bigblue Posted March 10, 2014 Posted March 10, 2014 (edited) En sak som slagit mig under mina irrfärder i hifi-världen är att jag börjar tycka att vägen är viktigare än målet. Kanske för att "målet" är både abstrakt och på många sätt ouppnåeligt. På vägen har jag träffat så många duktiga och insiktsfulla människor som ömsom förstärkt och ömsom kullkastat mina egna föreställningar om hur saker och ting inom hifi-världen funkar. Det ständiga bränslet är nyfikenheten vilket förra veckan fick mig att låna hem en integrerad förstärkare som jag helt enkelt var väldigt nyfiken på – Krell S-550i. Anledningen till att jag ville höra på denna maskin är dels för att jag hört många bra Krell-baserade anläggningar och dels för att den i många avseenden är lik min egen integrerade förstärkare, Audio Research DSI200. Dessutom är den ganska sällsynt så ett sån't här tillfälle ville jag inte missa. Att det handlar om en tung pjäs står klart så snart man ser kartongen. Den kompakta maskinen väger in på hela 29 kilo. I den dubbla kartongen hittar vi bland annat en något annorlunda strömkabel då den har A20 anslutning. Krell S-550i är en synnerligen strömhungrig manick som levererar 275 W vid 8 Ohm och 550 W vid 4 Ohm. De fysiska yttermåtten är väldigt lika men Krellen väger nästan det dubbla. Den kör klass A/B med ett försteg helt i klass A. Audio Researchen är klass D. Prismässigt ligger de på ungefär samma nivå, är ARC några tusenlappar dyrare. Men just detta Krell ex har gått som demo och är därför nedsatt ytterligare. På baksidan hittar vi en uppsättning balanserade ingångar och 3 RCA varav en kan programmeras för att fungera som Home Theater By Pass vilket får Krellen att gå in i slutstegsmode när den matas med signal från ett separat försteg eller receiver. Högtalarteminalerna är WBT och alldeles förträffliga att hantera. Till höger om XLR-anslutningarna ses anslutningen för den medföljande iPod-dockan. Så då var det dags att koppla in maskineriet och lyssna... Edited March 10, 2014 by bigblue Quote
K-man Posted March 10, 2014 Posted March 10, 2014 ....lyssna fort! Klart intressant att höra vad du upplever! Är AR:n klass D....det har jag helt missat att AR gett sig in på. \\K-man Quote
Ekman Posted March 10, 2014 Posted March 10, 2014 Det här kommer bli väldigt intressant! Vet inte om du är ute efter att byta men i denna prisklassen så måste jag rekommendera en lyssning på Devialet 110 också, då får man även en hygglig dac och streammöjlighet på köpet Quote
Muffin Posted March 10, 2014 Posted March 10, 2014 Tyvärr så slutade min kärlekshistoria med DSi200 allt för snabbt. Efter bara någon vecka så upptäckte jag ett slags nätbrum i ena högtalaren. Genom diverse kopplande kunde jag utesluta allt utom att det var fel på högra högtalarutgången. Så det blev att lämna in den för reparation/justering. Veckorna gick. Och veckor blev månader. Så efter 2 månader utan att jag fått tillbaka maskinen så kände jag att det inte var roligt längre utan jag lämnade tillbaka maskinen och fick pengarna tillbaka. Ljudet är fortfarande det bästa jag hört från en integrerad förstärkare och kanske kommer jag och DSi200 att närma oss igen när den värsta besvikelsen har lagt sig... Ooopss! Kom DSi200 tillbaka in i hemmet? Vi på Euphonia har järnkoll! Quote
Vinylcalle Posted March 10, 2014 Posted March 10, 2014 ....lyssna fort! Klart intressant att höra vad du upplever! Är AR:n klass D....det har jag helt missat att AR gett sig in på. \\K-man App app app. AR = Acoustic Research, ARC = Audio Research Quote
