Jump to content

SWEETSPOT Jönköping 2014


vovven

Recommended Posts

Mycket trevligt Bebop!!!

Har själv omvärderat läget och ska försöka dra mitt strå till stacken framöver på ett mera aktivt sätt (som insomnad).. och ska tagga ner på alltför spetsiga synpunkter :black:

Ser fram emot vad som komma skall från ditt tangentbord... Det tunga initierade gardet kommer alltid att utgöra grundstommen för överlevnad och förhoppningsvis mångfald på forat...

Bladet är väl därmed förhoppningsvis vänt

/Pärr

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 133
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

.......

.......

Jag tar er vädjan på allvar och letar mig så smått tillbaka till forumet och försöker reda ut min del av det hela. Jag hoppas att Calm, Peo och om det var fler, att ni också gör det samma. Hifi-världen är inte större än att det är bättre att hålla ihop som fler av er varit inne på. Man springer helt enkelt fortare med två ben än med ett.

........

........

Mycket trevlig nyhet!! :)

Gläder mig stort, hoppas likt dig att även de andra gör detsamma.

Alla behövs för att göra ett forum och ni som skriver så aktivt i än högre grad.

Richard

Link to comment
Share on other sites

Födelsedagar, båtfix och barnbarn på besök höll mig undan från Euphonia för att kolla vad som hänt sen jag ballade ur. Men nu har jag läst både inlägg och PM :o

Jag är faktiskt lite rörd av allt det stöd ni visat och jag räknar även in stöd för Calm, Peo och vilka det var mer som fick en släng av alltför hastade slutsatser. Jag beklagar det debacle jag bidrog att sätta igång och för det ber jag uppriktigt om ursäkt. Samtidigt var det en inte helt ovidkommande debatt som följde.

Jo, jag blev upprörd och förbannad och tappade fattningen. Sådant händer och det hände mig. Som väl är inte så ofta. Jag tar er vädjan på allvar och letar mig så smått tillbaka till forumet och försöker reda ut min del av det hela. Jag hoppas att Calm, Peo och om det var fler, att ni också gör det samma. Hifi-världen är inte större än att det är bättre att hålla ihop som fler av er varit inne på. Man springer helt enkelt fortare med två ben än med ett.

Vår konung har inte bidragit med så värst mycket här i riket, men han står åtminstone för ett bevingat uttryck vilket jag tänker använda mig av nu.

Det är dags att vända blad... :)

Tack för all support i ett svag ögonblick. Mitt reportage från Jönköping kommer naturligtvis att avslutas också.

Fan vad svårt det blev att skriva så att det ska tolkas så som jag vill att det skall tolkas, hmm!

Men enkelt uttryckt så blev jag glad för hur du tänkt och hur du skrev :D:icon_smile_cool:

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Födelsedagar, båtfix och barnbarn på besök höll mig undan från Euphonia för att kolla vad som hänt sen jag ballade ur. Men nu har jag läst både inlägg och PM :o

Jag är faktiskt lite rörd av allt det stöd ni visat och jag räknar även in stöd för Calm, Peo och vilka det var mer som fick en släng av alltför hastade slutsatser. Jag beklagar det debacle jag bidrog att sätta igång och för det ber jag uppriktigt om ursäkt. Samtidigt var det en inte helt ovidkommande debatt som följde.

Jo, jag blev upprörd och förbannad och tappade fattningen. Sådant händer och det hände mig. Som väl är inte så ofta. Jag tar er vädjan på allvar och letar mig så smått tillbaka till forumet och försöker reda ut min del av det hela. Jag hoppas att Calm, Peo och om det var fler, att ni också gör det samma. Hifi-världen är inte större än att det är bättre att hålla ihop som fler av er varit inne på. Man springer helt enkelt fortare med två ben än med ett.

Vår konung har inte bidragit med så värst mycket här i riket, men han står åtminstone för ett bevingat uttryck vilket jag tänker använda mig av nu.

Det är dags att vända blad... :)

Tack för all support i ett svag ögonblick. Mitt reportage från Jönköping kommer naturligtvis att avslutas också.

Storsint Bebop!

Jag förstår att du retade upp dig på mitt inlägg, även om det var riktat mot annat håll. Jag ber om ursäkt om du kände dig träffad. Ironi är bland det svåraste att skriva så att mottagaren tar det på rätt sätt.

Ibland tar mitt temperament över och jag överreagerar där jag borde besinna mig.

Två frågor som får mig att se rött är upplevd orättvisa och rena personangrepp. Sedan behöver det inte nödvändigtvis vara helt objektiva sanningar.

