Timbre™ Posted November 24, 2004 Posted November 24, 2004 HIGHfidelity nummer 8/2004 damp ner genom brevinkastet. En välfylld årsavslutning med Bladelius Gondul på utsidan och ett omfattande Gondultest på insidan. En lyrisk rapport från lyssning på Accuphase A-60. Besök hos Sonus faber och lyssning på Stradivari Homage. Transparentkablar i mängd samt högtalartest i form av Acapella Audio Arts Violon 2001. Mark Knopflers senaste skivutspel bland musikrecensionerna. Quote
K-man Posted November 25, 2004 Posted November 25, 2004 Ahhh, låter som ett nummer med mycket trevlig läsning! läsaläsaläsaläsa! \\K-man Quote
Engelholm Audio Posted November 25, 2004 Posted November 25, 2004 Kul att höra! Vem har recenserat Gondul? Quote
fatpipe Posted November 25, 2004 Posted November 25, 2004 Kul att höra! Vem har recenserat Gondul? Peter Westberg Ett riktigt välfyllt nummer! Quote
marbrink Posted November 25, 2004 Posted November 25, 2004 Han recenserar alltid Bladelius produkterna verkar det som.... Quote
Sanoj Posted November 25, 2004 Posted November 25, 2004 Aahh, verkar vara ett trevligt nummer. När kommer det i butik // Jonas Quote
sladd Posted November 25, 2004 Posted November 25, 2004 Testen av Gondul är verkligen mycket trevlig. Den är gjord av Peter westberg och Michael Madsen. Slutsatsen av testen är lyrisk. Ungefär lika lyrisk som Mats Meyer Lies provlyssning i Hi Fi & Musik. Men det duger förmodligen inte åt Ekman... Räcker det inte snart? mvh , Quote
Guest Rydberg Posted November 25, 2004 Posted November 25, 2004 Mats Meyer Lie var ju även lyrisk över Ocellia KEDROS Quote
Bravo Posted November 25, 2004 Posted November 25, 2004 Ett välmatat nummer och Bladeliusprylarna låter bra, om de sedan passar den personliga referensen må väl vara den resandes ensak. Quote
Ranefjord Posted November 25, 2004 Posted November 25, 2004 Rydberg: ...och vissa förstod aldrig vad Ocellia gör som är bra. Peter Westberg sitter väl i Bladelius egen lyssningspanel. Därav Ekmans undran... Quote
Guest Rydberg Posted November 25, 2004 Posted November 25, 2004 Rydberg: ...och vissa förstod aldrig vad Ocellia gör som är bra. Det var ett skämt (och att de skulle göra nått bra kommer jag aldrig att förstå) Quote
Ekman Posted November 25, 2004 Posted November 25, 2004 mats meyer-lies ljudideal ger jag personligen inte mkt för men det är ju en smaksak däremot är ju peter westberg kompis med hela gänget där och skriver ALLTID ALLTID ALLTID upp bladelius grejer så nej sladd det räcker inte det är ungefär lika opartiskt som att du skulle hylla gondul Quote
eliot Posted November 25, 2004 Posted November 25, 2004 Testen av Gondul är verkligen mycket trevlig. Den är gjord av Peter Westberg och Michael Madsen. - Är också Michael Madsen suspekt Alla tester är ju om personliga preferenser och det vore ju konstigt om man måste söka upp en ny recensent om en tilltänkt recensent råkat skriva något positivt om en tidigare produkt av en viss tillverkare :clown: Då hamnar vi slutligen i den sitsen att inga positiva recensioner godtas för då kan man vara "köpt" Jag är själv en sådan som råkat i blåsväder för att jag yttrat mig lite negativt om Bladelius produkter så det skulle kanske godtas om jag fick låna hem en Gondul och skulle tycka att den vore fantastisk (om jag nu skulle tycka det ) :cool: - Kanske man skulle göra det Quote
Engelholm Audio Posted November 25, 2004 Posted November 25, 2004 Jag tvivlar inte en sekund på att Peter själv tycker om produkterna precis så mycket som det står i testerna. Motsatta kommentarer är bara trista. Jag tycker själv om Advantage Thor som jag ju ägt och lyssnat mycket till. Bra förstärkare för pengarna! Men hade jag ägt, drivit och ansvarat för en Hifitidning hade jag sett till att det var någon form av rotation bland märkena mellan recensenterna. Det hade bidragit till flera infallsvinklar till märkets (Bladelius i detta fall) sound, recensenten kan knyta an till den andras recensioner/artiklar osv. Hade med mina ögon sett givit ett mervärde! Quote
sladd Posted November 25, 2004 Posted November 25, 2004 Det är väldigt svenskt att inte gilla svenska produkter. Om de sedan får bra recensioner så är det förmodligen något mygel med det hela (eftersom de helt enkelt inte kan vara bra) Bara säg till Eliot så kommer det en Gondul för utvärdering! Ranefjord: Bladelius har inte Peter westberg i någon lyssningspanel. mvh Quote
Guest Rydberg Posted November 25, 2004 Posted November 25, 2004 Det är väldigt svenskt att inte gilla svenska produkter. Fråga Rene vad han tycker om Gryphon och GamuT, han kommer med ganska stor sannolikhet säga: lort!! Så syndromet är nog inte enbart avgränsat till Sverige skulle jag tro Quote
