Jump to content

MSB Diamond DAC IV Select, den nya referensen!


- Marten -

Recommended Posts

MSB utvecklar ständigt och nu har de kommit med den nya referens DAC’en Diamond DAC IV Select.

SelectDiamondIso1200.jpg

Den är fullt utrustad med alla options som får att gå hos MSB. Dessutom har den noggrant utvalda och ännu noggrannare matchade DAC moduler som har gjort att upplösning har ökat ytterligare. Galaxy Klockan har ytterligare förfinats och fått ännu lägre jitter (hur nu det är möjligt). Strömförsörjningen har fått ännu lägre brus och är dedikerad till enbart DAC’en.

Det ingår också en 10 års uppgraderings garanti. Det innebär att under 10 år framåt i tiden så kan man installera alla uppgraderingar och bara betala mellanskillnaden. Det första året av uppgraderingar är dock helt utan kostnad.

Detta är den nya referensen på marknaden och vi är väldigt glada att vi kommer ha den hos oss i Göteborg inom några veckor.

Kostnad 675.000:-

Ni kan läsa mer om den här http://www.msbtech.com/products/dac4select...#46;./index

Alla som har en äldre Diamond DAC IV kan byta upp sig till Select modellen och bara betala mellanskillnaden mellan modellerna. Det innebär att man får fullt tillbaka för sin gamla modell. I dags läget blir mellanskillnaden ca 270000. Detta gäller mars månad ut.

Edited by Mårten Design
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

MSB utvecklar ständigt och nu har de kommit med den nya referens DAC’en Diamond DAC IV Select.

SelectDiamondIso1200.jpg

Den är fullt utrustad med alla options som får att gå hos MSB. Dessutom har den noggrant utvalda och ännu noggrannare matchade DAC moduler som har gjort att upplösning har ökat ytterligare. Galaxy Klockan har ytterligare förfinats och fått ännu lägre jitter (hur nu det är möjligt). Strömförsörjningen har fått ännu lägre brus och är dedikerad till enbart DAC’en.

Det ingår också en 10 års uppgraderings garanti. Det innebär att under 10 år framåt i tiden så kan man installera alla uppgraderingar och bara betala mellanskillnaden. Det första året av uppgraderingar är dock helt utan kostnad.

Detta är den nya referensen på marknaden och vi är väldigt glada att vi kommer ha den hos oss i Göteborg inom några veckor.

Kostnad 675.000:-

Ni kan läsa mer om den här http://www.msbtech.com/products/dac4select...#46;./index

Alla som har en äldre Diamond DAC IV kan byta upp sig till Select modellen och bara betala mellanskillnaden mellan modellerna. Det innebär att man får fullt tillbaka för sin gamla modell. I dags läget blir mellanskillnaden ca 270000. Detta gäller mars månad ut.

Som hittat! :D

Link to comment
Share on other sites

Each month we add new improvements.... These upgrades are free for the first year and simply the difference in cost between your DAC and the current select DAC for the remaining years.

Vad är det för något som de kan uppgradera varje månad i en dac?

"experimental features and parts" - Ska kunderna betatesta produkten och betala för det? Ska produkten bytas ut/skickas fram och tillbaka varje månad?

Låter helt galet, jag skulle tveka när "simply the difference in cost" kan skena iväg till 270 000 när man redan investerat i deras bästa dac.

Ingen diskussionstråd, jag vet, men jag kunde inte hålla mig från att kommentera detta... :diss:

Link to comment
Share on other sites

Skall naturligtvis bli spännande att lyssna på vid tillfälle och jämföra med min befintliga. På den här prisnivån är den out of reach och skall man ha drive med nätaggregat så är vi på Vivaldi-nivå prismässigt. Kanske motiverat för den som söker det absolut bästa.

Men intressant att veta vad uppgraderingarna kan bestå i under garantitiden? Relativt priset.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för något som de kan uppgradera varje månad i en dac?

"experimental features and parts" - Ska kunderna betatesta produkten och betala för det? Ska produkten bytas ut/skickas fram och tillbaka varje månad?

Låter helt galet, jag skulle tveka när "simply the difference in cost" kan skena iväg till 270 000 när man redan investerat i deras bästa dac.

