MasterChief Posted March 26, 2014 Posted March 26, 2014 (edited) Mitt musikintresse var starkt när jag var tonåring och under slutet av 80-talet gick nästan allt jag tjänade till att köpa skivor. Det var en speciell känsla att åka till Skivspåret på Tulegatan och prata med ägarna (fantastiskt kunniga) och sedan hitta den "perfekta skivan". Man fick lyssna på den i deras Jeklin Float hörlurar och sedan åkte man den timmes långa resan hem, stängde in sig i rummet och la skivan i spelaren och så försvann man in i musikens värld. Varje skiva hängde med länge och man lyssnade verkligen igenom den ordentligt. Sen blev man äldre med familj och karriär och musiken har under sista 10-15 år i många avseenden marginaliserats samtidigt som den finns i överflöd överallt omkring mig. Två tryck på telefonen och jag har miljontals låtar och allt för hundra kronor i månaden. Hälften av vad en CD-skiva kostade på 80-talet. Men denna fantastiska skatt har gjort att jag snarare har tappat intresset. Ungefär som ett barn som får vräka i sig obegränsat med godis varje dag inte kommer se fram emot lördagen. För den rakt igenom totalt musiktokige så kanske lättillgängligheten gjort att man hamnat i ett musikaliskt paradis men jag får mest svindel. Det är för mycket! Nu börjar barnen bli äldre, karriären har stabiliserats och man har återigen lite fritid. Men helt ärligt så kommer det ändå inte bli mer än 4-5 timmar musiklyssning i veckan. Hur mycket lyssnar ni? Jag har investerat i en ny musikanläggning av hög klass och nu har jag bestämt mig! Jag tänker inte skaffa Wimp Hifi eller rippa skivor till förbannelse. Jag har cirka 300-400 CD-skivor (och det var många år sedan jag köpte en) och alla är valda med mycket omsorg. I princip alla är av hög klass både ljudmässigt och konstnärligt med tonvikt på klassiska verk. Det kommer ta närmare två år att lyssna igenom allt. När jag väl har gjort det så är jag förmodligen sugen på att lyssna igenom allt igen eftersom mitt musikminne är rätt uselt. Jag hoppas att jag med denna taktik finner tillbaka till min kärlek för musiken. Att jag i lugn och ro tar mig tid att verkligen lyssna istället för att söka, scrolla och klicka. Nu är det play, blunda och lyssna tills skivan är slut som gäller. Är jag ensam att gå tvärtemot och begränsa tillgången? Någon som känner som jag? Edited March 26, 2014 by MasterChief Quote
Bebop Posted March 26, 2014 Posted March 26, 2014 En själsfrände Det du skriver stämmer väldigt bra in på mig själv. Jag lyssnar väldigt aktivt och parallellt försöker jag ta in mer än bara genom öronen. Om musiken, om artisten och om det är klassisk musik läser jag gärna om styckena också. Hur de kom till, när, i vilket sammanhang osv, vilket ger ytterligare dimensioner till det jag lyssnar. Jag är också stor konsument av musiktidningar och biografier. Många av jazzens och den klassiska musikens portalfigurer är också ytterst intressanta människor. Med detta menar jag inte att det är det "rätta" sättet att lyssna. Det är ett intresse helt enkelt. Jag vill veta vad det är jag spelar och var det har sina rötter. Eliot och Calle_jr går mer på djupet kring pressningar än vad jag gör. Det går att engagera sig på olika sätt. Mitt i veckan lyssnar jag kanske 2-3 timmar per kväll när jag är hemma. Men under helgen spelar jag i stort sett från morgon till kväll under höst och vinter med små uppbrott för promenad, handla och sociala aktiviteter. Men jag spelar sällan när vi har gäster hemma såvida det inte är just musikgäster. Jag spelar heller inte när jag äter, endast när jag sitter ner i sweet spotten (med något undantag). Jag försöker också undvika att lyssna på anläggningen. Det är sånt jag gör då och då men det går inte hela tiden sitta att lyssna efter ett pling här och där. Det tar för mycket av musiklyssningen. Under senvåren och sommaren ligger musikspelandet nästan nere helt. Under regniga dagar spelas det igen och faktiskt även lite strölyssning. Mitt sätt att lyssna på musik tar tid och engagemang så något får jag försaka. TV är en av de saker som jag lagt åt sidan. Den går max ett par timmar i veckan för min del. Jag spelar heller inte golf, jag har ingen motorcykel, jag gillar inte att "shoppa" på stan, jag tittar inte på sport och jag gillar inte sportbilar... Man gör val här i livet och musiken är det jag sätter främst och på sommaren har jag motsvarande engagemang på havet, i skärgården och med vår båt. Livet är fullt av val och kompromisser. Välkommen tillbaka till musiken... Quote
