Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag köper en del CD på eBay. För att undvika starta “bidding war” för varje listning jag är intresserad av undrar jag vilken 'Bid Sniping tool' som fungerar för er. Använder någon 'gratis' verktyg som fungerar eller är det betalvarianter som gäller? Bör nämnas att jag använder Opera som webbläsare.

/Suomela

Posted

Hur skulle det vara att lägga det bud du är villig att ge, sedan avvakta?

För mig dödar nyttjandet av liknande verktyg helt intresset för t.ex. Tradera...

Man får ingen känsla för intressegraden för ett objekt, allt avgörs de sista sekunderna.. Boooring...

/Micke

Posted

eliot och ingvar,

Tack för era förslag.

PowerSnipe erbjuder f n ett års abbonemang för US $45.99 'all in' medan Auction Sniper tar ut en avgift om 1% av slutpris och då enbart för de auktioner man vunnit. Matematiken ger att jag måste vinna grejjer för minst US $4600 per år på eBay för att tjänsten Auction Sniper skall komma att kosta lika mycket som PowerSnipe. Men kostnaden för tjänsterna är kanske inte det primära utan hur dessa fungerar.

Har ni någon uppfattning om 'success rate' på de alternativ ni använder? Ser att PowerSnipe har automatiserade ledtider på 2-8 sek för sista bud, i Auction Sniper sätts denna tid manuellt av användaren och rekommenderas till att vara runt 7 sek. Gör detta någon skillnad? Är det något annan som ni tycker talar till fördel för den ena eller andra lösningen?

Hur skulle det vara att lägga det bud du är villig att ge, sedan avvakta?

För mig dödar nyttjandet av liknande verktyg helt intresset för t.ex. Tradera...

Man får ingen känsla för intressegraden för ett objekt, allt avgörs de sista sekunderna.. Boooring...

/Micke

Jadu, för mig är spänningsmomentet där jag ser de grejjer jag är intresserad av gå förlorade genom att en budgivare i sista stund bjuder något mer än jag inte speciellt njutningsfull.

Eftersom eBay med sin automatiserade funktion ökar bud i steg mot det högsta belopp jag angivit för listningen, och då bara med så mycket som behövs för att behålla positionen som högstbjudande, ser jag risk att dessa flertalet bud drar igång ett manuellt budkrig där de intresserade till slut kan komma att bjuda mer än vad de ursprungligen bestämt sig för att listningen fick kosta. Jag har själv gjort detta..

Kort vill jag på förhand bestämma vad ett objekt får kosta och sedan hoppas på att intresset för den aktuella listningen är lågt.

/Suomela

Posted

Jag kollade mitt AuctionSniper konto och för mig så är det så att jag vunnit 3 auktioner och

förlorat 3 pga att priset gått upp över vad jag var villig att betala.

För mig har AuctionSniper aldrig missat genom att vara för tidig/sen eller något liknande.

Jag kör med den rekommenderade ledtiden på 7 sek.

Mvh,

Ingvar

Posted
Jadu, för mig är spänningsmomentet där jag ser de grejjer jag är intresserad av gå förlorade genom att en budgivare i sista stund bjuder något mer än jag inte speciellt njutningsfull.

Eftersom eBay med sin automatiserade funktion ökar bud i steg mot det högsta belopp jag angivit för listningen, och då bara med så mycket som behövs för att behålla positionen som högstbjudande, ser jag risk att dessa flertalet bud drar igång ett manuellt budkrig där de intresserade till slut kan komma att bjuda mer än vad de ursprungligen bestämt sig för att listningen fick kosta. Jag har själv gjort detta..

Kort vill jag på förhand bestämma vad ett objekt får kosta och sedan hoppas på att intresset för den aktuella listningen är lågt.

/Suomela

Jag håller helt med dig!

- Jag gjorde nyligen en sammanställning av mina köp på eBay och det är just nu ungefär 1000 skivor så för mig skulle Powersnipe vara det prisvärda alternativet om Auction Sniper tar ut en avgift på 1% av slutpriset....

För mig har AuctionSniper aldrig missat genom att vara för tidig/sen eller något liknande.

Jag kör med den rekommenderade ledtiden på 7 sek.

Jag har inte ställt in något och jag har en känsla av att Powersnipe i stora drag har information om andra kommande bud för det har hänt flera gånger att mitt bud kommer i absolut sista sekunden när det kommer in många snipe-bud och när jag är ensam så kan mitt bud komma flera sekunder innan. ;)

Kommer mitt bud i absolut sista sekunden - och då menar jag absolut sista sekunden - så kommer två bud från mig så att jag inte skall missa skivan.....

Posted

ingvar och eliot.

Än en gång tack för era kommentarer. Jag kommer troligtvis först testa Auction Sniper för att se hur det fungerar.

Jag har inte ställt in något och jag har en känsla av att Powersnipe i stora drag har information om andra kommande bud för det har hänt flera gånger att mitt bud kommer i absolut sista sekunden när det kommer in många snipe-bud och när jag är ensam så kan mitt bud komma flera sekunder innan. ;)

Kommer mitt bud i absolut sista sekunden - och då menar jag absolut sista sekunden - så kommer två bud från mig så att jag inte skall missa skivan.....

Det skulle vara intressant att ställa nämnda tjänster mot varandra för att se utfall för några utvalda listningar med det får bli en senare övning om jag upplever att behov finns. Det sista du skriver eliot förstår jag inte; är dina 'uppföljnings-bud' något som sker automatiskt eller har du registrerat listningen dubbelt i PowerSnipe?

/Suomela

Posted (edited)
Det sista du skriver eliot förstår jag inte; är dina 'uppföljnings-bud' något som sker automatiskt eller har du registrerat listningen dubbelt i PowerSnipe?

Jag anger ett bud och det budet lägger powersnipe strax innan budtiden går ut och hur sent den ger mitt bud varierar lite men den ger det aldrig för sent...

- Jag tycker mig märka att är jag nästan ensam budgivare så ger den budet några sekunder innan budtiden går ut medan i vissa fall när vi är många som ger bud så rasslar det till den sista sekunden :o

Jag har skrivit en tråd Vinyl på ebay, Lite erfaringar efter snart ett år på ebay

PS. Det händer att mitt bud ges två gånger av bud-roboten om den ger budet mycket sent - jag har bara sett detta ett fåtal gånger när mitt bud kommer mycket sent.....

Edited by eliot
Posted
Jag anger ett bud och det budet lägger powersnipe strax innan budtiden går ut och hur sent den ger mitt bud varierar lite men den ger det aldrig för sent...

- Jag tycker mig märka att är jag nästan ensam budgivare så ger den budet några sekunder innan budtiden går ut medan i vissa fall när vi är många som ger bud så rasslar det till den sista sekunden :o

Jag har skrivit en tråd Vinyl på ebay, Lite erfaringar efter snart ett år på ebay

PS. Det händer att mitt bud ges två gånger av bud-roboten om den ger budet mycket sent - jag har bara sett detta ett fåtal gånger när mitt bud kommer mycket sent.....

Ok. Då förstår jag. Tack för länken till din tidigare tråd.

Så ser det ut inuti powersnipe:

Det belopp som anges att du sparat är förföriskt.. ;)

---

Hoppas kunna följa upp denna tråd med mina egna erfarenheter av hur de olika eBay snipers fungerar i praktiken. Tack för all input så länge.

/Suomela

Posted

Det är ganska fantastiskt att det alltid fungerar.

Alla snipers måste jämföras mot varandra och budet får bara bli ett snäpp högre än den näst högste budgivaren.

Om man auktionerar ut Babe Ruths baseboll kan det ju bli tusentals snipers de sista sekunderna.

Det kan ju också vara någon som manuellt trycker "confirm bid" de sista sekunderna.

Posted (edited)

Jag förstår inte skillnaden mellan att ge maxbud redan från början hos EBay? Möjligen psykologisk. Om jag hade maxat ett bud med 93 på Marcel Dupre i Eliots exempel så hade jag ju vunnit trots snipern (och Eliot hade sparat 92:50 :D ).

Edited by Bebop
Posted (edited)

När jag snipade ganska frekvent för några år sedan var det just den psykologiska effekten jag ville åt, dvs att sålla bort alla som inte kan hålla sig till sitt eget maxbud utan hela tiden omförhandlar med sig själv. Det funkade ofta om jag lade mig på ett maxbud ungefär strax under eller över marknadsvärdet (beroende på hur gärna jag vill ha prylen). Marknadsvärdet tog jag någon sorts medelvärde över liknande sålda varor på eBay.

Edited by conan
Posted (edited)
Jag förstår inte skillnaden mellan att ge maxbud redan från början hos EBay? Möjligen psykologisk. Om jag hade maxat ett bud med 93 på Marcel Dupre i Eliots exempel så hade jag ju vunnit trots snipern (och Eliot hade sparat 92:50 :D ).

Jag förstår inte att du inte förstår :o

Som exempel väljer jag budgivningen på Argenta - Music of Spain:

ebay-0_zpsebd12c22.jpg

h***i bjöd två gånger:

- när han bjöd $93.88 kl. 10:37:30 så var det högsta budet $61.05 (givet av i***t) och han hade då högsta budet och det visade eBay som att högsta budet låg på $62.05 (näst högsta budet + en skillnad i dollar*). Han var emellertid osäker på om hans bud skulle räcka så kl. 11.17 ökade han budet till $108.88.

- Klockan 11.59.13 strax innan tiden gick ut kl. 11.59.26 så bjöd u***l $71.90 och då visade eBay fortfarande att h***i hade högsta budet men det hade nu ökat till $72.90.

Hade jag gått in kl. 11.30 och bjudit $125.00 så hade h***i sett att han blivit överbjuden och han hade haft en halv timme på sig att öka sitt bud vilket han säkert gjort och skivan skulle kanske gått för $160

Jag har sett fall där det bara varit två personer som bjöd. En person hade lagt ett bud och eBay visade att högsta budet var ursprungspriset $25 sedan gick en annan person och bjöd många bud och han ökade med steg om $25 dollar och testade därmed ursprungsbudet och slutligen vann den person som bara lagt ett bud - men då var priset uppe i storleksordningen $800

Detta händer varje gång jag bjuder på Tradera eftersom Powersnipe inte fungerar på tradera :black:

PS. Tänk på att det kan vara bra att ge ett bud även om ni lagt in ett bud i snipern för så länge ingen har bjudit kan säljaren ta bort varan från eBay

PPS. * Bid increments finns angivna här

Edited by eliot
Posted
Jag förstår inte att du inte förstår :o

Då förstår jag... och det kan säkert stämma. Möjligen har även jag råkat ut för det någon gång. Jag brukar inte gå in så på djupet men du har säkert rätt. På senaste inköpet med Michael Garson la jag ett max på $189 bara för att vara säker. Det gick bra och slutade på $41 (puh). Men jag jagar heller inte de riktiga dyrgriparna så det går normalt lite lugnare till i mina fiskevatten.

Posted

Jag hade räknat med att Ataulfo Argenta - Music of Spain skulle gå för $60-80 men garderade mig med $125. :blush

Annars $100 en gräns som jag ogärna överstiger.

För min del är det också lugnande (psykologiskt) att ha lagt ett bud och man kan inte ändra budet i powersnipe de sista 4-5 minuterna ;)