Prodigy Posted November 24, 2004 Posted November 24, 2004 Har hittat ett mycket bra forum för SACD-älskare: SA-CD Forum 2500+ SACD. Quote
Timbre™ Posted November 24, 2004 Posted November 24, 2004 Jösses så många bolag som numera ger ut SACDs... Hur går det med DVD-Audio... Quote
peber Posted November 25, 2004 Posted November 25, 2004 Underbart! Tack! DVD-A verkar tämligen dött, det pratas väl inte så mycket om det? Personligen så tror jag att folk i allmänhet hellre köper en musik-DVD med bild än en DVD-A. SACD däremot är en "vanlig CD" med möjlighet till bättre ljud och multikanal. Så där finns en potential... /P Quote
Bravo Posted November 25, 2004 Posted November 25, 2004 Nyttig info., men att kvaliteten alltid är bättre skriver jag nog inte under in blanco. Quote
Prodigy Posted November 29, 2004 Author Posted November 29, 2004 Jag är en av dem som struntar i vilket format musiken finns på, men det skall också sägas-jag var den förste att köpa SACD efter att ha provlyssnat en Sony SCD-1 på Stereo i Karlstad. På den tiden fanns det bara 12 SACD skivor (idag 2500). DSD verkar liksom mer flytande och direkt (re musikalisk upplevelse). Sedan dess har det blivit mycket musik på SACD och jag tycker verkligen om det jag hör. Alla SACD låter inte 100%ig bra. Det var därför jag informerade om länken ovan. Genom andra besparar man sig mycken möda..... Sitter idag med en multispelare modell bättre och lyssnar på både SACD. CD och DVD-A. SACD låter så här långt (220 SACD skivor, 40 DVD-A och mer CD än jag orkar räkna) - alltid bättre vid jämförelse (Steely Dan bra exempel). Dessutom är DVD-A alltid krångliga eftersom de beter sig som de DVDer vi är vana vid från film-menystyrningen är omständig. Det finns naturligtvis höupplöst musik som inte finns på SACD utan endast som DVD-A-och dessa låter naturligtvis mycket bättre än 80-talets CD-utgåvor! Quote
Bravo Posted November 30, 2004 Posted November 30, 2004 Vad jag förstår anser inte alla sammalunda med SACD kontara DVD-A., kan det bero på vilken spelare man har? Jag menar nu ljudkvaliteten och inte ev. betjäningsmässigt krångel. Quote
Gromit Posted November 30, 2004 Posted November 30, 2004 Diskussionen dvd-a / sacd innehåller många tvärsäkra påståenden från båda "sidor". I verkligheten är ju dock inte den diskussionen så himla aktuell eftersom väldigt få skivor finns i båda formaten. Bäst är ju om man kan spela båda format, då är man ju på säkra sidan! Dessutom, det man jämför vid lyssning är ju knappast systembegränsningarna utan snarare hur systemen är implementerade i den aktuella apparaten/apparaterna. /Gr. Quote
Bravo Posted November 30, 2004 Posted November 30, 2004 Ja ungefär så menade jag också, tyvärr gäller det även vanliga cdmediet, mjukvaran kan bli mycket bättre, det är en otrolig skillnad mellan olika skivor gällande ljudkvalitet. Därav följer att patentlösningen inte heter vare sig SACD, DVD-A eller CD i de flesta fall utan en noggrann produktion av mjukvaran likväl som hårdvaran. Idag bryr man sig inte ens om att utnyttja cdmediet fullt ut. Quote
KeNy Posted December 1, 2004 Posted December 1, 2004 Hej Bravo, Jag håller absolut med. 16/44 gjort på rätt sätt är trots allt förvånansvärt bra. Tyvärr är ju väldigt få skivor gjorda på rätt sätt... vare sig det är CD eller SACD. Idag är allt för många skivor sönderskruvade i antingen mixningen eller masteringen. Hårt, pressat, komprimerat, hissad diskant - det verkar vara det "moderna" ljudidealet. Jag har den senaste tiden "återupptäckt" storheten i DCC:s skvor - såväl guld-CD som vanliga silver. Fick nyligen äntligen tag i ett ex av deras hypade version av Beach Boys 'Pet Sounds'. Jämförde med Capitols mono/stereo release från 2001. Inte kul. Capitols version låter torr och hård med hårda röster, medan DCC-utgåvan låter fyllig, varm (mycket rör...) och med en fantastisk bas. Att skivan desutom är mastrad 1993(!) gör ju att