P-pan Posted April 9, 2014 Posted April 9, 2014 (edited) Att satsa sina slantar i ett hembiosystem kanske inte är så vanligt i vårat mer 2-kanalsbetonade klimat men för den som verkligen vill få en känsla av "liveperformance" kan det vara mödan värt att satsa på 3 kanaler... eller varför inte 15.2 Audio Concept spelar upp på sitt sätt och jag har varit och provlyssnat. Edited April 9, 2014 by P-pan Quote
calle_jr Posted April 10, 2014 Posted April 10, 2014 för den som verkligen vill få en känsla av "liveperformance" kan det vara mödan värt att satsa på 3 kanaler... eller varför inte 15.2 Intressant. Vad är det för material man spelar och hur spelar man upp det i 15.2? Quote
P-pan Posted April 10, 2014 Author Posted April 10, 2014 (edited) Vad är det för material man spelar och hur spelar man upp det i 15.2? Jag ska börja med att rätta siffrorna lite då det gäller antal kanaler man kan spela via... 16.2 ska det vara om jag tolkar tillverkarens hemsida rätt. Hur som helst så går det att spela via... stereo Lt/Rt, 5.1, 7.1, 9.1, 15.1(2) Aurophonie 6 (2+2+2) Aurophonie 8 (2+2+2+2) 50 HDMI PCM formats Uppgifterna är saxade från Schweiz digitala motsvarighet till Joe Labero... Illusonic's Immersive Audio Processor verkar ha en hel del under huven och detaljrikedomen i återgivning var helt fantastisk Edited April 10, 2014 by P-pan Quote
P-pan Posted April 10, 2014 Author Posted April 10, 2014 Att musikframträdanden via rörliga bilder tar sig mot högre höjder via ett sådant här system är bortom all tvivel. Det var nästan lite för bra om jag ska vara ärlig. Om man kopplar bort allt vad neutralt och äkta ljud nu ska ha för karaktär och bara koncentrerar sig på själva musiken och dess framförande så finns här en otrolig detaljkavalkad att ta del av. Den lilla nysningen från förkylda damen som sitter på raden bakom får en att nästan stryka handen bakom huvudet för att kolla statusen av nackhåren. Eller när publiken ger sitt gillande efter ett musikaliskt stycke och brakar iväg en applåd som artisterna är mer än väl värda... det är väldigt naturtrogna händer som förs samman och man dristar sig genast att snegla åt vänster för att kolla vem det är som klappar så där onödigt hårt så man får lock för öronen ... Detaljer och åter detaljer m.a.o. Många bäckar små rinner snart ihop till en ... heter det ju, och Genelec's högtalare gör inte ett enda fel under min lyssningsstund. Det låter stort och starkt med påtaglig dynamik och att försöka "lyssna av" hur stor eller liten lokal man "sitter i" är inget man tänker på... ... man är bara där helt enkelt, som vem som helst i övriga publiken. Quote
calle_jr Posted April 11, 2014 Posted April 11, 2014 Uppgifterna är saxade från Schweiz digitala motsvarighet till Joe Labero... Ok. Jag undrade om processorn exvis extraherar rumslig information och arbetar med tidsfördröjning till extrakanalerna. Typ Pro Logic IIz i kvadrat eller om de har en egen dekoder Det finns ju inte så många 16.2-inspelningar helt enkelt. Quote
P-pan Posted April 11, 2014 Author Posted April 11, 2014 (edited) Ok. Jag undrade om processorn exvis extraherar rumslig information och arbetar med tidsfördröjning till extrakanalerna. Den spelar upp alla format som de är och lägger till deras egen unika processing. Oavsett det så blir det ju en och annan kabel för att hålla igång 16 kanaler ... Edited April 11, 2014 by P-pan Quote