Ingen diskussionstråd, jag vet, men jag kunde inte hålla mig från att kommentera detta... :diss:

Jag håller till viss del med dig, men det är från de mer dödligas synpunkt. Ser man det så skall man inte ens kika åt dessa extrema produkter. Produkter längre ner i näringskedjan kan inte ha det så.

Jag tror de kunder som är intresserade av sådana produkter för det mesta inte tittar så mycket på prislappen. Kanske för att de inte behöver. Om bara det bästa är gott nog är det värt något i sig. Det är inte ovanligt att extrema produkter i utvecklingens framkant både blir mycket dyra och fås möjlighet att uppgradera efterhand. Kalla det betatest eller ej. Så är det tex till stor del bland extrema produkter som används i mitt gebit. Producent behöver både feedback från användare och utvecklingstid. En produkt som ligger i absolut framkant kan inte ta höjd för utvecklingen, då ligger den inte i framkant. Den måste släppas precis där utvecklingen ligger föra att vara bäst. Då erbjuds uppgradering efterhand när man kommit längre. Ok tycker jag. :)

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Oavsett prislapp så låter hela upplägget som en scam.

"Its all included, burned in and carefully tested, including actual listening tests in our reference system. As we are developing improvements and new ideas, they are immediately incorporated into this DAC, so unlike normal products, each month the select model will be different, and from time-to-time the cost may increase."

Hur har de tänkt hinna med att testa min dac, lyssna på den i sitt referenssystem, bränna in nya testdelar i den och leverera den hem till mig varje/varannan månad?

Jag antar att de garanterar att min dac ska låta och mäta exakt som alla andra "select".

Ser att de lovar en utbytes-dac men med allt vad de lovar i frekventa uppgraderingar så lär det bli ett jäkla packande och skickande av elektronik. Betyder ju att alla kunder i princip får betala för 2-3 dacs om en av dem alltid ska vara i posten eller på fabriken. Såg inte om de lovar gratis frakt?

Vad är detta, vill man inte veta vad man får för pengarna? "hardware improvements including some new technology we are not even talking about"

Den här varningstexten verkar ju vara skriven för barn eller vad är det för målgrupp de riktar sig till egentligen? Knappast till audiofiler i alla fall...

WARNING

The Diamond DAC IV select has amazing resolution. In fact, for the first time ever we can just barely detect the quantization noise of a CD, a noise that disappears with 24 bit sources. BUT HERE IS THE WARNING. Bad sources will sound really bad. This is not a forgiving DAC. It will faithfully reproduce the source. Not just the digital source but will reach beyond back to the original master and shock you when your system is right. Oh my, we have been in the concert hall, been in the studio, been right there with the artist, when the system is right. But lets have a very clean, bit-perfect source or all bets are off. Lets have good clean power with plenty of current. Lets have good fast amplifiers with lots of transparency and some good, fast, accurate speakers. If you are not hearing something amazing, it is time to start searching for the choke point in your system.

Link to comment
Share on other sites

Hur har de tänkt hinna med att testa min dac, lyssna på den i sitt referenssystem, bränna in nya testdelar i den och leverera den hem till mig varje/varannan månad?

Jag antar att de garanterar att min dac ska låta och mäta exakt som alla andra "select".

Man måste slå knut på sig själv, precis som den som sköter marknadsföringen på msb.

Link to comment
Share on other sites

Kan inte motstå att känna en aning av de upplevelser jag hade första gången jag åkte skidor i Zermatt!

När man beställt dryckjom för familjen till lunch, hade notan sprungit iväg till nästan 300 kr, för vatten!

Då kollade man ut i köket om de stod och slog sig för knäna och gapskrattade åt idioterna som gick på detta.

Dörren var stängd! ;)

Link to comment
Share on other sites

Fördelen MSB är att all hårdvara är moduluppbyggd. Det gäller i synnerhet DA-enheterna och klockan. När jag uppgraderade min klocka så hade jag bara att lyfta på locket och skruva bort en skruv och trycka in nya klockan i ett flerstiftsuttag. Gjort på mindre än 5 minuter. Så sitter även dac-modulerna fast. Alltså inget skickande av apparater kors och tvärs, utan små paket. Mjukvara tankas ned från nätet eller i form av cd. Så jobbar säkert fler företag i branschen inga konstigheter.

