Jump to content

MSB Diamond DAC IV Select, den nya referensen!


- Marten -

Recommended Posts

Så att svepande prata om 10 års garanti i ett sådant här sammanhang anser jag gränsar till vilseledande marknadsföring. Det ska tydlig framgå vad som garanteras och vilka villkoren är! Möjligen är det så i detta fall, men jag orkar inte läsa det finstilta. Vilseledande marknadsföring är olaglig.... (inom hela EU)....

Men är detta en garanti? Kallas uppgraderingsgaranti. Det är ju inte samma sak som garanti såsom garanti när du köper något annat. Den garantin finns ju också men detta är något annat.

Jag ser det som ett serviceavtal/funktionsavtal där produkten blir servad och uppgraderad när nyheter kommer. Rätt vanligt inom mitt gebit.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu gäller ju denna tråd en produkt som en säljare (Mårten Design) väljer att lägga under Nyheter på detta forum. Inte riktigt samma sak som om en vanlig entusiast tipsar om något halvtokigt i en kärvänlig tråd om varför man skaffar vissa prylar till sin anläggning enligt min uppfattning. När kommentarer och kritiska inlägg sedan kommer väljer säljaren att försvara produkten. Varför? Vill man kanske sälja? Till vem?

Link to comment
Share on other sites

Jag har testat ca 5 olika Cat kablar och hör skillnad på dem alla. De bästa var audioquest diamond och orginalkabeln. Orginalkabeln van pga en mjukare och mer musikalisk känsla i sig. Audioquest blir mer upplöst men lite mer analytisk och inte lika analog känsla i ljudet.

Även om jag är tveksam till ovanstående så har jag förståelse för att du hör eller tolkar skillnader i ljudet när du byter mellan olika kablar.

Ett företag som ska vara vetenskapligt/tekniskt nummer 1(prismässigt) på digitalteknik bör däremot inte göra sådana påstående gällande digital överföring internt mellan sina komponenter. Låter rent av oseriöst om de inte ens kan bevara den digitala originalsignalen internt :) Då borde det vara betydligt billigare/enklare att låta Wimp leverera digitalsignalen i original till en DAC ;)

Link to comment
Share on other sites

Tillbaka till MSB Diamond DAC IV Select. Tydligen har MSB gjort en blindtest av olika nätverkskablar som används för att koppla ihop cd-drivern och da-omvandlare och turligt nog så fann dom att den kabel som sändes med apparaten är den som låter bäst. Vilket fantastiskt sammanträffande :D Om det verkligen är så att da-omvandlaren påverkas av vilken nätverskabel som används för att ansluta den så måste det vara något fel men designen av da-omvandlaren och precis som ”mikael2” skriver i ett tidigare inlägg så bör det gå att kontrollera ifall kabeln har någon påverkan med hjälp av mätningar.

Om jag får spekulera så tror jag att det ligger till så här:

MSB har implementerat I2S som protokoll, det betyder i teorin att deras DAC är helt immun mot inkommande jitter eftersom klockan är separerad. SPDIF fungerar ju annorlunda som bekant, istället måste DAC:en buffra eller använda andra mekanismer för att vara immun mot jitter vilket numera görs på ett förträffligt sätt förvisso, men det finns ett reellt problem i hur det löses åtminstone.

Så om protokollet som MSB implementerat är helt immunt vilket i sig gör att kabeln verkligen inte spelar någon som helst roll såvida den inte är direkt felkonstruerad, hur ska de då pedagogiskt förklara för personer som köper enormt dyra analoga kablar att de inte behöver köpa några extravaganta nätverkskablar för att koppla ihop deras CD och DAC?

