Svanteborg Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 (edited) Hallå! Jag tänkte att jag skulle dra igång en tråd för att på ett bra ställe samla ihop alla intryck och nya kunskaper på min resa mot högkvalitativt musiklyssnande! Jag är totalt färsk på området och kommer säkert ha en miljon frågor längs vägen, hoppas kunna debattera för/nackdelar här och i slutändan göra kloka val som leder åt rätt håll Börjar med en kort summering av vägen som lett fram till idag, samt några ord om förutsättningarna för att fortsätta. Jag köpte mina första högtalare av en kamrat när jag var i 15-års åldern. En Canton Plus C passiv subwoofer och tvenne Plus S satelliter, till det förmånliga priset av en tusenlapp. Dessa kopplades snabbt upp till föräldrarnas gamla Technicsförstärkare, som jag rakt av la beslag på. Högtalarna lät bra i mina öron på den tiden, men det dröjde inte mer än 3-4 år innan jag kände att det var dags att uppgradera igen. Låg i lumpen vid denna tid så budgeten var alltjämt begränsad, ölpengar var viktigare än HiFi-pengar. Efter mångt och mycket sparande föll valet på Yamaha NS-777 tillsammans med en billigare stereoförstärkare från Yamaha. Minns att jag var tvungen att packa upp dem på NetonNets parkeringsplats för att få in dem i bilen, då de var väldigt mycket större än vad jag trott. Självklart köpta ohörda och osedda, det var ju stora och tunga grejor, då måste det ju vara bra, eller hur?! Till föräldrarnas stora lycka flyttade jag strax därefter till en studentlägenhet på annan ort. Där fanns en Hifi-klubben butik och efter några besök där inne tyckte jag att jag kunde kosta på mig en uppgradering av min trötta gamla Yamahastärkare, återigen hade jag en budget hårt styrd av CSN och ett aldrig så högt sug på att dricka öl vareviga helg. Till slut fick jag ihop tillräckligt för en NAD C326BEE, och jösses vilken skillnad det blev. Nu kunde jag dåna AC/DC för hela studentkomplexet och lite därtill. Högt och mycket spelades det, fortfarande inte en tanke på HUR det lät dock, ju högre desto bättre och kombinationen med NS-777 och min NAD ställde villigt upp på allt. Efter högskoletiden flyttade jag som nybakad ingenjör till Alinge Texas, där jag bor idag, 12 år efter mina första Cantons. Hade snabbt anställning och nu började högtalare och förstärkare omsättas med hiskelig fart. Sålde Yamahaorna och NAD:en och köpte ett 5.1 hemmabiosystem (mörka tider), men blev på nåt sätt aldrig riktigt nöjd med att spela musik på det. Efter bara ett halvår blev stereoabstinensen för stark och jag sålde av hemmabion, och då är vi nästan framme vid dags datum. Här upptäckte jag det fina i att handla begagnat, jösses vad fina grejor man kunde hitta för en billig slant. Jag fick tag på ett par Primare L20, små golvhögtalare, tillsammans med en XTZ Class-A 100 D3 förstärkare och här någonstans märkte jag att man kunde laborera med både placering och riktning av högtalarna för att förändra ljudbilden. Det här med musik, och detaljerad sådan, var ju riktigt roligt att lyssna på! Undrar egentligen just HUR bra det kan bli?! Det var en bakgrund, uppdaterar snart med senaste inköpet, nya inspirationer och sedan de första trevande stegen ut i HiFi-träsket! Utrustningslista - 2014-03-03 1. Analog musikkälla - Technics SL-5300 skivspelare, årsmodell okänd. Svärfars gamla. Fick även en större samling vinylskivor som jag vårdar ömt. 2. Digital musikkälla - Dator genom Squeezebox Classic 3. Högtalare - Sonus Faber Grand Piano Domus 4. Förstärkare - Goldenote S-1 Signature II 5. DAC - Hegel HD11 6. RIAA - Artcessories Pre-II MM 7. Kablar - Transparent Music Wave Plus, Vincent XLR Edited July 3, 2014 by Svanteborg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svanteborg Posted March 3, 2014 Author Share Posted March 3, 2014 (edited) Dåså, tänkte fortsätta skriva lite mer om mitt senaste köp, vad jag har för uppställning idag och vart jag vill nå. Innan jul var jag som sagt ner och hämtade mina Primare och XTZ-förstärkaren. Det var ljudkvalitet på riktigt, olikt allt