alecs Posted March 26, 2014 Posted March 26, 2014 Nej. Men jag är "bara" trettio år ung. Jag tycker inte du ska gå in med den inställningen om du söker en aktiv musiklyssnar framtid. Lär dig hantera dom nya formaten. Musik två knapptryck iväg är underbart när du sitter med likasinnade och bara vill dela musik mellan varandra. Se Engelholms nystartade musiktråd på Spotify. Underbart musik verktyg. Jag ska tro att jag snittar på 15-20 timmar musik i veckan. Mp3 och Vinyl. Både formaten har sina fördelar/nackdelar. /Alex Quote
Daniel Posted March 26, 2014 Posted March 26, 2014 Jag är också på ditt lag. :-) Det finns många bottnar i det resonemanget och det går bortom musik. Quote
MasterChief Posted March 26, 2014 Author Posted March 26, 2014 (edited) Kul med så intressanta och givande inlägg. Tack! Det Bebop skriver stämmer så väl överens med hur jag höll på förut. Jag har säkert tre flyttkartonger i förrådet med böcker om de stora mästarna. Jag hade mina perioder där jag snöade in på specifika kompositörer och läste och lyssnade. Eftersom jag är omusikalisk tog det tid att gå igenom och fördjupa sig i till exempel Sjostakovitj, men det gav så mycket. Alecs, jag är väldigt insatt i alla nya format och har använt mig av datorbunden musik sedan mitten av nittiotalet. Men ju enklare och lättare det har blivit desto mer blasé har jag blivit och distanserat mig till musiken. Det är snarare konsumtion än upplevelse. För att jag ska få tillbaka den där känslan jag hade för tjugofem år sedan så måste jag börja gräva ner mig igen. Det är ju egentligen bara att välja valfritt stycke av Bach och den innehåller musik för nästan en livstid. Edited March 26, 2014 by MasterChief Quote
Apexorca Posted March 26, 2014 Posted March 26, 2014 Jag lyssnar för det mesta aktivt. Ibland diggar jag med musik i bakgrunden vid måltid eller sysslor man har, men det är oftast annan musik. Mer popullärmusik då. På jobbet lite mindre aktivt men ändå rätt så aktivt ca 10-15h i veckan. Hemma mer aktivt, säkert i snitt minst 1h om dagen. Mer på helgerna. Lyssnar ofta ihop med kompisar. På fredagar 2h på sen eftermiddag är jag hos en polare och inleder helgen med musik vin, ost och charkuterier. Superstart på helgen. Ca 20h i veckan blir det nog. Nu är det nog ca 90% Jazz av den tiden. Håller med dig och det är en stor del till att jag inta har Spotify. Jag vill koncentrera mig på den musik jag har och det nya jag köper, ge det tid att sjunka in, snurra skivan flera gånger. Läser understundom in mig på musiker och album jag spelar och kanske snappar upp någon musiker och följer denne på fler skivor. Jag lyssnar även på sommaren når vi inte är på sommarstället där det inte är musik alls. Då kan jag längta hem för att lyssna. Alla har sitt sätt. Quote
new order Posted March 26, 2014 Posted March 26, 2014 Jag är lite som du. Köper inte speciellt mycket skivor. Jag upptäcker ny musik men i en måttlig takt. Att konsumera en massa musik ger mig inte så mycket. Allt försvinner liksom i mediabruset. Sen är jag lite av periodare och kan snöa in på en artist totalt för att sedan utveckla lyssnandet. Ett exempel. Lyssnar på U2- Joshua Tree. Ett för mig logiskt steg kan efter den skivan vara något av Daniel Lanois eller Brian Eno osv. Quote