Min teori är att förklaringen de gav är konstruerad så att köparna av DAC:en åtminstone besparas från att köpa en dyr I2S-kabel... :)

Link to comment
Share on other sites

Som jag skrev tidigare så garanterar MSB enbart att du kan uppgradera till senaste modell av "select" i 10 år. I princip kan de lägga ned utvecklingen av "select" om 1 år och fortfarande hålla vad de lovar :black: Undrar lite hur de ska kunna leva med löftet att uppgradera "Select" en gång i månaden i 10 år, måste bli löjliga uppgraderingar/förändringar sidledes i mjukvara/handhavande vissa månader om de ska klara detta :o

I och med att de satsar på en annan referens "Edison" så finns ju inga garantier för någon utveckling av "Select" i framtiden. Hade man gett ett löfte om att du köper en referens som ska vara MSBs referens-dac i 10 år oavsett så hade jag accepterat det som ett fint löfte värt namnet(och kanske priset) :)

Visst kan MSB lägga ner den men det skulle vara dumt. Innehavarna av "garantin" skulle bli förbannade och man kan tänka sig att de inte vill fortsätta köpa MSB utanför garantin. MSB skulle få dåligt rykte för opålitlighet.

Jag uppfattar "garantin" mer som en prenumeration. Första året kostar 275 tkr och därefter är det inte bestämt hur stor avgiften är. Det är alltså helt riskfritt för MSB som hela tiden kan ta ut sina kostnader och en antagligen rejäl vinst. Om man bortser från utvecklingskostnader som MSB har i vilket fall som helst så bör deras kostnader för uppgraderingarna vara mycket måttliga. De mjukvaruppdateringar man får kostar inget extra för MSB och för andra produkter brukar de vara gratis. Sedan kan det handla om byte av hårdvarukort men tillverkningskostnaden för ett sådant är blygsam, särskilt i relation till avgifter av storleksordningen hundra tusentals kronor. Varför då avbryta "garantin" genom att stoppa modellutvecklingen och inte leverera fler uppgraderingar?

Link to comment
Share on other sites

Visst kan MSB lägga ner den men det skulle vara dumt. Innehavarna av "garantin" skulle bli förbannade och man kan tänka sig att de inte vill fortsätta köpa MSB utanför garantin. MSB skulle få dåligt rykte för opålitlighet.

Jag uppfattar "garantin" mer som en prenumeration. Första året kostar 275 tkr och därefter är det inte bestämt hur stor avgiften är. Det är alltså helt riskfritt för MSB som hela tiden kan ta ut sina kostnader och en antagligen rejäl vinst. Om man bortser från utvecklingskostnader som MSB har i vilket fall som helst så bör deras kostnader för uppgraderingarna vara mycket måttliga. De mjukvaruppdateringar man får kostar inget extra för MSB och för andra produkter brukar de vara gratis. Sedan kan det handla om byte av hårdvarukort men tillverkningskostnaden för ett sådant är blygsam, särskilt i relation till avgifter av storleksordningen hundra tusentals kronor. Varför då avbryta "garantin" genom att stoppa modellutvecklingen och inte leverera fler uppgraderingar?

Jag håller helt med om ovanstående. Jag ville bara belysa vad som egentligen står skrivet i denna "garanti". Sen gäller 270000 bara mars månad ut :black: Undrar vad de tänkt begära i april för detta? Det står inte vilket också känns lite ogenomtänkt, blir det 272' eller kanske rent av 350' i april? Inget skulle egentligen förvåna om det kostade 375' i april och det är just det som för mig innebär att de tappat fotfästet och deras uppgraderingslöften känns inte direkt som någon trygghet rent ekonomiskt. Jag vet inte men MSB har kanske lyckats med sin strategi när inte kunder/bransch/journalister blir förvånade längre om de begär 270000 eller kanske rent av 500000 för att uppgradera sina produkter, vad vet jag, de testar väl var gränsen egentligen går ;) De finns ju bevisligen de som försvarar att en dac kan kosta 675 000 även i Sverige. Kan de ta att ta ut över 1 miljon för nästa dac Edison, ja kanske, inget förvånar längre :)

Link to comment
Share on other sites

Om jag får spekulera så tror jag att det ligger till så här:

MSB har implementerat I2S som protokoll, det betyder i teorin att deras DAC är helt immun mot inkommande jitter eftersom klockan är separerad. SPDIF fungerar ju annorlunda som bekant, istället måste DAC:en buffra eller använda andra mekanismer för att vara immun mot jitter vilket numera görs på ett förträffligt sätt förvisso, men det finns ett reellt problem i hur det löses åtminstone.

