Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nej jag hade gärna gått i plinds fotspår, då den stärkaren verkar mkt intressant.

Nej det är en annan Coda som fick foten att stampa takten.

Posted
Nej det kommer inte bli ett reportage om Led Zeppelins skiva från -82 om ni nu trodde det.

Zeppelin gjorde samma Willie Dixon-cover igen efter debutalbumet 13 år tidigare. Jag antog det var en strävan efter back to basics efter 8-9 års trevande vilket skulle vara glädjande.

Så blev det inte!

Det blev slutet, och det var förmodligen avsikten med "coda" redan från början :diss:

I dagens informationsflöde hade man visst om det redan från början. Men det visste man inte då. Inte jag i alla fall.

Posted (edited)

Som ni såg på föregående bilder hade jag två fötter bak på min stärkare, det betyder att det blir kvar en att sätta fram.

DSCF2971.JPG

Edited by Kilgore
Posted (edited)

Fötterna är väldigt stabila och kan även förses med M6/M8 skruv om man vill ha dem under högtalare.

Stabila rejäla fötter är ett måste till min stärkare då den väger 50kg + hifimus, och den mesta tyngden ligger bak vid transformatorerna.

DSCF3016.JPG

Edited by Kilgore
Posted

Nu är jag tillbaks i Skåneland igen efter en helg i Blekinge med lite vandring längs Laxaleden som går längs Mörrumsån.

Skönt att ta ledigt från internet ibland, och ta sig ut i naturen :)

Vi hade väldig tur med vädret, soligt och fint.

Posted

Ja fötter är inget man ska underskatta har jag fått lära mig under åren och det här ser ju riktigt bra ut liknar väldigt mycket

ett märke som jag själv har hemma.

Undrar om det är ungefär samma tekniska lösning på dom som mina :?:

Posted
Ja fötter är inget man ska underskatta har jag fått lära mig under åren och det här ser ju riktigt bra ut liknar väldigt mycket

ett märke som jag själv har hemma.

Undrar om det är ungefär samma tekniska lösning på dom som mina :?:

Min omedelbara gissning är att det är Finite Elemente du har där hemma.

Då jag inte testat dem kan jag inte kommentera nag konstruktionens likheter eller skillnader.

Det som jag tror skiljer åt är Coda feet's möjlighet till lite adaption till eventuellt snett underlag eller apparat, då där är lite spel i horsiontellt led, som fås mha av ngn typ av dämning, O-ring eller liknande. Konstruktionsfrågor är det bättre Pär Engelholm själv svarar på.

Såhär beskrivs den på hemsidan:

"The Engelholm Audio feet is used under loudspeakers/stands as well as under hifi equipment. It is made of stainless steel and features adaptive floor fit, height adjustment, point contection and resonant damping techniques."

Posted
Man vill ju se hur kopplingen inuti ser ut också :icon_smile_cool:

Ja det hade ju blivit en bra bild, men tyvärr glömde jag plocka isär dem innan jag lämnade tillbaka dem

Så tyvärr kan jag inte bidra med en sådan bild. :(

Posted

Så hur var det då med fötterna, gjorde de ngn skillnad på mitt rörsteg, som tidigare bara stått på originalfötter och Novibra.

Det man slogs av direkt var att de nedre registren fick en ordentlig uppstädning. Mycket mer kontroll i basen,som även blev lättare att följa. Detta gällde även högre upp i registren, för det brukar enligt min erfarenhet att får man till basen så hörs det även mer städat högre upp i registren.

Musiken blev lättare att följa. Detta fick mig även att vinkla ut högtalarna lite mer än innan,för att få en ännu större ljudbild, och en bättre diskantspridning.

Intressant att ljudet ändras så pass mycket med dessa fötter, helt klart ett precisionsinstrument som helt klart bör testas om man är på jakt efter fötter till sina apparater eller högtalare. Då jag bara hade 3 fötter att tillgå så blev de inte testade under högtalare. Jag testade dock dem under försteg och DAC med liknande resultat.

La jag Novibra under Coda feet, så förändrades ljudet en hel del, speciellt i de över registren som blev lite mer "avrundade", men även basen blev lite mindre fast med detta. Så beroende på vilket ljud man vill ha, så är det enkelt att krydda anläggningen med olika fötter och underlag. Det blir kanske annorlunda om man har annat material än 30 mm stavlimmad afrikansk valnöt i stereobänken :)

Posted
Det man slogs av direkt var att de nedre registren fick en ordentlig uppstädning. Mycket mer kontroll i basen,som även blev lättare att följa. Detta gällde även högre upp i registren, för det brukar enligt min erfarenhet att får man till basen så hörs det även mer städat högre upp i registren.

Musiken blev lättare att följa. Detta fick mig även att vinkla ut högtalarna lite mer än innan,för att få en ännu större ljudbild, och en bättre diskantspridning.

Så bra!

La jag Novibra under Coda feet, så förändrades ljudet en hel del, speciellt i de över registren som blev lite mer "avrundade", men även basen blev lite mindre fast med detta.

Novibra kan man ha för att dämpa stomljud från fläktar och pumpar ;)

Det är klart att Novibra kan vara bättre än en dålig fot, så det gäller att hitta en bra fast koppling tycker jag (fot+placering+underlag).

Det blir kanske annorlunda om man har annat material än 30 mm stavlimmad afrikansk valnöt i stereobänken :)

Ja, det påminner mig om att dessa mekanismer borde utredas bättre. Jag pratade med två forskare om detta för en månad sedan. Det fanns intresse, men vi kom inte till skott.

Posted
Intressant, vad kostar en uppsättning ?

Jag har inte de senaste prisuppgifterna, det får du fråga Engelholm om, men jag tror det ligger runt 4500kr för ett 3-pack.

Posted
Så bra!

Novibra kan man ha för att dämpa stomljud från fläktar och pumpar ;)

Det är klart att Novibra kan vara bättre än en dålig fot, så det gäller att hitta en bra fast koppling tycker jag (fot+placering+underlag).

Ja, det påminner mig om att dessa mekanismer borde utredas bättre. Jag pratade med två forskare om detta för en månad sedan. Det fanns intresse, men vi kom inte till skott.

Jo det är väld et Novibra är tänkt att användas till, men då jag hade några bitar liggande, så var det kul att prova :)

Du får ta upp ämnet med forskarna igen, hade varit intressant att läsa en sådan utredning.