Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har lyssnat på enkardeliga kablar under ett decennium. I början av min hobby lät det ljust och kantigt så jag fick spasmer i öronen. Detta försvann till slut och jag har inte haft några problem i över 5 år. Men ikväll bytte jag till flerkardelig kabel, spasmerna kom tillbaka och det kändes som öronen blödde. Som att gnugga sandpapper i örat. Mjukheten i musiken var helt borta.

Har någon annan haft samma erfarenhet?

Posted
Jag har lyssnat på enkardeliga kablar under ett decennium. I början av min hobby lät det ljust och kantigt så jag fick spasmer i öronen. Detta försvann till slut och jag har inte haft några problem i över 5 år. Men ikväll bytte jag till flerkardelig kabel, spasmerna kom tillbaka och det kändes som öronen blödde. Som att gnugga sandpapper i örat. Mjukheten i musiken var helt borta.

Har någon annan haft samma erfarenhet?

Nä. Har tydligen inte samma guldöron som du har.

Posted

Jag skulle inte säga att de flerkardeliga Kimber Select jag provade gav "spasmer i öronen" direkt men jag uppfattade AudioTruth Argent som något renare uppåt. Om det beror på enkardeligt vs. flerkardeligt skall jag låta vara osagt.

617384-1_pair_of_6ft_audiotruthaudioquest_argent_speaker_cable.jpg

Posted
Jag skulle inte säga att de flerkardeliga Kimber Select jag provade gav "spasmer i öronen" direkt men jag uppfattade AudioTruth Argent som något renare uppåt. Om det beror på enkardeligt vs. flerkardeligt skall jag låta vara osagt.

617384-1_pair_of_6ft_audiotruthaudioquest_argent_speaker_cable.jpg

Denna kabel har isolerade ledare, så det är bra. Om alla ledarna är ihoptryckta låter det som sandpapper.

Posted

På måndag kommer jag få Furutech's flerkardeliga koppar, hoppas spasmerna försvinner, jag har behövt koppla ur min anläggning för att det låter så illa.

Posted
Nä. Har tydligen inte samma guldöron som du har.

Man behöver inga guldöron för att höra skillnaden, man behöver bara vänja sig.

Det är samma som med ekologisk frukt, jag har ätit vanlig frukt hela mitt liv, sen bytte jag till ekologiskt och märkte ingen skillnad, men efter ett halvår provade jag vanlig frukt igen och kände giftet i munnen. Man har vant sig vid detta gift på samma sätt som man har vant sig vid flerkardeliga kablar. Det är lätt att tro att vad man har är neutralt men det är inte så.

Med enkardeliga kablar öppnas öronen upp så de kan höra högre upplösning.

Posted

Nu har jag fått Furutech Alpha 18. Skillnaden är natt och dag. Jag kan fortfarande höra det flerkardeliga ljudet, men det låter inte som sandpapper längre, det låter mjukt med runda kanter. Jag kan lyssna på musik igen :)

Denna kabel verkar mycket lovande, jag ska bygga färdigt min Blue Night och jämföra den gamla med den nya versionen.

• 2 weeks later...
Posted (edited)
Nu har jag fått Furutech Alpha 18. Skillnaden är natt och dag. Jag kan fortfarande höra det flerkardeliga ljudet, men det låter inte som sandpapper längre, det låter mjukt med runda kanter. Jag kan lyssna på musik igen :)

Denna kabel verkar mycket lovande, jag ska bygga färdigt min Blue Night och jämföra den gamla med den nya versionen.

Det gick inte bygga flerkardeligt med Furutech FI-11 kontakter, ledaren lossnar hela tiden från skruven. Man måste ha en crimphylsa som omvandlar ledaren till enkardelig för att kunna skruva fast den, detta ger sämre ljud, speciellt när den är guldpläterad, den passar inte in med ljudet. Jag provade med Furutech's dyrare kontakter som har klämmor, men det blev sämre ljud för 3 gånger högre pris. Jag ska fortsätta experimentera.

Edited by Patrick82
  • 2 weeks later...
Posted

USA versionen av FI-11 R har klämmor istället för skruv, då fixades det problemet. :)

Denna USA version har också mycket bättre ljud än EU versionen. Jag kommer bara köpa USA kontakten i framtiden. Vet inte vad jag ska göra med alla EU kontakter som jag har i lager, jag kanske kan bygga en kabel om någon betalar kostnaden för kontakterna.

Denna är min favoritkontakt. USA versionen är av bättre kvalité med koppar kontakter istället för brons. Rhodium pläteringen gör det mjukt och klart.

furutech-fi-11m-r.jpg