annat jag hört förut. Saker hördes i låtarna som jag aldrig hört förr, och musik blev roligt att bara sitta och lyssna på utan att göra något annat under tiden. Nånstans runt nyår började jag kika runt på internet och hittade hit, har smygläst det mesta i HiFi-forumet och förundrats och imponerats över folks anläggningar i bildforumet. Kunde verkligen inte förstå hur man kan lägga flera hundra tusen på ett slutsteg, eller ännu värre, på en simpel högtalarkabel. Dårfinkar Sedan kom jag in på Timbres stora test av stativhögtalare, lusläste dessa och som ett tecken från ovan kom några veckor senare ett par QRS Luna Audiofil ut på Blocket, snorbilligt och dessutom inklusive stativ. Allt man behövde kort sagt, och efter att ha läst testet stod det ju klart att de måste vara bättre än det jag hade idag. Sagt och gjort, åkte och provlyssnade (!) och tyckte de lät helt fantastiskt. Kom hem och min käre sambo blev hemskt nöjd över att bli av med de rosewood-färgade golvarna, som ju inte alls passade ihop med all ek och silvergrått sedan tidigare. Nu är Lunorna visserligen i lönn, men det är tillräckligt nära matchning för att det blev accepterat! Så nu har jag välljudande högtalare, en bra förstärkare, och totalt hade jag inte lagt mer än 10.000 på kalaset. Detta fick mig att återigen fundera, hur kommer det sig att det för det första finns utrustning för flera hundra tusen kronor och mer därtill, och hur sjutton finns det folk som köper det?! Nu kan väl inte den ena existera utan den andra gissar jag, utan entusiaster som köper HiFi för mycket pengar, skulle det inte finnas nån industri för det heller, och tvärtom. Men vad är det som gör att man investerar en årslön i välljud? Jag åkte ner till HiFi-Consult i Sävedalen för att få svar på mina frågor, och nog fick jag det alltid! Ingemad visade in mig i Rum 1, instegsrummet, och vi tittade på en anläggning som var ungefär dubbelt så dyr som min. Visst hördes det skillnad, det var knäpptyst i minsta lilla mikropaus i musiken, klara och fina röster och överlag väldigt välbalanserat. Nå, vidare då till Rum 2, med Burmesters instegsmodeller 102 CD player och 101 stärkare. Ljudförmedlare var Vienna Beethoven Baby Grand. Här kunde man klart höra det jag läst om i högtalartesterna, blundade man kunde man lätt känna instrumentens placering i rummet, det var som att lyssna på en regnbåge om jag ska likna det vid något. Fantastiskt. Bara för att illustrera poängen att det blir bättre och bättre lyssnade vi några minuter inne i Rum 3 också, med Tidal, Burmester och deras värstingmodeller. Vill inte ge mig på att recensera vad jag hörde där inne, för jag skulle inte göra det rättvisa, men poängen är bevisad. Jag kunde helt klart förstå att det finns ett intresse och en ambition att ha en sån här anläggning hemma. Dåså, jag har stolpat upp resan fram till dags datum, och nästa anhalt är att utan vidare omsvep radda upp dagens anläggning. Jag tänkte göra mig en lista, i första inlägget för att sedan editera när nyinvesteringar sker. Målet med hela resan är att sakta men säkert uppgradera bit för bit tills jag känner att jag är nöjd (så förmodligen ser vi inget slut på den här tråden). Förutsättningarna är att jag har en låg budget, därför kommer stora inköp att få planeras och budgeteras därefter. Jag har inte bestämt någon speciell ordning att investera i, men tanken är att eftersom jag köpt högtalare och förstärkare senast så skall de bytas sist i kedjan. Se inlägg #1 för aktuell lista med utrustning, och kom gärna med synpunkter i vilka steg jag bör tänka. Edited March 3, 2014 by Svanteborg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilgore Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Välkommen till forumet! Kul att läsa om din hifiresa! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hexen Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Välkommen till Euphomia Svanteborg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Känner igen sig litegrann i din story. Skoj med nytt blod. Välkommen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Välkommen till Euphonia! Ser fram emot att få läsa mer om din resa /byZan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svanteborg Posted March 3, 2014 Author Share Posted March 3, 2014 (edited) Tackar mjukast för välkomnandet Uppdaterat andra inlägget nu, och strax även det första! Första inköpet lär bli nya högtalarkablar, HiFi-Consult prackade på mig lånekablar för att jag skulle få testa och höra skillnaden, och det märktes verkligen skillnad. Slapp det höga skrikiga i vissa låtar samtidigt som basen lugnade ner sig lite och blev mycket mer distinkt. Tankar på detta? Han rekommenderade deras 4-ledarkabel eller möjligen Transparents instegskabel The Wave, dock såg jag att han säljer en inbyteskabel modell Music Wave, alltså ett steg upp, för samma pris som en ny The Wave. Enda skillnaden var att den var lite äldre (MM istället för MM2), frågan är om det är bäst investering att köpa en Music Wave (MM) för 2900 eller en The Wave (MM2) för samma pris. Tankar, funderingar mottages tacksamt! edit: Tanken är ju att ett inköp ska hålla minst en hel uppgraderingscykel, så vid val av högtalarkabel behöver jag tänka på att den inte ska skämmas när jag väl byter högtalare/förstärkare. Samma sak för alla delar i systemet! Edited March 3, 2014 by Svanteborg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 De flesta (mig inklusive) hajade säkert till över hur mycket dyr hifi kunde kosta i början av ens hifi karriär. Det kan jag göra än i ärlighetens namn, men jag har en bättre förståelse för valen vi gör. Antingen det eller så har man blivit lite fartblind. En sak är säker. Det blir dyrare att få sina hifi kickar. Man blir mer kräsen och kanske bortskämd? Är alltid mer kritisk till min egen anläggning än till någon annans. Det kanske jag inte är ensammen om? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Välkommen! Trevlig inledning. Följer gärna med på din resa. Du frågar: 1* "Undrar egentligen just HUR bra det kan bli?!" - Nästan hur bra som helst. Så bra du vill. Man måste bara vet vad som är bra för en själv och det är olika smak som kan avgöra. Gränsen flyttas ju bättre man blir och det blir roligare och roligare. Att lyssna på reproducerad musik (och live) handlar på ett sätt om lärande. Lyssna runt mycket på olika system för att veta vad man gillar är viktigt om man vill hitta rätt och minimera de oundvikliga snedstegen. 2* Varför dyra anläggningar? Riktigt bra HiFi blir dyr, tyvärr. För mig är det en mycket berikande livsstil att lyssna på musik och umgås kring den. För mig är den "mindfullness" och rekreation. Värd varenda öre. Med system som reproducerar musik riktigt bra kommer jag närmare det innersta väsen i musiken som berör mig djupt och väcker känslor. De klär av musiken och man kommer nära musiken, helst kloss an. Därför är det värt tiden att söka bättre misikåtergivning. Investeringen är upp till var och en. Har man lite koll på vad man vill ha och kan lurpassa lite, ger begagnat bästa effekten tycker jag. Good luck! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 ... 2* Varför dyra anläggningar? Riktigt bra HiFi blir dyr, tyvärr. För mig är det en mycket berikande livsstil att lyssna på musik och umgås kring den. För mig är den "mindfullness" och rekreation. Värd varenda öre. Med system som reproducerar musik riktigt bra kommer jag närmare det innersta väsen i musiken som berör mig djupt och väcker känslor. De klär av musiken och man kommer nära musiken, helst kloss an. Därför är det värt tiden att söka bättre misikåtergivning. Investeringen är upp till var och en. Har man lite koll på vad man vill ha och kan lurpassa lite, ger begagnat bästa effekten tycker jag. ... Jag håller mestadels med dig Apexorca, men vill ändå delge en liten twist på det fetstilta. Nämligen att riktigt bra musikåtergivning absolut inte behöver kosta en årslön för Svenne Banan... Beroende på hur man definierar "Riktigt bra Hifi", så kan det däremot bli skrämmande dyrt! Och givetvis, Intressant ämne Svanteborg! Jag