Så om protokollet som MSB implementerat är helt immunt vilket i sig gör att kabeln verkligen inte spelar någon som helst roll såvida den inte är direkt felkonstruerad, hur ska de då pedagogiskt förklara för personer som köper enormt dyra analoga kablar att de inte behöver köpa några extravaganta nätverkskablar för att koppla ihop deras CD och DAC?

Min teori är att förklaringen de gav är konstruerad så att köparna av DAC:en åtminstone besparas från att köpa en dyr I2S-kabel... :)

Jag tror att det ligger mycket i det du säger. Jag tycker att det skulle varit bättre om MSB hade varit ärliga och berättat att det inte spelar någon roll vilken kabel som används. Nu ”nystar dom in sig” i märkliga förklaringar, men jag förstår att det är knepigt för ett företag som har så många kunder som tror på dyra kablar att plötsligt gå ut och säga att kabeln inte har någon betydelse.

Precis som du säger så använder MSB I2S protokollet mellan transport och dac. Vad jag förstått så sitter klockan i DACen och klocksignalen sänds från DAC till transporten. I transporten används klocksignalen för att ”klocka ut” data ifrån cd-läsaren. Data sänds sedan till DACen med en I2S-anslutning. Med den lösningen antas det att inkommande data till DACen har exakt samma klocka som den som finns i DACen. Det finns en risk att klocksignalen påverkas när den sänds runt på det här sättet. På 90-talet fanns det en hel del ”high-end” apparater som hanterade klockan på ett liknande sätt men dom har mer eller mindre försvunnit. Personligen tror jag att det är bättre att samla inkommande data i en buffert som sitter nära klockan i DACen. Data i bufferten ”klockas ut” och sänds till da-chipet. Det är så som en asynkron usb dac fungerar. Det är en billigare lösning och troligen också bättre. (MSB använder sig också av den tekniken).

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det ligger mycket i det du säger. Jag tycker att det skulle varit bättre om MSB hade varit ärliga och berättat att det inte spelar någon roll vilken kabel som används. Nu ”nystar dom in sig” i märkliga förklaringar, men jag förstår att det är knepigt för ett företag som har så många kunder som tror på dyra kablar att plötsligt gå ut och säga att kabeln inte har någon betydelse.

Med all respekt för att inte du tror att det är skillnad på kablar eller hör den. Man har olika förmågor att uppleva ljud helt enkelt.

Men jag har testat och många med mig hör skillnad på dessa kablar utan problem. Det kanske Larry också hör. Då är det ju inte ärligt att säga att det inte är skillnad, då det verkligen är det.

-Har du testat olika Cat 6 kablar på msb och inte hört skillnad? Jag tror inte det, jag tror att du gissar att det inte går att höra skillnad? Annars är du välkommen till mig för att se om du också kan höra skillnad, det kanske du kan?. Jag har 4 olika. Alla går att höra skillnad på. Har du inte testat förstår jag inte att du kan vara så bombsäker.

Tror du verkligen att MSB skulle vara så dumma att de säger att det är skillnad om det inte går att höra skillnad. Dessutom är deras CAt 6 kabel i sammanhanget den bästa. Jag har testat många. Långt dyrare kablar låter sämre i detta fall och deras kabel tror jag koster ca 2000kr villket är bland de billigare.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Hej,

när det gäller Cat6 kablarna så gick det till så här. MSB's "sales manager" i USA (som inte är tekniker/ingenjör) berättade för Larry mfl att han kunde höra skillnad på olika Cat6 kablar. Larry (som är tekniker/ingenjör) tyckte det var bara nonsens. Men då han litar på sin "sales manager", som är erkänt duktig lyssnare, så genomförde han mfl på MSB ett antal tester och till deras stora förvåning så kunde de höra skillnad på olika Cat6 kablar. Då all överföring var "bit perfekt" med de olika kablarna så är de väldigt konfunderade varför. De håller fortfarande på att fundera på detta och hoppas komma fram till något inom nära framtid.