ulfsan Posted March 26, 2014 Posted March 26, 2014 Håller med både MasterChief och Bebop i grunden och känner igen mig. För mig är det inte längre segling, utan kolonistugelivet som gör att det blir uppehåll i musik/hifilyssning under vår/sommar. Då gäller i stället fågelkvitter och ljudet av knoppar som brister. Om man accepterar utvecklingen inom internet/bredband och inte gråter över spilld mjölk, kanske i form av en jättestor skivsamling som börjar bli klumpig, så kan man ändå odla intresset på samma sätt som när man var yngre och fullständigt försjunken i den nya vinylskivan man köpt och som man läst om på alla möjliga sätt. Idag hämtar jag ner ett album jag fått nys om från Spotify och går samtidigt in på internet och läser allt om artisten och albumet och annat omkring som är intressant. Märker att det är massor jag missat bakåt i tiden och börjar se ett sammanhang mellan olika artister och yrkesmän inom branschen. Mycket intressant och detta ger ett stort mervärde. När jag sedan nästa gång lyssnar på albumet finns all min nya kunskap i bakhuvudet, vilket ger en ännu bättre upplevelse i den dvala jag ofta hamnar i (så fort tillfälle ges och inte omgivningens krav på socialt umgänge pockar på ). / Ulf Quote
Apexorca Posted March 27, 2014 Posted March 27, 2014 Märker att det är massor jag missat bakåt i tiden och börjar se ett sammanhang mellan olika artister och yrkesmän inom branschen. Mycket intressant och detta ger ett stort mervärde. Där är jag också nu. Quote
hififrasse Posted March 27, 2014 Posted March 27, 2014 Hej Det var en trevlig tråd, alla har sitt sätt att förhålla sig och utvecklas till musiken. Har precis som många andra alltid haft ett intresse för musiken OCH tekniken som möjliggör god lyssning. Jag är konsument av Spotify och uppskattar att man på ett enkelt sätt kan ordna bakgrundsmusiken till kvällar då man har gäster genom att skapa låtlistor för det speciella tillfället och det man vet gäster kan gilla. Spotify är också en möjlighet att upptäcka ny musik, men godbitar går jag sedan o köper CD eller vinyl för mer dedikerad lyssning. Vinylen är något som aldrig försvunnit i mitt lyssnande, har just nu ett pågående arbete med att sortera, byta innerfodral och plastfickor samt lägga in i register. Då har jag passat på att lyssna igenom en del äldre skivor och upptäckt dem på nytt, tagit en ny runda med att läsa om artisterna - riktigt kul. Ett par gånger i veckan blir det till att lyssna på musiken och riktigt få den in i sig på ett avkopplande och njutbart sätt. För mig är det en hobby och livsstil, hellre en timme med god musik än slötittande på TV. Ha det gott HiFi vänner. Quote
BTS Posted March 27, 2014 Posted March 27, 2014 Är jag ensam att gå tvärtemot och begränsa tillgången? Någon som känner som jag? No, du är inte ensam, för min del har det aldrig varit aktuellt med musik på telefonen, spotify, läsplattor eller annat löjligt. Jag lyssnar på musik hemma aktivt i sweetspot då musiklyssning för mig är en andaktsstund, aldrig på jobbet eller som bakgrund, det var inte helt sant kom jag på, i bilen på morgonen är P2 en kanal som är intressant, annars tyst där. Jag hatar att komma in på en arbetsplats där ynglingar spelar Radio City och andra skitkanaler på hög volym. Då händer det att jag blir förbannad och rycker ut sladden. Nä, det finns helt enkelt för mycket skit i mina ögon. Quote
calm Posted March 27, 2014 Posted March 27, 2014 Känns som att jag tillhör samma kategori lyssnare och musikälskare som många har beskrivit. För mig är musik ingen konsumtionsvara utan en konstnärlig njutning med mening i. Likaväl som jag njuter mina lyssningsstunder, dagligen några timmar i sweetspot, kan jag njuta tystnaden i en skog eller ute i havsbandet. Dagens musik tycks fylla någon funktion av att det aldrig får vara tyst och sedan verkar innehållet spela mindre roll. Min anläggning har jag byggt i kärleken till framförallt pianojazz och där handlar det enbart om CD och vinyl. Såg förresten en artikel som beskrev den japanska marknaden som tycks vägra att släppa CD:n som media och inte vara intresserade av nedladdning på samma sätt. Jag tror själv på CD:ns revival. Calm Quote