kommer följa dina eskapader med intresse! Din historik är inte helt olik min egen heller, bara det att jag tror mig ha mer av den... Vh Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Jag håller mestadels med dig Apexorca, men vill ändå delge en liten twist på det fetstilta. Nämligen att riktigt bra musikåtergivning absolut inte behöver kosta en årslön för Svenne Banan... Jo det är rätt. Det är när man snöat in på det som jag och några till gjort det blir lite kostsamt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Nämligen att riktigt bra musikåtergivning absolut inte behöver kosta en årslön för Svenne Banan... // Och givetvis, Intressant ämne Svanteborg! Jag kommer följa dina eskapader med intresse! Din historik är inte helt olik min egen heller, bara det att jag tror mig ha mer av den... Kan bara instämma. Om jag hade vetat det jag vet idag och börjat om så tror jag att skulle kunna uppnå mina mål till halva priset av det jag gett under åren. Det finns en övertro, tycker jag, på att det finns en direkt koppling mellan pris och kvalitet. Det innebär dock inte att det är gratis. Det blir lätt en hel del slantar. Första fokus är musiken. Det blir lätt att man sitter och lyssnar på anläggningen efter ett litet pling här och där. Lyssna på musik istället och låter det bra så är det bra. Detta hindrar inte att man kan klättrar på stegen och sätta nya mål när det gäller ljudet. Mitt bästa råd är då att se på helheten, se till att få grejor som spelar bra ihop snarare än att förblindas av en tillverkare. Oavsett om du väljer t ex Sonus faber, Tannoy, Wilson, Dynaudio, B&W etc, så kan du få dem att låta utmärkt. Det gäller "bara" att hitta rätt kringutrustning och få till ett bra lyssningsrum. Det är heller inte så bråttom ... allt har sin tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svanteborg Posted March 3, 2014 Author Share Posted March 3, 2014 Oja, tid kommer det få ta. Först och främst måste jag se över en ordning för vad som behöver handlas först. Har läst att en bra strömrenare kan påverka mer än man tror, vad tycker ni? Om jag först byter ut lampsladdarna till högtalarkablar, bör jag satsa på strömförsörjning eller signalkablar härnäst? //Svanteborg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 (edited) Om man skall fortsätta bebops spår med mycket bra hifi till lägre pris är absolut mitt bästa råd att ha viss koll på akustiken, annars jagar man prylar till förbättringar som inga prylar i värden kan fixa till. Inte heller akustiken behöver bli dyr och skrymmande om man tänker till lite. Svanteborg nämner också att ha ordning på strömmen. Det är att börja i rätt ände, men om man har lång uppgraderingstid är det inte den roligaste hifi investeringen. Men ack så klok. Edited March 3, 2014 by Apexorca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Oja, tid kommer det få ta. Först och främst måste jag se över en ordning för vad som behöver handlas först. Har läst att en bra strömrenare kan påverka mer än man tror, vad tycker ni? Om jag först byter ut lampsladdarna till högtalarkablar, bör jag satsa på strömförsörjning eller signalkablar härnäst? Strömrenare anser jag kommer bland de sista så tidigt i din hifiresa. Om du har lamsladd så tycker jag att du skall byta dem. Eftersom du tydligen handlar hos HiFi Consult, varför inte starta med ´t ex Transparents The Wave för under 3,000. De har också Transparent 14-2 och 14-4 per löpmeter om du vill hålla kostnaden nere. De finns också vettiga och mycket prisvärda kablar från Kimber, MIT, Nordost, Tellurium och Cardas till ungefär samma pris både för högtalare och signal. Övre prisgräns saknas. Vilken är då bäst? Jag undviker ge råd om vilket märke som är bäst. Jag påstår att alla är lika bra. Det finns skillnader men de är oftast kraftigt överdrivna enligt min mening. Ta hem och prova. Det som känns rätt för mig är fel för andra och omvänt. Börja på en rimlig nivå. Finns ingen anledning att dra iväg så här i början. Vettiga kablar hjälper till att hålla störningar utanför