Vi drar ett streck över det inträffade och vänder blad.

Som bevis på att glädjen återkommit så har jag idag bokat hotell till Arken-helgen de 20 och 21/9. Ser verkligen fram emot detta och tror att det blir en kanonmässa med alla parter som medverkande. Möjligen kan det i det sammanhanget dimpa ner något reportage och några bilder.

Just nu har jag lite vinylfunderingar på gång men inget konkret än. Det gäller att fundera noga innan det blir något av det hela.

Jag återkommer i någon form.

Calm

PS Jag tycker att Peo också borde ompröva sitt beslut. Forumet behöver breddning och fördjupning i alla dess delar. Och en hifiresa är alltid spännande att följa!

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra! Med storsinthet kommer man långt! Mycket glädjande att läsa era inlägg, bra! Nu kan Euphonia fortsätta att vara bäst. Heder till er. Hoppas även på Peo. Hans hififunderingar har varit kul att läsa.

Link to comment
Share on other sites

Missade den här tråden tills idag. Jag deltager på flera forum och formuleringar på forum kan slå väldigt fel i synnerhet då det kommer in inlägg emellan och man skriver i munnen på varandra.

Inlägg blir för "gamla" för att svara på då annat som en del kan tycka viktigare kommit in och diskuteras ivrigt. Osv osv.

Forumformen ger utrymme missförstånd och kommunikationssvårigheter som man inte är i närheten av om man skulle prata med varandra.

Ironier, överdrifter och en massa känslor och tecken går förlorade då man inte kan tolka varandras kroppsspråk. Sen känner en del varandra väldigt väl och kan prata hårdare med varandra utan att nån tar illa upp då man vet hur den andra menar. Medans pratar man med en "okänd" så kan nån av parterna prata ett språk som inte fungerar trots att om samma sagts av nån annan så hade det funkat.

Men en sak man måste skilja på är kritik av apparater är en sak och kritik av personer är en annan. Sen kan ju en del ta kritik mot anläggningen som kritik mot dem själva men det vore bra om det inte upplevs så för allas bästa.

Men jag kan inte se att ett forum blir bättre av enkelriktning eller av att man inte skriver. Så skriv om vad som helst är mitt råd. Är väl heller inte hela världen om t.ex. en apparat bedöms som riktigt bra av nån och dålig av någon annan. Mycket spelar roll t.ex. kombinationseffekter som kanske skulle göra att båda egentligen tycker samma sak om båda hade besökt varandra.

Så sluta för guds skull inte att skriva men fundera gärna på om den andra kan ha "rätt" också i synnerhet då man pratar vad man tycker om saker.

Att personer tycker olika händer inom de flesta hobbies och fritidsintressen. Man kan byta partner men man byter inte sitt favoritlag. Inom hifi är det ju däremot ok att byta prylar och allt gillar man inte oavsett skäl så att diskutera prylar är ju en del av biten för att kunna spela musik.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Ojojoj!. Här har det hänt saker sen mitt senaste besök.

Bebop och Calm, det gläder mig verkligen att ni ändrade er.

Jag blev uppriktigt sagt ledsen när ni meddelade era beslut. :(

Ni tillför båda mycket till forumet och ni behövs här.

Era inlägg och trådar berikar forumet och ni har hjälp mig på min resa.

Tack!

Det gläder mig också att så många har uppskattat mina tidigare trådar och vill att jag fortsätter. Tack, det värmer. :)

Jag tycker att Peo också borde ompröva sitt beslut.

Jag jobbar på det.

normal_alskar_alskar_inte_zps833c00ed.jpg

Foto: www.fotoakuten.se

Jag har snart kommit halvvägs. ;)

Jag hann aldrig lämna in passerkortet innan min "semester", så dörren är väl fortfarande öppen?

I avvaktan på mitt definitiva ställningstagande har jag beslutat att gå ner på tomgång och bara titta på, så länge.

Inget avhopp, men jag ligger lågt.

Är det OK med en helgardering tillsvidare? :?::blush

En förklaring till mitt "dryga" beteende är kanske på sin plats, men det mesta har ni nog redan läst.

Varför är jag tveksam till fortsatt medlemskap då?

Jo, som jag har antytt tidigare, så upplever jag att den trevliga och hyfsat toleranta attityd som har varit Euphonias signum, har börjat knaka betänkligt i fogarna på senare tid.

Det är en närmast "irriterad" känsla jag har för tillfället och den måste försvinna först (för allas skull), innan jag går vidare.