man kan fundera över varför den så kallade "utvecklingen" verkar gå bakåt. Har även lyssnat på en mängd andra DCC-titlar - Steely Dan/Best Of, Steely Dan/Hotel California, Paul McCartney/Ram, Elvis Presley/Is Back, Ella Fitzgerald/Sings The Cole Porter Songbook, 10cc/Original Soundtrack, Ray Charles/Ingredients In A Recipe For Soul, Doors, diverse Miles Davis, Bob Dylan/Highway 61 Revisited, Creedence Clearwater Revival/Green River - alla med samma resultat: Varmt, dynamiskt, musikaliskt. Det låter vinyl! Eller väldigt nära i alla fall. En välgjord DCC låter bättre än väldigt många SACD jag har hört. /K Quote
Prodigy Posted December 11, 2004 Author Posted December 11, 2004 Japp, Det stämmer, inte alla SACD skivor låter bra........köpte dock två av RCA Victors senaste ur Living Stereo Serien på SACD och baserat på detta vågar jag rekommendera vilken som av skivorna i serien (de har dessutom fått strålande kritik in en hel hög med Audiophila tidskrifter). Elusive Disc Special Offer All 10 Living Stereo SACD Jag aspirerar definitivt på att inhandla hela serien. Denna nyåtergivning av ett antal inspelningar som purister betalar dyra pengar för i vinylformat är inte enbart genomfört på grund av ypperligt ljud utan också för att dessa inspelningar innehåller några av tidernas bästa framföranden. De två slivorna jag köpte presenterade Beethoven (Violinkonsert i D)/Mendelson(Violinkonsert i E moll) samt "Blue album" med Leomtyne Price som sjöng ett flertal utdrag ur kända operastycken Köpte dessutom en ny DVD-A skiva som hade ett fantastiskt ljud (ett tyskt bolag-"MDG-Musikproduktion Dabringhaus und Grimm") som jag också passa på att rekommendara: Breakthhrough..... into a new Dimension (MDG 906 1069-5). Mycket bra ljud och ´medryckande stycken/framföranden. Om inte denna skiva kan sälja ett par DVD-A-spelare till Jul vet jag inte vad det skall till! För att följa upp min förra "post": Jag har en spelare som optimerats för att köra DVD-A OCH SACD (Bladelius Gondul Nivå 3). Denna investering genomfördes eftersom jag vill kunna njuta av båda formaten med aritster/skivbolag som : Frank Zappa, Queen, Eagles, Steve Lukather, Beach Boys, Donald Fagen på DVD-A samt Toto, Deutcshe Grammofon (klassikst), Sony Columbias katalog av jazz och klassiskt m.m på SACD. Min kommentar att jag tyckte att de skivor som jag har i hyllan av båda formaten (dvs där jag har DVD-A samt SACD-utgåvan) lät det bättre om SACD än DVD-A. Detta hindrar absolut inte att jag njuter i fulla drag av mina andra DVD-Aer. Jag föredrar dock SACD-varianten i de fall där man givit ut båda. Om det har med mitt system att göra-vem vet? Kanske det. Jag kommer iallfall att fortsätta köpa båda formaten. Ingeting är väl egentligen absolut-allting tenderar att vara relativt-och ibland påminner de diskussioner man kan läsa i debatten om DVD-A eller SACD om dispyten mellan hårdrock eller synt (80-tal) som den främsta formen av musik, dvs. det verkar som om vi alltid dras in i ett ställningskrig om vad som är bäst istället för att godta att smaken är som baken-delad. Håller för övrigt med om DCC-skivorna ypperligt ljud, men dem börjar dra iväg i pris så vi får skynda oss att handla! Jag hittade en skiva med "filmmusik" från "Robin and the 7 hoods" med Frank Sinatra, Dean Martin, Bing Crosby, och Sammy Davis Junior (samt Peter Falk som tack och lov inte sjöng.....). Dyr men bra. Har ett par Frank Sinatra DCC (duets 1 och 2) sedan tidigare samt Toto IV. Letar efter ett DVD-A forum liknande det SACD forum jag rekommenderade i starten av denna tråd. Några tips? Quote
Bravo Posted December 11, 2004 Posted December 11, 2004 Instämmer, formatet är av mindre betydelse så länge man inte lägger någon möda på mjukvaran, och för att de nya formaten skall vara riktigt meningsfulla kräver det att man redan vid inspelningstillfället har dessa i åtanke. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.