Vinylcalle Posted March 10, 2014 Posted March 10, 2014 Nog måste det vara en marknadsförings detalj att Krell kör med 20 Amperes kontakt. Du har ju ändå inte det i väggarna. Möjligtvis kan jag köpa att det skulle "behövas" i USA med 110 Volt. Minns en tidig S300i en kompis tagit hem, där "glappade" volymreglaget en del när man tog i det. Som tur var fick han det utbytt. Betalar man för kvalité tycker jag inte det ska ge känslan av något man köpt på stormarknaden. Hur som helst trevlig apparat. Ska bli intressant att se utgången. Quote
Apexorca Posted March 11, 2014 Posted March 11, 2014 En sak som slagit mig under mina irrfärder i hifi-världen är att jag börjar tycka att vägen är viktigare än målet. Kanske för att "målet" är både abstrakt och på många sätt ouppnåeligt. På vägen har jag träffat så många duktiga och insiktsfulla människor som ömsom förstärkt och ömsom kullkastat mina egna föreställningar om hur saker och ting inom hifi-världen funkar. Håller verkligen med dig. Man utvecklar hela tiden sin smak för vad som är bra/bäst ljlud. Jag fick ju en liten smak av detta test. Alltid kul att jämföra. Då lär jag mig mest om vad jag gillar. Quote
bigblue Posted March 11, 2014 Author Posted March 11, 2014 ....lyssna fort! Klart intressant att höra vad du upplever! Är AR:n klass D....det har jag helt missat att AR gett sig in på. \\K-man Kul att det finns intresse! Jo, ARC släppte sin integrerade klass D förstärkare för ca 4 år sedan och den har fått lysande recensioner. Klass D tekniken är "nygammal" och har väl funnits med i kanske 30 år. Men inledningsvis lyckades inte företagen i branschen skapa maskiner som ljudmässigt nådde tillräckligt högt för att tävla med A och A/B enheter. Det har dock hänt en del sedan dess... Quote
bigblue Posted March 11, 2014 Author Posted March 11, 2014 (edited) Det här kommer bli väldigt intressant! Vet inte om du är ute efter att byta men i denna prisklassen så måste jag rekommendera en lyssning på Devialet 110 också, då får man även en hygglig dac och streammöjlighet på köpet Håller med Ekman. Skulle gärna ta med en Devialet hem och lyssna om och när tillfälle ges. Dock är inte mitt primära mål att byta. Jag är inte på något sätt missnöjd med det jag har. Tvärt om, så njuter jag vid varje tillfälle jag får att slå mig ner och lyssna. Jag är framför allt ute efter att skaffa fler nyanser på min "hifi-palett" för att på så sätt få en bättre förståelse för vad jag gillar (precis som Apexorca är inne på). Och genom att få den unika möjligheten att testa olika komponenter i sin egen hifi-miljö så träder detta fram bättre. Och är det dessutom så att det kan ge inspiration till någon annan på Euphona alt. räta ut något frågetecken, så är det en bonus. Edited March 11, 2014 by bigblue Quote
bigblue Posted March 11, 2014 Author Posted March 11, 2014 Med alla kablar inkopplade flippar jag den mekaniska strömbrytaren bak på panelen. På skärmen visas en "progression bar" som talar om när uppstartsproceduren är genomförd. Nästa steg är att slå på power-knappen på framsidan - vilket får mig att hoppa till då detta också orsakar ett distinkt "pop" i högtalarna. Om man inte redan innan hade känslan att "burken" har massiva krafter som vill ut, så fick man det nu . Det är lika bra jag säger det med en gång. Detta är inte ett "test" utan bara en samling av mina egna lyssningsintryck... Jag låter den spela i ett par timmar på relativt hög volym för att få upp arbetstemperaturen, innan jag sätter mig och lyssnar. Vid det här laget är chassit varmt, men inte hett. Inte som Krells tidigare integrerade stärkare som man nästan kunde bränna sig på. Fjärrkontrollen är ett kapitel i sig då detta är en produkt som ofta får utstå mycket kritik i andra sammanhang då de sällan matchar priset på produkten den medföljer. Så är inte fallet här. Den är stor, svart och helt i metall. Tillräckligt tung för att fungera som vapen i händelse av krig. Batteriluckan öppnar man inte hur som helst - här är det insexnyckel som gäller. Dock upplever jag den lite för bred för att kunna hanteras smidigt