signalkedjan och det behövs inga fantasisummor för att uppnå detta. När det gäller strömrening så finns det också olika meningar om hur mycket nytta de gör. Det blir i vart fall inte sämre. En vettiga strömrenare, t ex Aquarius från Isotek eller Axis från Isol-8 är inte fel, men jag hade börjat med strömkablar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svanteborg Posted March 3, 2014 Author Share Posted March 3, 2014 Strömrenare anser jag kommer bland de sista så tidigt i din hifiresa. Om du har lamsladd så tycker jag att du skall byta dem. Eftersom du tydligen handlar hos HiFi Consult, varför inte starta med ´t ex Transparents The Wave för under 3,000. De har också Transparent 14-2 och 14-4 per löpmeter om du vill hålla kostnaden nere. De finns också vettiga och mycket prisvärda kablar från Kimber, MIT, Nordost, Tellurium och Cardas till ungefär samma pris både för högtalare och signal. Övre prisgräns saknas. Vilken är då bäst? Jag undviker ge råd om vilket märke som är bäst. Jag påstår att alla är lika bra. Det finns skillnader men de är oftast kraftigt överdrivna enligt min mening. Ta hem och prova. Det som känns rätt för mig är fel för andra och omvänt. Börja på en rimlig nivå. Finns ingen anledning att dra iväg så här i början. Vettiga kablar hjälper till att hålla störningar utanför signalkedjan och det behövs inga fantasisummor för att uppnå detta. När det gäller strömrening så finns det också olika meningar om hur mycket nytta de gör. Det blir i vart fall inte sämre. En vettiga strömrenare, t ex Aquarius från Isotek eller Axis från Isol-8 är inte fel, men jag hade börjat med strömkablar. Jag frågade i ett tidigare inlägg apropå att de säljer "förra generationens" Music Wave för samma pris som en ny The Wave, är det rimligt att anta att en kabel med ett nypris på 6000 kr är bättre än en för 2900, fast att den är en generation äldre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Välkommen Svanteborg! Eftersom du har en stor samling flac så har du säkert bra ordning på ditt musikbibliotek. Vad spelar du för musik idag och vad använder du för mjukvara till flac? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svanteborg Posted March 3, 2014 Author Share Posted March 3, 2014 Välkommen Svanteborg! Eftersom du har en stor samling flac så har du säkert bra ordning på ditt musikbibliotek. Vad spelar du för musik idag och vad använder du för mjukvara till flac? Tackar! Det är tråkigt nog till stor del samma skivor jag har på vinyl, dvs hårdrock/metal från 70-80-90-talen, men även lite som jag endast har i digital form. Mycket från artister som Live, Zeppelin, Pink Floyd, Iggy and the Stooges, Boston, Scorpions... etc. Just nu kör jag Winamp, men sneglar på JRiver. Antingen på en HTPC eller så får jag ta tag i det tråkiga jobbet att formatera och optimera laptopen för mediacenterändamål istället för spelmaskin som den är idag. Har dock en stationär dator att leka på men har alltid tyckt det är ett skitjobb att formatera och ominstallera. Har nyligen upptäckt det roliga att lyssna på lite mer nyanserad musik med lite annorlunda instrument än bara elgitarrer och virveltrummor, fick mycket fin inspiration från Euphonia-playlisten till spotify så snart blir det en tripp till Ginza för att se vad man kan hitta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekman Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Jag frågade i ett tidigare inlägg apropå att de säljer "förra generationens" Music Wave för samma pris som en ny The Wave, är det rimligt att anta att en kabel med ett nypris på 6000 kr är bättre än en för 2900, fast att den är en generation äldre? Jag hade undvikit förra generationen av Transparent, den som heter MM. MM2 är mycket bättre och det är nästan värt att gå på en billigare men nyare modell eller försöka hitta en MM2 begagnat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mangew Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 (edited) Började min "hifiresa" för ca. 20år sedan...har gått på många minor allt från