Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vänner, jag behöver er hjälp.

Efter ett flertal väldigt trevliga lyssningskvällar hos olika forumsmedlemmar så har jag insett att jag kommit till ett vägskäl: Balanserat eller Icke-balanserat.

Nuvarande anläggning:

CD: Cairn Fog v2 inkl Soft uppsamplingsmodul 24/192

Förstärkare: Roksan Caspian Mk2 integrerad

Högtalare: Totem Model One Signature

Nätkabel till CD: Transparent PowerLink Super

Signalkabel: Kimber Silver Streak

Högtalarkabel: Kimber 4TC-biwire med Kimberbananer

Jag känner att jag måste göra något, då mitt system inte riktigt är i balans (ursäkta missbruket av det ordet, det kommer mera). Det är nämligen så att Foggen är så otroligt mycket bättre när den körs med balanserade utgångar. Jag upplever att man får helt enkelt inte ut dess potential när man kör RCA-utgångarna till en obalanserad förstärkare som t.ex. min Roksan.

Problemet är att jag älskar min fogg lika mycket som jag älskar min Caspian! :D;)

Så alternativen är enligt följande:

1) Balanserat hela vägen

Foggen stannar och balanserat förstärkeri införskaffas. Förstärkarens ljudkaraktär måste matcha bra till mina Totem Model One Sign. Det är dessutom en fördel om förstärkaren inte är så utrymmeskrävande.

Den får dessutom inte kosta mer än ca 11-13 000 :o:(

Helst skall den vara lika bra (eller bättre) än min Caspian.

Begagnade förstärkare inget hinder.

Hitintills har jag hittat följande kandidater:

- Pathos Classic One (beg drygt 11 000)

- Primare A30.1 (beg ca 12 000)

Jag vill INTE ha

- Advantage Thor (bra, men jag tycker inte den funkar med Totem)

2) Obalanserat hela vägen

Min Caspian stannar och kompletteras med en Caspian Power Amplifier - en kombination som verkligen lirar härligt med mina Totem-burkar (jo, jag har provat - tack Kero). Ny CD införskaffas, som inte är en balanserad konstruktion.

CDn får max kosta 10 000 (annars har jag inte råd med Caspian-steget) :(:o .

Helst skall den vara lika bra (eller bättre) än min Fogg.

Begagnade CD-spelare inget hinder.

Hitintills har jag hittat följande kandidater:

- Meridian 507 (beg ca 9000)

- Primare D21 (ny ca 10000??)

Jag vill INTE ha

- Linn Genki (har ägt en, tycker att den suger)

3) Annan lösning som jag inte tänkt på?

Har ni någon annan lämplig uppgraderingsväg så upplys mig gärna!

Så ge mig lite argument, input, synpunkter, kommentarer - ja vad som helst (nåja, nästan :D )!

Vad är bättre - alternativ 1) eller 2)? Eller kanske något jag inte tänkt på (dvs alt 3))?

För att citera min gamle vän Ozzy

"Ohhh Noooo, Please God Help Meeee"

/ stargazer

Posted

På min gamla CD-spelare var också den balanserade utgången bättre men då resten av min anläggning inte är balanserad så använder jag XLR-utgången och gör om den till obalanserad i kontakten och det fungerar mycket bra. RCA-utgången gick tydligen genom ett extra steg som försämrade ljudet :o:black:

Posted

"Det är nämligen så att Foggen är så otroligt mycket bättre när den körs med balanserade utgångar"

Svaret gav du själv :D och Pathos ClassicOne är onekligen en läckerhet om du bara får till den med Totemhögtalarna.

Vi har ju sett och hört ClassicOne i omgivningarna... ;)

Posted

Eftersom du anser om jag inte tar helt fel Foggen vara det starkaste kortet i din anläggning vilket jag skulle anta den är :?:

Så byt förstärkeri, hade du varit tidigare hade du fått köpa mitt helbalanserade för/slutsteg för den budget du har. Hade till och med kunnat prova det hemma hos dig men nu är det tyvärr(iaf för min del då det var väldigt bra) sålt. Som referens kan jag säga att jag hört både Roksan Caspian och Thor och ingen av dem hade vart ett alternativ för mig...Begagnat gör man bäst fynd så jag skulle definitivt kolla på denna marknad. Pathos är ju snygga, lät rätt bra det lilla jag hörde med dem så de kan vara småkul.