Jag har också svårt att se hur jag ska kunna tillföra något meningsfullt och läsvärt till forumet i framtiden, främst av följande orsaker.

Jag är mer tekniker än poet och jag känner mig mycket bekvämare som skribent om mina inlägg och trådar är övervägande teknik/uppvisnings-orienterade (med mycket prylfokus), i stället för upplevelse-orienterade.

Tråkigt nog verkar det gå "stick i stäv" med vissa röster här på Euphonia.

Med "luddiga" begrepp som...

- prylfokus

- smygreklam

- hype

- show off

...blir det väldigt svårt att själv definiera var gränsen för övertramp går.

Jag vill definitivt inte riskera att bli misstänkt eller än värre, anklagad, för att idka smygreklam, hypa något, o.s.v.

Det har inte hänt mig ännu, men var går gränsen?

Så, vad är det som gäller här på Euphonia i framtiden?

Hur ska vi förhålla oss till de här begreppen?

Bör/får/vågar man överhuvudtaget exponera ett nyköp i fortsättningen och i så fall, ska fabrikatet ersättas med xxx i texten och bilderna "blurras"?

(som ni förhoppningsvis förstod kryddade jag frågan ovan lite extra, men min huvudfråga kvarstår likväl.)

Var går gränsen, och framför allt, vem sätter den? :?:

Jag förmodar att det är "forumledningen" som äger bollen, inte enskilda medlemmar.

En uttalad ståndpunkt i denna fråga (förslagsvis från forumets moderatorer) hade underlättat i framtiden, åtminstone för mig.

Detta är kanske en löjlig bagatell för de flesta, men svaret är faktiskt helt avgörande för hur mitt fortsatta deltagande här på Euphonia ska utvecklas.

För mig handlar frågan mer om forumets attityd och inriktning, än om formuleringar och detaljer (som i.o.f.s. inte är helt ointressanta).

Jag kanske överreagerar på några få medlemmars uttalanden, men det räcker definitivt för att tysta mig.

Vill ni ha mig med på banan igen så behöver jag ett svar för att komma vidare i mina funderingar.

OBS! Syftet med detta inlägg är definitivt inte att starta en öppen debatt i ämnet, jag vill bara förklara varför jag väljer att avvakta.

Sitt still i båten.

Ha en bra sommar.

Vi hörs.

/Tomas

Link to comment
Share on other sites

En förklaring till mitt "dryga" beteende är kanske på sin plats, men det mesta har ni nog redan läst.

Varför är jag tveksam till fortsatt medlemskap då?

Jo, som jag har antytt tidigare, så upplever jag att den trevliga och hyfsat toleranta attityd som har varit Euphonias signum, har börjat knaka betänkligt i fogarna på senare tid.

Det är en närmast "irriterad" känsla jag har för tillfället och den måste försvinna först (för allas skull), innan jag går vidare.

Jag har också svårt att se hur jag ska kunna tillföra något meningsfullt och läsvärt till forumet i framtiden, främst av följande orsaker.

Jag är mer tekniker än poet och jag känner mig mycket bekvämare som skribent om mina inlägg och trådar är övervägande teknik/uppvisnings-orienterade (med mycket prylfokus), i stället för upplevelse-orienterade.

Tråkigt nog verkar det gå "stick i stäv" med vissa röster här på Euphonia.

Med "luddiga" begrepp som...

- prylfokus

- smygreklam

- hype

- show off

...blir det väldigt svårt att själv definiera var gränsen för övertramp går.

Jag vill definitivt inte riskera att bli misstänkt eller än värre, anklagad, för att idka smygreklam, hypa något, o.s.v.

Det har inte hänt mig ännu, men var går gränsen?

Så, vad är det som gäller här på Euphonia i framtiden?

Hur ska vi förhålla oss till de här begreppen?

Bör/får/vågar man överhuvudtaget exponera ett nyköp i fortsättningen och i så fall, ska fabrikatet ersättas med xxx i texten och bilderna "blurras"?

(som ni förhoppningsvis förstod kryddade jag frågan ovan lite extra, men min huvudfråga kvarstår likväl.)

Var går gränsen, och framför allt, vem sätter den? :?:

Jag förmodar att det är "forumledningen" som äger bollen, inte enskilda medlemmar.

En uttalad ståndpunkt i denna fråga (förslagsvis från forumets moderatorer) hade underlättat i framtiden, åtminstone för mig.

Detta är kanske en löjlig bagatell för de flesta, men svaret är faktiskt helt avgörande för hur mitt fortsatta deltagande här på Euphonia ska utvecklas.