Larry är väldigt öppen med detta och varför skulle de mörka detta, det vore ju i så fall att inte tala sanning.

I alla fall så kom de fram till, och flera med dem, att deras egentillverkade Cat6 kabel fungerad bäst (men det är ju alltid en smaksak). Deras cat6 kabel kostar 1700:- för övrigt och är terminerad med Neutriks Cat6 kontaktdon som har samma fattningshylsa som motsvarande XLR kablar. Det ger en väldigt stabil fattning.

När det gäller överföringen med I2S mellan transport och DAC så sitter klockan i DAC'en och de synkas då med I2S överföringen.

Mvh

Leif

Edited by Mårten Design
Link to comment
Share on other sites

Det jag utläser är att stackars Larry, teknikern som vet hur det faktiskt fungerar, blev överkörd av marketing. Tillåt mig tvivla att de plockade ut kablarna i blindtest.

Det här påminner lite om hur HDMI-kablar tidigare marknadsförde att de kunde leverera en bättre bild. Det stämmer givetvis inte och jag ser inte längre att de marknadsför detta. Skillnad i kvalitet är det alltid på kablar dock, men i den digitala världen är det dramatiska skillnader som uppstår när inte bitar kommer fram som de ska.

Men jag blir gärna övertygad om att jag har fel! Köp en vanlig cat6 nätverkskabel från kjell&co och gör ett blindtest mot MSB:s egna och återkom med resultatet! Jag äter gärna upp min hatt om det blir ett annorlunda resultat. Kanske fler får lyssna in sig på er Select-DAC dessutom.

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört skillnad mellan cat6 kablar mellan källa och DAC, utan att äga någon och ha något intresse av resultatet. Skulle vara skönt om det var tvärtom och ett bekymmer mindre.

Det blir väldigt tjatigt med dessa läxor till andra om att de skall arrangera blindtester. Har du inte fattat att diskussionen om blindtester är mer än uttjatad och inte leder någonstans? Gör ett blindtest själv och presentera resultet om det är så viktigt.

Edit: Jag har sett precis samma diskussion sedan 2001 men den har nog funnits före min tid. Precis samma argument för och emot, inget har uppnåtts ännu mer än tjafs och missämja.

Edited by Anders
Link to comment
Share on other sites

Jag tror att diskussionen har gått in på minerad mark nu när det börjar diskuteras kablar :) . Det är inga problem bara vi håller det på en bra nivå och respekterar varandras erfarenheter.Och Åsikter såklart.

Edited by new order
Link to comment
Share on other sites

Vi har alla våra upplevelser och ingen ska förringa dem förstås, det är inte heller min intention. Men när vi börjar prata digitala kablar tycker jag att man ska ha en viss skepsis, trots allt sålde många kabeltillverkare dyra HDMI-kablar för inte så länge sedan och hävdade bättre svärta med mera, men det var omöjligt både i teorin och i praktiken att det skulle vara så.

MSB har ju trots allt byggt hela sin teknik utifrån att deras DAC ska vara helt immun mot inkommande jitter. Larry själv säger ju att det är nonsens att det skulle finnas skillnader men är numera införstådd med att det kan finnas tydligen.

Nu så här i efterhand inser jag att det kanske inte spelar någon roll om jag med mina poster försöker bespara pengar åt de som köper en DAC för dessa summor, trots allt är kabeln en piss i mississippi i jämförelse och man ska inte heller tvivla på att snygga kablar kan ge positiva effekter på flera sätt. Så sett tycker jag att MSB skriver på ett bra sätt när de upplyser om att deras blindtester har kommit fram till att deras egen kabel är den mest optimala...

Link to comment
Share on other sites

Med all respekt för att inte du tror att det är skillnad på kablar eller hör den. Man har olika förmågor att uppleva ljud helt enkelt.