direkta felköp som handlat av fel handlare. Även kommit i kontakt med handlare och personer som har min största respekt. Idag är jag inte ute och reser men den dagen kanske kommer igen, dock är min femöring i ärendet. Har du Svanteborg det minsta intresse att lära dig (för du behöver inga förkunskaper) att DIY:a så kommer du att kunna få prestanda billigare än handla färdiga produkter över disk. Det gäller allt från kabel till högtalare och elektronik. Just nu består min anläggning till större delen DIY och jag är nöjd, jag hade inga förkunskaper om DIY när jag började. Det är dessutom ganska kul, speciellt när man lyckats. Sedan begagnat, hifimagasinet.com är främsta platsen att söka detta, finns andra också men den är ganska okomplicerad. På begagnatmarknaden får man mer för pengarna och det finns gott om produkter i nyskick till 50-60% av nypris. Ungefär där tycker jag en begagnad produkt ska ligga. Googla och läs om produkter som du är intresserad av, olika tekniker som finns som rör, transistor, rundstrålande högtalare osv. På sådant sätt kan man skaffa sig en bra grund över vad som finns på marknaden, man får såklart inte den praktiska erfarenheten av produkterna men kan skapa sig bra bilder. Gå inte bara in hos en el två handlare och köp allt de säger eller säljer. Edited March 4, 2014 by mangew Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svanteborg Posted March 4, 2014 Author Share Posted March 4, 2014 Tackar för inputen, ska börja läsa kabeltester i eftermiddag! Jag tog en bild från sweetspot idag, jag äger inget annat än en mobilkamera så ni kommer få stå ut med riktigt sunkiga bilder ett bra tag framöver, det skulle bli alldeles för rörigt att börja blanda in kamerakunskap i min redan överfulla hjärna i det här stadiet På bilden kan ni se rumsproblematiken, nämligen att jag har en väldigt begränsad bredd mellan ingången från hallen, längst till vänster i bild, samt sovrumsdörren till höger. Det är betong bakom högtalarna, och även bakom sweetspot. Bilden är tagen ca 30 cm ut från väggen i bakkant. Problemet jag upplevt hittills är att den vänsta högtalaren står jättedumt precis i innerhörnet, så där kommer jag definitivt att behöva ställa något. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekman Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 Riktigt snyggt och stilrent system det där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svanteborg Posted March 4, 2014 Author Share Posted March 4, 2014 Tackar, haha det märks att jag inte gjort några större förberedelser inför fotograferingen.. Lampsladdarna ligger på golvet medans jag har skiftat till testkablarna, och det snygga hålet jag fick ta upp i bakstycket på tv-bänken för att få in förstärkaren syns klart och tydligt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 Snyggt! Den breda (fast snygga) bänken förbättrar inte dina justeringsmöjligheter för högtalarna i sidled precis. Med tv´n på väggen och en lite smalare bänk får du större svängrum. Bara en tanke.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RODA Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 Hej Svanteborg Kult med hifihistorie Jeg mener at du begynner i helt feil ende når du skal se på dyre kabler og strømrensing før du har havnet på andre høyttalere og forsterker. Eller gjort deg opp en mening at høyttalere og forsterker skal du ha lenge. Det viktigste er å finne en høyttaler - og et høyttalerprinsipp - som du liker og som fungerer i ditt rom, deretter en forsterker som kan drive dem godt, og en kilde (DAC eller vinyl) som klinger sånn du liker det. Kabler er i beste fall kun krydder og små justeringer. Mitt råd er å være kritisk til denne delen av hobbyen. Selv har jeg nettopp byttet en høyttalerkabel til 16000,- med en til 800,- og en signalkabel til 4-5000,- med en til 200,-. Det spiller fortsatt musikk og de 19-20000,- mener jeg er bedre å putte i høyttaler og forsterker enn i kabler. Spesielt i en budsjettsammenheng. lykke til videre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svanteborg