med en hand och dessutom saknar den belysningsfunktion, något som varit angenämt då både knappar och skal har samma färg. Helt objektiv går det inte att vara inför en sådan här uppgift. Jag har redan hört flera Krell-baserade anläggningar och därigenom bildat mig en uppfattning om deras kapacitet och "signatur". En av dessa förutfattade meningar är att basen brukar bli något alldeles extra och jag inleder därför lyssningen med Kari Bremnes låt Søvnjengersken som innehåller ett solo med stora trummor som får ordentligt med pisk. Det dröjer inte länge innan mina aningar besannas. Krellen har fått högtalarna att stå i givakt. Anslagen i trummorna sätts i gång och stannar av med en enastående rapphet. Det känns som om mina Sonus Faber står på tå genom hela låten. Förutom att basen är bergfast får jag också intrycket av att den är något förstärkt något för att ge lite extra umf. Apexorca (en inbiten Krell-oholic) kommer över och tillsammans lyssnar vi på en radda skivor. En klassiker i dessa sammanhang är Joe Sample och Randy Crafords skiva No Regrets. Skivan innehåller många fina akustiska arrangemang där man hör en fyllighet i instrumenten. Vad vi än spelar så förblir allt oansträngt (fattas bara annat med de kraftresurserna). Presentationen i djupled uppfattar jag som min ARC - dvs i linje med högtalarna. Krellen spelar med en sprittighet och en friskhet som lyser igenom på allt vi ger den. S-550i sträcker ut långt både i bas och i diskant, utan att på något sätt bli vass. Allt den släppte ifrån sig kändes "smooth". Jämfört med Audio Researchen är den mer neutral i sin presentation. DSI200:an är visserligen en solid state-maskin men man hör att den kommer från en tillverkare som har rötterna i rör-världen, vilket ger den de egenskaper som jag föll för. Det får avsluta mina lyssningsintryck från detta kärnkraftverk som fått ta över stafettpinnen från Krell FBI, som företagets största och kraftigaste integrerade maskin. När det gäller kraft och pondus behöver man inte leta någon annan stans - den kan i det avseendet också konkurrera med åtskilliga för- och slutstegskombinationer. Avslutningsvis så vill jag tacka Anders på Hifistället för lånet av denna makalösa manick. Quote
bigblue Posted March 11, 2014 Author Posted March 11, 2014 Nog måste det vara en marknadsförings detalj att Krell kör med 20 Amperes kontakt. Du har ju ändå inte det i väggarna. Möjligtvis kan jag köpa att det skulle "behövas" i USA med 110 Volt. Minns en tidig S300i en kompis tagit hem, där "glappade" volymreglaget en del när man tog i det. Som tur var fick han det utbytt. Betalar man för kvalité tycker jag inte det ska ge känslan av något man köpt på stormarknaden. Hur som helst trevlig apparat. Ska bli intressant att se utgången. Jag är inte tillräckligt kunnig för att sia om det behövs i detta fallet, kanske är det som att ha dubbla avgasrör på bilen - det ser cool ut . Men är det inte så att den vanliga pluggen är upp till 10 A? Denna maskin kändes mer som ett kassaskåp. Solid och gedigen - inklusive fjärren. Det enda som glappade var nog löständerna efter att vi spelat rejält högt Quote
JockeX Posted March 11, 2014 Posted March 11, 2014 Riktigt snygga bilder och tack för tipset om sömnjengersken, fullkomligen älskar trumsolon. Jag kan rekommendera ett annat trumsolo som jag har som referens: Hiromi med låten Rainmaker. Nånstans runt dryga 5 och en halv minut smäller det till Quote
Ekman Posted March 11, 2014 Posted March 11, 2014 Sååå vilken får stanna? Skämt åsido så tror jag båda är väldigt kompetenta förstärkare som är lite olika men båda borde passa väldigt bra med dina Sonus. Quote
new order Posted March 11, 2014 Posted March 11, 2014 Är själv lite svag för arc dsi 200. Gillade den. Men jag tror även att McIntosh feta integrerade borde funka superbra med dina S.F´s också. Bara en ide´om du vågar testa lite mer. Quote
