Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har tänkt byta rör i mitt försteg, VTL TL5.5. Köpte det begagnat för ett par år sedan och fick då med en extra uppsättning rör.

Enligt manualen ska det vara 4 st 12AT7 & 2 st 12 AX7 - den extra uppsättningen består av 12AT7 & 12AU7.

Då infinner sig genast frågan: kan jag använda 12AU7 i stället för 12AX7, och, om så, gör det någon skillnad?

Posted
Har tänkt byta rör i mitt försteg, VTL TL5.5. Köpte det begagnat för ett par år sedan och fick då med en extra uppsättning rör.

Enligt manualen ska det vara 4 st 12AT7 & 2 st 12 AX7 - den extra uppsättningen består av 12AT7 & 12AU7.

Då infinner sig genast frågan: kan jag använda 12AU7 i stället för 12AX7, och, om så, gör det någon skillnad?

Hej.

Jag flyttade tråden till Hifi sektionen istället. Den passar bättre där. :)

Vänligen

/new order

Posted

Är det den gamla 5.5 (som jag också ägt) eller den senaste 5.5II? I den senaste modellen anger de 2st 12AU7 och 4st 12AT7. Om jag minns rätt så bytte Luke från 12AX7 till 12AU7, men jag minns inte om det var i samband med modellbytet eller redan i den befintliga modellen. Jag gissar att du har den gamla modellen men att du har utbytesrör till den nya modellen.

Jag inbillar mig att det är rätt så riskfritt att gå från 12AX7 till 12AU7. Det kan vara värre andra hållet. 12AX7 är den av 12??7-rören som har störst förstärkning, när 5 gånger mer än 12AU7. För att match detta måste övriga komponenter vara anpassade för detta. Det kan ju också låta annorlunda. Mitt tips är att du först kontaktar Stylus Audio som lätt och snabbt får fram ett svar från fabriken. Då kan du få ett precist svar om bästa lösning. Var noga med att ange vilken modell av 5.5 du har.

Posted

ECC83 motsvarar 12AX7. Jag skulle inte byta 12AX7 mot 12AU7, inget går sönder men förstärkaren kommer inte att bete sig som tillverkaren menar att den ska.

Posted
Nuvarande rör har beteckningen ECC 83 S

Ecc83 = 12ax7.

Jag tycker inte du ska använda 12au7 förrän du fått det bekräftat. Rören används i olika syften och 12ax7 har mer förstärkning.

Om VTL har kommit på att man inte behöver gain på dessa rör så har du kanske en förbättring att se fram emot :):mm:

Posted
ECC83 motsvarar 12AX7. Jag skulle inte byta 12AX7 mot 12AU7, inget går sönder men förstärkaren kommer inte att bete sig som tillverkaren menar att den ska.

Ja, det är riktigt som Mats säger. Kontakta oss om du är tveksam. Kontaktuppgifter finner du på stylusaudio.se