Men jag har testat och många med mig hör skillnad på dessa kablar utan problem. Det kanske Larry också hör. Då är det ju inte ärligt att säga att det inte är skillnad, då det verkligen är det.

Jag har full respekt för att du upplever skillnad mellan olika kablar. Jag har själv varit med om det, så sent som för ett par månader sedan. Jag hade flyttat mediabänken lite längre ut till höger och då blev ett vägguttag synligt. Till vägguttaget hade jag kopplat en grå apparatkabel som gick till en strömlist som jag har elektroniken är kopplad till. Den här grå aparatkabeln var så ful så jag ville byta ut den till något snyggare. Jag hittade en vit aparatkabel som dessutom var skärmad vilket jag tyckte vara till fördel. Kabel kostande ca 350 kr, dvs. ungefär 10 gånger mer än en standardkabel. Direkt efter att jag kopplat in kabeln och slagit på musikanläggningen så slogs jag av en känsla av att ljudet var bättre än innan. Känslan var dessutom väldigt stark. Som du märkt så är jag skeptiskt inställd till skillnader mellan kablar så jag blev mycket fundersam över min egen reaktion. Några dagar senare testade jag lite mer noggrant. Tyvärr så hade jag inte möjlighet att göra någon blindtest så jag fick nöja mej med en öppen AB-test. Jag skiftade kabel femgånger och jag lyckades inte längre höra någon skillnad.

Det här var inte första gången jag råkat ut för att jag upplevt skillnader som sedan inte gått att återskapa när jag gjort en kontrollerad test. Jag brukar montera ihop min egna datorer/musikspelare och det har mer än en gång hänt att jag tyckt att ljudet från en ny dator eller en ny digital mediaspelare låtit bättre än från den gamla direkt när jag kopplat in den. Apparater av det slaget är väldigt enkla att blindtesta och än så länge har jag inte varit med om att jag hört skillnad mellan digitala transporter när jag senare gjort en blindtest.

Det var ändå skillnad i upplevelse mellan kabeltesten och dom tester jag brukar göra med digitala transporter. Med kabeln hade jag inte medvetet förväntat mej någon skillnad, men med dom digitala apparater som jag bygger själv så infinner sig ofta en liten förhoppning om att det ska låta bättre med en annan apparat. Anledningen till att jag tyckte att det var skillnad mellan kablarna är nog att jag läst för många inlägg om kablar på det här forumet och att det satt fart på min fantasi :D

-Har du testat olika Cat 6 kablar på msb och inte hört skillnad? Jag tror inte det, jag tror att du gissar att det inte går att höra skillnad? Annars är du välkommen till mig för att se om du också kan höra skillnad, det kanske du kan?. Jag har 4 olika. Alla går att höra skillnad på. Har du inte testat förstår jag inte att du kan vara så bombsäker.

Nej, jag har inte testat MSB med någon cat 6 kabel. Jag skulle gärna vilja det, men då ska det vara en blindtest annars blir det för stor osäkerhet i resultatet av testen. Jag har sett att du gärna testar olika lösningar och det är intressant att läsa om dina tester. Har du inte någon gång funderat över att göra en riktig blindtest? Du verkar så pass nyfiken på nya prylar och upplevelser så jag har lite svårt att tro att du inte skulle tycka att det skulle vara spännande att utmana din egen uppfattning om hur en viss apparat eller kabel påverkar ljudet.

Tror du verkligen att MSB skulle vara så dumma att de säger att det är skillnad om det inte går att höra skillnad. Dessutom är deras CAt 6 kabel i sammanhanget den bästa. Jag har testat många. Långt dyrare kablar låter sämre i detta fall och deras kabel tror jag koster ca 2000kr villket är bland de billigare.