Som punkt 3, finns det alternativ. Jag kommer osökt in på en Kinaimport. Min nya Zell förstärkare spelar i klass med mitt fd. för/slutsteg som kostade 50 000:- i nypris. Den är dock ej balanserad så inget alternativ tillsammans med Foggen enligt dina krav, men det finns också flera goda kandidater på cd spelar fronten från öst. Jag har själv E-sound CD-5 vilket har både balanserad och obalanserad utgång, tycker det är minimal skillnad på dem och spelaren är väldigt bra. Kommer det något tillfälle då det drar ihop sig till lyssningsafton finns möjlighet att jag drar med mig mina grejer så övriga norrbotten får beskåda skönheterna och välljudet

Posted

Har sedan länge använt adapters från Purist Audio Design. Deras split RCA och split XLR är av mycket hög kvalitet. Huruvida det fungerar med adapters XLR/RCA i det här fallet måste man nog först testa, men det existerar alltså kvalitetsadapters på marknaden.

Posted
Har sedan länge använt adapters från Purist Audio Design. Deras split RCA och split XLR är av mycket hög kvalitet. Huruvida det fungerar med adapters XLR/RCA i det här fallet måste man nog först testa, men det existerar alltså kvalitetsadapters på marknaden.

Vet du var det finns sådana?Alltså XLR-RCA adapters, skulle vara en ide även för mig att prova.

Posted

jag har också foggen och håller med om att den är grymt mkt bättre balanserad

så den och en classic one låter säkert kanonbra

däremot så har jag även haft meridian 507 hemma på test och den är också riktigt bra och bättre än än foggen på vissa parametrar den har t.ex.ett grymt driv i ljudet men inte riktigt samma finlir

personligen tycker jag du ska köra på pathosen det låter som en het kombination

hoppa över att köra med adapters jag gör det just nu och det är inte så kul visserligen har jag inte purist audios men dom är otroligt dyra jag skulle få två st för 150$ om jag importade dom direkt ifrån usa så här hemma lär dom inte vara gratis direkt plus att man vill ju gärna undvika ännu fler länkar i signalkedjan

Posted
Cardas har en XLR/RCA adapter som verkar vara riktigt välgjord....

cardas%20xlr_rca.jpg

/Martin

Hei Martin

Vet du hvor man kan få tak i disse Cardas Adapter og hvor mye de koster?

mvh

Posted

Ja, det här var en svårt dilemma Stargazer!

Personligen så gillar jag inte alls Foggen :o , varför? Ja därför när jag jämförde den mot Arcam 192, Arcam FMJ33 och en Hegel??? så lät den klart konstigt mot de övriga. De övre registren spelade för sig själv, längre fram i ljudbilden än vad basen var, det lät splittrat i alla fall. Svårt att sätt ord på. Så jag hade funderat i ditt fall på en ny signalkälla. Blev mycket imponerad av Arcam FMJ CD33, otroligt öppet och framför allt naturlig ljud. Har du möjlighet så lyssna på den ;)

Mvh Per

Posted
:) Skulle nog som många ovan satsa på balanserat, de flesta bättre tillverkare, (om än inte alla), bygger balanserande enheter och eftersom Foggen verkar vara ett starkt kort så.....
Posted

litt på siden av tråden, men takk for tips ang cardas adaptors kan være noe til mine Cardas Golden Reference, forsterker har xlr og cd spiller "bare" rca..

mvh

Posted
Eller också kan man beställa från USA

http://www.fatwyre.com/accessories.html

"Connectors Cardas RCA to XLR adaptors $54/2"

Kostar ju inte skortan direkt även om tull, moms och frakt tillkommer.

mvh/gurin

Tackar för denna länk, har skickat mail så vi får se vad de svarar om leveranskostnader och möjligheter.

Ett hopp har det varit från Stargazers ursprungsfråga men kanske du också är intresserad av detta? :)

Posted

Stargazer

Om du nu är inne på Roksan/Totem kombo, varför inte låna Caspian effektstärkare och lyssna in sig på Caspian CDspelare? Martin H hjälper dig säkert med den kontakten.

Anders

Posted

AndersB> jag har redan kontaktat MartinH, väntar på lite prisuppgifter bara. Men tack för tipset! Roksan gillar jag, tycker att det märket är grovt undervärderat i Sverige.

Och kring adapters> Det är intressant även för mig.