P-pan Posted April 11, 2014 Author Posted April 11, 2014 Herrejesses! Kan detta verkligen funka? Klockrent nu har jag inget vidare intresse i hur processorn benar ut alla dessa kanaler för att skapa en "virituell" verklighet men det fungerar utmärkt. Nyfiken som man är så var jag ju tvungen att lägga ett öra tätt intill några av satellitkanalerna och det var ingen tvekan om var i "konsertlokalen" man satt. Vänster övre bakkanal återgav det en eventuell takplacerad ljustekniker antagligen får uppleva av en konsert eller teaterframförande, man teleporterades m.a.o både högt och lågt i förhållande till scenen beroende på vilken kanal man granskade på närmare håll. Hemmabio i all ära men det här tror jag är några snäpp upp på skalan. Ni som har möjlighet får helt enkelt själva ta och besöka "installationen". Den kommer säkert att bli permanent så har ni en bit att åka så är det antagligen ingen brådska. Är man däremot mer intresserad av Genelec's högtalare och teknologi så kan det vara mer bråttom... om man vill träffa representanter från företag d.v.s. Tyckte mig se en blänkare, på ett annat forum, om att deras representanter besöker Audioconcept den kommande helgen. Nu är det fredag och jag ska, som av en händelse, ta en simtur i kabelträsket. Faller det väl ut så kanske jag återkommer i ämnet, om jag nu vågar med tanke på alla känslostormar som brukar stå på lur Trevlig helg på er och lyssna lugnt. ///Pan Quote
JockeX Posted April 11, 2014 Posted April 11, 2014 Får man anta att processorn kör en matrix-variant för att få till 16.2? Används kteman som frontar i uppställningen? Hade gärna velat lyssna, men drabbades av dubbel öroninflammation på sistaminutenresan och just nu låter alla som smurfar... Quote
P-pan Posted April 11, 2014 Author Posted April 11, 2014 1 - Får man anta att processorn kör en matrix-variant för att få till 16.2? 2 - Används kteman som frontar i uppställningen? 3 - Hade gärna velat lyssna, men drabbades av dubbel öroninflammation på sistaminutenresan och just nu låter alla som smurfar... 1 - Det måste jag kolla. 2 - Nej, inte elektroniken från MBL heller. Däremot finns det två rejäla subwoofers från Genelec som är med i leken. 3 - Då är det inte direkt läge för några uppgraderingar ... du får krya på dig. Quote
calle_jr Posted April 11, 2014 Posted April 11, 2014 1 - Det måste jag kolla. Det behöver du inte kolla. Även om jag inte kan se manualen från hemsidan så är det ganska klart att det är så. Watch; Mycket bra reportage detta, P-pan! Quote
byZan Posted April 11, 2014 Posted April 11, 2014 Nu är det fredag och jag ska, som av en händelse, ta en simtur i kabelträsket. Faller det väl ut så kanske jag återkommer i ämnet, om jag nu vågar med tanke på alla känslostormar som brukar stå på lur Trevlig helg på er och lyssna lugnt. ///Pan Trevlig helg då! Du låser in dig på kammaren och toklyssnar kan jag tänka mig? Resultatet kommer i din egna tråd antar jag? /byZan PS håller med calle_jr's hund, bra reportage DS Quote
figge Posted April 11, 2014 Posted April 11, 2014 Trevlig helg då! Du låser in dig på kammaren och toklyssnar kan jag tänka mig? Resultatet kommer i din egna tråd antar jag? /byZan PS håller med calle_jr's hund, bra reportage DS Tjena ByZan det här kan bli kostsamt flera R-1 och ett nytt hus . Quote
P-pan Posted April 13, 2014 Author Posted April 13, 2014 Trevlig helg då! Du låser in dig på kammaren och toklyssnar kan jag tänka mig? Resultatet kommer i din egna tråd antar jag? /byZan PS håller med calle_jr's hund, bra reportage DS Tack för att ni uppskattar nerlagd tid Steg ett i kabeltestandet har gått av stapeln men för att få ytterligare perspektiv för påverkan av ljudkaraktärer så kommer jag att försöka få fatt i fler testexemplar och då med en annan sorts material/legering/teknisk uppbyggnad. Och som sagt, resultatet kommer antagligen så småningom i min egen systemtråd... Att tala är silver Att tiga är guld... Att spela musik är ... koppar... ? ... Quote
calle_jr Posted April 13, 2014 Posted April 13, 2014 Att tala är silver Att tiga är guld... Att spela musik är ... koppar... ? ... Quote
Recommended Posts