Sedan till effekten av uppgraderingen som enligt beskrivningen tar ljudet upp till mer och mer detaljorienterat och preciserad återgivning så blir det mycket en fråga om hur en sådan slår i systemet. Här handlar det mycket om tycke och smak och ljudideal. Själv föredrar jag detaljorientering till en viss nivå. Men sedan är risken att detaljerna blir för framträdande och helheten och samklangen kan gå förlorad. Min referens har alltid varit livekonserten och där kommer rummet in som en viktig komponent med direktreflexer och andrareflexer etc. Det var dessa komponenter som jag tyckte MSB lyfte fram på ett för mig nytt sätt och frågan är hur långt man kan gå innan dessa små microdetaljer blir för framträdande. En cymbalnit kan ju som bekant i bland bli lite för framträdande och störa helheten. Men allt är en fråga om smak. Andrew Jones på TAD har uttryckt det i sin systemfilosofi, att det skall återge precis vad som spelas in, no more no less. Det blir då ett mycket direkt ljud åt det analytiska hållet.

Då är nog MSB:s varning befogad, klarar systemet och lyssnaren den uppgraderade detaljrikedomen och är inspelningen tillräckligt bra?

Skall bli mycket spännande och höra den nya dac:en i Martens referensystem med de nya högtalarna på plats. Kan bli hur bra som helst!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Spontant känns det som om tillverkarna inom highend-DAC-segmentet vill skapa så dyra produkter som möjligt för att bräcka varandra. Kommer den ena ut med en DAC för 200k, så kommer nästa ut med 400k, och nu börjar vi närma oss miljonen. Målgruppen måste vara oerhört snäv men uppenbarligen verkar den ombytlig då det säkert är samma kunder som köper MSB, men växlar till Vivaldi/Trinity och nu hoppas MSB på att de ska hoppa tillbaka igen.

Men... det är min högst personliga reflektion över det hela.

MSB:s säljtex/varning innehöll inget om akustiken noterade jag för övrigt. :(

Link to comment
Share on other sites

MSB:s säljtex/varning innehöll inget om akustiken noterade jag för övrigt. :(

Självklart inte eftersom det är relaterat till lyssningsrummet. Men vad jag menade är återgivningen av vad som utspelar sig i inspelningsrummet så ambiensen är kanske är mer relevant. Det är microdetaljerna i den återgivningen som fick mig att fastna för MSB . Har aldrig hört inspelningsrummet/konsertsalen så väl beskriven, det ger en närvarokänsla som är unik. Man kan påtagligt höra instrumentens placering i rummet och återgivning av alla grundklanger och övertoner är perfekt återgivna. Mitt specialinstrument piano får en unik verklighetsnära klang som jag bara hört live tidigare. Vad MSB varnar för är att övriga delar måste matcha.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Fördelen MSB är att all hårdvara är moduluppbyggd. Det gäller i synnerhet DA-enheterna och klockan. När jag uppgraderade min klocka så hade jag bara att lyfta på locket och skruva bort en skruv och trycka in nya klockan i ett flerstiftsuttag. Gjort på mindre än 5 minuter. Så sitter även dac-modulerna fast. Alltså inget skickande av apparater kors och tvärs, utan små paket. Mjukvara tankas ned från nätet eller i form av cd. Så jobbar säkert fler företag i branschen inga konstigheter.

Sedan till effekten av uppgraderingen som enligt beskrivningen tar ljudet upp till mer och mer detaljorienterat och preciserad återgivning så blir det mycket en fråga om hur en sådan slår i systemet. Här handlar det mycket om tycke och smak och ljudideal. Själv föredrar jag detaljorientering till en viss nivå. Men sedan är risken att detaljerna blir för framträdande och helheten och samklangen kan gå förlorad. Min referens har alltid varit livekonserten och där kommer rummet in som en viktig komponent med direktreflexer och andrareflexer etc. Det var dessa komponenter som jag tyckte MSB lyfte fram på ett för mig nytt sätt och frågan är hur långt man kan gå innan dessa små microdetaljer blir för framträdande. En cymbalnit kan ju som bekant i bland bli lite för framträdande och störa helheten. Men allt är en fråga om smak. Andrew Jones på TAD har uttryckt det i sin systemfilosofi, att det skall återge precis vad som spelas in, no more no less. Det blir då ett mycket direkt ljud åt det analytiska hållet.