K-man Posted March 11, 2014 Posted March 11, 2014 Kul att det finns intresse! Jo, ARC släppte sin integrerade klass D förstärkare för ca 4 år sedan och den har fått lysande recensioner. Klass D tekniken är "nygammal" och har väl funnits med i kanske 30 år. Men inledningsvis lyckades inte företagen i branschen skapa maskiner som ljudmässigt nådde tillräckligt högt för att tävla med A och A/B enheter. Det har dock hänt en del sedan dess... Helt klart finns intresse!!! Ja, de tidiga Klass D tilltalade inte mig direkt...men det kanske är dags att omvärdera även det... och jag hade ju hemma och testade Devialet 170 lite kort tidigare(vilket ju är klass D också) och det påvisade denna positiva utveckling men denna gång resulterade det istället i byte av högtalare....så denna 550 kanske också borde lämnas ett öra till...då "uppstädning" från dagens stapel med försteg och dubbla slutsteg börjar smaka.... \\K-man Quote
Ekman Posted March 11, 2014 Posted March 11, 2014 Helt klart finns intresse!!! Ja, de tidiga Klass D tilltalade inte mig direkt...men det kanske är dags att omvärdera även det... och jag hade ju hemma och testade Devialet 170 lite kort tidigare(vilket ju är klass D också) \\K-man Njaeeee Devialet är inte klass D... Quote
bigblue Posted March 11, 2014 Author Posted March 11, 2014 Ooopss! Kom DSi200 tillbaka in i hemmet? Vi på Euphonia har järnkoll! Stämmer bra det . Jag lyckades inte hitta något som kom i närheten av ARC-maskinen så den fick flytta in igen efter en vända på verkstaden. Quote
bigblue Posted March 11, 2014 Author Posted March 11, 2014 Är själv lite svag för arc dsi 200. Gillade den. Men jag tror även att McIntosh feta integrerade borde funka superbra med dina S.F´s också. Bara en ide´om du vågar testa lite mer. N.O., jag har McIntosh på min önskelista. Tror att de "nya" maskinerna som kommit ut de senaste åren (ex 7900 och 8000) skulle passa utmärkt då de ska ha fått ett något uppdaterat sound. De är dock väääldigt djupa - 55 cm. Det innebär att jag får såga upp hela bakväggen på hifi-bänken om den ska få plats Quote
new order Posted March 11, 2014 Posted March 11, 2014 N.O., jag har McIntosh på min önskelista. Tror att de "nya" maskinerna som kommit ut de senaste åren (ex 7900 och 8000) skulle passa utmärkt då de ska ha fått ett något uppdaterat sound. De är dock väääldigt djupa - 55 cm. Det innebär att jag får såga upp hela bakväggen på hifi-bänken om den ska få plats Det finns alltid nya bänkar att köpa! No worries! Quote
JockeX Posted March 11, 2014 Posted March 11, 2014 Njaeeee Devialet är inte klass D... Jodå ADH® is truly a technical tour de force, rendered possible by the enslavement principle: the ultra-linear Class-A amplificator relies directly on the speaker connectors and controls the output voltage of the hybrid core assembly. Its own voltage supply is measured digitally in order to control the Class-D amplifier, which in turn deliver much of the output current of the hybrid core allowing to control the speakers to perfection. Quote
bigblue Posted March 11, 2014 Author Posted March 11, 2014 Sååå vilken får stanna? Skämt åsido så tror jag båda är väldigt kompetenta förstärkare som är lite olika men båda borde passa väldigt bra med dina Sonus. Det blev Krell som fick återvända till Hifistället . S-550i är häftig maskin som fullkomligt osar energi, och dessutom kan den spela med finess. Jag spelade dem under ett par dagar sida vid sida. Först med korta A/B skiften för att utvärdera differenserna. Och sedan längre spelningar för att "glömma bort" detaljerna och istället fokusera på the big picture och känna efter vilken som var mest njutningsfull. Och där vann Audio Research för mig. Jag upplevde en innerlighet, en personlighet i upplevelsen som jag inte kan värja mig från. Som alltid handlar det om kompromisser och visst, ARC är inte lika transparent och neutral som Krellen, men jag blev helt enkelt mer engagerad i musiken genom Audio Researchen. Detta är dock två suveräna maskiner vi talar om och till slut handlar det om tycke och smak. Quote
