Jump to content

PRODUKTNYHET #3/2014

Recommended Posts

Continuim%20S2%20800.jpg

Jeff Rowland tillhör en av de äldsta och mest välrenommérade tillverkarna av elektronik ifrån andra sidan Atlanten. Där grundarna hos konkurrenterna i de flesta fall lämnat sina livsprojekt så leder Jeff Rowland själv produktutvecklingen vidare till glädje för musikälskare världen över. Om man en gång har levt med den totalupplevelse som Jeff Rowland erbjuder så förblir man ofta produkterna trogen under lång tid.

NYHET! Nyligen har man lanserat sin kompromisslösa, integrerade förstärkare Continuum i en uppdaterad version - Continuum S2.

Roy Gregory hos Hifi+ är Jeff Rowland-anhängare sedan länge, och har redan hunnit recensera den nya integrerade skönheten: http://www.theaudiobeat.com/equipment/jeff...ontinuum_s2.htm

Continuum S2 är en verklig ulv i fårakläder, och levererar inte mindre än 400W/8Ω och 800W/4Ω med hjälp av den raffinerade Klass-D teknik som Jeff Rowland förädlat till fulländning under senare år. Förstärkaren går också att förse med en integrerad DAC alternativt en RIAA-förstärkare om så önskas. Som vanligt är byggkvalitet och finish i en klass för sig.

Välkommen att kontakta oss om du är nyfiken på Jeff Rowland. Vi har två kompletta system för permanent demonstration i våra showroom i centrala Stockholm.

Läs mer om Jeff Rowland och vårt utbud av demoprodukter här.

Edited by Perfect sense

• 4 weeks later...
Online-magasinet High Fidelity har även de testat Continuum S2:

http://www.highfidelity.pl/@main-457〈=en

Mer info om Jeff Rowland:

http://www.perfect-sense.se/varumarken/jeff-rowland

Jag inbillar mig, utan att ha hört Jeff Rowland, att deras signatur påminner om Devialet. Håller du med? Skulle gärna lyssna på Continuum vi tillfälle.

Jag inbillar mig, utan att ha hört Jeff Rowland, att deras signatur påminner om Devialet. Håller du med? Skulle gärna lyssna på Continuum vi tillfälle.

Jag upplever Devialet som en mirakelmaskin på flera sätt, och de nya generationerna (modell 110 och 170 framförallt) befinner sig också på en prisnivå som gör dem intressanta för betydligt fler. Ljudmässigt så är det moderna förstärkare med transparens, upplösning, definition och precision på hög nivå. Neutralt och korrekt med hifi-parametrarna under kontroll.

Jeff Rowlands produkter befinner sig på en högre nivå som musikförmedlare anser jag, med en väl sammanhållen, homogen presentation med ett uns av värmetillskott som många av dagens högteknologiska högtalarkonstruktioner mår bra av. Klass A-konstruktioner (Vitus, Gryphon, Accuphase m.fl.) är vanligtvis ett ännu större steg i den riktningen. Jeff Rowland befinner sig någonstans mellan maximal ärlighet, insyn och dynamik och det varma, organiska lugn som ofta vilar över en förstärkare ifrån exempelvis Vitus. Byggkvalitet, finish och design är också i en klass för sig, vilket för många bidrar till upplevelsen.

Ingenting slår Devialet i funktionalitet och konfigurationsmöjligheter kombinerat med en design och ett handhavande som i sig har ett stort värde för många. Den enda direkta konkurrenten inom segmentet "powerdacs" är Wadia Intuition. Denna enhet har en mer analog och varm klang vilket tilltalar mig personligen mer, men den saknar RIAA (vilket Devialet erbjuder i vissa modeller/konfigurationer), och går inte heller att konfigurera och anpassa i samma utsträckning som Devialet. I slutändan blir matchningen med det övriga systemet (allra särskilt högtalarna) avgörande.

Soundstage har nyligen publicerat en artikel på temat "powerdacs vs. separata enheter": http://www.soundstageaccess.com/index.php/...ainst-separates

Devialet, Wadia Intution och Gato (på en något lägre nivå) utgör en första generation produkter i ett segment som kommer att växa kraftigt under de närmaste åren. Flera av de erfarna tillverkarna lanserar integrerade förstärkare och försteg med avancerade inbyggda DAC:ar i ett försök att tillfredsställa både befintliga målgrupper med en etablerad relation till produkterna liksom och nya, vilka ofta söker enkelhet och kompakta "allt-i-ett"-enheter.

Nu blev det en liten utläggning - håll till godo :)

Föredra Wadia framför Devialet?

Jösses... :icon_smile_clown:

Matchning och smak, matchning och smak :) Wadian passar inte helt oväntat mycket fint ihop med Sonus Faber, men har visat sig vara lite knepig att få till i vissa andra konstellationer. Devialet har större imponatorfaktor som hifi-produkt, men det kan lätt slå över åt det lätt analytiska, allra särskilt ihop med Magico (vilket är en vanligt förekommande kombination på mässor världen över) och andra högupplösta högtalare.

Om du inte har hört Wadian så rekommenderar jag ett besök och/eller ett hemlån. Jag ska försöka att få loss lite tid till en mer utförlig jämförelse följt av en kort redogörelse framöver.

/ Marcus

Matchning och smak, matchning och smak :) Wadian passar inte helt oväntat mycket fint ihop med Sonus Faber, men har visat sig vara lite knepig att få till i vissa andra konstellationer. Devialet har större imponatorfaktor som hifi-produkt, men det kan lätt slå över åt det lätt analytiska, allra särskilt ihop med Magico //...

Wadia och Sonus faber ingår ju i samma ägare liksom Audio Research. Inte märkligt att båda de tillverkarnas produkter anses passa utmärkt tillsammans. På senaste Arkenmässan spelades Devialet tillsammans med just Magico. Minns inte benämningen men det var ett par mindre golvmodeller. Jag tycker det lät mycket bra. Rent, sammanhållet och välupplöst men inte vasst eller skrikigt. När upplösningen i övre registren är hög så måste det vara rent och det var den kombinationen. Har svårt att tro att Devialet skulle vara en sämre matchning till Sonus faber.

Edited by Bebop

Wadia och Sonus faber ingår ju i samma ägare liksom Audio Research. Inte märkligt att båda de tillverkarnas produkter anses passa utmärkt tillsammans.

Precis. Wadian är harmoniserad till att passa Sonus Faber väl.

På senaste Arkenmässan spelades Devialet tillsammans med just Magico. Minns inte benämningen men det var ett par mindre golvmodeller. Jag tycker det lät mycket bra. Rent, sammanhållet och välupplöst men inte vasst eller skrikigt. När upplösningen i övre registren är hög så måste det vara rent och det var den kombinationen. Har svårt att tro att Devialet skulle vara en sämre matchning till Sonus faber.

Jag hörde aldrig den uppställningen på Arken. Men, jag har haft Devialet + Magico S1 uppkopplat i ett medelstort och något aktivt/livligt rum där resultatet definitivt tippat mot det analytiska hållet i alltför hög utsträckning. Jag ser Transparents kablage på bilderna ifrån Arken, vilka kan ha bidragit på ett positivt sätt och tippat helheten i rätt riktning. Heltäckningsmatta och gardiner utmed hela den främre väggen lugnade säkerligen även ned rummet en del. Sen är frågan om det är en ARC CD7/8 som står längst ner i racket, och om denna användes som transport och/eller D/A-omvandlare? Det kan ha gjort stor skillnad.

Devialet + Sonus Faber Olympica är en fin kombination ska tilläggas.

Edited by Perfect sense