Jump to content

Problem med pickup - goda råd önskas

regamannen

Recommended Posts

Jag har ett lite märkligt problem med en pickup. Det låter som om det är glapp, ungeför som om det vore en rejält med skräp på den. Trots att den är ren och fin.

Det låter som om den tappar kontakten med ena kanalen och flyter lite ovanpå.

Men problemet uppstår bara på en del skivor, framförallt klassisk musik och pressningar med bra kvalitet. Första gången jag upptäckte det var på en skiva med Händels Fireworks, det är ett avsnitt med en virveltrumma där pickupen helt enkelt inte verkade hänga med i svängarna. Samma sak på en inspelning av Bach's Partitas. En vacker inspelning med en ensam violin i en kyrka med en fantastisk efterklang, men pickupen hänger liksom inte med.

Dessutom, efter att ha spelat några andra skivor, så går det ofta alldeles utmärkt att spela dessa "problemskivor". Som om pickupen måste värmas upp?

Rock, pop, jazz, blues eller soul musik har aldrig varit några problem.

Det är förmodligen dags att byta den? Någon som har några bra idéer vad som kan funka bra?

Anläggningen är en Rega P5 med en Rega Exact pickup som är två år gammal. Parasound phonosteg, Leben förstärkare och Tannoy högtalare.

Om nåltryck och antiskating är OK och nålen är ren så ser jag i huvudsak fyra möjligheter till fel.

1. Tonarmslagret kan vara slitet eller trögt av andra skäl. Du kan testa genom att sätta balansera tonarmen utan vikt. Prova sedan att skjuta tonarmen fram och tillbaka och se om den är lättrörlig. Inte särskilt sannolikt men möjlig felkälla.

2. Hur har du rengjort nålen? Om du använt någon form av sprit och för mycket av den så att spriten trängt upp i pickup-huset via nålarmsröret så kan gummipackningen torkat/vulkat. Det innebär att nålarmsröret inte kan följa spåren ordentligt. Det är en åkomma som ofta drabbar pickuper även pga ålder även om du inte spelat så mycket. Mitt råd är att byta efter ca 1,500 timmars spelning eller 5 år (även om du inte spelat en endaste skivsida) pga risken gör uttotkat gummi. En del tillverkare använder en blandning av gummi/silikon. Då är det mindre känsligt. Hur det med Rega vet jag inte.

3. Nålen är sliten eller skadad så att den inte tränger ner i spåret ordentligt. Då låter det som du beskriver. Yttersta tippen av diamanten kan t ex slagits av i något sammanhang.

4. nålarmsröret har tryckts upp i pickuphuset oavsiktligt. Då får inte nålarmsröret den rörlighet som tänkt vilket också låter som du beskriver.

Tack för goda råd!

Jag tog den enkla vägen och gick ned till AudioConcept och köpte en ny pickup. En Dynavector 10x5.

Det löste alla problem - och på köpet blev det ju ett rejält steg upp i musikglädje.

Nu har jag ägnat kvällen åt att lyssna på musik! Det är kul med nya ljudprylar, alla skivor låter helt plötsligt lite bättre. Både mer musikaliskt och mer detaljer i produktionen som kommer upp till ytan.

Tack för goda råd!

Jag tog den enkla vägen och gick ned till AudioConcept och köpte en ny pickup. En Dynavector 10x5.

Det löste alla problem - och på köpet blev det ju ett rejält steg upp i musikglädje.

Nu har jag ägnat kvällen åt att lyssna på musik! Det är kul med nya ljudprylar, alla skivor låter helt plötsligt lite bättre. Både mer musikaliskt och mer detaljer i produktionen som kommer upp till ytan.

Kul när det löser sig!

10x5 har funnits i mitt system och finns kvar i familjen, en riktigt bra pickup tycker jag och med Parasounden så låter det säkert bra dynamiskt, harmoniskt och mer detaljerat utan att bli vasst.

Grattis!

Calm