K-man Posted March 11, 2014 Posted March 11, 2014 Jodå ADH® is truly a technical tour de force, rendered possible by the enslavement principle: the ultra-linear Class-A amplificator relies directly on the speaker connectors and controls the output voltage of the hybrid core assembly. Its own voltage supply is measured digitally in order to control the Class-D amplifier, which in turn deliver much of the output current of the hybrid core allowing to control the speakers to perfection. Ekman och JockeX.... Det är väl någon hybridlösning, det är sant... \\K-man Quote
K-man Posted March 11, 2014 Posted March 11, 2014 Det blev Krell som fick återvända till Hifistället . S-550i är häftig maskin som fullkomligt osar energi, och dessutom kan den spela med finess. Jag spelade dem under ett par dagar sida vid sida. Först med korta A/B skiften för att utvärdera differenserna. Och sedan längre spelningar för att "glömma bort" detaljerna och istället fokusera på the big picture och känna efter vilken som var mest njutningsfull. Och där vann Audio Research för mig. Jag upplevde en innerlighet, en personlighet i upplevelsen som jag inte kan värja mig från. Som alltid handlar det om kompromisser och visst, ARC är inte lika transparent och neutral som Krellen, men jag blev helt enkelt mer engagerad i musiken genom Audio Researchen. Detta är dock två suveräna maskiner vi talar om och till slut handlar det om tycke och smak. Det är alltid skönt när man testar grejer och känner "det jag har är inte så tokigt ändå!" Fortsätt njut av det goda du har! Det som tilltalar dig är det du skall ha...oavsett hur färgat det är....enligt mig... \\K-man Quote
Ekman Posted March 11, 2014 Posted March 11, 2014 (edited) Jodå ADH® is truly a technical tour de force, rendered possible by the enslavement principle: the ultra-linear Class-A amplificator relies directly on the speaker connectors and controls the output voltage of the hybrid core assembly. Its own voltage supply is measured digitally in order to control the Class-D amplifier, which in turn deliver much of the output current of the hybrid core allowing to control the speakers to perfection. Precis de är INTE klass D... I grunden som sköter all signalhantering är det en liten klass A förstärkare, sen är det en klass d bit som agerar turbo och bidrar med strömmen men ljudsignaturen och signalbehandlingen sker i klass A delen. Du kan till och med lyfta ur klass D-turbon och bara lyssna med klass A förstärkaren om du klarar dig med väldigt lite effekt. Kontentan är att det är väldigt mycket mer likt en klass A än en D förstärkare även om det är en hybrid. Edited March 11, 2014 by Ekman Quote
Apexorca Posted March 11, 2014 Posted March 11, 2014 Det blev Krell som fick återvända till Hifistället . S-550i är häftig maskin som fullkomligt osar energi, och dessutom kan den spela med finess. Jag spelade dem under ett par dagar sida vid sida. Först med korta A/B skiften för att utvärdera differenserna. Och sedan längre spelningar för att "glömma bort" detaljerna och istället fokusera på the big picture och känna efter vilken som var mest njutningsfull. Och där vann Audio Research för mig. Jag upplevde en innerlighet, en personlighet i upplevelsen som jag inte kan värja mig från. Som alltid handlar det om kompromisser och visst, ARC är inte lika transparent och neutral som Krellen, men jag blev helt enkelt mer engagerad i musiken genom Audio Researchen. Detta är dock två suveräna maskiner vi talar om och till slut handlar det om tycke och smak. Jag håller i stort med dig i din analys. Ett byte hade mest varit ett sidosteg. Hade du haft det bästa av båda skulle ett byte vara ett bra steg framåt. Mitt råd är att om du skall uppgradera förstärkeriet måste det bli ett större steg uppåt med en maskin som kan mer av allt. ARC DSI200 och Krell s-550i är mycket kompetenta. Svåra att slå, även av dyrare prylar. Quote
