Jump to content

Nad 208

Krima
 Share

Recommended Posts

Jag tror inte världens bästa förstärkare för alla högtalare finns och det är kanske tur för det gör hobbyn roligare för många (och förmodligen tråkigare för en del).

Quad ESL-57 nämndes och huruvida det vore en bra matchning med NAD 208. Det är naturligtvis inte alls en bra kombination! Säkert låter det hyggligt men högtalarna riskerar livet hela tiden och låter inte så bra som de skulle kunna heller. En vettigare matchning är nog en liten rörförstärkare på 15-25W med lagom mycket motkoppling. Rörförstärkare utan motkoppling har för hög utgångsimpedans för att driva ESL-57, det blir tapp i diskanten pga den knepiga impedanskurvan.

En annan typ av förstärkare som jag tror kan fungera utmärkt med ESL-57 är transistorförstärkare med utgångskondensator. Quad's egen 303 har jag hört låta fantastiskt med dessa högtalare. Jag har själv ett par ESL-57 i garderoben som jag skall provköra med en Sansui AU-101 vid tillfälle, jag tror att det kan vara en fin kombination.

För att runda av resonemanget om världens bästa förstärkare, skall den vara det för mig eller bara för vissa?

Olika högtalare låter normalt bäst med olika förstärkare, det kan bero på vad konstruktören avänt vid "voicing" eller ha andra orsaker. Jag skulle kunna tänka mig att prova NAD 208 för att driva basarna som jag kör med transistorer och gärna vill ha lite effekt till men huvudhögtalarna som är ESL-63 är det ingen idé att prova den på, det finns bättre alternativ där.

För säkerhets skull - detta är mina funderingar och åsikter och skall inte betraktas som fakta.

Jodå, det stämmer ju. Jag körde mina ESL-57 med en transistorstärkare ett tag tills jag letat fram ett par Quad II. Det är inte alltid man kan köpa allt på en gång ...

Jag kan intyga att ESL-57 inte kom till sin rätt med det transistorsteget (Hegel H200). Med rörstegen Quad II blev helt plötsligt musiken levande och involverande.

De enda högtalare som verkligen imponerat på mig sedan 1957 är en kombination av Tannoy och Leben samt herr Öhmans PiP resp. QM10. Därmed inte sagt att det inte finns bättre högtalare, för det gör det absolut om preferenserna är bara lite annorlunda än mina.

Uppföljaren 218 var det tyst om. Undrar hur de tänkte där egentligen på Nads konstruktionsavdelning.

-vad ska vi göra för att ta fram ett slutsteg som är sämre en föregångaren?

Eller...?

Hade själv ett 218 slutsteg och ett 116 försteg som en gång i tiden drev ett par B&W 803 Matrix, en kombo som fungerade mycket väl. Har ingen uppfattning om 208 eftersom jag aldrig hört den och därför inte kan jämföra heller.

/byZan

Har ingen uppfattning om 208 eftersom jag aldrig hört den och därför inte kan jämföra heller.

/byZan

Vi kanske aldrig spelade på mina bakkanaler? :)

För min del så platsade inte 208 i framkanalerna utan blev slagen av en Audion Silver Night i synnerhet när det gäller signalbrusförhållandet.

mvh/Harryup

• 4 weeks later...

Att NAD 208 anses vara så bra är bland annat för att den är väldigt svår att detektera vid F/E-lyssning.

Från Wikipedia:

"Före/efter-lyssning (F/E-lyssning) är en metod för att undersöka hur en apparat i en ljudanläggning ”färgar” återgivningen genom att tillföra eller ta bort (vilket egentligen är samma sak) något från signalen. Metoden går i korthet ut på att via en fungerande anläggning, "lyssna på signalen" (hämta den elektriskt) på ingången av apparaten (”före”) och jämföra med hur det låter på utgången (”efter”). Testsignal kan vara vad som helst, till exempel musik."

http://sv.wikipedia.org/wiki/FE-lyssning

Den ultimata förstärkaren är en förstärkare som bara förstärker utan att ändra något i signalen. Dessutom är den mycket kraftfull (långt mer kraftfull än vad NAD 218 är).

Hade själv ett 218 slutsteg och ett 116 försteg som en gång i tiden drev ett par B&W 803 Matrix, en kombo som fungerade mycket väl. Har ingen uppfattning om 208 eftersom jag aldrig hört den och därför inte kan jämföra heller.

/byZan

Nad 218 och NAD 208 är helt väsensskilda, de har inga likheter mer än lådan möjligtvis. Det finns, om jag inte missminner mig, ytterligare en konstruktion som liknar NAD 208 och som producerats under NAD-märket, en reciever har jag för mig. Båda konstruktionerna kommer utifrån NAD.

• 3 years later...