MasterChief Posted March 27, 2014 Author Posted March 27, 2014 Kul att höra era olika relationer och givetvis finns det inget rätt, utan det viktiga är att hitta rätt. Såg förresten en artikel som beskrev den japanska marknaden som tycks vägra att släppa CD:n som media och inte vara intresserade av nedladdning på samma sätt. Jag tror själv på CD:ns revival. Calm Det där kan jag förstå! För mig som 70-talist så började min fascination för HiFi och musik samtidigt med födelsen av CD:n och jag har så mycket känslomässiga band till formatet i sig. Kommer fortfarande ihåg när jag som liten grabb stod med stora ögon och tappad haka och tittade på den första CD-spelaren på NK. Jag måste nog även inflika att den silvriga skivytan och det faktum att man faktiskt ägde en laser väckte mitt intresse för teknik så pass att jag blev ingenjör. Man ska inte förringa den fysiska kontakten till skivor och vad det gör med minnesbanken. Även om jag, som teknikintresserad alltid varit en early adopter så har de sista årens extrema utveckling gjort att man blivit avtrubbad och allt mer ointresserad av det faktiska innehållet. Less is more verkar vara melodin för mig och det gäller även i många andra sammanhang. Quote
alecs Posted March 27, 2014 Posted March 27, 2014 Vi har alla våran väg till musik nirvana. Men att säga att CD och vinyl innebär "less is more" emot mp3 är vågat Riia steg. Cd ställ. Vinyl backar. Vinyl tvätten. osv osv Som allt annat här i livet gäller det att hinna sin väg genom det snåriga vimlet. Jag önskar lycka till! /Alex Quote
YYZ Posted March 27, 2014 Posted March 27, 2014 I det musikaliska paradiset är det härligt att vara, och jag hoppas att mer tid snart kan frigöras för att kunna spenderas där. Jag skulle vilja ha ett lyssningsrum...Era lyckostar som har det.. Hos mig dominerar det fysiska musikmediet. Minns min första CD-spelare Marantz CD-85 som var det snyggaste jag sett, och vilken känsla att plocka hem den (Finns kvar i hemmet). Samma känsla var det med min första riktiga vinylspelare Yamaha PF-800. Wow..! Det är dessa känslor av upprymdhet som etsat sig fast, och bara genom detta med härlig musik som den rätta totalkänslan kan infinna sig hos mig. Så kallad old-school kommer alltid att vara starkare för mig än något annat alternativ. Är lite som att en fotbollsmatch ska främst spelas på naturgräs... Quote
byZan Posted March 28, 2014 Posted March 28, 2014 Jag känner igen mig i det mesta ni skrivit och ser inga rätt eller fel, bara olika sätt att förhålla sig till sitt musikintresse. Jag gör inte revolt mot all musik - men visst kan det bli för mycket ibland och då menar jag av den dåliga musiken i mina öron. Själv lyssnar jag kanske på Spotify någon eller några timmar i veckan för att upptäcka nya alster för att sedan kanske köpa dessa på vinyl eller cd. Nedladdning av musik från nätet har jag inte vågat mig på ännu, vill nog ha den fysiska kontakten med fodral o s v kvar, för den tillför också en känsla för att musiklyssnandet ska förbli intressant. Att läsa om artister, band, kompositörer o s v ger ytterligare krydda åt hobbyn. Så tycker och gör jag idag, i morgon är en ny dag och den blir kanske annorlunda? /byZan Quote
Bo I Posted March 28, 2014 Posted March 28, 2014 Jag tillhör också den kategori av musiklyssnare som helst vill köpa mina skivor i fysisk form, dock så lyssnar jag även på Spotify. Många gånger har jag tänkt att jag har så pass många skivor att jag inte behöver köpa några fler. Det brukar dock inte dröja länge förrän jag hittar någon skiva som jag bara måste ha. Ofta är det då med någon artist som på något sätt är relaterad till någon gammal favorit. Det blir därför ofta så att mina nya skivor är någon gammal skiva som jag inte hade uppmärksammat tidigare. Då jag även lyssnar mycket på sk. klassisk musik så tycker jag att det kan vara trevligt att ha mer än ett framförande av ett specifikt stycke. Har t. ex. flera olika inspelningar av Beethovens symfonier. Så för min del tror jag att det skulle vara svårt att bara lyssna på mina gamla skivor. Quote
Recommended Posts