Bebop Posted March 11, 2014 Posted March 11, 2014 Kontentan är att det är väldigt mycket mer likt en klass A än en D förstärkare även om det är en hybrid. Jag tror mitt sommarslutsteg från Lyngdorf har en liknande lösning. Hur som så låter det allt annat än vasst och kantigt. SDA 2175 - Semi Digital Amplifier "Semi Digital" is in Lyngdorf terms a "digital" switching amplifier driven by an analog input. Quote
new order Posted March 11, 2014 Posted March 11, 2014 Då kanske Pass skulle passa? Deras Int 150 eller Int 30A kan ju få vara med och leka om det ska testas integrerat. Hör med Zood. Moon I-7 som jag hade var också en jäkla bra integrerad i min åsikt. Accuphase integrerade är bland det läckraste man kan ha tillsammans med Luxmans. Gillar deras retrostuk. Bland det vackraste man kan ha till S.F (om man vill köra integrerat) måste ju vara deras Musica. Kolla bara in Timbres bild. Vilken vacker förstärkare! Quote
Ekman Posted March 11, 2014 Posted March 11, 2014 Jag tror mitt sommarslutsteg från Lyngdorf har en liknande lösning. Hur som så låter det allt annat än vasst och kantigt. SDA 2175 - Semi Digital Amplifier "Semi Digital" is in Lyngdorf terms a "digital" switching amplifier driven by an analog input. Nej det är inte riktigt en liknande lösning, Lyngdorf har ingen klass A förstärkare i grunden utan det är en PWM-förstärkare tror jag. Med semidigital tror jag bara dom menar att den har vanliga analoga ingångar istället för digitala, Devialet å sin sida har en inbyggd DAC före förstärkarkretsen. Quote
bigblue Posted March 11, 2014 Author Posted March 11, 2014 Då kanske Pass skulle passa? Deras Int 150 eller Int 30A kan ju få vara med och leka om det ska testas integrerat. Hör med Zood. Moon I-7 som jag hade var också en jäkla bra integrerad i min åsikt. Accuphase integrerade är bland det läckraste man kan ha tillsammans med Luxmans. Gillar deras retrostuk. Bland det vackraste man kan ha till S.F (om man vill köra integrerat) måste ju vara deras Musica. Kolla bara in Timbres bild. Vilken vacker förstärkare! Just nu är jag i första hand inte ute efter att byta förstärkare utan för att, när tillfälle ges, skaffa mig erfarenheter (till när det så småningom är dags att byta ) En maskin som jag gärna skulle vilja lyssna på är Accuphase och deras integrerade förstärkare E460. Quote
Vinylcalle Posted March 11, 2014 Posted March 11, 2014 Precis de är INTE klass D... I grunden som sköter all signalhantering är det en liten klass A förstärkare, sen är det en klass d bit som agerar turbo och bidrar med strömmen men ljudsignaturen och signalbehandlingen sker i klass A delen. Du kan till och med lyfta ur klass D-turbon och bara lyssna med klass A förstärkaren om du klarar dig med väldigt lite effekt. Kontentan är att det är väldigt mycket mer likt en klass A än en D förstärkare även om det är en hybrid. Fast då blir i stort sett alla förstärkare klass A förstärkare då stora delar åtminstone förstegkretsarna går i klass A. Och QUAD´s förstärkare med current dumping blir garanterat klass A. Jag vill gärna hålla mig till klassiska begrepp. Och vet inte om jag tycker Devialet vinner på att försöka slingra sig runt olika begrepp (dom är ju knappast ensamma). Det måste vara bättre att Devialetenen är vad den, den blir inte sämre av det. Kanske är det världens bästa klass D förstärkare. Och det är ju inte fyskam. Quote
Recommended Posts