Sen är den där Pathos Classic One som var på annons för 11' drygt tyvärr såld. :dead: Så går det när man inte är tillräckligt alert...

Nåväl, jakten går vidare.

Har ni fler tips, keep'em coming :)

Posted

Tjenixen stargazer, har skickat ett PM med ett tips åt dig igår. Kan eventuellt bli ännu lite bättre pris än vad jag skrev i PM:et.

Lycka till !

Posted
Tjenixen stargazer, har skickat ett PM med ett tips åt dig igår. Kan eventuellt bli ännu lite bättre pris än vad jag skrev i PM:et.

Lycka till !

Ser du!Förstärkarfrågan löste sig på ett riktigt bra sätt! ;)

Personligen ser jag ingen anledning till att byta ut din Roksan Caspian,det är en grymt bra förstärkare,och med ett Caspian-steg därtill så kommer det att rocka på än mer.Det skulle vara skoj om du hade möjlighet att jämföra Foggen mot en Roksan cd-spelare eller varför inte en audio aero prima eller en Unison research Unico CD?Foggen är en bra spelare men du kanske får en bättre synergi i systemet med en annan :?: Det vet man tyvärr inte förrän man har provat.Sådana här gånger saknar man Bossanova audio ännu mer....

Posted

mangew

Du kan väl låta oss får reda på vad de svarar. Även jag är lite sugen på sådana där. Behöver en längre bit mellan för och slut och vill ha en Cardas i xlr men slutsteget saknar xlr.

mvh/gurin

Posted

Så nu har jag beställt Cardas adaptrarna, det gick på 400kr ink frakt

ska bli kul att se om det blir någon skillnad mellan dom och mina gamla usla ELFA-adaptrar

Posted

Hej Stargazer, du nämnde primare 30,1 som ett alternativ, jag är själv mycket nöjd med den förstärkaren och nu finns det ju några begagnade ute på marknaden till schyssta priser.

Du har ju lyssnat hemma hos mig med den stärkaren och högtalare väldigt lika dina totem i karaktär. Att det var bättre balanserat var det ju inget direkt att diskutera om. Dessutom är den rent designmässigt mycket trevlig, sober och diskret. Primaren finns ju på hifimagasinet till bra priser nu.

Försök att få låna hem en så att du kan prova i hemmiljö. Annars skulle du kunna få låna min över juldagarna då jag ändå inte ska vara hemma.

Ett annat alternativ stargazer är ju att byta foggen mot en vinylsvarv ;) det var ju en kul jämförelse vi gjorde hemma hos mig.

Nu väntar jga på mitt lehman riia (tack för tipset) som förhoppningsvis kommer i morrn, då blir det åka av hoppas jag. Du är välkommen förbi när du är i krokarna nån gång, hör av dig

mvh

micke

Posted

jeg vurderer en primare i30 (i31?) eller en a30.1. problemet er at jeg har en dac jeg liker godt som er ubalansert. tror dere at primaren vil spille like bra med ubalanserte kabler og cardas overganger inn i de balanserte inngangene på a30.1 som med balanserte kabler? jeg vil jo tro at i teorien vil det være bedre med helt balansert, men er dette en bagatell, eller vil jeg kaste bort en god forsterker?

• 4 weeks later...
Posted

Jag har nu testat cardas xlr-rca adaptrar och dom funkar riktigt bra jag lyckades dessutom ha sönder en :D så jag vet hur dom är konstruerade, först så är det en helt vanlig Neutrik xlr kontakt och det går små korta kablar av till synes bra kvalitet till en av Cardas egna RCA-kontakter och alltihop är fyllt med epoxylim så det är ganska tunga och gedigna saker.

jämfört med mina gamla adaptrar ifrån ELFA så funkar cardas MYCKET bättre ljudet blev mer sammanhållet och inte alls lika stressat och spretigt som innan, dessutom så har cardas rca kontakter ett grymt bra grepp om rca-honorna.

nu som är intresserade kolla www.dedicatedaudio.com dom har mkt bra priser och bra service.

samma som på bilden men jag hade med xlr hona och rca hane istället.

rca-to-xlr.jpg

Posted

Tack Ekman!

"Mycket bättre" lät ju förtroendeingivande. Om det nu blir så att jag köper ny kabel mellan för och slut innan jag handlar nytt slutsteg så kommer jag definitivt att handla Cardas adaptrar.

mvh/gurin