Det här är en knepig fråga för en tillverkare. På ett utländskt forum har jag sett inlägg där Gordon Rankin, han som ”skapade” tekniken som används i Asynkron UBS DAC:ar, fått frågan om varför olika usb-kablar låter olika. Han har svarat att han inte vet varför. Gordon Rankin har mycket djup kunskap om tekniken i USB och han har säkert testat med massor av olika kablar. Hade det funnits någon skillnad mellan usb-kablar när dom används med asynkron USB så skulle han kunna förklara varför det blir skillnad. Han ger ett ”diplomatiskt” svar, antagligen för att han inte vill gå in i en diskussion med människor som tror att det finns skillnad mellan olika digitalkablar. Han vet förmodligen att det inte går att övertyga någon som tror på skillnaden att det inte finns någon skillnad.

Jag tror att MSB är i en liknande situation men jag tycke att deras marknadschef borde få lite medieträning. Att dom vid en ”rigorösa blindtester” kommit fram till att deras egen kabel är den bästa låter minst sagt lite konstruerat ;)

Link to comment
Share on other sites

Vi har alla våra upplevelser och ingen ska förringa dem förstås, det är inte heller min intention. Men när vi börjar prata digitala kablar tycker jag att man ska ha en viss skepsis, trots allt sålde många kabeltillverkare dyra HDMI-kablar för inte så länge sedan och hävdade bättre svärta med mera, men det var omöjligt både i teorin och i praktiken att det skulle vara så.

MSB har ju trots allt byggt hela sin teknik utifrån att deras DAC ska vara helt immun mot inkommande jitter. Larry själv säger ju att det är nonsens att det skulle finnas skillnader men är numera införstådd med att det kan finnas tydligen.

Nu så här i efterhand inser jag att det kanske inte spelar någon roll om jag med mina poster försöker bespara pengar åt de som köper en DAC för dessa summor, trots allt är kabeln en piss i mississippi i jämförelse och man ska inte heller tvivla på att snygga kablar kan ge positiva effekter på flera sätt. Så sett tycker jag att MSB skriver på ett bra sätt när de upplyser om att deras blindtester har kommit fram till att deras egen kabel är den mest optimala...

Nä, det går inte att övertyga någon som tror på skillnader mellan digitalkablar att det inte finns någon skillnad men jag har sett på HIFI klubben webb att dom numera är försiktiga i sitt sätt att marknadsföra HDMI-kablar. Följande text är kopierad från HFI-klubbens web.

"En HDMI-kabel ger dig optimal digital signalöverföring och optimal ljud- och bildkvalitet från din anslutna utrustning. Dyrare HDMI-kablar ger inte bättre ljud och bild, men särskilt vid längre kabeldragning kan en bra HDMI-kabel i vissa fall lösa problem med signalöverföringen mellan spelare och TV/projektor."

Link to comment
Share on other sites

Jag ber er sluta med att försöka övertyga varandra om kablar förtjänster och icke förtjänster. De olika ståndpunkterna är väl kända liksom testmetoderna. Att person A inte hör någon skillnad säger inget om person B's upplevelse.

  • En del föredrar AB test andra inte.
  • Somliga hör skillnader, andra inte.
  • Ytterligare en grupp känner viss tillfredsställelse att äga välrenomerade kablar.

Redovisa gärna vad ni hört och upplevt men sluta med att försöka övertyga och "bevisa" vem som har rätt. Det är inte viktigt och det finns inget slutgiltigt svar. Vi delar erfarenheter och drar våra egna slutsatser. Det förhåller sig på samma sätt mellan rör och transistorer, mellan olika puppor och tonarmar...

Min egen ståndpunkt är att skillnader mellan kablar är överskattad, men jag har inga som helst problem med att andra intar en annan ståndpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag misstolkade nog MSB kabeltester och skrev lite slarvigt. De menade att deras Cat6 kabel var så god som någon men att det var svårt avgöra vilken som dom de facto tyckte var bäst men det fanns ingen direkt anledning att använda någon annan än den medföljande som ändå fungerade bäst totalt sett.

Mvh

Edited by Mårten Design
Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag misstolkade nog MSB kabeltester och skrev lite slarvigt. De menade att deras Cat6 kabel var så god som någon men att det var svårt avgöra vilken som dom de facto tyckte var bäst men det fanns ingen direkt anledning att använda någon annan än den medföljande som ändå fungerade bäst totalt sett.

