Jag minns inte att jag sett den, men den kanske var børnforbudt?

Vi fick frokost på en bistro på Sankt Annae Gade, där Bebop redovisade kunskaper om ankarsluten som satt i fasaderna;

DSC_0007.JPG

DSC_0008.JPG

DSC_9998.JPG

...och vi snackade såklart bort öppettiderna till den fantastiska Vor Frelsers Kirke;

DSC_0001-.JPG

• 2 weeks later...
Posted

Efter lunch blev det mer promenad, norrut längs Knippelsbrogade, med utsikt över Slottsholmen och Nyhavn där man ser Skuespilhuset och Operaen mot norr, och Den Sorte Diamant (biblioteket) mot väster.

DSC_0016.JPG

DSC_0009.JPG

Knippelsbrogade.JPG

DSC_0012.JPG

DSC_0017.JPG

• 3 weeks later...
Posted

Plats på scen, Paolo Russo med band;

paolo_russo.JPG

Montmartre is lucky to have a close friend in the here based Italian piano and bandoneon player Paolo Russo. He has been on the stage of the old jazz club many times in constellations with renowned musicians from all over and every time he impresses us with his ability to craft poetry from the piano and the bandoneon - an instrument mastered by few people and fewer as well as Paolo Russo. You can look forward to a night of Italian heat and passion, argentinian melancholia and cool nordic beauty.
Posted
Nu är vi framme vid slutdestination!

Jazzhus Montmartre har öppnat igen i den klassiska lokalen på Store Regnegade;

Födelsedagsöverraskningen :?::)

Posted (edited)

Det var en mycket bra konsert som blev bara bättre och tätare ju längre tiden gick. Det började med lite dixiestuk, över till klezmer, argentinsk tango och swing a la Zoot Sims. Paolo Russos hantering av bandoneon var magisk.

Edited by Bebop
Posted (edited)
Födelsedagsöverraskningen :?::)

Ja, det var den bästa present jag kan tänka mig :mm:

Tack till er alla :app:

Det var en mycket bra konsert som blev bara bättre och tätare ju längre tiden gick....

Håller helt med - konserten blev bara bättre :app:

Edited by eliot