För mig handlar frågan mer om forumets attityd och inriktning, än om formuleringar och detaljer (som i.o.f.s. inte är helt ointressanta).

Jag kanske överreagerar på några få medlemmars uttalanden, men det räcker definitivt för att tysta mig.

Vill ni ha mig med på banan igen så behöver jag ett svar för att komma vidare i mina funderingar.

OBS! Syftet med detta inlägg är definitivt inte att starta en öppen debatt i ämnet, jag vill bara förklara varför jag väljer att avvakta.

Sitt still i båten.

Ha en bra sommar.

Vi hörs.

/Tomas

Hej Peo och välkommen tillbaka! :)

Jag vill först och främst bemöta det första understrukna. Har aldrig uppfattat dig som dryg i några av dina kommentarer! Inte alls.

När det gäller smygreklam så gör vi nog oss alla skyldiga till det indirekt. Har man skaffat prylar man gillar, skriver om det på forumet blir det ju

en form av smygreklam om man vill hårddra det! Men det tycker jag inte man ska göra. Detta är ju våran hobby och att skriva om den är ju faktiskt roligt!

Men, och det är det viktiga, Vi som skriver på alla forumsdelar är vanliga audiofiler och inte branschanknytna direkt. De som är involverade med vissa aktörer brukar ha skrivit det i sin signatur.

Om företag/producenter vill berätta om sina produkter är de hänvisade till nyhetsdelen. Men de är såklart välkomna att kommentera trådar i andra delar av forumet.

Alla slags röster behövs här på forat. Både de som förstår och talar i tekniska termer ,liksom de som du som fokuserar på musikupplevelsen. Jag hoppas och tror att forumet är tillräckligt

tolerant att få plats med bägge grupper.

Jag hoppas att du fortsätter posta här efter sommaren!

Vänligen

/n.o

Link to comment
Share on other sites

Hej Peo!

Kul att höra från dig igen.

Jag känner igen mig i det du beskriver. Jag håller med om att detta forum och andra HiFi forum handlar om prylarna. Det är ju det som är vår hobby. Inte konstigt alls. Att det kommer ur ett musikintresse är det roliga med det hela. Att tekniken är viktig i denna hobby är helt klart och att samma teknik ger oss upplevelser, är vad det hela går ut på.

Det finns ju musktrådar. De som önskar kan ju skriva där eller i särskilda musik forum. Vi har ju ett HIFI forum och då handlar det om prylar.

För mig är tekniken mycket intressant med mitt i sammanhanget begränsande kunnande, men det som avgör i slutändan är hur jag upplever ljudet.

Ang smygreklam. Jag svarar för mig personligen. Skall vi bli petiga bör vi definiera reklam. Går det?

Om jag säger att mina barn är söta och snälla (och det är de), anses väl inte det som reklam. Jag säger att min högtalare låter bra och är snygg är väl inte heller det reklam. Om jag säger att någon annans högtalare är snygg och låter bra är inte heller det reklam. Det är en åsikt.

Om jag tänker sälja mina högtalare och säger att de är snygga och låter bra närmar sig väl det reklam även om jag kanske verkligen tycker så. Om jag livnär mig på att sälja högtalare och säger att de är snygga och låter bra även om de verkligen gör det och jag tycker så , så är det mer av reklam. Tycker jag... Men bara för att det är reklam behöver det inte var bluff ock båg. Jag har tex hört säljare säg att Sonus Faber är bra och de har rätt, tycker jag... ;)

Alltså, om vi på detta forum får favoriter av märken och handlare och skriver om det är det inte reklam. Det är personliga omdömen. Det blir ju lite svårare om man regelbundet extraknäcker eller jobbar med det. Om man hjälper till på någon demo för att man känner någon i branschen eller liknande någon gång etc är det inget problem. Tycker jag...

Så Peo, för mig är du inte i närheten av reklamkille. Skulle du varit det hade jag också lagt ner detta forum för då skulle jag själv inte kunna skriva om något alls.

Jag skriver om det jag gillar mest men utelämnar en hel del av det jag tycker är dåligt. Om någon ser smygreklam i det så tycker jag det är synd. Jag drivs av en entusiasm för prylar som ger mig bättre och bättre musikupplevelse och vill dela med mig av det till andra därför att jag själv fått hjälp på samma sätt. För mig är det inhgen ide med detta forum om det skulle försvinna. Så tolkar jag också din ambition Peo. Så jag säger -Kör på precis som vanlig Peo, annars blir Euphonia fattigare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...