Mvh

Det var ju skönt att höra, ett tag trodde jag att de hade konstruerat en DAC som tolkade något annat än 1:or och 0:or när den översatte "bit perfekt" olika beroende på vilken kabel som pratade "bit perfekt". En nyckfull DAC hade ju varit lite besvärlig att utvärdera ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag ber er sluta med att försöka övertyga varandra om kablar förtjänster och icke förtjänster. De olika ståndpunkterna är väl kända liksom testmetoderna. Att person A inte hör någon skillnad säger inget om person B's upplevelse.

  • En del föredrar AB test andra inte.
  • Somliga hör skillnader, andra inte.
  • Ytterligare en grupp känner viss tillfredsställelse att äga välrenomerade kablar.

Redovisa gärna vad ni hört och upplevt men sluta med att försöka övertyga och "bevisa" vem som har rätt. Det är inte viktigt och det finns inget slutgiltigt svar. Vi delar erfarenheter och drar våra egna slutsatser. Det förhåller sig på samma sätt mellan rör och transistorer, mellan olika puppor och tonarmar...

Min egen ståndpunkt är att skillnader mellan kablar är överskattad, men jag har inga som helst problem med att andra intar en annan ståndpunkt.

+1

I mina ögon så är det du skriver så sant - så sant. Därför håller jag mig alltid/oftast utanför kabeldiskussionerna och lyssnar hellre på musik. Fast visst delar jag gärna med mig av mina egna erfarenheter om någon frågar.

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag misstolkade nog MSB kabeltester och skrev lite slarvigt. De menade att deras Cat6 kabel var så god som någon men att det var svårt avgöra vilken som dom de facto tyckte var bäst men det fanns ingen direkt anledning att använda någon annan än den medföljande som ändå fungerade bäst totalt sett.

Mvh

Jag instämmer helt i Larrys slutsats!

Efter mina egna test med i vart fall ett antal högkvalitativa kablar cat 6 och 7 blev slutsatsen densamma . Dyrast var inte bäst utan den som var direkt anpassad. Se mina test i tråden Digitala dagdrömmar!

När jag senare frågade Larry om andra möjliga ljudförbättrande åtgärder så blev det klockuppgradering till galax-nivå trots att ett nytt separat nätaggregat skulle varit dyrare. Men inte lika ljudförbättrande enligt honom. Så priset är inte alltid styrande.

Calm

Edit tillägg..

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det skall bli spännande att lyssna på den nya DAC IV Select och höra om man kan detektera någon skillnad jämfört med min Diamond. Vad jag läst så är det en fortsättning på den inslagna vägen att förbättra komponentkvalitet och urval. Så det är nog inte bara ett skalbyte.

Samtidigt kan man konstatera att den Analoga DAC:n fått goda betyg av en enig kritikerkår, nu senast i Stereophile Recommended Products där den fick betyget A+. Så hur kan det bli såå.. mycket bättre?

Calm

Link to comment
Share on other sites

Så hur kan det bli såå.. mycket bättre?

Det kan det inte, så klart. Visa mig ett riktigt lyssningstest där någon hör skillnad så ändrar jag mig, annars står jag fast vid det jag skrev i "Digitala Dagdrömmar"-tråden för ett halvår sedan:

A/D-D/A-behandlingen verkar nu vara helt transparent i de bästa apparaterna, som redan nu är nere på typ $1,200 för en Oppo 105. Tänk om ytterligare några år, då är en apparat med den prestandan nere på $750, en enklare nätverks-DAC ännu billigare. icon_smile.gif
Link to comment
Share on other sites

Det kan det inte, så klart. Visa mig ett riktigt lyssningstest där någon hör skillnad så ändrar jag mig, annars står jag fast vid det jag skrev i "Digitala Dagdrömmar"-tråden för ett halvår sedan:

Bra Almen. Övertyga mig, och jag ändrar mig! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...