Ekman Posted November 25, 2004 Posted November 25, 2004 jag har inget alls emot svenska produkter och problemet är inte att westberg personligen tycker om bladelius och inte ens att han gett deras tidigare produkter beröm utan problemet är att han är kompis med bladeliusgänget och förlorar därmed all trovärdighet för att rescensera grejer ifrån alingsås man kan ju undra varför det ALLTID är han som får rescensera dom grejerna? som att låta lars ek skriva rescensioner om jmlab prylar ungefär =) hög trovärdighet som engelholm sa så undrar man ju lite varför dom inte kan rotera iallafall LITE fast sladd jag hade också skickat grejerna till westberg om jag var du Quote
mangew Posted November 25, 2004 Posted November 25, 2004 Det är väldigt svenskt att inte gilla svenska produkter. Om de sedan får bra recensioner så är det förmodligen något mygel med det hela (eftersom de helt enkelt inte kan vara bra) Bara säg till Eliot så kommer det en Gondul för utvärdering! Kanske det kommer en Thor till mig för utvärdering :cool: Quote
Sanoj Posted November 25, 2004 Posted November 25, 2004 " ...Den är gjord av Peter westberg och Michael Madsen" Jag tycker det ser ut som om de har roterat lite.. // Jonas Quote
Sanoj Posted November 25, 2004 Posted November 25, 2004 Btw Ekman, Hur många recensenter tror du inte är väl bekant med alla producenter och generalagenter i Svedala Sverige är ganska litet ur den synvinkeln.. // Jonas Quote
Ekman Posted November 25, 2004 Posted November 25, 2004 ja herregud en person till WOW =) och sen är det en grym skillnad på att känna någon eller vara kompis med eller hur? skulle du tycka det var ok om du själv fick rescensera hificonsults grejer? personligen tycker jag allt att det borde ifrågasättas lite, men det är ju bara jag Quote
Engelholm Audio Posted November 25, 2004 Posted November 25, 2004 som engelholm sa så undrar man ju lite varför dom inte kan rotera iallafall LITE Nej Ekman, det är inte det jag undrar. Jag säger att JAG hade roterat om jag hade haft ansvaret för en hifitidning. Stor skillnad. Dra inte in mig i dina skriverier, tack. Inte när du skriver sånthär... Sanoj - det är ju bra! Ibland har jag sett att Madsen stått för endast mätningarna men om dom är två som testar/recenserar är det ju mer intressant enligt min mening då det blir än mer mångfacetterat och nyanserat. Quote
Sanoj Posted November 25, 2004 Posted November 25, 2004 skulle du tycka det var ok om du själv fick rescensera hificonsults grejer? Skulle det vara samma sak menar du Nu är du lååångt ut och cyklar. // Jonas Quote
Hsivp Posted November 25, 2004 Posted November 25, 2004 Kan man inte prata om det som är intressant och roligt från tidningen istället för att vara sura? "Mina fem cent" Quote
FBK Posted November 25, 2004 Posted November 25, 2004 Men hade jag ägt, drivit och ansvarat för en Hifitidning hade jag sett till att det var någon form av rotation bland märkena mellan recensenterna Ja det borde vara mest logist att göra så, då skulle vi slippa sådana här diskussioner. Men varför High Fidelity väljer att göra som de gör, skulle vara intressant att veta. Personligen så tycker jag att det är synd att det blir så här, för Bladelius produkterna är BRA, och fler skulle nog ta till sig lovorden om märket om de var lite olika personer som recenserade grejerna, nu har en del dömt grejerna på förhand pga detta. Quote
FBK Posted November 25, 2004 Posted November 25, 2004 Några mer tester måste det väl vara än de som du nämde Timbre, lät lite tunt. Quote
Guest IHS Posted November 25, 2004 Posted November 25, 2004 Det verkar som vi har en slags hat :evil: kärlek till hifirecensioner.... Det är som med reklam, tror jag, recensioner påverkar vårt val av hifi vare sig vi vill det eller inte.... ....och har man köpt en pryl som fått bra recensioner då måste åtminstone jag erkänna att detta stärker mig i övertygelsen att det var värt att betala alla dom tusenlappar som jag ångestfyllt släppt ifrån mig. Detta nummer av HiFidelity gillade Transp Ultra högt.kabel:...."i paritet med den absoluta referensen i testen..." Jabbadabbadoo :cool: :cool: :cool: .....en sådan kabel äger jag! (och jag som tänkte sälja den..) Gondul 3 är säkert fantastisk..........men nu väntar jag på HiFiMusiks recension av "budgetvarianten" Gondul 1.......och det kommer säkert bli en mkt positiv recension.....för det har dom redan lovat i septembernumret och då blir jag glad igen Quote
VR-8 Posted November 25, 2004 Posted November 25, 2004 Det är som med reklam, tror jag, recensioner påverkar vårt val av hifi vare sig vi vill det eller inte.... Alla generalagenter och distributörer är MYCKET medvetna om makten som en recencent har. Hur många skulle köpa en nerskriven produkt.......... Edit tillägg: BTW jag tryckte på bannern för Bladelius...............inte fanns det nån info om Gendel,Thor,Gondul eller Freja där............ Quote
Sanoj Posted November 25, 2004 Posted November 25, 2004 Edit tillägg: BTW jag tryckte på bannern för Bladelius...............inte fanns det nån info om Gendel,Thor,Gondul eller Freja där............ Dom har nyss bytt platform för hemsidan, så bannern länkar nog fel. Men du vet väl hur man hittar dit ändå ...om inte www.hificonsult.se // Jonas Quote
Recommended Posts