Då är nog MSB:s varning befogad, klarar systemet och lyssnaren den uppgraderade detaljrikedomen och är inspelningen tillräckligt bra?

Skall bli mycket spännande och höra den nya dac:en i Martens referensystem med de nya högtalarna på plats. Kan bli hur bra som helst!

Calm

Jag har några invändningar. De flesta på forumet beskriver vår elektronik som organiska produkter som behöver mogna, brännas in, spelas in osv. Skriver en tillverkare 200 timmar så gäller det innan produkten blommar ut. Jag antar att våra produkter/komponenter kan mogna lite olika(vissa komponenter kan till och med gå sönder efter en tids inspelning). Köper jag en dac för 670 000 så betalar jag en saftig premie för att den ska låta och mäta exakt som en "select". Jag vet inte om detta kan garanteras genom att jag ska jacka i och ur moduler i enheten. Vad finns för garantier mot att jag inte laddar ur statisk elektricitet i processen som får produkten att börja vissna.

Sen strider den lite mot det du säger, att du köper en produkt för att passa just ditt ljudideal. Denna ändrar ju ideal en gång i månaden i värsta fall. Jag kan provlyssna den i mars (version 2014.3) och beställer och kanske får version 2014.5(maj) i brevlådan. Kör den ett år till 2015.3 men har svårt att avgöra vilken version som var bäst. Vet inte riktigt vilka audiofiler den vänder sig till?

Jag tycker deras upplägg är riktat mot en generation som tycker att en mobiltelefoners mjukvara ska uppdateras minst en gång i kvartalet. Ljud och ljudideal är knappast något man normalt laborerar så mycket med som MSB vill sälja på oss.

Link to comment
Share on other sites

Oavsett prislapp så låter hela upplägget som en scam.

"Its all included, burned in and carefully tested, including actual listening tests in our reference system. As we are developing improvements and new ideas, they are immediately incorporated into this DAC, so unlike normal products, each month the select model will be different, and from time-to-time the cost may increase."

Hur har de tänkt hinna med att testa min dac, lyssna på den i sitt referenssystem, bränna in nya testdelar i den och leverera den hem till mig varje/varannan månad?

Jag antar att de garanterar att min dac ska låta och mäta exakt som alla andra "select".

Jag tolkar det annorlunda. Att produkten ständigt är under utveckling och att den som köper den i maj inte får exakt samma produkt som den som köper den i september om det skett utveckling. Men att man under en 10 års period kan skicka in maskinen för uppgradering när och om man så önskar...

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

Jag har några invändningar. De flesta på forumet beskriver vår elektronik som organiska produkter som behöver mogna, brännas in, spelas in osv. Skriver en tillverkare 200 timmar så gäller det innan produkten blommar ut. Jag antar att våra produkter/komponenter kan mogna lite olika(vissa komponenter kan till och med gå sönder efter en tids inspelning). Köper jag en dac för 670 000 så betalar jag en saftig premie för att den ska låta och mäta exakt som en "select". Jag vet inte om detta kan garanteras genom att jag ska jacka i och ur moduler i enheten. Vad finns för garantier mot att jag inte laddar ur statisk elektricitet i processen som får produkten att börja vissna.

Sen strider den lite mot det du säger, att du köper en produkt för att passa just ditt ljudideal. Denna ändrar ju ideal en gång i månaden i värsta fall. Jag kan provlyssna den i mars (version 2014.3) och beställer och kanske får version 2014.5(maj) i brevlådan. Kör den ett år till 2015.3 men har svårt att avgöra vilken version som var bäst. Vet inte riktigt vilka audiofiler den vänder sig till?

Jag tycker deras upplägg är riktat mot en generation som tycker att en mobiltelefoners mjukvara ska uppdateras minst en gång i kvartalet. Ljud och ljudideal är knappast något man normalt laborerar så mycket med som MSB vill sälja på oss.

Då tror jag att vi missförstår varandra om jag skulle acceptera varje förändring som en tillverkare skulle leverera i något framåtriktat och av honom bestämt program för uppgradering. Det skulle antyda att det skulle bara finnas en ljudmässigt sanning om hur det skall låta. När jag uppdaterade min DAC med Galaxyklockan så var det med garanti att jag skulle få lämna tillbaka den om jag inte var nöjd. I början reagerade jag just på det faktum att jag tyckte den blev för detaljrik i förhållande till Femto 140 klockan. Men efter en tids inbränning kom helheten tillbaka och då också med detaljer i ett nytt sammanhang. Jag personligen tycker inte att man överhuvudtaget skall köpa saker utan att först testa ordentligt i det egna systemet. Det är knappast troligt att man framgent behöver dela tillverkarens utvecklingsideer och vad gör man då? Stannar uppgraderingsprocessen? Konceptet är nog anpassat efter en annan typ av audiofil än jag representerar som har en alldeles bestämd uppfattning om hur jag vill att det skall låta i mitt system och i enlighet med mitt ljudideal. För mig handlar uppbyggnad av system om tålmodigt arbete med anpassning med cherrypicking av komponenter som lirar ihop enligt mitt ideal. Då funkar nog inte detta koncept riktigt in. Däremot skall det bli mycket intressant att lyssna och se vad Larry och grabbarna åstadkommit i den uppgraderade dacen rent ljudmässigt.

Calm

Link to comment
Share on other sites

/snip/ Har aldrig hört inspelningsrummet/konsertsalen så väl beskriven, det ger en närvarokänsla som är unik. Man kan påtagligt höra instrumentens placering i rummet och återgivning av alla grundklanger och övertoner är perfekt återgivna. Mitt specialinstrument piano får en unik verklighetsnära klang som jag bara hört live tidigare. /snip/

Kan du ge exempel på en CD vars innehåll, genom att spelas upp med utrustning från MSB, 'transformerats' till denna förbättrade upplevelse där andra lösningar du provat misslyckats?

/Suomela

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte vi skall hänga upp oss på att MSB liksom andra firmor vill göra en produkt som "sägs" vara bäst i världen. Detta kommer inte att bli en dussinvara. Undrar hur många som kommer att finnas i Sverige. Säkert lätt räknade.

Angående MSB's varningstext så läste jag den innan denna diskussion här. Jag tog den inte så allvarligt , mer som en lite skämtsam ton.

mikael2 tror att varje uppgradering ca 1 ggr per månad kommer att ändra MSB's ljudideal! Jag har hört flera nivåer från The Analog DAC till Diamond DAC. Det jag tidigare skrivit om detta är att det är ovanligt lik ljudpresentation mellan dessa produkter. Alltså det är bara som att gasa på i samma spår. Själva ljudiedealet ändras sannolikt inte. Dessutom är skillnaderna på denna nivå ganska små.

MSB sticker ut på flera sätt. Inte minst hemsidan.

Jag har svårt att förstå frustrationen över detta.

Link to comment
Share on other sites

Kan du ge exempel på en CD vars innehåll, genom att spelas upp med utrustning från MSB, 'transformerats' till denna förbättrade upplevelse där andra lösningar du provat misslyckats?

/Suomela

Jag skulle säga att detta gäller generellt, men en platta som jag gärna spelar med särskild glädje och behållning är naturligtvis min gamla klassiska testskiva Bobo Stenssons War Orphans

gärna spår ett och två. Jag kan säga att jag härförleden fick möjlighet att spela den på en anläggning långt dyrare än min och på en CD-spelare som nog betraktas som en av de bättre just nu. Ljusår i fråga om skillnad i alla aspekter och knappt njutbar i den andra CD:n. Inspelningen är svår eftersom den ligger ganska nära gränsen för överstyrning. Det är därför jag gärna använder den som och alla spelare klarar den inte.

Ett annat exempel är Irro Rantalas Lost Hereos som aldrig fått en sådan dynamik och närvarokänslas som nu. Luftighet och upplösning utan ett uns av hårdhet. Man kan påtagligt känna flygeln både i rummet och rent fysiskt i kroppen.

Ett annat exempel som jag aldrig hört så väl beskriven är Radka Toneff/Steve Dobrogosz Fairytales. Sången är enastående likaså flygeln.

Jag skulle kunna räkna upp en radda av skivor som helt enkelt fått en ett annorlunda innehåll jämfört med min tidigare ARC CD7/Weiss-kombo.

Men nu känns inte diskussionen så intressant eftersom ingen fått möjlighet att göra direkta jämförelser. Jag återkommer gärna när jag fått min dos.

Calm

Edit tillägg.

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

mikael2 tror att varje uppgradering ca 1 ggr per månad kommer att ändra MSB's ljudideal! Jag har hört flera nivåer från The Analog DAC till Diamond DAC. Det jag tidigare skrivit om detta är att det är ovanligt lik ljudpresentation mellan dessa produkter. Alltså det är bara som att gasa på i samma spår. Själva ljudiedealet ändras sannolikt inte. Dessutom är skillnaderna på denna nivå ganska små.

MSB sticker ut på flera sätt. Inte minst hemsidan.

Jag har svårt att förstå frustrationen över detta.

Beror på vad ljudideal är för dig, finns det flera ljudideal? Om du bara nöjer dig med en liknande ljudpresentation när du väljer produkter så har jag ingen förståelse för att du utprovar t ex nätkablar i ett system för att hitta det ideala ;) Om MSB redan har ett ljudideal som är idealt så finns väl ingen anledning för dem att ändra på det en gång i månaden?

Synonym för ideal är väl fulländad men jag antar MSB måste krysta fram en förändring i det ideala varje månad för att motivera prislappen för vad som utlovas.

Calm, du är troligen som de flesta audiofiler dvs detta koncept passar som du säger troligen inte dig och det är just utifrån en liknande synvinkel på hifi som jag är så kritisk till hela upplägget. Som handlare skulle jag granska detta upplägg väldigt kritiskt innan jag erbjuder det till mina kunder. Tycker det är många frågetecken för att bara svälja konceptet rakt av, därav min frustration.

Link to comment
Share on other sites

Beror på vad ljudideal är för dig, finns det flera ljudideal?

Ja. Jättemånga. Vi menar nog olika kanske? Jag tar några exempel på vad jag menar med ljudideal. Sonus Faber, Capella, Audiovector. Dessa tre har enligt min mening riktigt olika ljudideal. Liksom Krell och Audioanalog. De spelar musik olika, det låter olika, strävar mot olika mål alltså olika ljudideal. Tycke och smak avgör vad man väljer. Gillar man MSB The Analog DAC som har likadant ljudideal som Diamond DAC är det i min värd förvånande om man upplever att de har olika ljudideal. De följer ju samma ljudmässiga linje rakt framåt.

Menar du kanske det ideala ljudet? Du skriver

"Beror på vad ljudideal är för dig, finns det flera ljudideal? Om du bara nöjer dig med en liknande ljudpresentation när du väljer produkter så har jag ingen förståelse för att du utprovar t ex nätkablar i ett system för att hitta det ideala"
Vilket jag tolkar som att de menar att detta är samma sak . Det är det inte för mig. Det ideala ljudet finns det ju bara ett av och det hägrar bakom varje krön för oss alla. MSB är inte där än heller varför de jobbar på sitt ljudideal spår får att nå det hägrande IDEALA LJUDET. ( Kanske blir för mycket åt det HiFifilosofiska hållet...)

Angående din frustration så kan du ju antingen ta reda på mer så att du förstår eller strunta i det. Du kan ju inte påverka MSB's marknadstaktik. Du slipper ju köpa om den inte passar dig.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Angående din frustration så kan du ju antingen ta reda på mer så att du förstår eller strunta i det. Du kan ju inte påverka MSB's marknadstaktik. Du slipper ju köpa om den inte passar dig.

Det är helt OK att ifrågasätta en produkt/marknadsföring på samma sätt som att man mer eller mindre oreserverat köper allt en tillverkare påstår. Det finns inget köptvång för att ha en åsikt.

Link to comment
Share on other sites

Angående din frustration så kan du ju antingen ta reda på mer så att du förstår eller strunta i det. Du kan ju inte påverka MSB's marknadstaktik. Du slipper ju köpa om den inte passar dig.

Om alla är tysta så kan vi ju knappast påverka MSB's marknadstaktik. Är det inte meningen att påverka genom att skriva här? Att jag är kritisk till upplägget kan ju medföra att en handlare kritiskt börjar granska vad MSB egentligen lovar i sitt koncept och hur de har tänkt sig att det ska fungera i praktiken för kunder i Sverige med frakter/garantier på utbytta delar, om kunden ska installera själv, inbränning, test av hårdvara osv.

Jag försöker ju ta reda på mer genom att skriva i denna tråd där en handlare gör reklam för ett produktkoncept för 670 000 med en massa löften från tillverkaren som jag inte förstår. Jag tycker inte att jag struntar i det genom att föra diskussionen just här. Jag är fullt medveten om att jag slipper köpa den om jag inte vill men är det med den attityden vi ska kritiskt diskutera prylar på Euphonia?

Link to comment
Share on other sites

Ja. Jättemånga. Vi menar nog olika kanske? Jag tar några exempel på vad jag menar med ljudideal. Sonus Faber, Capella, Audiovector. Dessa tre har enligt min mening riktigt olika ljudideal. Liksom Krell och Audioanalog. De spelar musik olika, det låter olika, strävar mot olika mål alltså olika ljudideal. Tycke och smak avgör vad man väljer. Gillar man MSB The Analog DAC som har likadant ljudideal som Diamond DAC är det i min värd förvånande om man upplever att de har olika ljudideal. De följer ju samma ljudmässiga linje rakt framåt.

Föll bort en del i min tidigare post...

Jag vet att det finns många ljudideal men kanske bara ett för mig just nu. Det är därför jag blir förvånad att någon kan köpa ett flytande suddigt ideal som inte kontrolleras av mig själv. Jag antar att du betalar för just ditt ideal när det som i detta fall sammanfaller med MSB's ideal på just denna produkt. Du betalar dock samtidigt en häftig premie för framtida ideal som kanske inte sammanfaller med ditt egna ideal.

Jag menar att acceptera MSB's liknande ideal verkar vara för brett för någon som på detaljnivå utprovar nätkablar för att detektera skillnader som exakt sammanfaller med det egna idealljudet. Liknande ideal är helt enkelt inte bra nog tycker jag för en sån här investering.

Det är nog inte så många som idag köper nya produkter utan att få lyssna på dem först. Här bakas ju otestat/olyssnat in i ett häftigt pristillägg dessutom.

Link to comment
Share on other sites

Om alla är tysta så kan vi ju knappast påverka MSB's marknadstaktik. Är det inte meningen att påverka genom att skriva här? Att jag är kritisk till upplägget kan ju medföra att en handlare kritiskt börjar granska vad MSB egentligen lovar i sitt koncept och hur de har tänkt sig att det ska fungera i praktiken för kunder i Sverige med frakter/garantier på utbytta delar, om kunden ska installera själv, inbränning, test av hårdvara osv.

Jag försöker ju ta reda på mer genom att skriva i denna tråd där en handlare gör reklam för ett produktkoncept för 670 000 med en massa löften från tillverkaren som jag inte förstår. Jag tycker inte att jag struntar i det genom att föra diskussionen just här. Jag är fullt medveten om att jag slipper köpa den om jag inte vill men är det med den attityden vi ska kritiskt diskutera prylar på Euphonia?

Visst. Jag förstår vad du menar. Du har en bra poäng där. Har inte sett den poängen i dina tidigare inlägg som jag tycker handlat om en del annat också jag inte hållit med om, varför jag argumenterat emot lite. Så klart skall du skriva vad du tycker och även jag gör det. Det är väl bra och jag gillar det. Du har rätt i att tex Euphonia kan påverka marknadskrafterna och det är ju bra. :)

Är du lite intresserad av denna MSB och därför vill veta hur det kommer att fungera? ;)

Link to comment
Share on other sites

Det är helt OK att ifrågasätta en produkt/marknadsföring på samma sätt som att man mer eller mindre oreserverat köper allt en tillverkare påstår. Det finns inget köptvång för att ha en åsikt.

Håller helt med dig , men ser inte kopplingen till citatet.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Bobo Stenssons War Orphans

Bra ECM detta!

Intressant diskussion.

MSB gör ju fantastisk elektronik, och det lilla jag sett verkar det vara ett märke med grundmurat intresse för hifi. Frågan är om de inte skulle vinna på att tona ner sin retorik och låta produkterna tala för sig själv. Man ska liksom inte behöva berätta att en cd-spelare i denna klass har alldeles fantastiskt hög upplösning och jättejättelite jitter :D

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle säga att detta gäller generellt, men en platta som jag gärna spelar med särskild glädje och behållning är naturligtvis min gamla klassiska testskiva Bobo Stenssons War Orphans

gärna spår ett och två. Jag kan säga att jag härförleden fick möjlighet att spela den på en anläggning långt dyrare än min och på en CD-spelare som nog betraktas som en av de bättre just nu. Ljusår i fråga om skillnad i alla aspekter och knappt njutbar i den andra CD:n. Inspelningen är svår eftersom den ligger ganska nära gränsen för överstyrning. Det är därför jag gärna använder den som och alla spelare klarar den inte.

Ett annat exempel är Irro Rantalas Lost Hereos som aldrig fått en sådan dynamik och närvarokänslas som nu. Luftighet och upplösning utan ett uns av hårdhet. Man kan påtagligt känna flygeln både i rummet och rent fysiskt i kroppen.

Ett annat exempel som jag aldrig hört så väl beskriven är Radka Toneff/Steve Dobrogosz Fairytales. Sången är enastående likaså flygeln.

Jag skulle kunna räkna upp en radda av skivor som helt enkelt fått en ett annorlunda innehåll jämfört med min tidigare ARC CD7/Weiss-kombo.

Men nu känns inte diskussionen så intressant eftersom ingen fått möjlighet att göra direkta jämförelser. Jag återkommer gärna när jag fått min dos.

Calm

Edit tillägg.

Tack för svar Calm.

Skulle kommenterat tidigare. Nu känns denna tråd inte som rätt ställe att göra det i. Hursom gratulerar jag till den förbättrade upplevelse som du beskriver ovan.

/Suomela

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle säga att detta gäller generellt, men en platta som jag gärna spelar med särskild glädje och behållning är naturligtvis min gamla klassiska testskiva Bobo Stenssons War Orphans

gärna spår ett och två. Jag kan säga att jag härförleden fick möjlighet att spela den på en anläggning långt dyrare än min och på en CD-spelare som nog betraktas som en av de bättre just nu. Ljusår i fråga om skillnad i alla aspekter och knappt njutbar i den andra CD:n. Inspelningen är svår eftersom den ligger ganska nära gränsen för överstyrning. Det är därför jag gärna använder den som och alla spelare klarar den inte.

Ett annat exempel är Irro Rantalas Lost Hereos som aldrig fått en sådan dynamik och närvarokänslas som nu. Luftighet och upplösning utan ett uns av hårdhet. Man kan påtagligt känna flygeln både i rummet och rent fysiskt i kroppen.

Ett annat exempel som jag aldrig hört så väl beskriven är Radka Toneff/Steve Dobrogosz Fairytales. Sången är enastående likaså flygeln.

Jag skulle kunna räkna upp en radda av skivor som helt enkelt fått en ett annorlunda innehåll jämfört med min tidigare ARC CD7/Weiss-kombo.

Men nu känns inte diskussionen så intressant eftersom ingen fått möjlighet att göra direkta jämförelser. Jag återkommer gärna när jag fått min dos.

Calm

Edit tillägg.

Bra tips, Fairytailes finns redan, men inte de andra, ännu, :)

Link to comment
Share on other sites

Hej på er alla.

ser att det varit en hel del trafik här och en hel del frågetecken. Ska förtydliga.

Den 10-åriga uppgraderingsgarantin funkar som så att man är garanterad att ha den allra senaste Select modellen 10 år framöver, så den blir aldrig gammal. Det första året är alla uppgraderingar gratis, resterande 9 år behöver man enbart betala mellanskillnaden mellan den gamla Select och den nya. De allra flesta uppgarderingar kommer att vara mjukvaran, som är lätt att göra själv, vi hjälper naturligtvis till också. I de fall där det är hårdvaran så gör vi det här i Göteborg. Under tiden så får man låna en annan MSB dac så man inte behöver vara utan musik mer än några minuter medans man byter dac. Alla fraktkostnader betalar vi.

Man har också möjlighet att jämföra den nya uppgraderade Select modellen mot sin gamla, så man kan själv höra skillnaden innan man bestämmer sig.

Att det kommer ganska många uppgarderingar på Select modellen framöver beror på att MSB håller på att ta fram en DAC som har specar som man bara kan drömma om. DE kallar den Edison-DAC och just nu kör de med 8 st DAC-moduler i parallell per kanal i stället för 2 st som är i dagens modeller. Detta för att få ned bruset och höja upplösningen ytterligare. De jobbar hela tiden med ny mjukvara till filter och DSP och när de tycker att de är bättre så spiller det över till Select modellen och i viss mån till övriga modeller.

Är det något mer jag behöver klargöra eller något jag missat?

Mvh Leif

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...