Posted March 4, 2014 Author Share Posted March 4, 2014 (edited) Väldigt intressanta synpunkter RODA Tanken är som sagt att hela systemet skall uppgraderas, men du menar på att jag ska göra det i omvänd ordning mot vad jag har tänkt. Alltså, istället för att börja med kablar, ström, DAC osv, så tycker du att jag ska lägga undan pengar och börja med att köpa högtalare och förstärkare först, och sedan gå vidare med det andra, hm? Det låter ju logiskt att de två delar i anläggningen som kostar mest pengar är de som gör mest för välljudet, och jag håller med om att det låter helt klart smartare att köpa högtalare som funkar i rummet, och sedan anpassa elektroniken efter dem, istället för att som jag tänkt, göra tvärtom och på så vis begränsa mina högtalarval till vad som passar med alla kablar och kringutrustning jag redan köpt. Några frågor som (kanske, helt plötsligt nu då) inte hör till dagens eller morgondagens spörsmål: Hur går tankegångarna om inbyggda DAC/RIAA-steg osv jämfört med att fylla TV-bänken med grejor? Visst, det kan se snyggt ut om man hittar matchande grejor men minimalism passar nog bättre här hemma... Jag har ett konkret exempel som jag funderade på. Bladelius Sigyn + Njord (ca 36.000 kr) i jämförelse med den integrerade Thor mk III Novitas (ca 39.000), tankar? Bara ett löst exempel men det är intressant när en för+slutstegskombo kostar ungefär som en integrerad, hur står de sig mot varandra? Hur tänker man här, är det bara utrymmetkraven i TV-bänken att ta hänsyn till när man väljer mellan för+slutsteg gentemot integrerat? Tar man en integrerad kan man ju få inbyggt saker som man slipper ställa på hyllan då, tex DAC/RIAA. Jag fattar att den integrerade förstärkaren kommer behöva kosta mångdubbelt om man ska få likvärdiga grejor inbyggda i en och samma låda, men i Bladelius-fallet, är det någon som testat bägge uppställningarna och är det värt att fundera länge och väl över vilket val man gör eller är det bara upp till preferenser på vilken DAC man vill använda? Edited March 4, 2014 by Svanteborg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JockeX Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 Jag är helt enig med Roda. Se till att spendera så mycket du bara kan på ett par högtalare som uppfyller dina krav och kommer passa in i det rum du ska lyssna i. Det kombinerat med akustikåtgärder kommer du långt med, t.ex. har du just nu ett problem med att ena högtalaren kommer stå nära en vägg som ger både en skadlig förstareflex på sidan samt göra att stereobilden kommer kantra åt vänster. Sen är det dags att ge sig på en förstärkare som kan driva högtalarna på ett förträffligt vis, osv... Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 Snyggt! sovrumsdörren till höger. Med ett draperi i stället för en dörr kanske hela systemet kan flyttas 1m åt höger? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekman Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 Om jag hade varit du så hade jag definitivt tittat efter en integrerad förstärkare med inbyggd DAC, till exempel Bladelius Thor som du nämner eller en Hegel H300. Går du upp lite till så kommer Devialet 110 in som ett väldigt intressant alternativ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristian Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 Välkommen! Kul med din påbörjade resa. Jag hade börjat med högtalare och förstärkare sen kablar och dylikt. Både HifiConsult och Ågrens HiFi kör med hemlån och där kan man hitta riktigt bra instegsnivåer enl mitt tycke. Min första anläggning blev en begagnad Bladelius Thor mkII ihop med ett par QRS Merkurius mkII och separat Dac från Hegel (hd10) denna anläggning räckte gott och väl men sen tog upprgrderingsdjävulen tag i mig med Tips köp inte en integrerad Dac utan separat då Dac utveckling går sinnesjukt fort,det är bättre att kunna byta denna separat Och som Bebop skriver lyssna på musiken och inte efter olika ljud så kommer du få en härlig resa Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts